چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟ - برای توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟ - برای توسعه‌دهندگان

شما در حال مشاهده آگهی استخدامی هستید که شغل رویایی شما در آن ذکر شده است و حال تنها چیزی که به آن فکر می‌کنید درخواست فرستادن برای آن شرکت است. به نظر می‌رسد که نیاز به یک رزومه عالی دارید. 

رزومه اولین چیزی است که یک کارفرما آن را مشاهده می‌کند. بنابراین می‌توان رزومه را به عنوان یک کلید برای باز کردن در مصاحبه کاری در نظر گرفت. رزومه می‌تواند تاثیری عمیق و مستقیم روی استخدام شدن یا نشدن‌تان داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا راهنمایی را برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند رزومه خوبی داشته باشند ارائه کنیم، اگر روزمه‌ای ننوشته‌اید بهتر است با نکات مطرح شده در این مطلب جلو بروید و اگر نسخه‌ای از رزومه خودتان را دارید شاید بهتر باشد که براساس موضوعات گفته شده در این مطلب آن را بهینه‌تر کنید.

ذهنیت درست

بسیار مهم است که قبل از نوشتن رزومه، ذهنیتی درست در رابطه با آن را داشته باشیم. ممکن است باور نکنید اما نگرش و طرز فکر شما می‌تواند به صورتی ناخودآگاه در رزومه نمایان شود. زمانی که به عنوان یک تجربه شخصی قصد استخدام چند نفر توسعه‌دهنده را داشتم، از طریق رزومه‌شان می‌توانستم افرادی که واقعا مشتاق به داشتن این موقعیت شغلی بودن را پیدا کنم. 

داشتن اعتماد به خودتان و توانایی‌های‌تان بسیار مهم است. بنابراین باید کاری بکنید که این موضوع در رزومه‌تان نمایان شود. 

موضوعات مهمی که کارفرما در رزومه یک توسعه‌دهنده جونیور به دنبال آن‌هاست عبارت است از موارد زیر:

  • داشتن یک دانش پایه‌ای از تکنولوژی
  • علاقه و کنجکاوی کافی برای تکنولوژی‌
  • تمایل بالا برای یادگیری موضوعات جدید

آن‌ها می‌دانند که شما در ابتدای کار خودتان هستید، بنابراین انتظاری از این بابت که بتوانید یک تیم را مدیریت کنید و یا یک سیستم را از روز اول طراحی کنید ندارند. آن‌ها دنبال کسانی هستند که پتانسیل بالایی برای کار و یادگیری دارند و همچنین می‌توانند سود و منفعت به تجارت‌شان برسانند. شما باید کارفرما را متقاعد کنید که فرد درستی برای انجام چنین کارهایی هستید.

چه چیزهایی باعث می‌شود که رزومه یک توسعه‌دهنده جونیور خوب باشد؟

اغلب کارفرماها به صورت میانگین تنها ۱۵ ثانیه وقت برای مشاهده رزومه شما می‌گذارند. درست به همان میزان زمانی که شما این پاراگراف را می‌خوانید، یک کارفرما تصمیم می‌گیرد که آیا با شما مصاحبه کند یا خیر.

حال چگونه می‌توانید تمام اطلاعات مهم رزومه‌تان را در ۱۵ ثانیه نشان دهید؟

  • رزومه‌تان را ساده نگه دارید. از قالب‌های زیبا که کارفرما به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد استفاده نکنید. سربرگ‌ها، خطوط، پاراگراف‌ها و… را به صورت ساده در کنار همدیگر قرار داده و کاری کنید که خواندن رزومه‌تان بسیار آسان شود.
  • ۱ تا ۲ صفحه A4 برای رزومه کافی‌ست.
  • بجای استفاده از پاراگراف‌های طولانی از لیست‌های ساده با طول کم استفاده کنید.
  • واضح و مختصر سخن بگویید. نیازی به استفاده از واژه‌های پیچیده و عجیب و غریب نیست.

در خور شرکت باشید

به یاد داشته باشید که شما سعی دارید تا به یک شرکت نشان دهید که فرد مناسبی برای آن‌ها هستید. پس اگر مثلا در آگهی استخدامی یک توسعه‌دهنده پایتون را خواستند، تمرکز زیاد داشتن روی جاوااسکریپت و فریمورک‌های آن در رزومه نمی‌تواند چندان مؤثر باشد.

بهتر است قبل از آنکه برای یک کار رزومه ارسال کنید کمی در ارتباط با آن تحقیق کرده و روی نیازمندی‌های آنان تمرکز کنید.

مثالی از نیازمندی‌های شرکت که از یک توسعه‌دهنده جونیور انتظار می‌رود.

برای چنین نیازمندی‌هایی روی تخصص‌های فرانت-اند خود متمرکز شوید و در پایان نیز اشاره‌ به اینکه بازی‌های ویدیویی را دوست دارید به شما آسیبی نمی‌زند!

ساختار یک رزومه باید به چه شکلی باشد؟

ساختار پایه‌ای که یک کارفرما در رزومه شما بدنبال آن است را می‌توان در زیر مشاهده کرد:

  • جزئیات تماس و جزئیات شخصی
  • سوابق کاری (از جمله کارآموزی‌ها و شغل‌های غیر مرتبط به توسعه نرم‌افزار)
  • پروژه‌های نرم‌افزاری
  • سوابق تحصیلی و دانشگاهی
  • تجربیات اضافه و افتخارات
  • توانایی‌های تخصصی

شیوه قرارگیری این موارد از بالا به پایین ممکن است در حالت‌های مختلف متفاوت باشد. اما در نظر داشته باشید که موضوعات اساسی و مهم را در ابتدای رزومه بیان کنید.

اگر فردی هستید که یک مدرک تحصیلی مناسب داشته و یک دوره کارآموزی را گذرانده ساختار بالا مناسب است. اما اگر فردی هستید که به صورت خودآموز کار کرده‌اید بهتر است توانایی‌های تخصصی و پروژه‌های نرم‌افزاری که ساخته‌اید را در اولویت بگذارید. کاری بکنید که بهتر به چشم بیایند.

جزئیات شخصی، جز‌ئیات تماس و لینک‌ها

اینجا بخشی است که در بالاترین سطح رزومه باید قرار بگیرد. جایی که نام، اطلاعات تماس و لینک‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و گیت‌هاب در آن قرار می‌گیرد.

هدر رزومه من (نویسنده اصلی مطلب) به این صورت است. تنها یک نام ساده و جزئیات برقراری تماس و لینک شبکه‌های اجتماعی.

پروژه‌های نرم‌افزاری

اگر سابقه کاری ندارید، این بخش مهمترین قسمتی خواهد بود که روی استخدام شما می‌تواند تاثیرگذار باشد. کارفرما به دنبال آن است که شما را در عمل ثابت شده فرض کند. بنابراین شما یا باید سابقه کاری مرتبط داشته باشید و یا باید پروژه‌هایی را توسعه داده باشید که مربوط به نیازهای شرکت باشند.

اگر تجربه کارآموزی نیز داشته باشید می‌توانید ۱ یا ۲ مورد از پروژه‌هایی که در آنجا انجام داده‌اید را لیست کنید. این کار باعث می‌شود که تا حدی روی کارفرما تاثیرگذار باشید.

۳ تا ۵ مورد از بهترین پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار کرده‌اید را در قسمت رزومه بنویسید. مطمئن شوید که هر پروژه روی موضوع متفاوتی بیشتر تمرکز دارد. برای مثال:

  • پروژه‌ای برای نشان دادن توانایی شما در توسعه فرانت-اند
  • ... توسعه بک-اند
  • … توسعه اپلیکیشن‌های موبایل
  • ... توانایی کار با end user
  • ... همکاری تیمی 
  • … حل مسائل

برای هر پروژه نیز موارد زیر را بنویسید:

  • تکنولوژی‌هایی که استفاده کرده‌اید
  • یک توضیح ساده در رابطه با پروژه
  • مشکلات و مسائل مربوط به پروژه

یک مثال ساده از این حالت.

هر کدام از پروژه‌ها را به لینک گیت‌هاب آن‌ها متصل کنید. البته اگر آن‌ها را به صورت زنده نیز روی یک فضای میزبانی قرار داده‌اید می‌توانید لینک آن را قرار دهید. مطمئن باشید که کدهای‌تان را به صورت حرفه‌ای نوشته‌اید و قواعد پایه‌ای را رعایت کرده‌اید.

سوابق کاری

اینجا قسمتی است که شما لیست کارهایی که انجام داده‌اید را قرار خواهید داد. برای مثال می‌توانید از کارآموزی‌ها و شغل‌های قبلی‌تان شروع کنید.

اگر شغلی مرتبط با توسعه نرم‌افزار نداشته‌اید نیز می‌توانید آن را قرار دهید اما سعی کنید مواردی که بیشترین رابطه با کامپیوتر دارند را عنوان کنید. برای مثال حسابداری، تولید محتوا و… .

بهتر است دو مورد آخر را بنویسید، همراه با آن نام شرکت، عنوان شغلی شما در آنجا و میزان زمانی که مشغول کار بودید را قرار دهید. 

سعی کنید همه چیز را به صورت ساده بیان کنید. البته اگر تجربه قبلی نیز ندارید اشکالی ندارد باز هم فرصت آنکه بتوانید استخدام شوید برای شما وجود دارد. اما در چنین حالتی بهتر است روی پروژه‌هایی که انجام داده‌اید بیشتر تمرکز کنید.

سوابق تحصیلی و دانشگاهی

رزومه شما در حال کامل شدن است! حال زمان آن است تا اطلاعات نهایی را وارد کنید.

در کنار نشان دادن توانایی‌های تخصصی و پروژه‌های‌تان این ایده که سوابق تحصیلی‌تان را نیز وارد کنید بسیار خوب است، چرا که برخی از شرکت‌ها به این قضیه نگاهی جدی دارند. از آنجایی که این مورد ممکن است در پایان رزومه شما قرار بگیرد سعی کنید آن را تا جای ممکن کوتاه و مختصر بنویسید. همانطور که گفته شد بهتر است تا رزومه‌ای با صفحات کمتری داشته باشید.

سرگرمی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردها

اگر در موضوع خاصی جدای از موضوعات تخصصی مهارت دارید می‌توانید آن‌ها را نیز عنوان کنید برای مثال توانایی در نواختن گیتار، یا اگر در یک کنفرانس شرکت داشته‌اید می‌توانید آن را نیز ذکر کنید. می‌توانید از علایق‌تان نیز صحبت کنید اما کاری کنید که هر کدام این موارد ارتباطی هر چند جزئی با کاری که برای آن رزومه می‌فرستید داشته باشد.

چه کارهایی را نباید انجام دهید

  • از تکرار کردن خودداری کنید. اگر یک بار به این موضوع که جاوااسکریپت بلد هستید اشاره کردید نیازی نیست که بارها آن را تکرار کنید.
  • «من می‌توانم با تیم‌ها ارتباط برقرار کنم» را ننویسید. بجای آن نشان دهید. برای مثال بگویید که من قبلا با اعضای تیم فلان روی پروژه فلان کار کرده‌ایم.
  • دروغ نگویید. اگر واقعا به یک موضوع آشنایی ندارید آن را عنوان نکنید.
  • اگر پروژه یا دستاوردی را به صورت کامل انجام نداده‌اید اما اشاره کردن به آن می‌تواند ارزشمند باشد، آن را در رزومه وارد کرده و رهایش نکنید.

شما میتوانید به سادگی برای ایجاد رزومه های کاری خود از رزومه ساز راکت استفاده کنید . تنها کافیه در راکت عضو شوید و به بخش روزمه ساز مراجعه کنید

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات