مقایسه زبان نشانه‌گذاری html و html5
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مقایسه زبان نشانه‌گذاری html و html5

واژه HTML، HTML5 و XHTML مکرراً در طراحی وب استفاده می‌شود. افراد زیادی که در طراحی وبسایت مبتدی هستند، اغلب در مقابله با این واژه‌ها گیج می‌شوند و نمی دانند کدامیک از این سه زبان را بیاموزند.

مقایسه زبان نشانه‌گذاری html و html5

این گمراهی غیرقابل درک است؛ بدلیل اینکه همه‌ی آنها زبان‌های نشانه‌گذاری با کیفیت بالا و ضروری برای هدف‌های مشابه هستند. برای از بین بردن این آشفتگی ذهنی، بیایید نگاهی به تفاوت جزئیات هریک از آنها داشته باشیم:

زبان نشانه‌گذاری در اصل چیست؟ 

زبان‌های نشانه‌گذاری ابتدایی‌ترین ابزار موردنیاز برای ساخت یک صفحه‌ی وب است. هر صفحه‌ی وب، دارای متن، عکس یا هر نوع ساختار داده دیگری که بایستی به کاربر نشان داده شود، می‌باشد.

نشانه‌گذاری یک وبسایت، روشی است که اطلاعات دیداری یا نوشتاری به کاربر نمایش داده می‌شود. در طراحی یک صفحه وب، به فونت‌های متفاوتی برای کلمات متفاوت، رنگ‌های مختلف برای انواع متن‌ها و... نیاز داریم.

چیز دیگری که نیاز داریم عمومیتی در نشانه‌گذاری است، به این معنی که، صفحه وب نیاز دارد که صرفنظر از مرورگری که در آن مشاهده می‌شود، دیده شود. این قضیه آن ‌را ملزم به داشتن زبان نشانه گذار در حد معمول می‌کند به‌طوری که صفحات وب بتوانند اطلاعات را به کاربر نمایش دهند.

زبان نشانه‌گذاری در حالت ابتدایی، از تگ‌ها برای تعیین ارائه‌ی قالب اطلاعات استفاده می‌کند. تگ‌ها برای ارائه ‌اطلاعات به طریق منظم و ساختاری استفاده می‌شود. مثال‌های معمول از تگ‌ها؛ شامل تگ‌های Header، تگ‌های body و... است.

رایج‌ترین زبان نشانه‌گذاری صفحات وب "HTML" است که توسط "Tim Berners-Lee" (مخترع WWW) طراحی شده ‌است.

 HTML که مخفف "Hyper Text Markup Language"  است اولین زبان نشانه‌گذاری برپایه‌ی اینترنت، قابل استفاده در صفحات وب است. درحالیکه، HTML  به سرعت گسترش پیدا کرده و با بیرون آمدن ورژن‌های بعدی از آن، به نوع استاندارد خود تبدیل شد.

اگرچه، HTML بیشتر از یک زبان واحد استاندارد بوده است، اما ورژن‌هایی تا HTML4 معمولاً وابسته به خود HTML است. این دلیل، نیاز به تمایز آن از تغییرات قابل توجه است که با HTML5 به وجود آمده که آخرین ورژن HTML است.

هرچند پیش از انتشار HTML5 ، کنسرسیوم جهانی وب (که با W3C شناخته می‌شود) شروع به توسعه‌‌ی یک پسوند HTML براساس قالب XML برای حل برخی مشکلات سازگاری مرورگر نمود.

XML یکی دیگر از زبان نشانه‌گذاری استاندارد بوده که بسیار مشابه HTML است؛ اما به نوعی در رفع خطاهای به‌وجود آمده مقاوم تر از HTML است.

زبان نهایی XHTML نامگذاری شد که مخفف "EXtensible HyperText Markup Language" است. بسیار شبیه به HTML4 است؛ اما برخی قوانین محکم‌تری را ارائه می‌دهد.

تفاوت بین HTML ، XHTML و HTML5:

حالا نگاهی به تاریخچه‌ی این زبان‌ها و اهدافشان می‌کنیم. بگذارید برخی تفاوت‌های آنها را در جزئیات بیشتر جستجو کنیم.

HTML و HTML5 : HTML5 توسط گروهی بنام "WHATWG" گسترش یافته و به منظور توسعه‌ی آنها در ورژن قبلی HTML و حل مشکلات سازگاری مرورگر متقابل طراحی شده است.

تفاوت‌های مهم در HTML و HTML5:

  • HTML5 پشتیبانی بهتری برای شکل‌های متنوع رسانه همچون صدا و ویدیو ارائه می‌دهد (با ایجاد تگ‌ها برای آنها)، HTML این تگ‌ها را ندارد و وابسته به اتصالات کاربر (سوم شخص) است.
  • HTML اجازه‌ی اجرای جاوااسکریپت در مرورگر را نمی‌دهد. HTML5 این مشکل را با معرفی jsweb worker رفع کرد. اکنون بدلیل پشتیبانی بومی جاوااسکریپت، صفحات وب می‌توانند با استفاده از اسکریپت‌های فرانت‌اند (front-end) به منظور تقویت تجربه‌ی کاربر، بهتر طراحی شوند.
  • HTML5 مشخصه‌های ورودی جدید مثل ایمیل، آدرس اینترنتی، تاریخ و زمان، جستجو و... را شامل می‌شود.
  • HTML5 همچنین، پشتیبانی محلی برای گرافیک وکتور دارد؛ بنابراین نیازی به نرم‌افزار سوم شخص مثل Adobe Flash نیست.

بطور خلاصه، HTML5 ورژن بهتری از HTML است که ویژگی‌های زیادی به آن اضافه شده است .

HTML و  XHTML

XHTML بعنوان پسوندی از HTML گسترش یافته ‌است. تفاوت‌های زیادی بین HTML4 و XHTML وجود ندارد و XHTML نسخه‌ی مقاومتری از HTML4 می‌باشد. تفاوت‌های عمده آن در :

  • HTML4 اجازه می‌دهد برخی از عناصر تگ پایانی را حذف نمایید. تگ‌های انتهایی زمانی که بخش مشخصی از متن مثل یک پاراگراف بسته می‌شود، اضافه می‌شوند. آنها معمولاً با یک بک اسلش نشانه گذاری می‌شوند. در XHTML نیاز است که همه‌ی عناصر شامل تگ انتهایی باشند.
  • HTML4 امکان همپوشانی عناصر مشخص را فراهم می‌کند. XHTML اجازه نمی‌دهد تمامی عناصر را همپوشانی کنند.
  • مقادیر مشخص (مانند اندازه فونت) بایستی در XHTML ذکر شوند، حتی اگر عددی هستند. HTML شامل مقادیر ذکر شده نیست.

همیشه می‌توان مستندات XHTML را برای اطلاعات بیشتر بررسی کرد. پیش‌بینی شده که XHTML برای حل برخی خطاهای ایجاد شده در HTML توسط ثبت برخی ویژگی‌ها طراحی شده است.

HTML5 و XHTML

از آنجا که XHTML و HTML مشابه یکدیگرند، تفاوت بین آنها همانند تفاوت بین HTML4 و HTML5 است. با این همه، موارد زیر برخی از تفاوت‌های ریز این دو زبان را نشان می‌دهد.

  • HTML5 نوع doc ساده‌تری نسبت به XHTML و HTML دارد. (doctype به مرورگر می‌گوید که چگونه داده ها را تفسیر کند.)
  • HTML5 کاربردی‌تر از HTML4 است.
  • HTML5 برای دستگاه‌های موبایلی مثل تبلت و تلفن همراه مناسب‌تر است؛ درحالیکه XHTML برای صفحات کامپیوتری.

سخن پایانی

بطور خلاصه، همه‌ی این سه موارد زبان نشانه‌گذاری هستند و فقط برخی از ویژگی‌های موجود در هریک از آن موجود نیست.

در حالیکه XHTML با ثبت برخی از ویژگی‌های مناسب به نسخه‌ی بهتری از HTML4 طراحی شده؛ HTML5 بسیار بهتر از هردو بوده و استفاده گسترده‌تری دارد.

مورد اصلی این است که همه‌ی آنها نسخه‌های مختلفی از HTML استاندارد است؛ اما سبک و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اگر در طراحی صفحات وب مبتدی هستید؛ HTML4 و XHTML به شما پیشنهاد نمی‌شود و منطقی است که ابتدا بایستی HTML5 را بدلیل توسعه و سازگاری بیشتر و استفاده همه‌جانبه آن یاد بگیرید.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات