طراحی برای دروپال
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

طراحی برای دروپال

در یک دنیای ایده‌آل، یک طراح هیچ اهمیتی نمی دهد که یک وبسایت از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می کند. اما برای اکثر ما در حقیقت پروژه ها ترکیبی از طراحی و سازنده وبسایت به حساب می آیند. این تفسیر به نظر کمی غلط انداز می آید.

برای ساختن پروژه های موفق با یک سیستم مدیریت محتوا، هر کدام از آن ها نیازمند داشتن تجربه و دانشی به اندازه کافی هستند. برای پیدا کردن این دانش و تجربه نیاز است تا از وقتی برای آن ها صرف کنید و روی آن ها سرمایه گذاری نمایید. یکی از محبوب‌ترین سیستم های مدیریت محتوا برای طراحان وردپرس است. این انتخاب دلایل خوبی دارد که می شود آن ها را بررسی کرد، اما در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که چرا باید به طراحی برای دروپال نیز توجه کنید.

خب، قبل از اینکه وارد مبحث اصلی بشویم این نکته را بگویم که این یک بررسی بین دروپال و وردپرس نیست. من به شخصه برای پروژه ها از وردپرس استفاده می کنم و باور دارم که این مورد یک سیستم مدیریت محتوای عالی است. یکی از وبسایت های بزرگ به اسم Phase2 Technology در ابتدا از وردپرس استفاده می‌کرد اما در آخرین بازطراحی وبسایت از سیستم مدیریت محتوا دروپال استفاده می‌کند. هرچند که این دو مورد اغلب به عنوان رقبا دیده شده اند اما واقعیت آن است که می‌توانند به صورت مسالمت آمیزی نیز در کنار همدیگر کار کنند.

خب، چرا باید طراحی برای دروپال را در نظر داشته باشید، بیایید با یکسری از بهترین دلایل شروع کنیم.

شما پول بیشتری به دست می‌آورید

وبسایت Mashable از طریق داده های وبسایت DoNanza –وبسایت فریلنسرها- روی میزان درآمدی که می شود از طریق سیستم های مدیریت محتوا بدست آورد تحقیقی انجام داده است. در میانگین حالت ها درآمد پروژه های دروپال دو برابر پروژه های مبتنی بر وردپرس بود. در این مورد فکر کنید ... با هر پروژه دو برابر پول دریافت می‌کنید.

این گزارش مربوط به چند سال پیش می‌شود اما با این وجود من هم اکنون نیز دوستانی دارم که با هر دو سیستم کار می‌کنند، در گفتگو با آن ها متوجه می شوم که هنوز هم گزارش های Mashable درست است. پروژه های دروپال درآمد بهتری دارند، این مورد بدان دلیل است که پروژه های دروپال نیازمند موارد پیشرفته تری هستند. موارد پیشرفته‌تر! خب باید بگویم که این مورد الزامی ندارد اما برای ساختن پروژه های حرفه‌ای مهم است.

دروپال تغییر کردده است – بسیار زیاد

واقعیت آن است که یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا که قابلیت استفاده پذیری بالایی را دارد دروپال است. با ارائه نسخه ۷ دروپال و به لطف Mark Boulton کسی که طراحی جدیدی را به ظاهر پنل مدیریتی دروپال اضافه کرد، دروپال بهبودهای بسیار کرده است. یادگیری دروپال حال تقریبا به اندازه یادگیری وردپرس آسان شده است.

من این موضوع را با اطمینان خاطر می‌گویم. به این خاطر که من به افرادی آموزش استفاده از هر دو سیستم را گفته‌ام، برای افرادی که نگاه تازه ای نسبت به سیستم مدیریت محتوا دارند این دو مورد هیچ فرقی نخواهد داشت. 

در دروپال نسخه ۶ این موضوع بدین صورت نبود. مشتری ها در نسخه ۶ مجبور بودن تا استفاده از رابط کاربری سخت و پیچیده مدیریت دروپال را یاد بگیرند. این مورد واقعیت است، در نهایت این حالت باعث می شد افراد زیادی از دروپال متنفر شوند.

مسلما این موضوع بدی بود. این موضوع با انتشار نسخه ۷ درست شد و در نسخه ۸ بسیار کارایی بهتری را نیز از خود نشان داد. مشکلات استفاده پذیری در نسخه های اولیه دروپال درس مهمی را برای جامعه پشتیبان دروپال درست کرد و باعث شد که آن ها این موضوع را جدی‌تر بگیرند.

installation profiles

در مقایسه با وردپرس، دروپال درست یک چیز نیست. وقتی که شما دروپال را دانلود می کنید، این یک نسخه کامل از سیستم مدیریت محتوای طراحی شده نیست. دروپال به شدت انعطاف پذیر است و به صورت عمدی برخی از مکان ها و قسمت ها را تحویل کاربر نمی دهد، البته این موضوع بستگی به سازنده دارد، آن ها می توانند هر طور که دوست دارند پکیج ها را شخصی سازی نمایند.

این موضوع قطعیت دارد که هر دو سیستم وردپرس و دروپال نیازمند اضافه کردن ویژگی های بیشتری از طریق افزونه ها و ماژول ها هستند اما در دروپال همه چیز به کاملی در دست شما قرار نمی گیرد. به عنوان مثال بعضی از کاربران نیازمند استفاده از یک ویرایشگر متن قوی در وبسایت‌شان نیستند، اما توسعه دهندگان و طراحان به احتمال زیاد چنین ویژگی را می‌خواهند، به همین دلیل می‌توانند آن را اضافه کنند یا آن را به سادگی رها نمایند. این دقیقا بدان دلیل است که وقتی دروپال را نصب می‌کنید به شما می‌گوید در حال نصب «core».

به نظر این موضوع کمی سردردآور برای افرادی است که می‌خواهند در یک بازه زمانی کوتاه پروژه ای را براساس دروپال تحویل دهند. خب این موضوع درست است، اما با وجود موضوع installation profile چندان هم درست نیست.

Installation profiles چیزی است که من واقعا مطمئن نیستم چنین موردی با کاربردی یکسان در وردپرس نیز وجود داشته باشد یا خیر. این مورد یک نسخه از دروپال است که شما مانند دروپال اصلی آن را نصب می کنید با این تفاوت که در این نسخه همه چیز به کاملی پیکربندی می شود و شما در نهایت یکسری محتوا ساده را نیز خواهید داشت. بهترین توضیح برای این مورد جمله «یک وبسایت در جعبه» است.

 گاهی اوقات installation profiles یک قصد و هدف خاص را دنبال می کند. مثلا خیلی از اوقات می شود در پی نصب و استفاده از این مورد یک وبسایت فروشگاهی را طراحی کنید.

پس یکی دیگر از دلایل طراحی برای دروپال این است که از طریق installation profiles تقریبا بخش زیادی از کارها را به صورت خودکار انجام دهید و زمان زیادی را ذخیره نمایید. یادتان است در بالا به این اشاره شد که برای ساختن پروژه ها نیازمند موارد زیادی هستید؟ خب با استفاده از این installation profiles یک میانبر در اختیار خواهید داشت که می توانید از آن برای ساختن پروژه های‌تان استفاده کنید. 

دروپال در حال رشد کردن است

در حالی که به صورت کلی استفاده از سیستم های مدیریت محتوا روزبه‌روز در حال افزایش است، دروپال در این مسئله پیشی بیشتری گرفته است. در جدول زیر می توانید نرخ رشد استفاده از دروپال را در دو سال دنبال کنید. در آخرین ردیف این جدول به صورت درصدی میزان رشد هر مورد نوشته شده است.

همانطور که می‌بینید در این جدول نرخ رشد دروپال ۲۱ درصد بوده است.

یک احساس در من می‌گوید که بهبود های نسخه هفتم دروپال این مورد را بسیار بیشتری نیز کرد. در حقیقت این بروزرسانی یک تغییر دهنده اساسی ماجرا بود. بسیار قابل دیدن است که در آینده نزدیک و هم اکنون نیز می‌توانید برای پیاده سازی یک پروژه از دروپال استفاده کنید. یکی از مواردی که واقعا دیده می شود وبسایت دانشگاه ها است که در طی سالیان به دروپال تبدیل شده اند.

ابزار مناسب برای کار

با آوردن این دلایل خوب حال مطمئنا متوجه شده اید که چه میزان طراحی برای دروپال اهمیت دارد. اما همانطور که در بالا اشاره کردم هر دو این سیستم ها می توانند وجود داشته باشند و از آن ها بهره برد. در اینجا شما باید یک قدم را بردارید و آن انتخاب سیستم مناسب یا ابزار مناسب برای پروژه ای است که به شما خواهند داد.

بگذارید در اینجا یک داستان از طراحی مجدد وبسایت دانشگاهی که من در آنجا کار می کردم را برای شما بازگو کنم. در آن شرکت به دلیل آنکه یک شرکت خصوصی و کوچک بود هیچگونه تیم آي‌تی یا طراحی وجود نداشت و آن ها تیم طراحی وبسایت را برای انتخاب ابزار درست آزاد گذاشتند. تیم طراحی وبسایت را مبتنی بر دروپال طراحی کرد. وقتی وبسایت را بررسی کردند متوجه شدند که مسئولان با دروپال نمی توانند خوب ارتباط برقرار کنند. پس بعضی وقت ها هم وردپرس انتخاب بهتری خواهد بود. در پایان تیم طراحی قرار داد را از دست دادند. 

با نگاه دقیق تری انداختن به ابزار کارتان، می توانید از، از دست رفتن پروژه های پر سود جلوگیری کنید. به نظر می آید که تا به حال پنج دلیل کلی برای استفاده –بموقع و بجا- از دروپال را بررسی کردیم.

چه چیزی اهمیت دارد؟

شاید حال از خودتان بپرسید که چه اهمیتی دارد اگر افراد بیشتری برای دروپال طراحی کنند، آیا اهمیتی وجود دارد؟

در حال حاضر دروپال واقعا نیازمند طراحی بیشتری است. در حال حاضر دروپال به طراحان واقعی و کارای زیادی نیاز دارد طراحانی که بتوانند دید بهتری را ایجاد کنند، طراحانی که از توسعه دهندگان بهتر بتوانند پوسته ها را ایجاد کنند. وقتی مردم بیشتری برای دروپال طراحی کنند به این معناست که چیز غنی تری خواهند ساخت، مشارکت کننده بیشتر خواهد شد و در پایان محصول بهتری عرضه خواهد شد. امیدوارم با در نظر گرفتن این موارد، دروپال را امتحان کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا