لینوکس؛ سیستم عاملی مناسب برای برنامه نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

لینوکس؛ سیستم عاملی مناسب برای برنامه نویسان

لینوکس یا شاید بهتر باشد بگوییم گنو/لینوکس، یک سیستم عامل فوق حرفه‌ای برای کامپیوترها به شمار می‌رود. در دنیایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم ابزارها و دستگاه‌های بسیار زیادی وجود دارد که از لینوکس قدرت می‌گیرند. ماشین‌های هوشمند، دستگاه‌های تلفن همراه (سیستم عامل آندروید)، خانه‌های هوشمند و... . با در نظر گرفتن تمام این موارد آيا سیستم عامل لینوکس می‌تواند برای برنامه نویسان یک انتخاب مناسب باشد یا خیر؟

هدف ما در این مطلب ارائه پاسخی درست و منطقی به این سوال است. پس با ادامه مقاله همراه ما باشید.

لینوکس چیست؟

لینوکس هسته اصلی سیستم عاملی بود که قصد داشت تا جایگزین یونیکس شود. در واقع لینوکس را همگان به عنوان یک سیستم عامل شناسایی می‌کنند اما در واقع این یک اشتباه است. لینوکس تنها یک هسته یا کرنل برای سیستم عامل‌های دیگر بوده و مجموعه ابزارهایی که در کنار لینوکس توسعه پیدا کردند سبب شدند تا استفاده از لینوکس مهیا شود. این مجموعه ابزار توسط پروژه گنو توسعه پیدا کرد. به همین دلیل هر بار که قصد دارند تا به صورت درست نام این سیستم عامل را ببرند می‌گویند گنو/لینوکس.

یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالا گنو/لینوکس، سفارشی‌سازی بالای آن بود. قابلیت سفارشی سازی بالا به لطف متن باز بودن لینوکس امکان پذیر شد. از این رو نسخه‌های بسیار مختلفی از گنو/لینوکس عرضه شد که هر کدام از آن‌ها را یک توزیع نامیدند.

هر کدام از توزیع‌ها کارایی خاص خود را دارند و برای دسته‌ای از کاربران ساخته شده‌اند. برای مثال برخی از این توزیع‌ها برای کاربران خانگی ساخته شده و برخی دیگر برای کاربران شبکه و... .

برای آشنایی بهتر با لینوکس و کاربردهای آن می‌توانید نوشته «لینوکس چیست؟» را دنبال کنید. در این مطلب ما قصد نداریم تمام ویژگی‌های لینوکس را بررسی کنیم و می‌خواهیم که از دلایل محبوبیت لینوکس برای توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان صحبت کنیم.

آیا لینوکس برای برنامه نویسان مناسب است؟

لینوکس می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را برای برنامه نویسان به ارمغان بیاورد. در واقع افراد بسیار زیادی نیز هستند که برای توسعه و طراحی اپلیکیشن‌های‌شان از لینوکس استفاده کرده و سراغ دیگر سیستم عامل‌ها نمی‌روند. اما به نظرتان دلایل مطرح برای این موضوع چیست؟

۱- لینوکس رایگان و متن باز است

هیچ چیز ارزان‌تر از یک نسخه لینوکس نیست! این شعار یکی از نسخه‌های لینوکس است. لینوکس به صورت کامل رایگان ارائه شده و در نتیجه نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای استفاده از یک سیستم عامل نخواهید داشت.

از طرفی دیگر لینوکس یک سیستم عامل متن باز است و توسعه دهندگان می‌توانند در توسعه آن مشارکت مستقیم داشته باشند. یکی دیگر از مسائل مهم لینوکس نداشتن هیچ ابزار جاسوسی است. برنامه‌نویسان برای اطمینان از این قضیه می‌توانند سورس کد لینوکس را برای این موضوع مطالعه کرده و به این نتیجه برسند که واقعا چنین است.

۲- سفارشی‌سازی راحت

ویندوز و مک او اس از یک رابط کاربری ثابت برخوردار بوده و قابلیت‌های چندانی برای سفارشی‌سازی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. اما لینوکس به شکل دیگری است. در واقع نسخه های مختلف لینوکس از رابط کاربری متفاوتی برخوردار است.

از طرفی دیگر برنامه نویسان خودشان می‌توانند با خواندن مستندات مربوط به محیط گرافیکی لینوکس، تغییرات گسترده‌ای را روی رابط کاربری آن اعمال کنند. این موضوع باعث می‌شود که شما دسکتاپ بسیار فعالی داشته و از ثابت بودن آن خسته نشوید.

۳- پشتیبانی عالی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف

لینوکس به خوبی می‌تواند از بیشتر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی کرده و به شما اجازه دهد که کدهای مربوط به آن زبان را در محیط لینوکس اجرا کنید. سی، سی پلاس پلاس، پی اچ پی،‌ پایتون، پرل، جاوا اسکریپت و... از جمله این زبان‌ها هستند.

در کنار این موارد لینوکس از ابزارهای توسعه مختلف نیز به خوبی پشتیبانی بعمل آورده و در نتیجه شما برای IDE و کد ادیتور به مشکل برنخواهید خورد.

۴- وجود ترمینال

حقیقتا یکی از دلایل اصلی که به شخصه لینوکس را به هر سیستم عاملی ترجیح می‌دهم وجود یک ترمینال یکپارچه و قدرتمند است که تقریبا تمام امکانات مربوط به توسعه یک اپلیکیشن را در اختیارم خواهد گذاشت. از طرفی دیگر اگر قصد اسکریپت‌نویسی با Bash را داشته باشید وجود ترمینال لینوکس برای‌تان اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.

۵- کاریابی

داشتن دانش عمیق از لینوکس فارغ از اینکه با چه زبان برنامه نویسی کار می‌کنید می‌تواند منجر به پیدا کردن یک کار مناسب برای شما شود. در بازار کار ایران و جهان همواره افرادی که به خوبی با لینوکس آشنایی دارند می‌توانند به سرعت کار مناسب را در زمینه لینوکس پیدا کرده و از این بابت خیال‌شان راحت شود.

همچنین دانستن لینوکس در کنار هر زبان برنامه نویسی و یا هر موقعیت شغلی دیگر مربوط به دنیای توسعه نرم افزار شما را قادر می‌سازد تا یک قدم جلوتر از دیگران بوده و بتوانید مسیر پیشرفت‌تان را هموارتر پیش بروید.

یادگیری لینوکس سخت است؟

لینوکس در مقایسه با دیگر سیستم عامل‌ها کمی چالش برانگیز بوده و اگر کسی علاقه مند به جستجو کردن برای حل مشکلات‌ش نباشد ممکن است لینوکس نتواند تجربه‌ای لذت بخش را به وی بدهد. به همین دلیل بهتر است پیش از انتخاب لینوکس، مطمئن شوید که علاقه بسیار زیادی به یادگیری لینوکس دارید.

گاهی اوقات نیاز است که برای انجام کاری خاص از محیط گرافیکی خارج شده و از محیط متنی استفاده کنید، گاهی اوقات نصب کردن یک نسخه از لینوکس می‌تواند واقعا دردسرساز باشد و... . اما در کل باید گفت که تجربه متفاوتی را پیش رو خواهید داشت.

به همین دلیل یادگیری لینوکس ممکن است کمی چالش برانگیز بوده و مسیر یادگیری آن برای‌تان سخت به نظر برسد.

آیا یادگیری لینوکس برای برنامه نویسان ضروری است؟

این موضوع در وهله اول کاملا به خودتان بستگی دارد. به عنوان یک فردی که قصد دارد رزومه کامل و حرفه‌ای داشته باشد جواب این سوال بلی خواهد بود. داشتن دانش کافی از لینوکس شما را به عنوان یک فرد مصاحبه شونده بسیار جذاب‌تر کرده و برای کارفرما ارزشمند می‌کند. همچنین بسیاری از مشاغل حوزه کامپیوتر امروزه نیازمند درک کلی از محیط ترمینال هستند و در نتیجه بهتر است که بجای مقاومت، دوره‌های کوتاهی از لینوکس را پشت سر بگذارید.

چه توزیع‌هایی از لینوکس مناسب است؟

لینوکس هزاران توزیع مختلف داشته و اغلب آن‌ها با دلایل مشخصی توسعه یافته‌اند. اما برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بنده ۶ توزیع را پیشنهاد می‌دهم. لیست این ۶ توزیع را در زیر می‌توانید مشاهده کنید اما اگر بدنبال دلایل انتخاب این ۶ توزیع هستید به شما پیشنهاد می‌دهم مطلب «۶ توزیع برتر لینوکس برای توسعه دهندگان» را مطالعه کنید.  

  • دبیان
  • اوبونتو
  • فدورا
  • آرچ
  • مانجارو
  • کالی

در پایان

یادگیری و استفاده از لینوکس تقریبا به عنوان یکی از ضروریات دنیای برنامه نویسی شناخته شده و پیشنهاد می‌شود هر برنامه نویسی حداقل دانش کلی از آن داشته باشد. مطمئنا یادگیری لینوکس در هر حدی که باشد می‌تواند به شما کمک‌های بسیار زیادی بکند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا