راهنمای کامل درآمدزایی از طریق فریلنسری برای توسعه‌دهندگان وب - بخش‌دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 30 دقیقه

راهنمای کامل درآمدزایی از طریق فریلنسری برای توسعه‌دهندگان وب - بخش‌دوم

فریلنسر شدن یک روند معمول برای توسعه‌دهندگان است. این کاملاً درست است که کسانی که دوره‌های راکت را به پایان می‌رسانند، به این فکر می‌کنند که به‌جای کارکردن برای یک شخص دیگر، برای خودشان کار کنند. در قسمت قبل، ما در مورد ۳ اصل اساسی برای کسب درآمد به عنوان یک فریلنسر صحبت کردیم.

با ما در ادامه این سری مقالات همراه باشید.

تجارت توسعه مستقل خود را آغاز کنید.

 راهنمای کامل درآمدزایی از طریق فریلنسری برای توسعه‌دهندگان وب (قسمت دوم)

پس از برنامه‌ریزی برای تجارت جدیدتان باید به‌صورت رسمی کارتان را آغاز کنید. اولین قدم این است که مطمئن شوید تمام موارد ضروری برای شروع کار را انجام دادید.

اگر موردی را جا انداخته باشید، آغاز به کار مثل این است که بدون کفش بدوید. به‌همین دلیل این بخش از مقاله به مواردی می‌پردازد، که شما باید به‌درستی انجام دهید تا مطمئن شوید که می‌توانید پروژه کارفرما را به‌خوبی انجام دهید.

در این قسمت قصد دارم به نکاتی اشاره کنم که موضوع آن‌ها عبارت است از:

  • اهمیت شروع با گام‌های مناسب
  • موارد اداری که باید تکمیل شوند.
  • موارد بازاریابی که باید تکمیل شوند.
  • اهمیت یادگیری مداوم

توسعه‌دهندگان مستقل باید اهمیت شروع تجارت با گام‌های مناسب را درک کنند.

قبل از اینکه درمورد نحوه شروع کار صحبت کنم، باید به اهمیت یک شروع خوب و سازمان‌یافته با ذکر تمام نکات بپردازم. به دلایل زیر این موضوع اهمیت زیادی دارد:

اولین دلیل این واقعیت است که زمانی مناسب‌تر از اکنون برای سازمان‌دهی وجود ندارد. به این نکته فکر کنید: هرچه مشتریان بیشتری داشته باشید و سرتان شلوغ‌تر شود، سازمان‌دهی کردن دشوارتر می‌شود.

دومین دلیل این است که اگر موارد زیر را کنترل نکنید در ادامه راه به مشکل می‌خورید.

به‌عبارت‌دیگر شروع به کار با مدلی که سازمان‌دهی نشده است شما را مجبور می‌کند که مدام درحال تلاش برای برقراری نظم شوید که این موضوع روی توانایی شما برای انجام درست پروژه‌های مشتریان هم اثر نامناسبی می‌گذارد.

آخرین و مهم‌ترین دلیل این است که سازمان‌دهی نکردن کار باعث می‌شود که به‌صورت ناکارآمد کارهایتان را انجام دهید. این ناکارآمدی به این دلیل است که حین کار مجبور هستید به کارهای اداری هم رسیدگی کنید. این، منجر به یک ناکارآمدی گسترده در چرخه‌کاری شما می‌شود. این ناکارآمدی‌ها روی هم تلنبار می‌شوند و نتیجه آن کاهش سود شماست.

بنابراین همین‌الان و نه هیچ زمان دیگری را برای ساماندهی انتخاب کنید. این سازمان‌دهی شامل انجام امور اداری و بازاریابی است.

توسعه‌دهندگان باید برای شروع، کارهای اداری مربوطه را انجام دهند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند این است که درگیر مسائل اداری مربوط به راه‌اندازی یک تجارت می‌شوند. برای ایشان راحت است که با خود بگوید: «بعداً به انجام این امور می‌پردازم»؛ اما انجام این امور در آینده کسل‌کننده، گیج‌کننده و کاملاً نامربوط به کارهای کنونی شما می‌شود.

نادیده گرفتن این موارد در زمان حال، باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود. در قسمت‌های بعدی این مقاله توضیح می‌دهم که چگونه با این موارد به‌طور مداوم برخورد کنید. الآن بیایید به مواردی که باید به آن‌ها بپردازید، نگاهی بیندازیم.

اولین آیتم تجارت این است که مطمئن شوید شرکتتان را به‌صورت مناسب تشکیل داده‌اید. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردم، بهترین کار این است که یک LLC تشکیل دهید و درمورد شرایطتان با یک وکیل صحبت کنید.

علاوه بر تشکیل شرکت، باید تمام مجوزهای لازم برای تجارت موردنظرتان را اخذ کنید و هر مدرک موردنیازی را که وزارت موردنظر یا سازمان‌های دولتی در سطح استان از شما می‌خواهند، فراهم کنید. بعضی از سازمان‌های دولتی نسبت به سایرین مدارک بیشتری می‌خواهند.

اگر نتوانید مجوزها یا مدارک لازم را به‌درستی تهیه کنید و ارائه دهید، مجوز قانونی برای تجارتتان دریافت نخواهید کرد. مطمئن شوید که تمام الزامات این قسمت را به‌درستی تکمیل و فراهم کرده‌اید.

دومین آیتم تجارت این است که برای شرکتتان یک آدرس پستی جداگانه ثبت کنید. بهتر است که شرکت تجاری شما آدرسی جداگانه از آدرس محل اقامتتان داشته باشد.

اولین مزیت آن این است که می‌توانید آدرسی غیر از آدرس محل اقامتتان را در وب‌سایت‌ها به اشتراک بگذارید. دومین مزیت این است که باعث می‌شود افراد نتوانند در وب‌سایت سازمان‌های دولتی هنگام جستجوی آدرس مشاغل مختلف، آدرس محل سکونت شما را پیدا کنند. سومین مزیت آن است که داشتن یک آدرس جداگانه برای شرکت تجاری باعث می‌شود که شرکت شما قانونی‌تر جلوه کند.

اگر تازه کارتان را شروع کرده‌اید و تعداد کمی مشتری دارید یا مشتری ندارید، از ایمیل می‌توانید استفاده کنید. می‌توانید از فضاهایی که برای کارکردن هستند استفاده کنید (مثل WeWork). چنین فضاهایی نه‌تنها محیطی برای کارکردن در اختیارتان قرار می‌دهند، بلکه می‌توانید از ایمیل آن هم استفاده کنید.

سومین آیتم، افتتاح یک حساب بانکی است. خیلی مهم است که امور مالی شخصی‌تان را با امور مالی تجارتتان، یکی نکنید. حساب بانکی شرکت درواقع حسابی است که از آن برای پرداخت هزینه‌های شرکت، بازپرداخت هزینه‌های شخصی‌تان و دریافت دستمزد از دیگران استفاده می‌کنید.

من شخصاً پیشنهاد می‌کنم ک از یک بانک بزرگ (مثل Chase، Wells Fargo و ...) استفاده کنید. دلیل این پیشنهادم آن است که بزرگ‌ترین بانک‌ها احتمالاً امکان ادغام گزینه‌های پرداخت و داشتن شعبه‌ در هر ایالت را دارند.

روش بعدی، ثبت‌نام در سرویس‌های نرم‌افزاری مختلف و سایر سرویس‌هایی است که برای راه‌اندازی تجارتتان به‌صورت روزانه به آن نیاز دارید. در زیر به مواردی اشاره کردم که درمورد چگونگی نگهداری کتاب‌ها در تجارت شما است اما در این مرحله فقط کافی است که بدانید به نصب نرم‌افزار حسابداری نیاز دارید.

برای بیشتر کسانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند، نرم‌افزار حسابداری Wave را پیشنهاد می‌کنم، به این دلیل که اگرچه به قدرت Quickbooks آنلاین نیست (که بیشتر افراد آن را استاندارد طلایی نرم‌افزارهای حسابداری می‌دانند) اما برای کسانی که حسابدار نیستند، طرز استفاده راحت‌تری دارد.

دلیل دیگری برای استفاده از Wave این است که این نرم افزار رایگان است.

پس از ثبت‌نام در نرم‌افزار حسابداری‌تان، به یک پردازشگر پرداخت نیاز دارید که بتوانید از کارت‌های اعتباری و چک‌های الکترونیکی استفاده کنید. بیشتر گزینه‌های نرم‌افزار حسابداری امکان اضافه کردن یک جزء برای پردازش پرداخت را دارند. من این گزینه Wave را قابل‌قبول می‌دانم و در شرکتمان از آن استفاده می‌کنیم.

بااینکه این لیست، جامع نیست اما بعضی خدمات و نرم‌افزارهایی را معرفی می‌کند که باید از آن‌ها استفاده کنید.

مهم است که از همان ابتدای کار، قراردادی برای کار با مشتریان خود تهیه کنید. اگر نتوانید یک متن قرارداد مناسب تنظیم کنید، نمی‌توانید دستمزدتان را دریافت کنید یا اینکه کمتر از حقتان می‌توانید دریافت کنید و یا حتی ممکن است از شما شکایت شود.
برای جلوگیری از اشتباه و قانونی انجام شدن کارها من شخصاً پیشنهاد می‌کنم که توافق‌نامه را مرور کنید. معمولاً می‌توانید وکیلی را پیدا کنید که با یک‌بار پرداخت هزینه، قراردادهای شما را مورد بررسی قرار ‌دهد.

کار دیگری که من قویاً بر انجام آن تأکید می‌کنم استفاده از یک بیمه تخصصی برای کسب‌وکارتان است.

ما در شرکت خودمان از بیمه استفاده می‌کنیم و ماهانه کمتر از 70 دلار برای آن پرداخت می‌کنیم. اگر کارفرمایی از ما شکایت کند و ادعا کند که محصول نامناسبی ارائه کرده‌ایم، می‌توانیم رسیدگی به دادخواست را به شرکت بیمه بسپاریم. داشتن بیمه کمک می‌کند که شب‌ها راحت بخوابید!

فهرستی که در بالا ارائه کردیم، شامل تمام مواردی که برای شروع کار باید درنظر بگیرید نیست و من تنها موارد الزامی را بیان کردم.

توسعه‌دهندگان مستقل قبل از شروع کار باید زیرساخت‌های مربوط به بازاریابی را فراهم کنند.

کارکردن به‌عنوان یک فریلنسر به معنی ایجاد درآمد است. شما به مشتریانی نیاز دارید که این درآمد را به‌وجود آورند. برای جذب چنین مشتریانی باید زیرساخت‌های بازاریابی را سازمان‌دهی کنید.

اکنون لیست مربوط به مواردی که برای شروع به آن‌ها نیاز دارید را بررسی می‌کنیم. ممکن است بعضی از این موارد را از قبل هم بدانید اما در کمال تعجب بعضی افراد توجهی به آن‌ها نمی‌کنند.

اولین قدم برای کسب‌وکار این است که وب‌سایت شرکتتان را بسازید به این صورت که شامل مجموعه‌ای از پروژه‌های مختلف شما باشد.

مهم است به یاد داشته باشید که وب‌سایت شما یک نمایش از کار شما است. سطح و کیفیت کاری که در آن به نمایش می‌گذارید، مشتریان بالقوه شما را ترغیب به همکاری با شما می‌کند. سایت شما باید کارهایی را که انجام داده‌اید نشان دهد طوری‌که برای افراد مشخص شود که شما چه نوع کارهایی را می‌توانید انجام دهید، خدمات مشتریان را ارائه دهد و برای مشتریان امکان برقراری تماس آسان با شما را فراهم کند.

وقتی‌که وب‌سایتتان را می‌سازید، مهم است که مخاطبانتان را درنظر داشته باشید. همه ما (شامل من هم می‌شود) در این موضوع مقصر هستیم که فراموش می‌کنیم مشتری به کد یا فناوری اهمیتی نمی‌دهد. آن‌ها فقط به‌دنبال یک راه‌حل برای مشکلاتشان هستند.

احتمالاً مشتری نمی‌داند که HTML چیست و اهمیتی نمی‌دهد که شما از Bootstrap، Flexbox یا سایر فریمورک‌ها برای ساخت یک صفحه استفاده می‌کنید.

اگر می‌خواهید که مشتری جذب کنید، با صحبت به‌عنوان یک مدیر فناوری در وب‌سایتتان آن‌ها را گیج نکنید. درعوض خودتان را همان شخصی معرفی کنید که می‌تواند برای مشکلات آن‌ها راه‌حل مناسب پیدا کند.

نکته مهم بعدی داشتن یک ایمیل همراه با برند است. می‌توانید با ثبت‌نام در یک مجموعه نرم‌افزاری تجاری که در بالا به آن اشاره کردم این کار را انجام دهید. برای اینکه مشتریان کار شما را جدی بگیرند باید یک آدرس ایمیل برای شرکتتان داشته باشید و باور کنید که اگر آدرس ایمیلتان شامل یک نام باشد اصلاً شما را جدی نخواهند گرفت و بهتر است که به این شکل باشد: brand_new_coder@gmail.com

مورد مهم بعدی، داشتن یک شماره تلفن اختصاصی برای کارتان است. دلایل زیادی وجود دارند که نباید از تلفن شخصی‌تان برای تماس‌های کاری استفاده کنید. چون در این‌صورت مشتریان باید شماره همراه شخصی شما را داشته باشند و این شماره را باید در وب‌سایتتان هم نمایش دهید و تماس‌های شخصی را هم اشتباهاً با لحن رسمی کاری جواب می‌دهید (مواقعی که شماره فرد تماس‌گیرنده را در لیست مخاطبانتان ندارید و نمی‌دانید که تماس کاری و یا شخصی است).

بهترین روش برای حل این مشکل استفاده از Google Voice است که در تمام حساب‌های کاربری گوگل به‌صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید و این امکان را فراهم می‌کند که یک شماره VOIP دیگر به موبایلتان اضافه کنید. با استفاده از آن می‌توانید تماس‌ها را دریافت کنید، خودتان تماس بگیرید و پیام متنی از این شماره دریافت و ارسال کنید و مزیت آن این است که رایگان است.

اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از Google Voice و یا سایر VOIP ها ندارید، می‌توانید یک گوشی دیگر بخرید و اطمینان حاصل کنید که تحت LLC مربوطه به شما ثبت‌نام شده است و صورت‌حساب ماهانه از مالیات شما کسر می‌شود.

بخش کلیدی بازاریابی شما، ایجاد پروفایلی است که مشتریان بتوانند نظرات مثبت‌شان را در آنجا ثبت کنند. این پروفایل می‌تواند در قسمت تجارت من در گوگل باشد یا یک صفحه تجاری در فیس‌بوک و یک پروفایل Yelp برای کسب‌وکار شما.

بیشتر مردم حتی آن‌هایی که به شما مراجعه می‌کنند، ابتدا به بخش نظرات آنلاین شما توجه می‌کنند که تصمیم بگیرند از شما کمک بخواهند یا نه. نداشتن مجموعه‌ای از نظرات کاربران، هزینه‌بر است. در ادامه به این موضوع می‌پردازم که چگونه چنین مجموعه‌ای را بسازید.

قدم مهم بعدی این است که مطمئن شوید پروفایل Linkedin شما کامل باشد. این را بدانید که پروفایل شما باید تصویر واضحی از کسب‌وکار شما به دیگران ارائه دهد. ممکن است بخواهید پروژه‌هایی را که انجام دادید و مهارت‌های مختلفی را که دارید، در پروفایلتان بنویسید.

قویاً پیشنهاد می‌کنم که تست‌های مختلف Linkedin را انجام دهید تا مدرک کدنویسی آن‌ها را دریافت کنید. این تست‌ها تنها چند دقیقه زمان می‌برند، برای مثال می‌توانید در پروفایلتان ذکر کنید که مدرک Linkedin درزمینهٔ HTML، CSS، جاوااسکریپت و سایر موارد را دریافت کرده‌اید. این مدارک دیگران را ترغیب می‌کنند که با شما برای انجام کارشان تماس بگیرند.

این موارد تعدادی از موارد ضروری هستند که باید سریعاً آن‌ها را انجام دهید. در ادامه درمورد چگونگی جذب مشتری هم صحبت خواهم کرد. برای الآن کافی است که به موارد ذکرشده قبلی توجه کنید قبل از آنکه بخواهید پروژه بعدی‌تان را دریافت کنید.

توسعه‌دهندگان مستقل باید برای رسیدن به موفقیت همواره درحال یادگیری باشند.

احتمالاً تا الآن شما کدنویسی را فراگرفته‌اید؛ اما قبل از آنکه اولین مشتری‌تان را جذب کنید به این مسئله توجه داشته باشید که باید همچنان به یادگیری موارد مختلفی در طول مدت کاری‌تان بپردازید.

درحقیقت کدنویسی تنها یک بخش از تجارت شما را شامل می‌شود و تازمانی که تصمیم نگیرید به‌طور مداوم مهارت‌هایتان را ارتقا ببخشید، به مشکل برخواهید خورد. حوزه‌هایی که نیاز به یادگیری مداوم دارند، عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های نرم ارتباطی
  • امور مالی شخصی و تجاری
  • تاریخ تجارت (به‌منظور یادگیری از شکست‌ها و موفقیت‌های کسب‌وکارهای قبلی)
  • و سایر موارد

مهم است که به یاد داشته باشید تکمیل دوره‌های راکت و یادگیری کدنویسی آغاز یک بخش جدید است و نه پایان آن. اگر طالب موفقیت هستید، این عادت یادگیری همیشگی را در خود ایجاد کنید قبل از آنکه اولین مشتری‌تان را جذب کنید. اگر نمی‌خواهید موفق شوید، مجبور به خواندن هیچ کتابی نیستید.

پیشنهاد من این است که هرروز صبح زمانی را به ارتقای خودتان ازطریق یادگیری اختصاص دهید.

من شخصاً هرروز صبح، 45 دقیقه مطالعه می‌کنم. روتین روزانه من شامل بیدارشدن از خواب، خوردن یک صبحانه فوری و بعداز آن بازکردن یک کتاب به مدت 45 دقیقه است. تأکید می‌کنم که این روش برای من مؤثر است.

کتاب‌هایی که برای شروع به شما پیشنهاد می‌کنم عبارت‌اند از:

این‌ها تنها پیشنهادات من هستند. هرکدام از این کتاب‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای روی تغییر چشم‌انداز و پیشرفت تجارت من داشته‌اند. یکی از عادات مشترک بین افراد موفق یادگیری مداوم است، پس به آن توجه کنید.

موارد کاربردی برای توسعه‌دهندگان مستقلی که کارشان را به‌تازگی شروع کرده‌اند.

مجدداً تکرار می‌کنم که بسیار مهم است که قبل از جذب مشتری، تمام موارد ضروری را فراهم کرده باشید. به همین دلیل است که من لیست انجام وظایف زیر را جمع‌آوری کردم که بتوانید پس از تشکیل تجارتتان این لیست را پر کنید و برای جذب مشتری آماده شوید.

لیست وظایف شما در این قسمت عبارت است از:

  • امور اداری
  • تحقیق درمورد تجارت‌های محلی و ملزومات مربوط به اخذ مجوز برای شرکت جدیدتان و اطمینان از فراهم کردن این ملزومات
  • یک آدرس مختص به کسب‌وکارتان داشته باشید (مثل یک صندوق پستی)
  • یک حساب بانکی جداگانه برای تجارتتان افتتاح کنید.
  • در یک نرم‌افزار مربوط به امور اداری ثبت‌نام کنید:
  • یک مجموعه تجاری
  • نرم‌افزار حسابداری
  • پردازش کارت اعتباری
  • خدمات مربوط به پرداخت حقوق
  • تهیه و توسعه قراردادهایی برای مشتریان بالقوه
  • ثبت‌نام در یک بیمه مسئولیت
  • بازاریابی
  • ایجاد وب‌سایت و سبد آنلاین
  • ایجاد یک آدرس ایمیل مختص به برند شما
  • اختصاص یک شماره تلفن برای کسب‌وکارتان
  • ایجاد یک پروفایل آنلاین برای دریافت نظرات (در قسمت تجارت من در گوگل، Yelp و ...)
  • ایجاد یک پروفایل Linkedin
  • تداوم یادگیری
  • برنامه‌ای بریزید که طبق آن همواره درحال یادگیری باشید
  • طبق این برنامه عمل کنید

توسعه‌دهندگان مستقل پس از ساماندهی و راه‌اندازی تجارتشان به جذب مشتری نیاز دارند.

 راهنمای کامل درآمدزایی از طریق فریلنسری برای توسعه‌دهندگان وب (قسمت دوم)

بعداز اینکه برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کردید، آن را تشکیل دادید و لیست ملزومات اولیه را انجام دادید به مشتری نیاز دارید. معرفی کسب‌وکار برای هرکسی که تازه شروع به کار کرده است، مهم است.

مانند تمام چیزها در تجارت هم راه‌های درست و غلط وجود دارند. به‌خوبی می‌دانم زمانی که درحال ساخت امپراتوری کوچکتان هستید به مشتری هم نیاز دارید.

بسیار مهم است که این اشتباه را نکنید که فقط در کوتاه‌مدت به فکر جذب مشتری باشید چون این باعث می‌شود کارهای ضروری برای ایجاد یک کسب‌وکار بلندمدت را انجام ندهید.

در این قسمت از این مقاله درمورد موارد زیر صحبت می‌کنیم:

  • اهمیت ایجاد یک کسب‌وکار طولانی‌مدت در عین داشتن مشتریان کوتاه‌مدت
  • چگونگی جذب مشتری
  • منابعی برای تجارت کوتاه‌مدت
  • چگونگی ایجاد یک تجارت بلندمدت
  • فهرستی از موارد کاربردی برای گردش فوری کارها

و مواردی که در قسمت‌های بعدی گفته می‌شود!

توسعه‌دهندگان مستقل باید هم به تجارت کوتاه‌مدت و هم بلندمدت توجه داشته باشند.

قبل از اینکه درمورد چگونگی جذب مشتری صحبت کنیم، مهم است که به بررسی استراتژی‌های شما درمورد تجارت کوتاه‌مدت و بلندمدت بپردازیم.

در کوتاه‌مدت به‌دنبال انجام سریع کارها و کسب چند دلار برای امروز هستید اما در بلندمدت به دنبال ایجاد برند خودتان هستید. ارزش داشتن یک برند این است که می‌توانید پروژه‌های بیشتری را با زحمت کمتر بگیرید و می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

متأسفانه، بیشتر توسعه‌دهندگان در این دام می‌اُفتند. این دام باعث می‌شود که تمام زمان و منابع خود را صرف انجام کارهای کوتاه‌مدت کنند. این توسعه‌دهندگان هرگز نمی‌توانند با خیال راحت استراحت کنند و نگران داشتن گردش مالی دائمی هستند و سال‌های زیادی را صرف کارهای با درآمدهای پایین می‌کنند.

با ایجاد یک برند در بلندمدت، هم گرفتار این دام نخواهید شد و هم درعین‌حال می‌توانید درآمد کسب کنید.

تفاوت بین کار کوتاه‌مدت و یک برند ماندگار، ساده است. کار کوتاه‌مدت با صرف مقدار کمی زمان و دستمزد کم باعث می‌شود که دیگران ترغیب شوند که کار را به شما بسپارند. مجدداً تکرار می‌کنم که این نوع کار، در سطح پایین یا متوسط باقی می‌ماند.

داشتن یک برند به این معنی است که مردم بین تمام شرکت‌هایی که در اطرافشان وجود دارد، دنبال شما می‌گردند و شما می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید. این روش، مسیر موفقیت است درحالی‌که روش قبلی باعث می‌شود در یک حلقه تکراری مانند تصویر زیر گیر کنید.

راهنمای کامل درآمدزایی از طریق فریلنسری برای توسعه‌دهندگان وب (قسمت دوم)

اکنون وقت آن است که ببینیم چگونه می‌توان از گیرکردن در این حلقه تکرار جلوگیری کرد. با این مورد شروع می‌کنیم که چطور می‌توان مشتری جذب کرد و به ایجاد برند در آینده هم‌ فکر کرد.

اولین بخش جذب مشتری این است که یادبگیرید چگونه توانایی‌های خودتان را به مشتری عرضه کنید.

توسعه‌دهندگان می‌توانند خودشان را در قالب یک حلال مشکلات به مشتریان معرفی کنند.

موفق شدن به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مستقل، غیرممکن است مگر اینکه بدانید چگونه به‌صورت مؤثر خدماتتان را به مشتریان معرفی کنید. یک مشکل بزرگ برای بیشتر فریلنسرها این است که خدماتشان را به‌درستی به مشتری معرفی نمی‌کنند.

این، معمولاً به این دلیل است که ما به‌عنوان توسعه‌دهنده می‌خواهیم این‌طور فکر کنیم که کد و محصولاتمان را به کارفرمایان می‌فروشیم. واقعیت موضوع این است که آنچه ما به مشتریان ارائه می‌دهیم، راه‌حل است. زمانی‌که ما خودمان را به‌جای حلال مشکلات، توسعه‌دهنده درنظر بگیریم، ارزش کاری‌مان را به‌صورت مؤثر به کارفرما ارائه نخواهیم داد.

حقیقت این است که درنهایت کارفرما شخصی را که نتواند خدمات ارزشمندی ارائه دهد، استخدام نمی‌کند. اگر خودمان را به‌عنوان یک حلال مشکلات به کارفرمایان‌مان معرفی کنیم، می‌توانیم میزان ارزشمندی خدمات‌مان را هم  به آن‌ها نشان دهیم و استخدام شویم.

این مثال را درنظر بگیرید:‌ فرض کنید تماسی از یک پیتزافروشی محلی دارید که از شما می‌خواهد یک وب‌سایت جدید برایشان بسازید. آن‌ها می‌خواهند که سفارش آنلاین داشته باشند و یک برنامه کاربردی موبایل می‌خواهند که مردم با استفاده از آن بتوانند سفارشات خود را ثبت کنند.

شما هم به محل پیتزافروشی می‌روید و به صاحب آنجا توضیح می‌دهید که قصد دارید از چه زبانی استفاده کنید و توضیحات فنی دیگری که احتمالاً صاحب پیتزافروشی از هیچ‌کدام آن‌ها سر درنمی‌آورد.

پس از اتمام توضیحات شما، صاحب پیتزافروشی تفاوت بین کار شما و شخص دیگری که قصد دارد با هزینه کمتر وب‌سایت را در یک CMS مانند WordPress بسازد، متوجه نمی‌شود. درواقع آن‌ها می‌مانند و این جمله شما که کارتان بهتر است، بدون اینکه درکی از دلیل این جمله داشته باشند.

صاحب این پیتزافروشی به ‌احتمال‌ زیاد شما را استخدام نخواهد کرد چون چیزی که آن‌ها می‌خواهند سایتی است که بتواند نیازهایشان را رفع کند.

حالا فرض کنید که شما به پیتزافروشی می‌روید و درمورد خواسته و اهداف آن‌ها صحبت می‌کنید و به آن‌ها توضیح می‌دهید که برنامه کاربردی و وب‌سایتی که برای آن‌ها درنظر گرفتید چگونه می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف نماید، درحالی‌که از اصطلاحات فنی صحبت نمی‌کنید.

سپس به‌صورت غیرمستقیم توضیح می‌دهید که چرا با استفاده از CMS نیازهای آنان برطرف نمی‌شود (به‌عنوان‌مثال توضیح می‌دهید که عملکرد CMS وقتی‌که به یک برنامه کاربردی تبدیل می‌شود، چه اندازه محدودیت دارد).

در این حالت شما با زبان خودشان با آن‌ها صحبت کرده‌اید و آن‌ها ارزش خدمات شما را درک می‌کنند. احتمال اینکه شما را استخدام کنند زیاد است چون درمورد نیازهای آنان از دید یک حلال مشکلات و بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی صحبت کرده‌اید.

آیا می‌خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، کار ساده‌ای در پیش دارید: خودتان را به‌عنوان یک حلال مشکلات معرفی کنید و با زبان یک کدنویس صحبت نکنید. زمانی‌که کارتان را به‌صورت مستقل آغاز می‌کنید، لازم است که خودتان را یک توسعه‌دهنده نبینید و خودتان را طوری معرفی کنید که قصد دارید مشکلات مشتریانتان را با ارائه مؤثرترین راه ممکن حل کنید.

حالا که چگونگی معرفی خودتان به مشتری را یادگرفتید، بهتر است درمورد راه‌اندازی کسب‌وکار کوتاه‌مدت صحبت کنیم.

چندین روش برای کسب درآمد فوری از تجارت برای توسعه‌دهندگان مستقل وجود دارد.

روش‌های مختلفی برای جذب مشتری در کوتاه‌مدت وجود دارد. همان‌طور که در ادامه مطلب می‌بینید، این روش‌ها نیاز به صرف هزینه زیادی ندارند. با استفاده از منابع زیر می‌توانید فوراً مشتری جذب کنید:

  • استفاده از لیست مخاطبین موجودتان
  • خدماتی مثل Upwork و Thumbtack
  • خدماتی مثل Fiverr
  • تبلیغات رایگان ازطریق Craigslist
  • گروه‌های شبکه‌ای مثل BNI

درادامه، مزایا و معایب هرکدام را بررسی می‌کنیم.

یک راه خوب برای شروع جذب مشتری این است که از دوستان و مخاطبانتان استفاده کنید. منظور من این نیست که به تمام کسانی که می‌شناسید بگویید که درحال حاضر یک کدنویس مستقل هستید و قصد دارید برای آن‌ها پروژه‌ای ایجاد کنید.

درعوض می‌توانید از این روش استفاده کنید که به افراد مختلف بگویید که مشغول این کار هستید و فقط قصد دارید به آن‌ها بگویید که توانایی انجام یک سری از کارها را دارید و آن‌ها می‌توانند شما را به کسانی که به تخصصتان نیاز دارند معرفی کنند. کارت کسب‌وکارتان را هم به ‌آن‌ها بدهید. پیشنهاد می‌کنم که بعدازاین توضیح مختصر، به این بحث ادامه ندهید چون تنها باعث آزار دوستان و آشنایانتان می‌شود.

یک مثال شخصی را برای شما بیان می‌کنم تا ببینید این روش چقدر برای جذب دوستان و آشنایان مفید است.

اخیراً یک تجارت جداگانه‌ای را راه‌اندازی کردم که هدف آن طراحی اولیه وب‌سایت برای کسب‌وکارهای و مؤسسات کوچک و متوسط است. ابتدا به یکی از دوستانم به همان صورتی که در بالا اشاره کردم، گفتم که من چنین کاری را شروع کرده‌ام. دوستم هیجان‌زده شد و گفت که مادرش یک کلیسا را راه‌اندازی کرده است (من از آن بی‌اطلاع بودم) و این کلیسا نیاز به یک سایت جدید دارد.

پس‌ازآن به همسایه‌ام (که او نیز مستقلاً برای خودش کار می‌کند) اطلاع دادم که این تجارت جدید را راه انداختم و تعدادی از کارت‌هایم را به او دادم تا به هرکسی که به این خدمات نیاز داشت، بدهد. همسرش به من گفت که انجمن اولیا- مربیان مدرسه محل تحصیل فرزندش به یک وب‌سایت جدید نیاز دارد.

بنابراین این دو مکالمه که اولین مکالمات من درمورد تجارت جدیدم بودند، به دو پروژه ساده 6000 دلاری برای من تبدیل شد. حتماً متوجه منظورم شدید؛ بنابراین شناخت حلقه‌های موجود یک راه عالی برای شروع کار است.

قدم بعدی این است که در سرویس‌هایی مثل Upwork و Thumbtack ثبت‌نام کنید. این دو پلتفرم‌هایی هستند که کاربران می‌توانند در آن‌ها خدمات موردنیازشان را بیان کنند و از دیگران درخواست کمک کنند. معمولاً پس از تائید یک پیشنهاد هزینه آن را می‌پردازید که از هزینه‌های معمول کمتر است.

آیا این بهترین روش است؟ خیر

این روش برای کسانی که تازه می‌خواهند شروع کنند، مناسب است؟ بله و همین‌طور جایگزین خوبی برای نشستن و دست روی دست گذاشتن است.

چند نکته درمورد ثبت‌نام در چنین سایت‌هایی وجود دارد. اولین نکته این است که مطمئن شوید که پروفایل کاربری‌تان را کامل و جامع تکمیل کرده‌اید و اگر قوانین سایت اجازه می‌دهد، ویدئوهایی جهت معرفی خودتان و خدماتتان را به آن ضمیمه کنید. پس از اتمام یک پروژه اگر می‌دانید که کارفرما از کار شما راضی بوده است، از او بخواهید که نظراتش را در این سایت‌ها بیان کند. با داشتن یک مجموعه از نظرات می‌توانید پیشنهاداتی با قیمت‌های بالاتر را جذب کنید.

بااینکه از چنین راه‌هایی ثروتمند نمی‌شوید اما راه خوبی برای ساختن یک رزومه و معرفی خوب از خدماتی است که ارائه می‌دهید و دستمزدی هم بابت انجام این پروژه‌ها دریافت می‌کنید.

گزینه بعدی این است که خودتان را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات از طریق یک شرکت مثل Fiverr معرفی کنید. اگر با Fiverr آشنا نیستید، باید بگویم وب‌سایتی است که امکان ایجاد یک فروشگاه مجازی را فراهم می‌کند و می‌توانید خدماتتان را در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه دهید. دسته‌بندی‌های موجود شامل توسعه‌وب و نرم‌افزار است.

مانند Upwork و Thumbtack، در اینجا هم خدماتتان را با قیمتی کم‌تر از حد معمول ارائه می‌دهید، اما Fiverr به‌راحتی مشتریان را با شما ارتباط می‌دهد و بخشی از هزینه را به این سرویس پرداخت می‌کنید اما هزینه‌ای برای استفاده از فروشگاه نمی‌پردازید.

من شخصاً این روش را به Upwork ترجیح می‌دهم. به این دلیل که هزینه‌ای بابت استفاده اولیه دریافت نمی‌کند و از همه مهم‌تر اینکه نیازی نیست که زمانی را صرف ثبت پیشنهاداتتان کنید و منتظر باشید تا مشتری آن را قبول و یا رد کند.

مانند تمام سرویس‌های دیگری که درمورد آن‌ها صحبت کردیم، در این سرویس هم بسیار مهم است که کار خوبی به کارفرمایتان تحویل دهید، خدمات خوبی ارائه دهید تا نظرات مثبتی هم دریافت کنید. این به شما کمک می‌کند که در طول زمان درآمد بیشتری کسب کنید. بازهم تأکید می‌کنم که این روش یک روش بلندمدت نیست و فقط گزینه‌ای برای شروع است.

گزینه دیگری که می‌توانید برای پیشرفت از آن استفاده کنید، تبلیغات در Craigslist است. به دلایلی که من نمی‌دانم، از این گزینه خیلی کم استفاده می‌شود. شما می‌توانید خدماتتان را در Craiglist با قیمت 5 دلار انجام دهید و پست تبلیغاتی شما تا 30 روز باقی می‌ماند.

بسته به اینکه چه تعدادی در حوزه کاری شما از Craiglist استفاده می‌کنند، یک پست تا یک ماه هم باقی می‌ماند. در دیگر حوزه‌ها ممکن است روزی یک‌بار پست شود.

برای ایجاد یک پست تبلیغاتی در Craiglist پیشنهاد می‌کنم که این چند کار را انجام دهید. اول اینکه یک تصویر گرافیکی برای پست بسازید که می‌تواند شامل نام شما و خدماتی که ارائه می‌دهید، اطلاعات برقراری تماس با شما و سایر موارد باشد. سایز استاندارد تصویر گرافیکی در Craiglist، 600 در 450 پیکسل است. از تعداد محدودی HTML برای نوشتن متن در تبلیغتان می‌توانید استفاده کنید؛ بنابراین طوری آن را تهیه کنید که خوب و مناسب جلوه کند.

ممکن است الآن بپرسید که از Craiglist استفاده کنم؟ پاسخ من مثبت است! همیشه وقتی به دیگران می‌گویم که این، یک گزینه کم‌کاربرد است با تعجب به من نگاه می‌کنند. سالهاست که من به کسب‌وکارهای مختلف (شامل حرفه وکالت، مشاورین املاک و سایرین) پیشنهاد می‌کنم که از این سرویس استفاده کنند. 

افراد منفی‌باف هم از این واقعیت که از این طریق می‌توانند درآمد کسب کنند، متعجب می‌شوند. این روش منجر به یافتن مشتری‌های سطح بالا نمی‌شود (عموماً فقط کارهای اولیه ساخت وب را باید انجام دهید) اما بازهم تکرار می‌کنم که برای شروع کار به شما کمک می‌کند.

گزینه نهایی برای کسانی که قصد شروع کارشان را دارند (و البته مهم‌ترین گزینه) پیوستن به یک گروه شبکه‌ای ازطریق BNI است. BNI مخفف شده عبارت شبکه تجاری بین‌المللی است که یک گروه شبکه‌ای جهانی است که تمرکز آن، کمک به کارآفرینان برای توسعه مشاغل خود ازطریق شبکه‌یابی مؤثر است (تأکید می‌کنم: شبکه‌یابی مؤثر). در آینده یک مقاله درمورد شبکه‌یابی مؤثر خواهم نوشت.

BNI به این صورت عمل می‌کند که صاحبان سایر مشاغل، دیگران را به شما ارجاع می‌دهند و شما هم باید همین کار را برای آن‌ها انجام دهید. این امکان را هم برای شما فراهم می‌کند که یک همکاری تجاری به‌وجود آورید.

برای مثال اگر بخواهید وب‌سایت و برنامه کاربردی برای کسب‌وکارهای کوچک بسازید ممکن است به یک عکاس نیاز داشته باشید که عکس‌های مناسبی برای محصولات آن شرکت بگیرد. ممکن است در شبکه BNI محلی شما، عکاسی وجود داشته باشد که بتوانید کار را به او بسپارید. این عکاس هم درعوض ممکن است بتواند کاری در حوزه تخصصی شما را به شما ارجاع دهد.

قدرت شبکه را دست‌کم نگیرید، بخصوص زمانی که به‌درستی شکل بگیرد. BNI این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که شبکه‌تان را گسترش دهید.

یکی از نقاط ضعف شبکه‌یابی این است که زمان زیادی می‌برد و اینکه اگر یک بخش از شبکه بخواهد از گروه خارج شود، موارد وابسته به آن نیز از شبکه خارج می‌شوند.

موارد ذکرشده تنها بخشی از دلایلی هستند که نشان می‌دهند در ابتدا درآمد کمی کسب می‌کنید اما ساخت برند در طولانی‌مدت کار مهمی است که باید انجام دهید. بیایید درمورد چگونگی انجام این کار صحبت کنیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات