فاکتورهای کلیدی برای انتخاب یک فریمورک وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

فاکتورهای کلیدی برای انتخاب یک فریمورک وب

در دنیای امروزه سرعت داشتن یکی از مهم‌ترین نکات و ويژگی‌هایی‌ست که به عنوان یک توسعه‌دهنده باید داشته باشید. کدنویسی از ابتدا و اختراع دوباره چرخ برای هر پروژه نمی‌تواند کار منطقی و درستی باشد. به همین دلیل است ما باید برای ساخت پروژه‌های‌مان سراغ فریمورک‌ها برویم. اگر با این اصطلاح به خوبی آشنایی ندارید می‌توانید مقاله «درک مفهوم فریمورک‌ها» را مطالعه کنید. یک فریمورک معمولاً پروسه‌هایی از توسعه اپلیکیشن را به صورت خودکار انجام می‌دهد، از بین این پروسه‌ها می‌توان به دسترسی به دیتابیس، احرازهویت، مدیریت Sessionها و… اشاره کرد.

اما مشکل اصلی در انتخاب یک فریمورک است، چرا که امروزه هزاران فریمورک وجود داشته و واقعاً انتخاب یکی از آن‌ها کار دشواری است. امروز در این مطلب از وب‌سایت راکت قصد داریم در ارتباط با ۱۵ فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک صحبت کنیم. با در نظر گرفتن این فاکتورها می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

۱. محتوا

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

قبل از آنکه فریمورکی را انتخاب کنید باید لیستی از نیازمندی‌های‌تان را تهیه کرده و فریمورک را براساس اینکه این نیازمندی‌ها را پاسخگوست یا خیر، انتخاب نمایید. برای مثال سناریوی زیر را می‌توانید در نظر بگیرید:

  • فریمورک من باید از عملیات‌های CRUD به خوبی پشتیبانی کند.
  • فریمورک من باید بتواند سطوح مختلف توسعه مانند رابط کاربری، بخش منطق و بخش بیزینس را از همدیگر جدا سازد و به من قابلیت توسعه یک سیستم بهینه را بدهد.
  • فریمورک من باید قابلیت‌های داخلی مانند اعتبارسنجی، مدیریت Sessionها و… را داشته باشد.
  • فریمورک من باید از یک ORM مناسب بهره‌مند باشد.
  • و…

زمانی که توانستید چنین لیستی از خواسته‌ها را طراحی کنید می‌توانید منطقی‌تر انتخاب نمایید.

۲. لایسنس

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

قبل از آن‌که شروع به توسعه یک نرم‌افزار با استفاده از یک فریمورک کنید بهتر است لایسنسی که آن فریمورک براساس آن منتشر شده را بررسی نمایید. در حالی‌که بسیاری از فریمورک‌ها براساس لایسنس‌های آزاد و متن باز منتشر می‌شوند اما فریمورک‌هایی نیز هستند که دقیقاً خلاف این حالت بوده و دست توسعه‌دهنده را برای انجام هر کاری باز نمی‌گذارند. همچنین در کنار این فریمورک‌ها، یک‌سری پلاگین نیز ارائه می‌شوند که آن‌ها نیز از لایسنس مخصوص بهره‌مند هستند. بهتر است قبل از هر کاری لایسنس آن‌ها را نیز بررسی کنید.

۳. الگوی نرم‌افزاری 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

بیش‌تر فریمورک‌های موجود امروزی از الگو یا معماری MVC و یا چیزی شبیه به این (MVT، MVVM و…) استفاده می‌کنند. MVC مخفف کلمات Model-View-Controller است. این الگو به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت جداگانه با هر کدام از بخش‌های Model که برای داده‌ها است، Controller که منطق اصلی برنامه در آن وجود دارد و View که رابط کاربری اپلیکیشن‌تان را تعریف می‌کند؛ ارتباط داشته باشید. چنین رویکردی به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید کدهای بهتر و تمیز‌تری را بنویسید که در نهایت خروجی مناسبی را تولید می‌کند.

همانطور که گفته شد MVC یکی از معماری‌های اصلی است اما در کنار آن معماری‌های دیگری نیز مانند MVP، MVA، AVC و… وجود دارد.

۴. نیازمندی‌های میزبانی 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

به عنوان یک برنامه‌نویس، بسیار مهم است که نگران فضای میزبانی برای اپلیکیشن‌تان باشید. این مسأله جدای از بودجه مشتری و ترجیحات شما به یک موضوع مهم دیگر نیز وابسته است و آن نیازمندی‌های فریمورک است. برای مثال اگر شما از یک فریمورک منحصر به فرد استفاده می‌کنید ممکن است نتوانید میزبانی‌های اشتراکی برای آن پیدا کنید. به همین دلیل نیاز است تا از یک VPS استفاده کنید که البته هزینه‌ آن بسیار بیشتر از حالت اشتراکی است. از این‌رو بهتر است نیازمندی‌های فریمورک برای میزبانی را نیز در روند انتخاب آن در نظر بگیرید.

فریمورک‌های PHP مانند CodeIgniter، CakePHP و Zend Framework مواردی هستند که به خوبی روی فضاهای اشتراکی میزبانی می‌شوند. 

از طرفی دیگر فریمورک‌هایی مانند Django، Ruby on Rails و Express مواردی هستند که میزبانی آن‌ها با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. 

۵. سهولت در نصب 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

سهولت در نصب یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم برای انتخاب یک فریمورک است. یک فریمورک فارغ از آن‌که چه ویژگی‌هایی دارد باید روال نصب آسان و سریعی داشته باشد. از این رو بهتر است فریمورکی را انتخاب کنید که فرایند شروع و اجرای آن در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. 

۶. فرایند یادگیری

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

هر کدام از فریمورک‌ها دنیای کوچک خود را دارند، منظورم از کلمه دنیا، مجموعه‌ای قواعد و ساختارهاست که برای استفاده کردن از فریمورک نیاز است تا آن‌ها را یاد بگیرید. قواعد نام‌گذاری، ساختار فایل‌ها، نبایدها و… تمام آن گزینه‌هایی هستند که برای یادگیری فریمورک نیاز است در نظر بگیرید. برخی از فریمورک‌ها ممکن است در این روال منعطف باشند و برخی دیگر نیز سخت‌گیر، در هر صورت شما باید آن قواعد و ساختارها را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید انتخاب فریمورک‌هایی که روند یادگیری ساده‌تری دارند معمولاً بهتر هستند.

نکته: اگر فریمورکی را سراغ دارید که براساس یک زبان ناشناخته (برای شما) ساخته شده است شما باید روند یادگیری را جدای از فریمورک برای زبان اصلی آن نیز در نظر بگیرید.

۷. کتابخانه‌های داخلی

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

بگذارید با شما روراست باشم: به دلیل کتابخانه‌ها و ویژگی‌های داخلی است که اغلب مردم از یک فریمورک استفاده می‌کنند. یک کتابخانه به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید از نوشتن کدهای تکراری پرهیز کرده و با وجود این روی ویژگی‌های نرم‌افزار کنترل داشته باشید.

بیشتر فریمورک‌ها، کتابخانه‌هایی را ارائه می‌کنند که قابلیت مدیریت ویژگی‌های زیر را دارند:

  • آژاکس
  • احرازهویت
  • اعتبارسنجی
  • کشینگ
  • اعتبارسنجی داده
  • تمپلیتینگ
  • روتینگ

البته همه افراد نیز به یک فریمورک با ویژگی‌های بسیار زیاد نیاز ندارند. بسیاری از افراد نیز وجود دارند که تنها یک‌سری المان پایه‌ای از فریمورک را استفاده کرده و بقیه قسمت‌ها را خودشان توسعه می‌دهند. در این حالت باید مطمئن شوید که فریمورک تنها ویژگی‌های مورد نیاز شما را در خود دارد.

در یک رویکرد جدید، برخی از فریمورک‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید تنها از بخش‌های کوچکی استفاده کرده و دیگر قسمت‌ها را دست نخورده باقی بگذارید. برای مثال تنها از ORM و سیستم قالب‌نویسی آن استفاده کرده و به بخش‌های دیگر کاری نداشته باشید.

۸. ORM

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

 بیش‌تر اپلیکیشن‌ها نیاز دارند که به یک دیتابیس متصل شده و از آن اطلاعاتی را خوانده و یا در آن درج کنند. با در نظر گرفتن این موضوع شما نیاز خواهید داشت که ارتباط مناسبی را میان نرم‌افزار و سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ایجاد کنید. بیشتر فریمورک‌های امروزی انجام این کار را بسیار ساده کرده‌اند. این ساده‌سازی از طریق یکسری کلاس انجام می‌شود. در‌واقع شما یکسری کلاس در برنامه تعریف خواهید کرد و سیستم بانک اطلاعاتی خودتان را نیز براساس این سیستم جلو می‌برید. به این قابلیت ORM گفته می‌شود. ORM یا Object Relational Mapping قابلیتی است که به شما امکان تعریف و ساخت دیتابیس را از طریق یک‌سری کلاس و شئ می‌دهد. فریمورک‌هایی مانند Django، CakePHP و Ruby on Rails به صورت داخلی حاوی یک ORM هستند. 

۹. وجود کتابخانه‌های جاوااسکریپتی 

برخی از فریمورک‌ها به شما این قابلیت را می‌دهند که به سادگی بتوانید اجزای مختلف آن را برداشته و با حجم سبک‌تری از کدها پروژه‌تان را اجرا کنید. اما بحثی که همیشه وجود دارد جاوااسکریپت است. چرا که برخی از فریمورک‌ها این قسمت را به صورت داخلی داشته و به شما اجازه برداشتن آن‌ها را نمی‌دهند. این موضوع در ارتباط با متدهای Ajax بسیار بیشتر وجود دارد.

در ارتباط با این قضیه نیز می‌توانید به صورت رویکردی رفتار کنید. به این معنا که براساس نیازتان می‌توانید فریمورکی را انتخاب نمایید که چنین قابلیتی داشته و یا ندارند.

۱۰. تست واحد 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

به شخصه من یکی از آن دسته توسعه‌دهندگانی هستم که به تست واحد اعتقاد بسیار زیادی دارم. براساس ویکی‌پدیا تست واحد، عبارت است از یک روش برای تأیید و اعتبارسنجی نرم‌افزار که در آن یک برنامه‌نویس سعی دارد تا قسمت‌ها و واحدهای مختلفی از برنامه را به صورت منحصر به‌فرد بررسی کند. یک واحد کوچک‌ترین قسمت تست‌پذیر یک اپلیکیشن به شمار می‌رود.

فریمورک‌هایی که به شما قابلیت ساخت و توسعه چنین تست‌هایی را می‌دهند بسیار کاربردی هستند. CakePHP و Zend دو مورد از این دسته فریمورک‌ها هستند. البته جدای از خود فریمورک، شما می‌توانید از زبان اصلی که فریمورک براساس آن نوشته شده نیز کمک بگیرید.

۱۱. مقیاس‌پذیری 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

اغلب توسعه‌دهندگان وب نیازی به نگرانی در ارتباط با مقیاس‌پذیری فریمورک ندارند چرا که این مسأله بیشتر مربوط به I/O و تأخیر در شبکه است. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که فریمورک‌ها در امر بهینه بودن کدها به شما کمک خواهند کرد اما در نهایت تاثیرگذار اصلی برای امر مقیاس‌پذیری فریمورک‌ها نیستند بلکه ساختار اصلی پروژه نقش اساسی را دارد.

۱۲. مستندات

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

مستندات یکی از کلیدهای اصلی برای موفقیت یک فریمورک است. مستنداتی که به خوبی توضیح داده شده باشند و جزئیات زیادی را در خود نگه‌داری کنند معمولاً کاربر را به خود جذب کرده و افراد بیشتری را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. اگر مستندات پیچیده و گُنگی باشد فرایند یادگیری و پیشرفت در آن سخت خواهد بود.

دنبال فریمورکی باشید که مستندات واضح و روشنی دارد. وجود مثال‌ها و قطعه کدهای مختلف نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر فرایند یادگیری را طی کنید.

۱۳. جامعه کاربری

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

حتی با وجود مستندات مناسب و بهینه شما قرار است که با مشکلات و مسائل بسیار زیادی مواجه شوید. از این‌رو شما باید از جامعه کاربری که پشت فریمورک قرار گرفته‌اند کمک بخواهید. پس بهتر است فریمورکی را انتخاب کنید که جامعه کاربری قوی داشته باشد و به شما در حل مسائل و مشکلات کمک کند.

۱۴. حل مشکلات و بروزرسانی‌ها 

15 فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک توسعه وب

یکی از دلایلی که اغلب توسعه‌دهندگان از ایجاد فریمورک و انتشار آن پرهیز می‌کنند تنها بودن و ندشتن قابلیت حل کردن باگ‌ها و بروزرسانی‌های مرتب است. اما اگر فریمورک شما بزرگ باشد و تیم توسعه خوبی نیز پشت آن قرار بگیرد می‌تواند به صورت روزانه مشکلات را بررسی کرده و آن‌ها را حل نماید. 

همواره قبل از انتخاب یک فریمورک مطمئن باشید که آن فریمورک راکد نبوده و می‌تواند به خوبی پاسخگوی مشکلاتش باشد. شما اپلیکیشن‌تان را براساس این فریمورک ایجاد می‌کنید اگر آن‌ها نتوانند مشکلات امنیتی‌شان را حل کنند این اپلیکیشن شما خواهد بود که قرار است آسیب ببیند.

۱۵. سهولت در ایجاد افزونه و موجود بودن آن‌ها

 

در حالی‌که یک فریمورک از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است اما همیشه نمی‌تواند تمام نیازهای شما را حل کند. برخی اوقات شما باید خودتان وارد عمل شده و شروع به کدنویسی کنید. از این رو قبل از انتخاب فریمورک مطمئن شوید که آن فریمورک می‌تواند به خوبی توسعه یابد. 

در کنار آن مطمئن شوید که پلاگین‌های مختلفی تا به حال برای آن توسعه داده شده، چرا که در این حالت شما قابلیت توسعه سریع‌تری برای اپلیکیشن‌ها خواهید داشت.

در پایان

در این مطلب از وب‌سایت راکت ما به شما ۱۵ فاکتور مهم برای انتخاب یک فریمورک را معرفی کردیم. با در نظر گرفتن این موارد مطمئناً می‌توانید فریمورک مناسبی را برای پروژه‌های‌تان انتخاب کنید. این ۱۵ مورد را یک بار دیگر با عناوین آن‌ها مرور کنیم:

  • ۱. محتوا
  • ۲. لایسنس
  • ۳. الگوی نرم‌افزاری
  • ۴. نیازمندی‌های میزبانی
  • ۵. سهولت در نصب
  • ۶. فرایند یادگیری
  • ۷. کتابخانه‌های داخلی
  • ۸. ORM
  • ۹. وجود کتابخانه‌های جاوااسکریپتی
  • ۱۰. تست واحد
  • ۱۱. مقیاس‌پذیری
  • ۱۲. مستندات
  • ۱۳. جامعه کاربری
  • ۱۴. حل مشکلات و بروزرسانی‌ها
  • ۱۵. سهولت در ایجاد افزونه و موجود بودن آن‌ها

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات