راهنمای طراحان: رمزگشایی علم رنگ‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

راهنمای طراحان: رمزگشایی علم رنگ‌ها

رنگ‌های متفاوت، حالت‌های واکنشی متفاوتی را در مردم نشان می‌دهند. با دانستن این موضوع می‌شود از رنگ‌ها به عنوان ابزاری برای انگیزه‌بخشی و جلب کاربران استفاده کرد. اما یک لحظه بایستید، بهتر است کمی آرام‌تر پیش برویم. 

فیلسوف یونانی ارسطو کسی بود که تئوری روانشناسی رنگ‌ها را ابداع کرد. ارسطو معتقد بود که خداوند تمام این رنگ‌ها را از طریق آسمان روشن برای‌مان ایجاد کرده است. البته این موضوع بعدا توسط نیوتون و گوته جنبه علمی‌تری به خود گرفت.

رنگ‌ها در تصمیم‌گیری‌های ما بسیار تاثیرگذار هستند. حتی زمانی که می‌خواهیم چیزی را خریداریم نماییم، به رنگ‌ها توجه می‌کنیم. از این جهت نیز باید بگویم که در هنر طراحی وبسایت و به صورت کلی‌تر خود مفهوم طراحی و گرافیک، جنبه بسیار مهمی دارند. رنگ‌ها باعث می‌شوند که هویت برندها بهتر نمایش داده شود. برای مثال اگر شما یک بطری سیاه را در یک پس زمینه قرمز مشاهده کنید، بلافاصله برند معروف کوکا-کولا در ذهن‌تان تداعی می‌شود.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا از یک رنگ خاص برای کل یک برندینگ استفاده می‌شود؟ باید بگویم که دلایل علمی بسیاری در پشت انتخاب یک رنگ وجود دارد. شما باید برای انتخاب و درک این علم به خوبی رنگ‌ها و روانشناسی‌ آن‌ها را رمزگشایی کنید.

درک روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ‌ها یکی از شاخه‌های تحقیقاتی در دنیا است که به ما کمک می‌کند تا تاثیر رنگ‌ها را روی تصمیمات و کنش‌ها درک کنیم. افرادی که مشغول بازاریابی هستند از علم روانشناسی رنگ‌ها برای تاثیرگذاری روی رفتار خریداران استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ‌های معین و به دقت انتخاب شده، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی اهمیت یک برند بگذارد.

مطالعات مهم بسیار زیادی وجود دارد که می‌گوید رنگ‌ها با رفتارها و کنش‌های انسانی در تعامل هستند. رنگ‌ها باعث می‌شوند که چشمان ما به سمت یک چیز برود، برای آنکه عملی انجام بدهد و یا اینکه چیزی را یاد بگیرد. اگر بخواهم بهتر بگویم، رنگ‌ها رهبران خوبی هستند. آن‌ها در بسیاری از مواقع به صورت غیر مستقیم به شما دستور می‌دهند تا کاری را انجام دهید. 

افراد مختلف با رنگ‌های مختلف، رفتاری مختلفی را از خود نشان می‌دهند. این اتفاق از تجربیات گذشته مردم، رویدادها، فرهنگ‌های مختلف و خاطره‌های‌شان نشئت می‌گیرد. با این حال رفتارهای مشترکی نیز در این بین وجود دارد. به همین جهت امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را با روانشناسی رنگ‌های مختلف آشنا کنیم.

روانشناسی رنگ‌های مختلف

۱. رنگ زرد

رنگ زرد نمادی از شادی، شادابی و حس مثبت است. هر زمانی که رنگ زرد را دیده‌اید، با چیزی ملاقات کرده‌اید که سرشار از کنشگری و انرژی است. از آنجایی که طول موج رنگ زرد بسیار طولانی است، به صورت ناخودآگاه ما را با حسی قدرتمند همراه می‌کند. این موضوع را می‌توان در مشاهده کودکان از رنگ زرد متوجه شد.

از رنگ زرد برای بالا بردن میزان اعتماد به نفس مردم نیز استفاده می‌شود. اما از طرفی دیگر می‌شود از رنگ زرد به عنوان نمادی برای خشم و عصانیت نیز استفاده کرد. برای آنکه بتوانید بهترین استفاده را از رنگ زرد ببرید، باید به دقت سعی در ایجاد یک بالانس کنید و سایه‌های رنگ زرد را به درستی تعیین نمایید.

۲. رنگ قرمز

رنگ قرمز نمادی از قدرت و پویایی است. از رنگ قرمز برای نمایش شور و اشتیاق، عشق و محبت، وحشت، اضطراب و بقا استفاده می‌شود. رنگ قرمز خاصیتی دارد و آن این است که می‌تواند در یک تضاد کامل قرار بگیرد، چرا که از طرفی می‌شود از رنگ قرمز به عنوان نمادی برای دوستی استفاده کرد، اما از طرفی دیگر می‌شود به خوبی از آن برای خشونت و خصومت نیز بهره برد.

اگر قصد جلب کردن توجه مردم را دارید، باید بگویم که رنگ قرمز عالی است. اما مطمئن شوید که از این رنگ به نحوی درست استفاده می‌کنید، در غیر اینصورت می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

۳. رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی ترکیبی از روانشناسی رنگ‌های قرمز و زرد است. از این جهت به همین جهت می‌توان در آن میزان بالایی از قدرت و همچنین جوانی و شادابی را مشاهده کرد. اما به صورت مستقل، رنگ نارنجی نمادی از دوستی و حمایت است.

از رنگ نارنجی به عنوان رنگی قوی برای انگیزه‌بخشی و شور شوق نیز یاد می‌شود. رنگ نارنجی قدرت بالایی نیز به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش را دارد.

۴. رنگ سبز

رنگ سبز ترکیبی از منطق و شور و احساسات است. رنگ سبز می‌تواند نمادی برای کاراکترهای پایدار و هارمونی دار باشد. رنگ سبز مردم را به سوی انجام کار درست و خودداری کردن از انجام کار اشتباه هدایت می‌کند. از طرفی دیگر از رنگ سبز می‌توان به عنوان نمادی برای پایین آوردن اختلافات و مشکلات استفاده کرد. رنگ سبز همچنین نمادی از طبیعت، صلح و آرام بودن است.

در حقیقت رنگ سبز می‌تواند نمادی از رشد و رفاه نیز باشد، می‌تواند در پایین آوردن استرس به شما کمک بکند و روی سلامتی و خوابتان تاثیری عمیق بگذارد. با وجود آنکه ممکن است در برخی از حالت‌ها نمادی از مالکیت و تصرف –در حالت منفی- باشد اما در نهایت می‌توان گفت که سبز رنگی مثبت است.

۵. رنگ آبی

آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در دنیا است. آبی می‌تواند به عنوان نمادی برای باور، اعتمادپذیری، صداقت و مسئولیت‌پذیری استفاده شود. رنگ آبی بهترین رنگ برای نمایش آرامش و آرام کردن ذهن و بدن است.

رنگ آبی به ما این اجازه را می‌دهد که آرام شویم و استرس را از خود دور نماییم. باید بگویم که آبی توانایی جدی در کم کردن تنش‌ها و ایجاد مسیری برای صلح دارد. به همین دلیل بهترین رنگ برای استرس‌زدایی در اطراف‌تان است. رنگ آبی در تقویت روابط تاثیر بسیار زیادی دارد، به همین دلیل می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی در بازاریابی باشد. البته استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند حس تنهایی و بستری بودن در بیمارستان را نیز تقویت کند.

۶. رنگ بنفش

رنگ بنفش نمادی از معنویت و رویا است. در رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی دیده می‌شود، به همین دلیل ترکیبی عالی از معانی فیزیکی و روانی است. در کنار این موارد رنگ بنفش را به عنوان نمادی از وفاداری، شجاعت، لوکس بودن و رمزآلود بودن استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک ارائه خوب داشته باشید، حتما از رنگ بنفش استفاده کنید، چرا که رنگ بنفش را به عنوان نمادی برای تخیلات و راحت بودن نیز استفاده می‌کنند. از طرفی استفاده بیش از حد از رنگ بنفش می‌تواند افکار اشتباهی را بوجود بیاورد، حواس پرتی یکی از آن موارد است.

۷. رنگ سفید

سفید نمادی از خالص بودن، صلح، هارمونی و بی گناه بودن است. رنگ سفید باعث می‌شود که کنش‌های جدیدی آغاز شود و فضای آزاد کافی برای شروع داشته باشید. رنگ سفید کیفیت و پایداری تمام رنگ‌ها را در خود دارد. همچنین رنگ سفید نمادی از مینیمالیسم، ایده داشتن و راحتی است. با وجود این موارد بهتر است که از آن بسیار زیاد استفاده نکنید، چرا که می‌تواند نمادی منفی از جدایی در زندگی باشد.

۸. رنگ سیاه

رنگ سیاه نمادی از برتری، اهمیت، کنترل داشتن و منحصر به فرد بودن است. اما از طرفی دیگر می‌توان سیاه را نمادی از ناامیدی، مرگ و رمزآلود بودن، ناشناس بودن و جدایی نیز دانست. رنگ سیاه رنگ بسیار قدرتمندی است اما اگر زیاد استفاده شود می‌تواند نمادی از مرده بودن باشد.

روانشناسی رنگ‌ها را به عنوان ابزاری بسیار مهم برای ایجاد ارتباط با مخاطبین‌تان مشاهده کنید. بهترین راه برای انتخاب مناسب یک رنگ آن است که آن‌ها را با برندتان مقایسه و تست کنید. اینگونه می‌شود به ایده بسیار خوبی از انتخاب رنگی عالی برسید. انتخاب بهترین ترکیبات رنگی نیز می‌تواند به صورت خودکار مخاطبین‌تان را به خود جذب کند و تعاملات بهتری را بوجود بیاورد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات