تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

تفاوت میان طراحی وب و توسعه وب

طبق آمار، امسال سال طراحان وب خواهد بود. نه ببخشید منظورم توسعه دهندگان وب است. آیا این‌ها اسامی مختلفی برای یک کار هستند؟ در حقیقت این دو با هم تفاوت دارند. این خبر خوبی است که هم طراحان و هم توسعه دهندگان (بگذارید هر دو را متخصصان وب بنامیم) در سال آینده با افزایش وضعیت تقاضا مواجه خواهند شد. با توجه به وضعیت ناپایدار بازاریابی آنلاین، در هر دقیقه بمبی خاموش می‌شود و Skynet می‌تواند سیاره زمین را به دست ‌گیرد. این گونه‌های هوشمند افراد باهوشی هستند که اعتقاد دارند همه نجات خواهند یافت.

اکثر برندها و مشاغل ممکن است تا زمانی که نیاز نداشته باشند، به تفاوت میان طراح وب و توسعه دهنده وب اهمیت نمی‌دهند. به عنوان یک متخصص وب تازه‌کار، شما باید وقت بگذارید تا تفاوت بین طراحی و توسعه وب را بدانید و حرفه خود را نیز به همین ترتیب انتخاب کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند دقیقا این کار را انجام دهید.

طراحی وب در مقابل توسعه وب – تفاوت اساسی

برای شروع، طراحی وب بیشتر به جنبه زیبایی امور توجه دارد، اما توسعه وب بیشتر روی قابلیت استفاده تمرکز می‌کند. از شما به عنوان یک طراح وب انتظار می‌رود که برای ایجاد یک چیدمان و سایر جنبه‌های بصری یک وب سایت، از مهارت‌های تصویری و توانایی خود در طراحی نرم‌افزارها استفاده کنید.

توسعه وب یک قدم فراتر می‌رود. طراحی وب در قالب یک کد نوشتاری قرار می‌گیرد تا در واقع وبسایتی کارآمد را ایجاد کند. همانطور که یک طراح وب با ابزاری مانند فتوشاپ و اصول ظریف طراحی بازی می‌کند اما توسعه دهنده وب نیاز به تسلط بر زبان‌هایی مانند HTML، CSS، Javascript و PHP دارد.

به طور خلاصه، توسعه دهندگان وب برنامه نویسانی هستند که اجزای اصلی وب سایت را تجزیه می‌کنند و با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی، صفحات وب پویا را توسعه می‌دهند. این امر تحت نظارت یک توسعه دهنده وب قرار دارد تا با اضافه کردن دکمه‌ها، استفاده از تصاویر، اسلایدها و سایر عناصر تعاملی، قالب وب استاتیک مورد نظر را بسازد و آن را به حالت پویا درآورد.

 خلاق و مستعد یا خنثی و ناموثر

اکنون زمان آن رسیده که یکی را انتخاب کنید. حالا که توانسته‌اید تفاوت‌های اساسی بین طراحی و توسعه وب را درک کنید، خوب پیش رفته‌اید. اگر هنوز در فهمیدن این موضوع مشکل دارید، بعد از اینکه مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای هر یک را توضیح دهیم، همه چیز دستگیرتان خواهد شد.

یک طراح وب خوب، از دید خلاقانه خود برای ایجاد صفحات وب بهره می‌گیرد و کاربر را فریب داده و تجربه لذت‌بخشی برای او به ارمغان می‌آورد. با گفته این نکته، یک طراح وب باید به نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلستریتور، کورل دراو و موارد مشابه آن تسلط کافی داشته باشد. همچنین او باید با شیوه‌های پیشرفته در زمینه طراحی گرافیک و طراحی لوگو مهارت داشته باشد. دانش تایپوگرافی نیز برای یک طراح وب لازم است. جهان یک طراح وب حول چیدمان‌ها، پالت‌های رنگی، وایرفریم‌ها، موکاپ‌ها و استوری بوردها می‌چرخد.

یک طراح وب بیشتر نگران آنچه که کاربر در صفحه نمایش تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و دسکتاپ خود مشاهده می‌کند است و نه مکانیسمی که در پشت آن قرار دارد. با این حال برای عالی شدن در این حوزه، طراح وب نیاز به داشتن دانش فنی نیز دارد که به او در ایفای نقش شغلی‌اش کمک می‌کند. مثلاً به کارگیری دقیق تجربه کاربری یا رابط کاربری برنامه یا وبسایتی که در حال کار بر روی آن است.

با آمدن به دنیای توسعه دهندگان وب، با فرض این که تفاوت میان این دو را متوجه شده‌اید، شروع می‌کنیم. کسانی هستند در هر دو زمینه طراحی و توسعه وب تسلط و استعداد دارند، که آن‌ها را توسعه دهنده فول استک (Full Stack Developer) می‌نامند. این یک نام فانتزی برای فعالان در این حوزه است. وظیفه توسعه دهنده این است که کد بزند و آنچه که در پشت پرده وب اتفاق می‌افتد مانند ارتباط با سرور، مدیریت داده‌ها در بانک اطلاعاتی، ثبت نام کاربر و ... همگی نتیجه زحمات یک توسعه دهنده است. یک شخص باید حداقل 3 تا 5 زبان را بداند تا بتواند از یک طراح به یک توسعه دهنده تبدیل شود. 

مواردی که ذکر شد بخش تئوری کار بود. در دنیای واقعی، هر توسعه دهنده وب باید درک کاملی از طراحی داشته باشد و طراحان نیز باید برنامه‌نویسی بدانند تا بتوانند با هم ارتباط بگیرند و به طور موثرتری کار کنند. اینان حرفه‌ای‌هایی هستند که در این حوزه یکه‌تازی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در پروژه‌ها اظهار نظر کنند و ارزش بیشتری ایجاد کنند. این گونه از متخصصان وب به دلیل مجموعه مهارت‌های متنوعی که دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای اینکه یک طراح وب بتواند به توسعه دهنده وب تبدیل شود و برعکس، کار چندان دشواری نیست.

مزیت تخصص داشتن در این حوزه این است که به راحتی شما را استخدام می‌کنند و حتی به عنوان فریلنسر، پروژه‌های فراوانی به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید حق انتخاب داشته باشید. این امتیاز بزرگی محسوب می‌شود و کسانی که تازه‌کار هستند و علاقه به فعالیت در این حوزه را دارند، باید این موارد را به خوبی به خاطر بسپارند.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات