آیا PHP مرده است؟ نه! حداقل نه بر حسب آمار استفاده از آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آیا PHP مرده است؟ نه! حداقل نه بر حسب آمار استفاده از آن

احتمالا شنیده‌اید که ویرایشگر جدید ووردپرس، یعنی Gutenberg، ویرایش بر پایه بلوک را به ووردپرس می‌آورد.

پشت پرده، تغییری در حال بروز است که کاربران معمولی ممکن است متوجه آن نشوند: بلوک‌های Gutenberg با استفاده از JavaScript (React، JSX و ES6) ساخته شده‌اند، نه PHP. این تغییر در کنار تغییرات دیگر در توسعه وب، ممکن است باعث شود که بپرسید: «آیا PHP مرده است؟»

پس آیا PHP مرده است؟ آیا باید بساط ختم آن را آماده کنیم؟ خب، اول از همه، مهم است اشاره کنیم که یک تفاوت بزرگ میان این که «بخواهیم PHP مرده باشد» و این که «PHP واقعا مرده باشد» وجود دارد.

چند سالی می‌شود که مردم مرگ PHP را اعلام می‌کنند. (از سال ۲۰۱۱ می‌توانید پست‌هایی با موضوع «آیا PHP مرده است؟» بیابید) و همچنان، PHP هنوز هم پابرجاست...

در این پست، ما به داده‌های موجود وارد خواهیم شد تا به شما نشان دهیم که PHP حتی نزدیک به مردن هم نیست. (حتی اگر دوست دارید که باشد)

آیا PHP مرده است؟ فقط اگر آمار استفاده از آن را نادیده بگیرید

خب، PHP ممکن است بهترین یا مدرن‌ترین زبان برنامه‌نویسی نباشد، اما این به این معنی نیست که مرده است، و حال به سختی می‌توان با آمار PHP مخالفت کرد...

اول از همه، ببینید که W3Techs چه چیزی برای گفتن دارد:

«طبق داده‌های W3Techs، زبان PHP توسط ۷۸.۹ وبسایت‌های دارای یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور شناخته شده، استفاده می‌شود. پس تقریبا ۸ عدد از هر ۱۰ وبسایتی که بر روی اینترنت مشاهده می‌کنید، به نوعی در حال استفاده از PHP هستند، که ما را به این حقیقت می‌رساند که اگر ۷۹ درصد وب از PHP استفاده کند، PHP نمی‌تواند بمیرد.»

اگر بخواهیم صادق باشید، این عدد در حال کاهش است. در نوامبر ۲۰۱۸، W3Techs زبان PHP را به عنوان زبان سمت سرور ۸۰.۱ درصد وبسایت‌ها اعلام کرد. این عدد در ژوئن ۲۰۱۸ به ۷۹.۶ کاهش یافت، و حال که در نوامبر ۲۰۱۸ ما در حال انتشار این مقاله هستیم، این عدد به ۷۸.۹ درصد رسیده است.

گرچه، برخی از این آمار را باید با کمی تشدید در نظر بگیرید. بعضی از آن ابزار بررسی، به سادگی به دنبال هِدِر X-Powered-By که نشان می‌دهد PHP پشتیبان وبسایت است، می‌گردند. برخی فراهم کننده‌های میزبانی شامل Kingsta، به دلایل امینیتی از نمایش این هِدِرها جلوگیری می‌کنند. از این رو، تعداد وبسایت‌های در حال استفاده از PHP می‌تواند حتی بالاتر هم باشد.

اما وقتی که عدد نهایی همچنان بالای ۷۵ درصد است، نمی‌توان از آن برای اعلام مرگ PHP استفاده کرد.

اگر کمی به این اعداد فکر کنید، نباید شما را شگفت‌زده کنند. اول از همه، وورپرس، معروف‌ترین سیستم مدیریت محتویات که وجود دارد، از PHP استفاده می‌کند. با توجه به این که وورپرس ۳۲ درصد تمام وبسایت‌ها بر روی اینترنت را مدیریت می‌کند، در آنجا هم وبسایت‌های زیادی از PHP استفاده می‌کنند.

اما نه فقط ووردپرس. هزاران وبسایت بزرگ و کوچک دیگر هم با استفاده از PHP ساخته شده‌اند. برای مثال MediaWki، نرم‌افزار پشت Wikipedia در PHP نوشته شده است. و بله، هم Drupal‌ و هم Joomla هم از PHP‌ استفاده می‌کنند.

PHP از همیشه سریع‌تر و بهتر هم است

با آخرین نسخه PHP، این زبان از همیشه سریع‌تر است. معیارهای اخیر ما، نشان می‌دهند که افزایش زیادی در کارایی PHP 7.X در مقابل PHP 5.6 وجود داشته است.

در آزمایش ما که از ووردپرس و پلاگین‌های eCommerce معروف مانند WooCommerce و Easy Digital Downloads استفاده کردیم، PHP 7.2 ۲ تا ۳ برابر تعداد درخواست‌های بیشتری نسبت به PHP 5.6 را جواب می‌داد.

بهتر این که PHP 7 همچنین در زبان‌های دیگر هم به خوبی کار می‌کند.

به علاوه، نسخه‌های PHP 7.X ارتقاهای جدیدی برای توسعه دهندگان می‌آورند. مانند:

  • عملگر مقایسه ترکیبی
  • عملگر تلفیق خالی
  • نکات تایپ جدید
  • کلاس‌های ناشناس
  • typeهای Nullable (قابل خالی گذاشتن)
  • برگشت‌های قابل تکرار و خالی
  • مدیریت exception چند جانبه
  • قابلیت استفاده از کلیدها در لیست‌ها
  • ویرگول‌های عقب نشینی کننده
  • تعرفه‌های رشته منفی بیشتر
  • عملگرهای عدد و اعداد دارای شکل نامناسب

البته شما این ارتقاها را فقط در صورتی که از آخرین نسخه PHP استفاده کنید، متوجه خواهید شد. متاسفانه، معمولا به این صورت نیست.

طبق گفته ووردپرس، ۸۲.۶ درصد وبسایت‌های ووردپرس در حال استفاده از PHP نسخه 7.0 یا پایین‌تر هستند، که ۳۶.۹ درصد آن‌ها از PHP 5.6 استفاده می‌کنند.

PHP نسخه 7.0 و پایین‌تر دیگر پشتیبانی فعالی دریافت نمی‌کنند و تا انتهای ۲۰۱۸، پشتیبانی امنیتی را از دست خواهند داد.

این که این تعداد وبسایت در حال اجرا بر روی یک نسخه PHP که رسما به انتهای زندگی خود رسیده‌اند هستند، به شهرت PHP کمکی نمی‌کند.

پیدا کردن توسعه دهندگان PHP ساده است

به علت معروفیت PHP، یافتن توسعه دهندگان آن ساده است. و نه فقط توسعه دهندگان PHP؛ بلکه توسعه دهندگان PHP با تجربه.

مهم‌تر این که خود توسعه دهندگان PHP هم به نظر راحت می‌آیند. برای مثال به Brandon Savage در توییتی گفته است:

«اگر PHP مرده است، گویا کسی به حساب بانکی من خبر نداده است.»

برای فریم‌وورک‌های جدیدتر، یافتن توسعه دهندگان سخت‌تر است، به خصوص توسعه دهندگانی که تجربه داشته باشند.

مهم‌تر این که گاهی اوقات به این سرعت تجربه داشتن، بدون داشتن یک ماشین زمان ممکن نیست.

شما حتما نباید PHP را دوست داشته باشید، اما این زبان نمرده است

ممکن است شما از PHP خوشتان نیاید. حتی اگر ما یک مدیر میزبان ووردپرس باشیم، نمی‌توانیم بگوییم که تمام توسعه دهندگانمان PHP را دوست دارند. در واقع، هم MyKinsta و هم dashboard و affiliate dashboard به کلی بر روی Node و React ساخته شده‌اند که هر دو بر پایه JavaScript هستند، نه PHP. اما باز هم دوست نداشتن PHP به این معنی نیست که PHP مرده است، یا این که در حال مرگ است.

یک نقل قول مرتبط از Bjarne Stroustrup، سازنده C++ وجود دارد:

«فقط دو نوع زبان وجود دارند: زبان‌هایی که مردم درباره‌شان غر می‌زنند و زبان‌هایی که کسی استفاده نمی‌کند.»

بله، طبق داده‌های W3Techs به نظر می‌رسد که PHP کمی در حال محو شدن است. اما حتی اگر PHP با همین نرخ کمرنگ‌تر شود، ۲۵ سال طول خواهد کشید که این مقدار PHP به پایین‌تر از ۵۰ درصد برسد.

در نهایت، تمام پست‌های با موضوع «آیا PHP مرده است؟» فقط مثال‌هایی از «قانون تیتر Betteridge» هستند که می‌گوید: «هر تیتری که با یک علامت سوال تمام می‌شود، می‌تواند با کلمه نه جواب داده شود.»

شما چه فکری می‌کنید؟ آیا PHP‌ مرده است؟ آیا شما PHP را دوست دارید؟ آیا دوست دارید که PHP را با یک بالشت خفه کنید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 4 رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان کاکایی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات