تفاوت‌های java و javascript
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

تفاوت‌های java و javascript

تفاوت بین java و javascript در چیست؟ چه کاربردهایی دارند و کدام یک بهتر است؟ بیایید همه اینها را بررسی کنیم.

امروزه بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که تفاوت Java با Javascript چیست؟ اما نه تنها این دو اصطلاح اغلب به عنوان مترادف استفاده می‌شوند، بلکه اشتباها به جای یکدیگر به کار می‌روند که کاملا تصور غلطی است.

بنابراین زمان آن فرا رسیده که یک بار برای همیشه در این مورد شفاف سازی کنیم. اما قبل از اینکه به تفاوت بین زبان‌های برنامه نویسی java و javascript بپردازیم، ابتدا بیایید ببینیم این دو اصطلاح به چه معنا هستند و در چه مواقعی استفاده می‌شوند.

java چیست؟

java یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر کلاس، شی گرا و یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در جهان به شمار می‌رود. و با کیتهای توسعه JDK و JRE همراه است. JRE خود شامل چندین کتابخانه و ماشین مجازی java (JVM) است. لازم است بدانید که JRE نه تنها می‌تواند کدهای کامپایل شده از java بلکه از زبان‌های برنامه نویسی دیگر مانند Scala ، Groovy یا Kotlin را نیز اجرا کند.

برنامه‌های java به شکلی که بشر بتواند آنها را درک کند، به صورت کد منبع (source code) نوشته می‌شوند. این کد منبع به طور مستقیم قابل اجرا نیست و باید توسط کامپایلر java که بخشی از JDK است، به بایت کد (bytecode) وارد شود تا کامپیوترها بتوانند آن را درک کنند. ماشین‌هایی که بایت کد را اجرا می‌کنند معمولا ماشین‌های مجازی هستند. این بدان معناست که کد مستقیما توسط سخت افزار اجرا نشده بلکه توسط نرم‌افزار روی پلتفرم هدف اجرا می‌گردد. این مجازی سازی باعث می‌شود وابستگی کاهش یابد که از ویژگی‌های مهم java به حساب می‌آید. برنامه‌های نوشته شده در java در صورت نصب شدن محیط مربوط به زمان اجرا، تقریبا بر روی هر دستگاه و معماری کامپیوتری قابل اجرا هستند.

چه کسی java را اختراع کرده است؟

java توسط جیمز گاسلینگ در اوایل دهه 1990 و در زمان حضور او در Sun Microsystems شکل گرفت، به این دلیل که او از قابلیت‌های C++ راضی نبود. نمونه اولیه این زبان Oak (Object Application Kernel) نام داشت و برای تلویزیون‌های تعاملی و سایر دستگاه‌های سرگرمی هدف قرار گرفت. کامپایلر اصلی به زبان C نوشته شد و اندکی پس از تغییر نام این زبان به java ، تمرکز آن بر شبکه جهانی وب بود.

از سال 2010 java به عنوان بخشی از سهام Sun Microsystems به شرکت Oracle تعلق دارد.

javascript چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است که به ECMAScript استاندارد شده و به صورت تفسیر شده، پویا و شی گرا اما بدون کلاس توصیف می‌شود. از زمان ECMAScript 6، javascript به دلیل معرفی نمونه‌های اولیه می‌تواند با سایر زبان‌های شی گرا رقابت کند. با javascript می‌توان به صورت شی گرا، رویهای و یا فانکشنال کدنویسی کرد – گرچه مناسب‌ترین حالت بستگی به نیاز پروژه و انتخاب شما دارد.

چه کسی javascript را اختراع کرده است؟

در سال 1995، Brendan Eich در زمان حضور خود در Netscape با هدف ایجاد HTML پویا در مرورگرهای وب به منظور تجزیه و تحلیل تعاملات کاربر و همچنین تغییر، تولید و به روزرسانی محتوا این زبان را ایجاد کرد که در ابتدا LiveScript نامیده می‌شد و اساسا برای گسترش قابلیت‌های HTML و CSS در آن زمان بود.

JS به چه معنی است؟

مردم اغلب از اصطلاح js به عنوان مخفف کلمه "JavaScript" استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها مانند Next.js ، Vue.js یا Reactjs از این عبارت استفاده می‌کنند تا نشان دهند که توسط javascript نوشته شده‌اند.

آیا javascript یک زبان تفسیر شده است؟

این سوالی است که اغلب در هنگام مصاحبه برای مشاغل مهندسی نرم‌افزار مطرح می‌شود. در اصل javascript به عنوان یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده، سطح بالا و پویا طراحی شده است. عبارت تفسیرشده در این حوزه به این معنی است که کد منبع می‌تواند مستقیما توسط مفسر، خط به خط اجرا شود. در مقابل java یک زبان کامپایل شده است؛ به این معنی که کد منبع را نمی‌توان مستقیم اجرا کرد و باید توسط یک کامپایلر قبلا به بایت کد تبدیل شده باشد.

بنابراین بسیاری از مردم قصد دارند به شما بگویند که javascript در واقع یک زبان تفسیر شده از نظر مشخصات زبانی است. با این حال این یک پاسخ قطعی نیست. بعدها با ظهور موتور V8 که توسط مرورگر گوگل کروم پشتیبانی می‌شود، تفاوت بین تفسیر شده و کامپایل شده تا حدودی تیره و تار شد. V8 پیش از اجرا، کد منبع javascript را در کد ماشین بومی کامپایل می‌کند و سایر پیاده سازی‌های مدرن JS مانند Rhino (که در واقع توسط java نوشته شده است) یا TraceMonkey کارهای مشابهی انجام می‌دهند.

بنابراین با اینکه javascript از لحاظ تئوری یک زبان تفسیر شده است، اما در پیاده سازی‌های واقعی از ویژگی‌های مفسر‌ها و کامپایلرها برای ترکیب این دو استفاده می‌کنند.

در نتیجه javascript هم یک زبان تفسیر شده است و هم یک زبان کامپایل شده (البته این فقط یک دیدگاه است).

کاربرد java

به طور کلی از زبان برنامه نویسی java برای نوشتن کد به روشی قابل خواندن توسط انسان استفاده می‌شود و سپس به بایت کد کامپایل شده که توسط ماشین‌های مجازی روی هر نوع دستگاهی اجرا می‌گردد. به خصوص با ظهور اینترنت اشیا، تعداد آنها سر به فلک کشیده است. در حقیقت java امروزه روی میلیاردها دستگاه کار می‌کند. همچنین java به دلیل ماهیت مستقل بودن از سیستم‌عامل، در بسیاری از برنامه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • بک-اند API
  • بک-اند یادگیری ماشین
  • بک-اند ذخیره سازی
  • پردازش در صنعت مالی
  • برنامه‌های بومی اندروید
  • سیستم‌های کنترل صنعتی

شرکت‌های بزرگ از java به عنوان یک ابزار اساسی در فناوری خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اکثر پلتفرم‌های آمازون از جمله AWS توسط java نوشته شده‌اند.

java چه کاری انجام می‌دهد؟

java به عنوان یک زبان برنامه نویسی (همانطور که قبلا هم گفته شد) برای نوشتن کد مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر روی ماشین‌های مجازی کامپایل و اجرا می‌شود. java در کامپیوتر شما (و این موضوع اغلب به آن اشاره دارد) تحت عنوان Java Runtime Environment  (JRE) شناخته می‌شود. اما این به تنهایی کاری انجام نمی‌دهد بلکه زیرساخت‌هایی را برای اجرای برنامه‌های مبتنی بر java در کامپیوتر محلی یا ماشین‌های مجازی توزیع شده در شبکه فراهم می‌کند.

آیا به java نیاز داریم؟

این سوال اغلب به این موضوع مربوط می‌شود که نیاز باشد java را روی کامپیوتر خود نصب کنید. اگرچه نصب آن به طور کلی ضروری نیست، اما امروزه بسیاری از برنامه‌ها برای عملکرد بهتر به Java Runtime Environment متکی هستند. بنابراین اگر می‌خواهید برنامه‌ای را که به زبان java نوشته شده نصب کنید، بله باید JRE را روی سیستم خود نصب داشته باشید. اما برای این کار نیازی به نصب JDK یا دانستن زبان برنامه نویسی java نیست. دلیل اصلی دانستن زبان برنامه نویسی java این است که بخواهید به یک توسعه دهنده java تبدیل شوید.

javascript برای چه کاری استفاده می‌شود؟

javascript وبسایت‌ها را تعاملی کرده و توسط سرورهای وب و APIها پشتیبانی می‌شود. با اینکه در ابتدا استفاده از JS محدود به مرورگرها (کلاینت‌ها) بود، اما امروزه می‌توان از آن در سمت سرور نیز استفاده کرد، به عنوان مثال با استفاده از فریمورکی مانند node.js. javascript در وبسایت‌ها مواردی مانند ارسال فرم‌ها، اعتبارسنجی ورود کاربران، اجرای اسکریپت‌های شخص ثالث و فراخوانی APIها برای واکشی داده را مدیریت می‌کند. و به طور خلاصه می‌توان گفت به منظور ایجاد برنامه‌های کاربردی تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون javascript بیشتر وبسایت‌ها همان چیزی هستند که ما آنها را وبسایت‌های استاتیک (ایستا) می‌نامیم.

آیا به javascript نیاز داریم؟

امروزه تقریبا همه وبسایتها برای اجرای صحیح بر روی مرورگر به javascript نیاز دارند و بدون آن فیسبوک، توییتر، آمازون و اینستاگرام وجود نخواهد داشت. اساسا هر آنچه در این وبسایت‌ها تعاملی است، به لطف بهره گیری از javascript تأمین می‌شود. هرچند شما می‌توانید javascript را در مرورگر خود غیرفعال کنید، اما انجام چنین کاری عاقلانه نیست؛ زیرا دیگر برای اکثر وبسایت‌ها از یک تجربه خوشایند لذت نخواهید برد. زمانی javascript به عنوان چیز اضافه‌ای در نظر گرفته می‌شد و مردم پیشنهاد کردند جلوی اجرای آن را بگیرند. اما امروزه جزئی جدایی ناپذیر از اینترنت است و مرورگرهای مدرن از تمام جنبه‌های مربوط به امنیت در اجرای آن مراقبت می‌کنند.

مانند java نمی‌توانید زبان برنامه نویسی javascript را در کامپیوتر خود نصب کنید. برخی از برنامه‌ها مانند سرورهای وب که توسط JS نوشته شده‌اند برای کار کردن به یک محیط runtime نیاز دارند، به عنوان مثال node.js. اما برای یک کاربر عادی ضروری ندارد.

تفاوت java و javascript چیست؟

امیدوارم تا اینجا درک خوبی از هر دو زبان داشته باشید. با اینکه این دو زبان برنامه نویسی نام مشابهی دارند، اما از تفاوت‌های اساسی برخوردارند. java عمدتا برای نوشتن برنامه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق Java Runtime Environment بر روی یک ماشین مجازی اجرا می‌شوند. javascript برای نوشتن کدهایی استفاده می‌شود که عمدتا توسط یک مرورگر برای ایجاد وبسایت‌ها و برنامه‌های تعاملی اجرا می‌گردند.

همچنین java یک زبان کامپایل شده و javascript یک زبان تفسیر شده به صورت پویا است. با این حال همانطور که قبلا گفتیم، در سال‌های گذشته مرز بین زبان‌های تفسیر شده و کامپایل شده تا حدودی از بین رفته است.

سینتکس java در مقایسه با سینتکس javascript نیز کاملا متفاوت است:

 سینتکس java

سینتکس javascript

آیا java کوتاه شده javascript است؟

قطعا نه. با وجود نام مشابه کاربرد این دو زبان کاملا متفاوت است. دلیل این سردرگمی به یک موضوع تاریخی برمی‌گردد. از آنجا که مشکلات مربوط به کپی رایت با نام اصلی LiveScript وجود داشته است، Netscape تصمیم گرفت نام آن را به JavaScript تغییر دهد تا از محبوبیت java در آن زمان بهره‌مند شود. اما java در واقع بیشتر به C++ نزدیکتر است تا javascript.

توسعه دهنده java کیست؟

Java Developer یک توسعه دهنده یا مهندس نرم‌افزار است که در زبان برنامه نویسی java متخصص است و یا دانش مناسبی دارد تا از آن برای نوشتن برنامه استفاده کند. این یا می‌تواند به عنوان بخشی از کارهای روزمره او باشد و یا فقط به عنوان یک سرگرمی. از آنجا که java عمدتا برای نوشتن برنامه‌های سمت سرور (back-end) استفاده می‌شود، مردم اغلب از Java Developers به ​​عنوان توسعه دهندگان بک-اند یاد می‌کنند.

به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان از java به عنوان بخشی از فناوری خود استفاده می‌کنند، این زبان بسیار محبوب است و توسعه دهندگان java تقاضای زیادی دارند و به طور کلی حقوق خوبی هم دریافت می‌کنند.

توسعه دهنده javascript کیست؟

JavaScript Developer کسی است که می‌داند چگونه با استفاده از زبان برنامه نویسی javascript برنامه نویسی کند. اصطلاح "JavaScript Developer" اغلب به عنوان مترادف برای یک توسعه دهنده نرم‌افزار، یک مهندس نرم‌افزار یا حتی یک توسعه دهنده وب استفاده می‌شود. در دنیای javascript، مردم و شرکت‌ها اغلب بین توسعه دهندگان javascript برای سمت کلاینت (frontend) و سمت سرور (backend) تفاوت قائل می‌شوند. حتی بعضی از آنها شرح وظایف مربوط به React Developers یا Vue Developers را دارند که نشان می‌دهد به دنبال مهندسانی هستند که در فریمورک‌های خاص javascript مهارت داشته باشند.

به دلیل وجود بسیاری از وبسایت‌ها و برنامه‌های کاربردی javascript، توسعه دهندگان وب تقاضای بسیار بالایی داشته و به طور کلی درآمد خوبی هم دارند. از آنجا که از javascript می‌توان هم در سمت کلاینت و هم سمت سرور استفاده کرد، این روزها فرصت‌های شغلی بسیار زیاد است.

کدام یک بهتر است؟

به این سوال فقط یک پاسخ می‌توان داد: بستگی به نیاز شما و پروژتان دارد. از آنجا که موارد استفاده و کاربرد کلی javascript نسبت به java کاملا متفاوت است، در واقع یکی بر دیگری برتری ندارد.

اما هرکدام مزایای خاص خود را دارند. java به طور دائم به عنوان بخشی از دروس اصلی علوم کامپیوتر تدریس می‌شود در حالی که توسعه دهندگان javascript اغلب خودآموز هستند. همچنین برخی از افراد یادگیری javascript را ساده‌تر می‌دانند. اما بهترین روش این است که درباره هر دو زبان آگاهی داشته باشید و همیشه به صورت موردی تصمیم بگیرید.

  • چه زبانی برای انجام پروژه یا شرکت بهتر است؟
  • آیا می‌خواهم در سمت کلاینت، سمت سرور یا هر دو بخش کار کنم (به عنوان یک توسعه دهنده فول-استک)؟
  • چه تعداد منابع برای یادگیری، آموزش‌ها، دوره‌ها، کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و ... برای زبان وجود دارد؟
  • بازار کار در کشور یا شهر من چگونه است؟ آیا مشاغل بیشتری برای توسعه دهندگان java یا javascript وجود دارد؟

بنابراین بدیهی است که هیچ زبانی بهتر از زبان دیگر نیست و بهترین راه برای یادگیری javascript یا java تمرین و تکرار در کدنویسی است. به علاوه منابع بسیاری نیز در دسترس است. اگر به دنبال یادگیری هستید، منابع زیادی اعم از مقالات و آموزش‌های ویدئویی در وبسایت راکت وجود دارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید