آشنایی با زبان برنامه‌نویسی D
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی D

D lang یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که برای توسعه‌دهندگان زبان‌های برنامه‌نویسی C/C++ نوشته شده است. این زبان به عنوان یک زبان چند منظوره طراحی شده است که قابلیت ساخت اپلیکیشن‌های مختلف را دارد. فلسفه‌ای که زبان D براساس آن نوشته شده است این است که به توسعه‌دهندگان اجازه بدهد تا بتوانند کدهای‌شان را بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از زبان C بنویسند. در واقع هدف زبان D ایجاد یک بستر توانمند برای توسعه‌دهندگان در جهت استفاده از تکنیک‌های مدرن با حداقل توان پردازشی لازم است. 

کاربری زبان برنامه‌نویسی D

صنعت نرم افزار در دو دهه اخیر رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته است. چنین موضوعی به صورت ناخودآگاه به زبان‌های برنامه‌نویسی نیز مربوط می‌شود. در این بازه پیشرفت نیازهای ما برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف بسیار بیشتر شده است. ما به زبان‌هایی نیاز داریم که بتوانند به نیازهای متفاوت ما پاسخ بدهند و آن‌ها را حل نمایند. 

در واقع زبان برنامه‌نویسی D یک زبان مناسب برای جایگزین کردن آن با C است. شما در این زبان می‌توانید کدهای‌تان را که ممکن است برای یک سیستم خاص تولید شده باشد بسیار سریع‌تر از C بنویسید. در واقع می‌توان زبان D را یک نسخه مدرن‌تر از زبان C دانست. 

ویژگی‌های زبان‌ برنامه‌نویسی D

  • D زندگی را برای هر برنامه‌نویسی ساده‌تر می‌کند. زبان D را می‌توان یک زبان قابل حمل دانست که روی ماشین‌ها و سیستم‌ عامل‌های مختلف نیز به خوبی کار می‌کند. 
  • D طراحی شده است تا اشتباهات بسیار سختگیرانه زبان C را برای‌مان کمتر بکند و خطاهای سینتکسی کمتری توسط توسعه‌دهنده ایجاد نماید. 
  • از آنجایی که از یونیکد پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌تواند برای زبان‌های مختلف دنیا استفاده شود.
  • روند یادگیری D سریع اتفاق می‌افتد. اگر با زبانی مانند C++ آشنایی داشته باشید به سادگی می‌توانید D را یاد بگیرید.
  • D با رابط باینری زبان C سازگاری دارد.
  • اگر بخواهید یک برنامه همه جانبه را ایجاد بکنید زبان برنامه‌نویسی D می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • قابلیت تستینگ و اعتبارسنجی به صورت متدهای داخلی در این زبان تعبیه شده است.
  • D برای داشتن قابلیت‌های یک زبان سطح پایین‌تر از مواردی مانند اشاره‌گر، Casting و… استفاده می‌کند. 

مزیت‌های زبان برنامه‌نویسی D

  • یکی از مشکلات زبان سی‌پلاس‌پلاس مدت زمان کامپایل برنامه‌هاست. D از یک روش compile-time پیچیده استفاده می‌کند که باعث می‌شود همه چیز بسیار سریع اتفاق بیافتد. 
  • عملیات‌های مرسوم می‌توانند از طریق زبان D در دسترس باشند.
  • تفسیر سینتکس‌ها بسیار ساده است.
  • زبان برنامه‌نویسی D توابع pure را شناسایی می‌کند. 
  • شناسایی مجموعه‌ داده‌های تغییرناپذیر در D امکان پذیر است.
  • برخلاف زبان C در زبان D قابلیت CTFE وجود دارد. این قابلیت امکان بهینه شدن عملیات‌هایی مانند regex را می‌دهد.
  • D یک قابلیت به نام Final Switch را در اختیار دارد. این موضوع باعث می‌شود که نوشتن دستورات شرطی switch بسیار بهینه‌تر شود.
  • میزان خطاهایی که می‌شود در برنامه‌های مبتنی بر C/C++ مرتکب شد بسیار زیاد است. اما این میزان خطاها در D بسیار کمتر خواهد بود. 

چرا D محبوب نیست؟

اولین موضوعی که باعث می‌شود D به عنوان یک زبان محبوب شناخته نشود این است که پشتیبانی قوی مانند مایکروسافت ندارد. همچنین اکثر افرادی که با سی‌پلاس‌پلاس کار می‌کنند از اینکه سراغ زبان کمتر شناخته‌ شده‌ای مانند D بروند می‌ترسند. 

زمانی کدنویسی در C دیگر غیر ممکن بود. زمانی که برنامه بسیار بزرگ می‌شد و قابلیت‌های مدرن‌تری را می‌طلبید C نمی‌توانست جوابگو باشد اما زمانی که سی‌پلاس‌پلاس وارد عرصه شد این مشکل به شکل بسیار زیادی حل شد. زبان سی‌پلاس‌پلاس هنوز هم به خوبی کار می‌کند.

از طرفی دیگر زبان D هنوز در پیاده‌سازی مشکلاتی دارد که در صورت بزرگ بودن اپلیکیشن خود را به خوبی نشان می‌دهد.

در پایان

زبان برنامه‌نویسی D را می‌توان یک زبان بسیار کارآمد دانست. ویژگی‌های سطح بالای بسیار زیادی در این زبان پیاده‌سازی شده است که می‌تواند راه‌حل‌های بسیاری را برای توسعه‌دهندگان ارائه دهد. با این وجود همانطور که گفته شد زبان D یک زبان نادیده گرفته شده است و دلایل آن نیز گفته شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا