جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
فریمورک‌های PHP در ۵ سوال ساده
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

فریمورک‌های PHP در ۵ سوال ساده

اگر اولین گام‌های خود را در دنیای توسعه وب یا به عنوان یک برنامه نویس آینده‌نگر یا یک کارفرمای بالقوه برداشته‌اید، طولی نمی‌کشد تا با زبان پی اچ پی آشنا شوید. جای تعجب ندارد، زیرا پی اچ پی جزء محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی وب قرار دارد. علاوه بر این، 79 درصد کل وبسایت‌ها توسط زبان پی اچ پی ساخته شده‌اند و ابزارهای وبی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید مانند فیس بوک، ویکی پدیا، یاهو، میل چیمپ و پینترست در میان آن‌ها قرار دارند.

با این که کلمات برای نوشتن یک متن به هر زبان طبیعی کافی است، استفاده از پی اچ پی برای ساختن یک برنامه وب فرایندی طولانی و پیچیده خواهد بود. بنابراین، برای ساده سازی توسعه، استفاده از فریمورک‌های پی اچ پی که شامل کتابخانه‌های قالب وب از پیش ساخته شده و دسترسی به بانک اطلاعاتی و مدیریت کاربر از دیگر توابع هستند که یک روش معمول است.

بنابراین، این مقاله به پنج سؤال اصلی مربوط به فریمورک پی اچ پی پاسخ خواهد داد و دیدگاهی را برای شما فراهم می‌کند که می‌تواند در زمان و هزینه پروژه بعدی‌تان صرفه جویی کند.

PHP چیست؟

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی سمت سرور منبع باز برای توسعه وب است که می‌تواند در HTML تعبیه شود. که سازگار با سیستم عامل‌های اصلی (مک، ویندوز، لینوکس و یونیکس) است و توسط انواع مختلفی از سرورهای وب (Apache ، nginx ، IIS ، lighttpd) پشتیبانی می‌شود. این زبان محدود به HTML نیست و می‌تواند فایلهای متنی و تصویری با فرمت‌های مختلف تولید کند.

به علاوه، پی اچ پی از مجموعه بانک‌های اطلاعاتی پشتیبانی می‌کند که روند توسعه وب را ساده می‌کند. به دلیل انعطاف پذیری، پی اچ پی محدودیت کمی را برای توسعه دهندگان، طراحان و کارفرمایان ایجاد کرده و آزادی بسیار زیادی در انتخاب و خلاقیت به شما ارائه می‌دهد.

PHP چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد؟

پاسخ در فایل راهنماي پی اچ پی به صورت كوتاه آمده است - "همه کار"، كه از حقيقت دور نيست. سه بخش عمده برنامه پی اچ پی عبارتند از: اسکریپت نویسی خط فرمان، اسکریپت نویسی سمت سرور و توسعه برنامه دسکتاپ (این در تئوری امکان پذیر است، اما بندرت عملی می‌شود). به عبارت ساده، هر ارتباطی با یک وب سرور می‌تواند با پی اچ پی ایجاد شود: وبلاگ، فروشگاه آنلاین ،اسکریپت پردازش داده و حتی یک SaaS پیشرفته.

در اصل، پی اچ پی بطور خودکار محتوای مشروط HTML را برای بازدید کنندگان وبسایت ایجاد می‌کند. با استفاده از مجموعه‌ای از متغیرها، پی اچ پی داده‌های مورد نیاز را از پایگاه داده می‌گیرد و به طور پویا محتوای مربوطه را بیرون می‌کشد. اینگونه است که مشتریان فروشگاه آنلاین می‌توانند برای مشاهده جدیدترین موارد اضافه شده ابتدا صفحه فروشگاه را فیلتر کنند.

جدا از این، پی اچ پی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا هر بار صفحات وب را ایجاد، منتشر و ویرایش کنند. در عوض، می‌توان از طریق سیستم‌های مدیریت محتوای کاربر پسند که با پی اچ پی مانند WordPress ساخته شده‌اند، تغییرات لازم را ایجاد کرد و پایگاه داده محتوا به صورت خودکار بروزرسانی می‌شود.

فریمورک PHP چیست؟

فریمورک پی اچ پی بستری برای ایجاد برنامه‌های وب است که حاوی کتابخانه‌هایی با توابع و کلاسهای از قبل نوشته شده می‌باشد و بیشتر برای تحقق الگوهای طراحی نرم‌افزار است. حالت دوم یک اسکلت کلی را تشکیل می‌دهد که کد رشته‌های توسعه دهنده را که از ابتدا نوشته شده یا از یک کلاس کتابخانه به ارث رسیده است، تشکیل می‌دهد.

فریمورک‌های پی اچ پی به دلیل اینکه از جنبه‌های ظاهری و تکراری در توسعه وب مراقبت می‌کنند، تبدیل به یک روش مرسوم شده است. همچنین، توابع و کلاس‌های کتابخانه از شیوه‌های استاندارد توسعه وب پیروی می کنند و به خوبی آزمایش شده‌اند. با استفاده از آن‌ها، شما مجبور نخواهید بود چرخ را مجدداً اختراع کنید. همچنین احتمال خطاهایی را که می‌تواند وجود داشته باشد و باعث خرابی شود، بطور قابل توجهی کاهش دهید.

آخرین و مهم‌ترین مزیت استفاده از این فریمورک‌ها این است که باعث می‌شوند کد شما برای برنامه نویسان دیگری که ممکن است در همان پروژه کار کنند، قابل خواندن و قابل درک باشد.

چه چیزی باعث ایجاد فریمورک مناسب PHP می‌شود؟

انتخاب فریمورک مناسب پی اچ پی بسیار مهم است و نباید بدون فکر به آن نزدیک شوید. در زیر لیست پنج فریمورک لازم برای پی اچ پی آورده شده است که به شما کمک می‌کند راه‌حل مناسبی را برای هدایت پروژه خود به کار گیرید:

الگوی MVC: Model – View – Controller یک الگوی طراحی متداول برای رابط‌های وب است. بنابراین داشتن کلاس‌های آن در فریمورکتان اجازه می‌دهد تا از فرایند ایجاد یک معماری جدید عبور کنید.

کتابخانه‌های مجهز. هرچه کتابخانه‌های فریمورک گسترده‌تر باشند، زمان کمتری برای نوشتن کد به صورت دستی صرف خواهید کرد. با این وجود دامنه پروژه خود را در نظر بگیرید: اگر به راه‌حل پیچیده‌ای نیاز ندارید، می‌توانید به راحتی و بدون فریمورک‌های سطح بالا، پروژه‌های شرکتی را انجام دهید.

ویژگی‌های تست. برای جلوگیری از صرف زمان دیباگینگ در کد پی اچ پی، فریمورکی را با قابلیت آزمایش خودکار استفاده کنید.

سادگی. در حالی که برخی از فریمورک‌های پی اچ پی ساده و مبتدی هستند، برخی دیگر دارای یک منحنی یادگیری شیب هستند. بنابراین، مگر اینکه مستقیماً مورد نیاز باشد، در غیر اینصورت نیازی به استفاده از فریمورک‌های پیچیده نیست.

محبوبیت یک فریمورک گسترده پی اچ پی به احتمال زیاد دارای یک جامعه حمایتی گسترده از توسعه دهندگان و انتخاب مناسب کتابخانه‌های خارجی است. جدا از این، استفاده از یک فریمورک اصلی باعث می‌شود تیم‌های مختلف راحت‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

بهترین فریمورک‌های PHP کدام است؟

امروزه توسعه دهندگان پی اچ پی به هیچ وجه از نبود فریمورک‌های برنامه نویسی رنج نمی‌برند. برای اینکه شما را در مسیر صحیح قرار دهیم، در اینجا مجموعه‌ای از پنج فریمورک قدرتمند و محبوب پی اچ پی آورده شده است.

Laravel

لاراول متداول‌ترین فریمورک پی اچ پی است. به عنوان فریمورکی برای "صنعتگران وب" قرار می‌گیرد. طبق ادعای سازندگان آن عمل می‌کند و به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا طراحی‌های مدرن و زیبایی را انجام دهند. لاراول به دلیل منحنی یادگیری کم عمق، توسط توسعه دهندگان جوان مورد تحسین قرار می‌گیرد، در حالی که مهندسان پی اچ پی به خاطر محیط توسعه داخلی، موتور وسوسه انگیز و سیستم مسیریابی RESTful آن را ستایش می‌کنند.

Symphony

سیمفونی مجموعه‌ای از ویژگی‌های برجسته و نسخه‌های پشتیبانی طولانی مدت را ارائه می‌دهد اما در عوض نیاز به یک سطح مناسب از تخصص دارد. این امر باعث می‌شود که توسعه دهندگان تازه کار نسبت به این فریمورک محتاط باشند، اما از محبوبیت آن کاسته نمی‌شود. سیمفونی یکی از بزرگترین انجمن‌های توسعه دهنده را دارد که SensioLabs، صاحب فریمورک با اضافه کردن مطالب آموزشی جامع، در پست‌های وبلاگ از آن پشتیبانی می‌کند.

Zend

به دلیل ماهیت مبتنی بر مؤلفه، زند در جامعه پی اچ پی به عنوان "چارچوب یا فریمورک چسبی" لقب گرفته است. در واقع با این فریمورک می‌توانید فقط اجزای لازم را به عنوان كتابخانه‌های مجزا بارگذاری كنید، كه به نوبه خود استفاده مجدد از كد را ارتقا می‌بخشد. این فریمورک نه تنها حاوی یک کتابخانه داخلی غنی است بلکه می‌تواند آزادانه با مجموعه‌ای از کتابخانه‌های خارجی هماهنگ شود.

Phalcon

فالکون اساساً با سایر فریمورک‌های پی اچ پی متفاوت است، زیرا در اصل این یک افزونه پی اچ پی است که به زبان C نوشته شده است. منابع کمی را می‌طلبد، الگوی MVC را تصویب می‌کند و سرعت عملکرد چشم‌گیری دارد. اما به دلیل عدم وجود موتور تست خودکار، در پیدا کردن باگ به مشکل برمی‌خورد که حتی توسعه دهندگان با تجربه را از همکاری با فالکون دلسرد می‌کند.

CakePHP

با انتخاب این فریمورک، مجموعه کاملی از کارکردهای اساسی لازم برای توسعه پی اچ پی را بدست می‌آورید: پشتیبانی MVC، مجموعه‌ای عالی از افزونه‌ها و مؤلفه‌های مفید، قابلیت استفاده مجدد از کد و پشتیبانی AJAX. آنچه CakePHP را از بقیه متمایز می‌کند، تأکید آن بر کنوانسیون‌های رمزگذاری است که روند توسعه را از یک سو سرعت می‌بخشد اما ممکن است خلاقیت شما را از سوی دیگر خدشه‌دار کند.

جمع‌بندی

این اغراق نخواهد بود که بگوییم انتخاب فریمورک پی اچ پی بر روند کل پروژه توسعه شما حاکم است. این که آیا راه‌حل مورد نظر شما روند کار را ساده‌تر خواهد کرد یا مانع آن می‌شود، بستگی به این دارد که شما چه میزان از نیازهای پروژه خود را بشناسید و اینکه آیا فریمورک پی اچ پی می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد. تماس با مشاوران توسعه وب در این مرحله می‌تواند کمک کننده باشد و اگر به اندازه کافی به تخصص اعضای داخلی خود اطمینان ندارید، دسترسی به نیروهای خارجی نباید کار سختی باشد.

درک فریمورک‌های پی اچ پی برای توسعه دهندگان وب ضروری است، اما همانطور که متخصصان پی اچ پی از Iflexion اذعان می‌کنند، برای کسانی که به دنبال مدیریت یا استخدام تیم توسعه پی اچ پی هستند نیز مفید خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است