4 سوال برای بررسی اینکه آیا به PWA یا وب پیش رونده نیاز دارید یا خیر
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

4 سوال برای بررسی اینکه آیا به PWA یا وب پیش رونده نیاز دارید یا خیر

این 4 سوال را در نظر بگیرید تا بفهمید آیا برای کسب و کار خود به برنامه‌های وب پیش رونده ( PWA ) نیاز دارید یا نه.

اگر خواننده همیشگی ما باشید، می‌دانید که این وب سایت منبع اطلاعات جامع و کاربردی است. صرف نظر از اینکه شما سابقه فنی دارید یا نه، مقالات ما می‌توانند برای اکثر مخاطبان مفید باشند. برخی از مقالات ما به فناوری و نرم‌افزار اختصاص دارند، در حالی که دیگران بیشتر به دنبال ارزش‌های اخلاقی موجود در پشت تکامل فناوری هستند. با این وجود، هدف کلی من به عنوان نویسنده توضیح چیزهای پیچیده با کلمات ساده است و این همان کاری است که امروز انجام خواهیم داد.

پس از نوشتن مقالاتی در مورد PWA، بازخورد زیادی از کاربران و خوانندگان دریافت کردیم و بخش نظرات با درخواست خدمات توسعه PWA پر شده است. اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، مقاله "آیا وب‌اپلیکیشن‌های پیش رونده (PWAs) آینده طراحی وب هستند؟" را بررسی کنید. با این کار مزایای PWA را کشف خواهید کرد و درک بهتری از پتانسیل آن خواهید داشت. در صورت تمایل نیز می‌توانید "آموزش ایجاد وبسایت PWA یا Progressive Web Apps" را فرا گرفته و ببینید چه نوع استراتژی توسعه متناسب با کار شماست.

اگر قبلا این دانش را دارید و می‌دانید که PWA می‌تواند به رشد کسب و کارتان کمک کند، به مقاله جدید ما درباره PWA و کاربرد آن خوش آمدید. انتخاب بین استفاده و عدم استفاده از PWA آسان‌تر از آن است که تصور می‌کنید. در ادامه به شما نشان خواهیم داد.

به نظر پیش پا افتاده می‌رسد اگر به شما بگوییم که توسعه PWA یکی از پیشرفته‌ترین حوزه‌های فناوری است. در واقع چنین عباراتی را تقریبا از هر گوشه و کناری می‌شنوید. در اینجا ما برای شفافیت و صداقت ارزش قائل هستیم و نمی‌خواهیم شما را متقاعد کنیم که PWA بهترین انتخاب است. در حالی که ما اینجاییم تا ابهامات را برایتان روشن کنیم که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا نه.

بیایید فناوری PWA را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. برای این منظور، من چهار پرسش را مطرح می‌کنم. در پاسخ به این سوالات خواهید دید که آیا PWA یا وب پیش رونده بهترین راه حل برای کسب و کارتان است یا نه.

1. آیا پیشرفتی تاکنون داشته‌اید؟

اولین سوالی که باید مورد توجه قرار گیرد درباره وضعیت پیشرفت شما تاکنون است. اگر قبلا پیشرفتی داشته‌اید که توسط کاربران تحسین شده، باید مسیر دیگری را انتخاب کنید و دلیلش نیز همین است.

از مزایای برنامه PWA می‌توان به سرعت و سادگی اشاره کرد. همانطور که از لیست ویژگی‌های PWA مشاهده می‌کنید، در کوتاه ترین زمان می‌توانید محصول نهایی را دریافت کنید. با این حال، اگر قبلا یک برنامه تلفن همراه ایجاد کرده‌اید، این مزایا دیگر کافی نخواهند بود. در صورتی که تصمیم دارید استراتژی خود را تغییر دهید، پس آماده صرف هزینه‌های زیادی باشید.

مسئله این است که تبدیل برنامه آماده تلفن همراه به یک برنامه وب پیش رونده با چند کلیک ساده انجام نمی‌شود، بلکه PWA باید از ابتدا ساخته شود. آیا این به معنای صرف مخارج بیشتر است؟ بله. اگر قبلا مراحل طولانی و پیچیده توسعه برنامه‌های بومی را پشت سر گذاشته‌اید، چرا آن را دور بریزید و همه چیز را از ابتدا شروع کنید؟

در واقع هر قاعده‌ای یک استثنا دارد. اگر می‌بینید که برنامه تلفن همراه شما قدیمی یا نا کارآمد است، دو گزینه پیش رو دارید. یکی اینکه با یک شرکت توسعه دهنده برنامه تلفن همراه تماس بگیرید و از آنها بخواهید برنامه شما را بهبود ببخشند و دوباره احیا کنند. اگر مطمئن هستید که برنامه شما مورد تقاضا است و مشتریان آن را دوست دارند، باید از این روش استفاده کنید. گزینه دوم تغییر استراتژی و ساخت یک برنامه کاملا جدید با استفاده از فناوری PWA است.

احتمالا خواهید پرسید "چه کسانی از PWA استفاده می‌کنند؟". به Pinterest نگاهی بیاندازید. Pinterest یکی از درخشان‌ترین شرکت‌هایی است که PWA را پیاده سازی کرده و دو استراتژی را با هم ترکیب کرده است. آنها یک برنامه وب پیش رونده ساخته‌اند اما برنامه سنتی تلفن همراه را نیز فراموش نکرده‌اند. تنها شرط صرف وقت و هزینه برای چنین رویکرد پیچیده‌ای بود.

ایده اصلی: اگر هیچ پیشرفتی نداشته‌اید، بهره گیری از PWA یا وب پیش رونده یک راه حل عالی است. اگر هم از قبل نسخه موبایل بومی یا کراس پلتفرم برنامه خود را دارید، به پایان رساندن و بهبود آن آسان‌تر و مثمر ثمرتر است تا اینکه یک PWA جدید از ابتدا بسازید.

2. آیا می‌خواهید فقط بر روی دستگاه‌های تلفن همراه تمرکز کنید؟

در اینجا هدف اصلی PWA باید مورد توجه قرار گیرد. همانطور که می‌دانید، هدف از توسعه وب پیش رونده بهبود تجربه کاربران در هنگام دسترسی به یک صفحه وب از طریق دستگاه تلفن همراه است. به بیان ساده، PWA دوست دارد افراد با روشی راحت به صفحات وب مورد علاقه خود برسند.

تا قبل از معرفی فناوری وب پیش رونده ،شرکت‌ها برای پیاده سازی برنامه‌های وب و موبایل دو گزینه پیش رو داشتند. اولین گزینه این بود که صفحات وب را با قالب موبایل تطبیق دهند که یک راه حل ناشیانه و ناخوشایند از دید کاربر بود. گزینه دوم ساخت یک برنامه موبایل از ابتدا به صورت بومی بود که این راه حل هم عالی نبود. در نظر بگیرید که برای ساخت همزمان یک وب سایت و یک برنامه چند منبع مورد نیاز بود. خوشبختانه با پیشرفت PWA، هم مشاغل و هم کاربران دارای یک راه حل طلایی هستند که هم کارآیی برای اولی و هم راحتی برای دومی را مجسم می‌کند.

اگر قصد ندارید به وب یا دسکتاپ ورود پیدا کنید و فقط تمرکز خود را بر روی برنامه‌های تلفن همراه قرار می‌دهید، در این صورت نیازی به ساخت PWA نیست. هرچند مسلما هنگام توسعه برنامه‌های وب پیش رونده برنده هستید؛ زیرا برنامه‌ای یکسان هم برای Android و هم برای iOS خواهید داشت. این دقیقا همان چیزی است که می‌توانید با توسعه کراس پلتفرم توسطIonic ، Cordova یا React Native به دست آورید. به عنوان نمونه Pinterest یک برنامه وب پیش رونده برای تقویت پلتفرم وب و برنامه تلفن همراه موجود خود ایجاد کرده است.

ایده اصلی: PWA برای کسب و کارهایی که هم وب و هم پلتفرم‌های تلفن همراه را هدف قرار می‌دهند، بهترین کار را می‌کند. اگر می‌خواهید فقط روی یکی از این موارد تمرکز کنید، دلیل موجهی برای انتخاب توسعه برنامه وب وجود ندارد.

3. آیا تمایل ندارید که کاربران از طریق مرورگر وب به برنامه دسترسی پیدا کنند؟

یکی از تفاوت‌های اساسی بین برنامه‌های تلفن همراه و برنامه‌های وب پیش رونده ، این واقعیت است که برنامه‌های اول از فروشگاه دانلود می‌شوند، در حالی که مورد دوم از طریق یک لینک مشترک یا مستقیما از خود وب سایت قابل استفاده‌اند. در زیر، روند نصب PWA را مشاهده می‌کنید.

البته نظر من این است که همه چیز به اهداف، اولویت‌ها و علاقه شما بستگی دارد. اگر به عنوان مثال فکر می‌کنید کار با اپ استور یا گوگل پلی خیلی خوب است، توسعه برنامه تلفن همراه را انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید که رقابت بالایی در بازار برنامه‌های موبایل وجود دارد و الهام بخشیدن به کاربران از طریق به اشتراک گذاشتن لینک‌هایتان آسان‌تر است، در ساخت PWA شک نکنید. علاوه بر این اگر وب سایتتان از قبل دارای تعداد کافی مخاطبان متعهد و کاربران فداکار است، برنامه‌های وب پیش رونده بهترین عملکرد را برای شما دارند.

ایده اصلی: اگر می‌خواهید کاربران به جای استفاده از مرورگر، از طریق اپ استور یا گوگل پلی به برنامه دسترسی پیدا کنند، باید با یک برنامه موبایل همراه باشید.

4. آیا به قابلیت‌های پیشرفته تلفن همراه نیاز دارید؟

عملکرد وب پیش رونده به طور مداوم در حال گسترش است. در حال حاضر برنامه‌های وب پیش رونده می‌دانند که چگونه با مکان جغرافیایی کار کنند. اما بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته دیگر نیز از عهده آنها خارج است. بر خلاف برنامه‌های تلفن همراه بومی، وب اپلیکیشن‌های پیش رونده با سنسورهای مجاورت، کنترل پیشرفته دوربین، ضبط صدا یا فیلم، اسکن اثر انگشت، NFC یا حتی بلوتوث کار نمی‌کنند.

برای تصمیم گیری نهایی، لیستی از ویژگی‌هایی را که می‌خواهید در محصول خود مشاهده کنید را تهیه کنید. سپس از تیم توسعه دهنده لیست مشخصاتی از PWA را بخواهید که قادر به پیاده سازی آن نیستند. این دو لیست را با هم مقایسه کنید. اگر نتوانستید حداقل یکی از این ویژگی‌ها را اعمال کنید، در نتیجه باید توسعه تلفن همراه را انتخاب کنید.

در زیر، نمونه عملکرد برنامه تلفن همراه در مقابل برنامه وب پیش رونده را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید، برنامه تلفن همراه عملکردهای بیشتری را شامل می‌شود و برخی از آنها در نسخه PWA محصول در دسترس نیستند. به عنوان مثال، باز کردن یک برنامه تلفن همراه به شما این امکان را می‌دهد تا عکس بگیرید، در حالی که باز کردن PWA فقط به شما امکان می‌دهد تا به آنها نگاه کنید.

ایده اصلی: ناسازگاری با قابلیت‌های دستگاه می‌تواند مانع توسعه PWA شود. اگرچه ممکن است در آینده این مسئله حل شود، اما در حال حاضر فقط باید با برنامه‌های موبایلی همراه شوید.

جمع‌بندی

PWA چیست و برای یک کسب و کار چه معنایی دارد؟ برای برخی از افراد به معنای رشد و فرصت است، در حالی که برای عده‌ای دیگر به معنای افزایش هزینه‌ها است. جوانب مثبت و منفی PWA را برای کار خود تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا بهره گیری از آن موثر است یا نه. حال شما می‌دانید که منظور من از این چهار سوال ذکر شده چیست. بگذارید یک بار دیگر آنها را مرور کنیم. اما این بار آنها را بخوانید و با "بله" یا "خیر" پاسخ دهید:

آیا پیشرفتی در برنامه تلفن همراه بومی خود دارید؟

آیا می‌خواهید فقط روی دستگاه‌های تلفن همراه تمرکز کنید و پلتفرم دسکتاپ یا وب ندارید؟

آیا تمایلی ندارید که کاربران از طریق مرورگر وب به برنامه دسترسی پیدا کنند؟

آیا به قابلیت‌های پیشرفته دستگاه تلفن همراه نیاز دارید؟ آیا می‌خواهید از اسکن اثر انگشت، NFC یا بلوتوث استفاده کنید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، احتمالا نیازی به وب اپلیکیشن پیش رونده ندارید و برنامه تلفن همراه راه حل موثرتری برایتان خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات