نبرد میان زبان‌های برنامه نویسی PHP, Python , Ruby
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

نبرد میان زبان‌های برنامه نویسی PHP, Python , Ruby

سوالی که همیشه برای هر توسعه دهنده وب مبتدی پیش می‌آید این است که از چه زبانی باید برای پروژه‌های وب استفاده کنم؟ 

هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب زبان توسعه وب، فاکتورهای زیادی دخیل هستند. مانند امنیت، سرعت، سازگاری و ...

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به سه زبان محبوب برنامه نویسی تحت وب بپردازیم: پی اچ پی، پایتون و روبی.

ما مقایسه این دو زبان را با توجه به پارامترهای مختلف که مخصوصاً برای یک توسعه دهنده وب مبتدی مهم است، انجام می‌دهیم. اما نمی‌توانیم بگوییم که کدام بهترین است و فقط جوانب مثبت و منفی هر زبان را موشکافانه بررسی می‌کنیم و تصمیم‌گیری را به خودتان واگذار می‌کنیم.

پارامتر اول – استفاده فعلی در بازار فناوری

استفاده از داده‌های زبان برنامه نویسی و محبوبیت آن، تصویری از این زبان را که تا چه حد نفوذپذیر بوده را نشان می‌دهد و به نوعی نشان دهنده پذیرش آن زبان در حوزه فناوری است.

این بسیار مهم است که استفاده از چه روشی باعث تداوم و ارتباط زبان می‌شود. با توجه به این که هر سه زبان تقریبا با هم به وجود آمده اند (پی اچ پی 1995، پایتون 1991 و روبی هم 1995)، استفاده از پی اچ پی به مراتب بیشتر بوده و تا به امروز برای بسیاری از برنامه‌نویسان مورد علاقه باقی مانده، چرا که یک زبان کلاسیک است و به طور خاص برای ایجاد برنامه‌های وب پویا منتشر شده است.

همچنین اهمیت دارد که نگاهی به برخی از قوی‌ترین برنامه‌های وب موجود در بازار بیندازیم و دریابیم که در توسعه آن‌ها از چه زبانی استفاده شده است. بسیاری از مشتریان پی اچ پی را انتخاب می‌کنند، زیرا وبسایت‌هایی مانند Wikipedia، Facebook و PixelCrayons برترین‌ها و پرکاربردترین‌هایی هستند که با زبان پی اچ پی نوشته شده‌اند. برای روبی، مشتریان Twitter و Hulu را برتر از بقیه در نظر می‌گیرند. از طرف دیگر موتور جستجوی Google و همچنین YouTube با استفاده از پایتون ساخته شده‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در بازار حتی در محبوب‌ترین وبسایت‌ها هم تنوع زیادی وجود دارد.

پارامتر دوم – هدف

وقتی Rasmus Lerdorf، Yukihiro Matsumoto و Guido Van Rossum تصمیم گرفتند به ترتیب زبان‌های پی اچ پی، روبی و پایتون را توسعه دهند، اهداف متفاوتی داشتند که امیدوار بودند زبان‌هایشان برای آن‌ها استفاده شود. پی اچ پی در زمان خود برای ایجاد صفحات وب پویا ایجاد شد، در حالی‌که روبی ساخته شد تا برنامه نویسی را با یک رویکرد جدید ساده‌تر، سرگرم‌کننده تر و سازگارتر کند. پایتون هم برای افزایش بهره‌وری و ساده‌تر خواندن خطوط کد ایجاد شد. بنابراین بسته به هدف و اولویت شخصی می‌توان هر یک از این سه زبان را انتخاب کرد.

پارامتر سوم – قابلیت استفاده

قابلیت استفاده یک عامل کلیدی است که باید هنگام انتخاب زبان برای استفاده در نظر گرفته شود. با توجه به این که رابط‌های وب بین سرورها و کاربران در ارتباط‌اند، از این رو زبانی با قابلیت استفاده بالا در توسعه برنامه‌های قدرتمند و پر کاربرد بسیارمهم است.

پی اچ پی یک زبان مستند با رویکردی کلاسیک است، در حالی‌که پایتون در پرونده خود دستورالعمل‌های بسیار دقیق برای تورفتگی را دنبال می‌کند، در عین حال با ساده‌ترین توانایی برای خواندن کد. طبق گفته اکثر برنامه نویسان، روبی بسیار قدرتمند است و قابلیت استفاده بسیار بالایی دارد که باعث سردرگمی کم‌تر کاربر شود.

پارامتر چهارم – سهولت در یادگیری

برای یک توسعه دهنده وب مبتدی، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید در نظر بگیرید سهولت در یادگیری است. برنامه نویسان ممکن است سطوح مختلفی را در مقایسه با یکدیگر داشته باشند و اگر کسی در هیچ زبان برنامه نویسی پیش زمینه‌ای نداشته باشد، بهتر است زبانی را انتخاب کند که یادگیری آن ساده‌تر است. یادگیری یک زبان برنامه نویسی در صورتی که به راحتی قابل فهم باشد و همچنین دارای کد خوانا تری باشد، مناسب تر است. براین اساس، برای توسعه دهندگان بالقوه وب که آگاهی قبلی از هیچ زبانی ندارند، پایتون ساده‌ترین تجربه یادگیری را دارد و بعد از آن PHP است. روبی ممکن است برای برنامه‌نویسان با پیش‌زمینه قبلی راحت‌تر باشد، اما برای مبتدیان این‌طور نیست.

  پارامتر پنجم – کارایی

عملکرد و کارایی یک زبان برنامه نویسی امری مهم و حیاتی است. زبان‌هایی با کارایی بالا، پاسخگویی و امنیت بیشتر و همچنین سرعت اجرای بالا بسیار مطلوب هستند. تعداد خطوط مورد نیاز برای اجرای یک تابع یک زبان با زبان دیگر فرق دارد، همچنین زمان اجرا هم متفاوت است. پی اچ پی و روبی به نوعی سریع‌تر از پایتون در زمان اجرا عمل می‌کنند. از لحاظ امنیتی که برای حفاظت از اطلاعات کاربر بسیار مهم است، برنامه‌های کاربردی ساخته شده توسط پی اچ پی عموما ایمنی کمتری دارند و در برابر هک شدن آسیب پذیرترند. در حالی‌که سیستم‌عامل‌های ساخته شده توسط روبی و پایتون آسیب‌پذیری کمتری دارند. جنبه مهم دیگر که می‌توان در عملکرد بین پی اچ پی، پایتون و روبی در نظر گرفت، پشتیبانی از پایگاه داده زبان‌های توسعه وب است. از میان این سه، پی اچ پی پشتیبانی گسترده‌ای از پایگاه داده دارد. پایتون همچنین پشتیبانی گسترده ای دارد اما محدودیت‌هایی هم برای آن وجود دارد. بنابراین بر اساس پارامترهایی که مورد بررسی قرار دادیم، به نظر می‌رسد که پی اچ پی از لحاظ عملکردی در رده بالایی قرار دارد.

پارامتر ششم – توسعه و پشتیبانی از بروز رسانی

توسعه و بروزرسانی مداوم برای اطمینان از این که یک زبان برنامه نویسی با روندهای فعلی سازگار باشد، مهم است و برخی از موضوعات نوظهور را که توسعه دهندگان با آن روبرو هستند، حل می‌کند. نسخه‌های جدیدتر دارای عملکردهای تکامل یافته‌تری هستند که برای دنیای سریعا در حال تغییر دیجیتال مناسب‌اند. خیلی سخت است که بگوییم کدام یک از این سه زبان سریع‌ترین بروزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند، اما با توجه به فرصتی که برای بررسی آن داشته‌ایم، به نظر می‌رسد که پی اچ پی و پایتون در مقایسه با روبی، توسعه و بروزرسانی سریع‌تری دارند. همچنین از نظر پشتیبانی، حمایت توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را هم در نظر می‌گیریم. از این رو می‌توان انجمن‌هایی را برای بحث و گفتگو تشکیل داد تا به حل پرس‌وجوها کمک شود. بین پی اچ پی، پایتون و روبی در کدام‌یک بیشتر بحث می‌شود؟ طبق اطلاعات، پایتون از پوشش گسترده‌ای درباره بحث برخوردار است. این به نوعی پشتیبانی را که در توسعه وب بسیار اهمیت دارد، افزایش می‌دهد.

پارامتر هفتم – اشتغال و درآمد

برنامه نویسی فقط برای سرگرمی نیست بلکه جنبه اقتصادی هم دارد، از این‌رو ابزاری برای اشتغال‌زایی به کار می‌رود. این میزان اشتغال به تعداد شغل‌های موجود در بازار وابسته است. ارتباط نزدیک با این درآمد عمدتا به تقاضا و دسترسی برنامه‌نویسان حرفه‌ای به زمینه‌ای خاص بستگی دارد. پی اچ پی کاربرد فراوانی دارد، از این‌رو دارای پست‌های شغلی بسیار زیادی است. گاها اتفاق می‌افتد که برنامه‌نویسان متخصص زبان‌های پایتون و روبی هنوز حضور چشم‌گیری در بازار ندارند.

پارامتر هشتم – محدودیت‌‌های پی اچ پی، پایتون و روبی

برای درک بهتر توسعه وب، باید نقاط قوت و ضعف هریک از این‌ها را بر اساس انتظاراتی که یک فرد دارد تجزیه و تحلیل کرد.

محدودیت‌‌های PHP

  • سینتکس آن تاثیر زیادی از C/C++ و Perl گرفته و دارای نمادهای زیادی است که باعث می‌شود اشتباهاتی در کد زدن آن صورت گیرد.
  • برای توسعه برنامه‌های پیچیده و گسترده مناسب نیست، زیرا بسیار ماژولار است.
  • پی اچ پی ذاتا یک زبان اسکریپت نویسی است، از این‌رو شی‌گرا محسوب نمی‌شود.

محدودیت‌های Ruby

  • یادگیری روبی بسیار دشوار است به خصوص برای مبتدیان.
  • منابع اطلاعاتی محدودی دارد.
  • زمان پردازش آن به نسبت کندتر است.
  • پشتیبانی و بروزرسانی کمتری دارد که نوعی عقب‌افتادگی محسوب می‌شود.

محدودیت‌های Python

  • پایتون "سوییچ" ندارد.
  • همچنین "عملگر سه گانه" ندارد.
  • مادیفایرهای Public,Private,Protected ندارد.
  • در پایتون مادیفایرهای کلاس و متد وجود ندارد.

مزایای PHP

  • یادگیری این زبان برای مبتدیان تقریبا ساده است زیرا سینتکس مشابهی با زبان‌های C/C++ و Java دارد.
  • این زبان به خاطر پشتیبانی از پایگاه داده گسترده در سرورهای مختلف مانند Apache، Netscape و Microsoft IIS بسیار قدرتمند است.
  • پی اچ پی نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی، در صنعت بسیار پرکاربرد است. 
  • میزبانی وبسایت‌های مبتنی بر پی اچ پی نسبتا ساده‌تر است.
  • در پی اچ پی، توسعه یک سیستم مدیریت محتوا(CMS) حتی برای مبتدیان کار سختی نیست.

مزایای Python

  • ساده برای یادگیری مبتدیان
  • زبانی چندمنظوره
  • شی‌گرایی
  • دارای ساختمان داده تعریف شده
  • دارای فریمورک‌های عالی برای توسعه وب، مانند جنگو

مزایای Ruby

  • شی گراترین زبان میان این سه است.
  • تمایل دارد که زیاد مورد استفاده قرار گیرد.
  • بلوک‌های کد روبی عملکرد بسیار بالایی دارند.
  • در روبی، هر متغیری مقدار مشخصی را برمی‌گرداند. از این‌رو برای نوشتن توابع مفید است.
  • کتابخانه‌های سنگین روبی باعث می‌شود تا یک برنامه نویس بتواند با استفاده از کتابخانه‌ها، یک پروژه را توسعه دهد.

نتیجه گیری

بعد از بحث طولانی و بسیار مفصل، امیدواریم که این مقاله اطلاعات مورد نیاز در مورد سه زبان PHP، Python و Ruby را ارائه دهد تا به شما در انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای پروژه های وب خود کمک کند.

با استفاده از تست بنچ‌مارک مقایسه می‌کنیم که کدام زبان سریع ترین زمان اجرا و کمترین تعداد خطوط کد را دارد.

هنگام مقایسه زبان‌های برنامه نویسی، باید این را در نظر بگیرید که کدام‌یک بازار را در دست دارد. نوع کار شما مشخص می‌کند که کدام زبان برای یادگیری مناسب‌تر است.

با تشکر از جامعه TIOBE می‌توان فهمید که برنامه‌نویسان از کدام زبان‌ها در چه سال‌هایی استفاده کرده‌اند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید