آشنایی با ویژگی‌های کلیدی وب ۳
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با ویژگی‌های کلیدی وب ۳

وب ۳ نسل بعدی و مدرن‌تر اینترنت خواهد بود. این جمله‌ای‌ست که در بسیاری از مقالات و دوره‌های آموزشی تکرار می‌شود. اما چرا و چگونه؟ وب ۳ به عنوان «وب معنایی یا وب معنادار» نیز شناخته می‌شود و تمرکز بالایی روی درک و تفسیر داده‌های انسانی دارد. در حالی که ویژگی‌ اصلی وب نسخه اول وجود برگه‌ها و وبسایت‌های استاتیک و وب نسخه دو، محتوا پویا و داینامیک بود، اما وب ۳ بسیار از ساختار بسیار هوشمندتری برخوردار بوده و روی تعاملات پیچیده کاربران و تکنولوژی تمرکز دارد.

یکی از شاخصه‌های اصلی وب ۳ تاکید و تمرکز زیاد آن روی متا-داده است. داده‌هایی که در ارتباط با داده‌های دیگر صحبت می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود تا ایندکس گذاری و فرایند جستجو بسیار سریع‌تری در اختیار داشته باشیم. برای پیاده سازی چنین موضوعی نیز از فریمورک‌هایی مانند RDF و OWL استفاده می‌شود که به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید داده‌ها را به صورت ساختارمندتر دسته بندی کنید.

از ویژگی‌های کلیدی دیگر وب نسخه ۳ می‌توان به ادغام گسترده با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای پردازش و آنالیز داده‌های بزرگ و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های غیر متمرکز مانند بلاک-چین اشاره کرد. از این جهت می‌توان وب ۳ را یک وب امن‌تر و قابل اعتماد‌تر دانست.

در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم با ویژگی‌های اساسی و نکات مثبت وب ۳ آشنا شویم.

فواید و نکات مثبت وب ۳

  • سازمان‌دهی و قابلیت دسترسی بهتر: وب ۳ روی متا-داده و تکنولوژی‌های معنادار بیشترین تمرکز را داشته و تلاش می‌کند تا معماری درک پذیرتری را برای ماشین‌ها درست کند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا ماشین‌ها (کامپیوترها) بتوانند با سرعت و درک بهتری اطلاعات مورد نیاز شما را پیدا بکنند.
  • سرویس‌های شخصی سازی شده و هوشمند: به لطف استفاده از هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشین شما این قابلیت و امکان را خواهید داشت تا حجم گسترده اطلاعات را با سادگی بیشتر تحلیل و بررسی کنید و همچنین براساس نیاز و سلیقه کاربران داده‌ها را به آن‌ها نشان دهید.
  • امنیت و حریم شخصی بهتر: وجود تکنولوژی غیر متمرکز بلاک‌چین به عنوان قلب اصلی وب ۳ باعث می‌شود تا بتوانید در ارتباط با حریم شخصی و امنیت نگرانی کمتری داشته باشید.
  • بهبود تجربه کاربری: از آنجایی که کاربران محتوا و سرویس‌های مرتبط‌تری را در این حالت در اختیار می‌گیرند می‌توان به این نتیجه رسید که تجربه کاربری در وب ۳ بهتر و کاراتر است.
  • وجود اکوسیستم کارآفرینی با پتانسیل بالا: وقتی از وب ۳ صحبت می‌کنیم یعنی یک شکل جدید از دنیای اینترنت که پتانسیل‌های بسیار بالایی برای استارتاپ‌های جدید داشته و امکانات تجاری بسیار مهم دیگری که می‌تواند پدید بیاید.

منظور از وب معنایی یا Semantic Web چیست؟

هدف وب معنایی که یکی از اصلی‌ترین ایده‌های وب ۳ است این است که دنیای اینترنت و اطلاعات مربوط به آن را برای انسان‌ها و ماشین‌ها درک‌پذیرتر و خواناتر بکند. برای ماشین‌ها این هدف با ایجاد لینک‌های مختلف به داده‌های متفاوت انجام پذیر است. از این طریق ماشین‌ها می‌توانند داده‌های مرتبط به همدیگر را سریع‌تر پیدا کرده و آن‌ها را پردازش کنند. وجود متا داده و نقش پر رنگ آن در وب ۳ دقیقا همین موضوع است.

از طرفی دیگر از آنجایی که این ماشین‌ها و کامپیوترها هستند که داده را به کاربران تحویل می‌دهند، کاربران نیز می‌توانند به صورت مستقیم و بهتری به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند و از مطالب گوناگون پرهیز کنند.

غیر متمرکز بودن

منظور از غیر متمرکز بودن این است که ما می‌توانیم نهاد کنترل و نظارت بر داده‌ها در یک شرکت خاص را از حالت مرکزی بیرون بیاوریم و آن را به صورت مشترک یا غیر متمرکز مدیریت کنیم. در این حالت یک شرکت بزرگ مانند گوگل دیگر تمام اطلاعات ما را برای خود ذخیره نمی‌کند بلکه قدرت این کار در دست گروه‌های کوچک‌تر و البته اشخاص حقیقی خواهد بود. اما این چه فوایدی خواهد داشت؟ بیایید با چند مورد از این فواید آشنا شویم:

  • بهبود امنیت: غیر متمرکز بودن باعث می‌شود تا ریسک حملات به یک سرور خاص و از بین بردن داده‌ها و یا به سرقت بردن‌شان برای سوءاستفاده کمتر شود. هکرها به راحتی می‌توانند به یک سرور خاص حمله کنند چرا که دستکم می‌دانند دقیقا هدف یا تارگت‌شان کجاست، اما وقتی با شبکه‌ای از شبکه‌ها با نودهای مختلف که در آن داده‌ها در یک نقطه خاص ذخیره نشده‌اند روبرو می‌شوند، مطمئنا کارشان بسیار سخت خواهد بود.
  • بهبود حریم شخصی: همانطور که گفته شد، داده‌ها در یک سرور و تحت کنترل یک شرکت خاص ذخیره نمی‌شود و از این جهت می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی از بین خواهد رفت. به همین دلیل می‌توان با استفاده از وب ۳ حریم شخصی بهتری داشته باشیم.
  • ایجاد حالتی برای نوآوری بیشتر: غیر متمرکز بودن باعث این می‌شود که راه برای خلق و نوآوری‌های تازه بیشتر شود چرا که شما قابلیت آن را پیدا خواهید کرد که براساس محیط جدید و با در نظر گرفتن این محیط، اپلیکیشن جدیدی را توسعه دهید. دنیای وب ۳ شکل تازه‌ای از برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن را بوجود آورده است که به خودی خود جذاب و مهم است.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یکی از مهمترین ویژگی‌های وب ۳ حضور مستمر و دقیق هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خواهد بود. در واقع با ظهور هوش مصنوعی‌های جدید مانند چت جی‌پی‌تی و مواردی از این دست، دنیای جدید ما باید با این موارد ادغام شده و نهایت استفاده را از این پتانسیل بکنیم. اما مهمترین نکته‌ای که در وب ۳ برای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد، بحث داده و داده‌ کاوی‌ست.

در دنیای وب ۳ برای حجم وسیع داده‌ای که در اینترنت وجود دارد ما نمی‌توانیم به صورت دستی داده‌ها را مدیریت و سازمان‌دهی کنیم. به همین دلیل است که در چنین مرحله‌ای، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند به ما کمک بکنند.

از طرفی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه امنیت و حفظ حریم شخصی به ما کمک بکند. برای مثال یک هوش مصنوعی می‌تواند تنها برای شناسایی مشکلات امنیتی و پیشنهادات مربوط به ارتقا امنیت و حریم شخصی پیاده سازی شده و به صورت متمرکز در دنیای وب ۳ فعالیت بکند. یادگیری ماشین نیز در این زمینه دقیقا چنین کمکی را خواهد کرد.

در پایان

هدف ارائه این مقاله در کنار مقاله قبلی «داستان وب ۳ چیست؟» این بوده که هر چه بیشتر مخاطبین وبسایت راکت را با نسل تازه اینترنت آشنا کنیم و آن‌ها را برای جریان‌های جدید آماده نماییم. به همین دلیل مطمئنا این دو مقاله تنها شروع کار بوده‌اند و در آینده مقالات بیشتری را در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا