ترندهای طراحی در سال 2022
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

ترندهای طراحی در سال 2022

در این مقاله می‌خواهم پیش‌بینی‌هایی از سال 2022 را توضیح دهم. این موارد باید قبل از تبدیل شدن به یک استاندارد طراحی بتوانند در یادگیری تکنولوژی و ترندها به شما کمک کنند. بیایید برای چیزهای جدید آماده شویم.

اتفاقاتی که رخ نخواهد داد

من مقالات زیادی در این رابطه خوانده‌ام و اکثر آن‌ها هر سال موضوعات مشابهی را تکرار می‌کنند. در این بخش مسائلی را ذکر می‌کنم که از نظر من در سال ۲۰۲۲ اتفاق نخواهد افتاد.

۱. دارک مود دیگر یک ترند نخواهد بود

دارک مود (حالت تاریک) طی چند سال گذشته در بین ما وجود داشته است. اگر مردم هنوز باور دارند که این موضوع در سال 2022  نیز یک ترند محسوب می‌شود، یعنی چند سال گذشته را خواب بوده‌اند. دارک مود زمانی ترند بود که پلتفرم‌های موبایل (اندروید و iOS) آن را به طور بومی در سیستم عامل خود قرار دادند. امروزه دارک مود دیگر نوآوری به شمار نمی‌آید و یک استاندارد تلقی می‌شود.

2. تصویرسازی سه بعدی دیگر روی بورس نیست

استایل‌های زیادی در تصویرسازی وجود دارد. انتخاب هر یک از این استایل‌ها به برندسازی شما وابسته است. من انتظار دیدن ترندهای زیادی را در این زمینه داشتم اما پارسال به این خواسته‌ نرسیدم. به همین خاطر باور دارم که امسال هم اتفاقی رخ نخواهد داد و شاهد ترند عمده‌ای در این زمینه نخواهیم بود. 

3. سیستم‌های طراحی جزو نوآوری‌های امسال محسوب نمی‌شوند

اگر فرصت ساخت یا استفاده از یک سیستم طراحی را در پروژه‌های خود نداشتید، یعنی از قافله عقب مانده‌اید. در دنیای امروز ساخت استایل‌ها، کامپوننت‌ها و ارائه مستندات مناسب جزو امور ضروری به حساب می‌آید. بنابراین آن‌ها را یاد بگیرید. این مسائل تا سال‌ها کاربرد دارند و در آینده تغییر نخواهند کرد.

پیش‌بینی‌های طراحی UX و UI در سال 2022

زمان بیان کردن برخی از پیش‌بینی‌ها فرا رسیده است. بیایید در کنار هم با برخی از این موضوعات آشنا شویم:

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا ترکیبی، بخشی از آینده است. حالا که فیسبوک نام خود را به متا تغییر داده، ممکن است شاهد یک ترند جدی باشیم. شما به عنوان یک طراح باید در مورد واقعیت مجازی و نحوه ارائه یک تجربه فوق‌العاده در این زمینه اطلاعات کسب کنید. شرکت متا به تازگی یک نمونه اولیه از دستکش‌های لمسی را معرفی کرده که به کاربران امکان احساس کردن چیزهای دیجیتال را می‌دهد.

با این حال شایعات زیادی اظهار دارد که شرکت اپل به زودی دستگاه واقعیت ترکیبی خود را معرفی خواهد کرد. مطمئناً همه ما چیزهایی در مورد Apple Glasses یا iGlasses شنیده‌ایم. برخی‌ها انتظار دارند که ما در سال 2022 شاهد عرضه آن‌ها خواهیم بود. واقعیت افزوده در دستگاه‌های iOS به خوبی عمل می‌کند و ممکن است با اهداف جدید نیز سازگاری داشته باشد. بنابراین اپل باید مراقب باشد تا محصول جدید آن به سرنوشت Google Glasses دچار نشود.

به عنوان یک طراح باید در آینده به این ترند بیشتر توجه کنیم. این موضوع می‌تواند انقلاب دیگری در صنعت تکنولوژی و نحوه ارتباط افراد با یکدیگر باشد. شاید برای شما جای سوال باشد که چگونه باید این کار را انجام دهیم؟! ابتدا به دنبال شرکت هایی بگردید که قصد به واقعیت رساندن واقعیت مجازی را دارند. فعالیت‌های متا، اپل و گوگل را به خوبی تحت نظر داشته باشید. سپس دستورالعمل‌های طراحی فعلی را به خوبی یاد گرفته و ابزارهای مختلف را امتحان کنید.

فناوری No Code به یک استاندارد تبدیل خواهد شد

من ترند No Code را سال‌ها مورد بررسی قرار داده‌ام. استیو جابز گفته است: «طراحی در مورد ظاهر یک چیز نیست، بلکه به نحوه کارکرد یک راه‌حل مربوط می‌شود.»

برای اینکه راهکارهایم باب میل عمل کنند، چند زبان برنامه نویسی را یاد گرفتم. شاید این مسیر برای خیلی از توسعه دهندگان مناسب نباشد، بنابراین باید راه و روش خاص خودتان را پیدا کنید. اگر به عنوان یک طراح مشغول به کار هستید، باید نگاهی به Webflow بیاندازید.

Webflow به شما در ساخت انواع وبسایت، صفحات فرود، وبلاگ‌ها، وبسایت‌های شرکتی، فروشگاه‌ها و سایر پلتفرم‌های پیچیده کمک خواهد کرد. سهولت در استفاده را می‌توان یکی از مزیت‌های بزرگ Webflow دانست. به صورت بصری از پارامترها و امکانات یکسانی استفاده می‌کنید، به همین دلیل قادر به خلق تعاملات و انیمیشن‌های بهتری خواهید بود. با این کار می‌توانید همه چیز را دستکاری کرده و نحوه عملکرد آن را مورد آزمایش قرار دهید.

در سال 2021 امکانات بسیار جدیدی در No Code Confrence معرفی شد و نشان داده که این پلتفرم در حال گسترش دادن قابلیت‌های خود است. شما می‌توانید تمام گردش کاری خود را طراحی کرده و اتوماسیون را به آن اضافه کنید. مشخصاً راهکارهای no-code دیگری نیز برای اهداف متفاوت ساخته شده است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد:

  • Glide: امکان ساخت اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های داده محور را فراهم می‌کند
  • Adalo: امکان ساخت اپلیکیشن‌های واقعی را با استفاده از no code فراهم می‌سازد
  • Bubble: به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های وب پیچیده را بدون کدنویسی آماده‌سازی کنید
  • Voiceflow: دستیارهای صوتی و چت را نمونه‌سازی و راه‌اندازی می‌کند

به عنوان یک طراح باید حداقل این ابزارها را امتحان کنید. با این کار قدرت زندگی بخشیدن به طرح‌ها را خواهید دید و مهارت‌های‌تان را در آینده ارتقا خواهید داد. مطمئناً در آینده شاهد ابزارهای no-code بیشتری خواهیم بود، بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه قطعاً ارزشش را خواهد داشت.

راه‌حل‌های بومی‌تر

مرز بین اپلیکیشن‌های وب و بومی در حال محو شدن است. در گذشته برای ارائه دادن بهترین تجربه در موبایل‌ها فقط می‌بایست راهکارهای بومی را توسعه داد. اما راه‌حل‌های وب و هیبریدی در دنیای امروز طرح‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. شما با استفاده از ترفندهایی مثل رنگ کردن نوار بالای مرورگر، می‌توانید وبسایت خود را بومی‌تر جلوه دهید. این ترفند سال‌هاست که در سیستم عامل اندروید بکار گرفته می‌شود. با iOS 15 نیز می‌توانید شاهد مورد مشابهی در آیفون باشید.

شاید این کار از دیدگاه توسعه یک تغییر جزئی به شمار بیاید اما تاثیر چشمگیری بر تجربه کاربری خواهد داشت. این کار ظاهر صفحه وب را بیشتر شبیه به یک اپلیکیشن می‌کند.

پروتوتایپ‌های تعاملی

شاید برخی از طراحان هنوز برای فناوری no-code آماده نباشند. اگرچه می‌توانیم رفتار راه‌حل‌ها را به روش‌های بهتری نیز شبیه‌سازی کنیم. ما با معرفی کامپوننت‌های تعاملی در Figma شاهد این موضوع بودیم. این مسئله منجر به نمونه‌های اولیه پیچیده‌تر خواهد شد.

مزایای این ترند برای طراحان چیست؟ آن‌ها نحوه کارکرد راه‌حل را بهتر درک خواهند کرد. وقتی دکمه‌ها واقعاً قابل کلیک کردن باشند، تست کردن قابلیت استفاده برای شرکت‌کنندگان آسان‌تر خواهد شد. به همین خاطر در آینده تمرکز روی پروتوتایپ‌های تعاملی بیشتر می‌شود و موکاپ‌های معمولی محبوبیت و جذابیت خود را از دست خواهند داد.

Glassmorphism یک استاندارد جدید است

من در گذشته محبوب شدن گلس‌مورفیسم را پیش‌بینی کرده بودم. امروزه iOS، macOS و Windows در رابط کاربری خود از متریال شیشه (گلس) استفاده می‌کنند.

امسال شیشه حکم یک متریال استاندارد را در طراحی شما دارد. مطمئناً کاربران با آغوش باز از آن استقبال می‌کنند. با استفاده از Webflow می‌توانید این افکت را به راحتی خلق کنید.

سبک‌های دهه 90

شاید قبلاً استایل‌های دهه 90 را در برخی از پوسترها و وبسایت‌ها دیده باشید. بنابراین به آن دقت داشته باشید چون ممکن است کارهای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نتیجه‌گیری

مطمئناً صنعت طراحی با سرعت بالایی در حال تغییر است. باید به ترندها توجه داشته باشیم. ما به دنبال جذاب‌تر کردن استایل کارها نیستیم، چون هدف ما یاد گرفتن امکانات جدید است. آیا با موارد گفته شده در بالا موافق هستید؟ به نظر شما شاهد چه ترندهایی در سال 2022 خواهیم بود؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 5 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات