برند خود را بسازید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

برند خود را بسازید

من رویای میلیارد شدن را در سر داشتم و به همین خاطر یک استارتاپ را شروع کردم. برای رسیدن به اهداف جدیدی که داشتم، از شغل خود استعفاء دادم. سپس 6 ماه از زمان خود را صرف ساختن یک محصول کردم. وقتی محصول خود را راه‌اندازی کردم، نتوانستم هیچ مشتری را جذب کنم. وقتی به خودم آمدم، فهمیدم که دیگر هیچ پولی ندارم و نمی‌دانستم که چه مشکلی پیش آمده است.

حالا که به گذشته نگاه می‌کنم، اشتباهاتم را متوجه می‌شوم. من بیش از حد روی ساختن یک محصول تمرکز کردم و زمان کافی را به ایجاد یک کانال توزیع اختصاص ندادم. کانال‌ها می‌توانند ترافیک را به سمت کسب و کارتان هدایت کنند. می‌توان کانال یوتیوب، صفحه اینستاگرام یا وبلاگ‌تان را نوعی کانال در نظر گرفت. کسانی که می‌خواهند برای خودشان کار کنند، نباید ساخت محصول را در اولویت اول قرار دهند. ابتدا باید کارهای خود را با ساخت یک کانال توزیع شروع کنید.

کانال‌ها بیشتر از محصولات اهمیت دارند

من در مراحل ابتدایی، ساخت یک کانال را به ساخت یک محصول ترجیح می‌دهم. به نظر من نبود یک کانال توزیع می‌تواند احتمال شکست خوردن شما را خیلی بیشتر کند. در ادامه 3 دلیل اهمیت کانال‌ها را نسبت به محصول بیان خواهم کرد.

یک محصول خوب نمی‌تواند به تنهایی برنده شود

دیگر نمی‌توانید محصول را یک فاکتور متمایزکننده در نظر بگیرید. افراد زیادی می‌توانند وبسایت شما را کپی کنند، اما قادر به کپی کردن کانال‌تان نیستند. به همین خاطر داشتن کانال توزیع یک خندق تجاری است.

 

شما می‌توانید دوباره از کانال‌ها برای محصولات متفاوت استفاده کنید

اکثر محصولات با شکست مواجه می‌شوند. هرچند می‌توانید دوباره از کانال مربوط به آن محصول برای فروش محصول جدید دیگری استفاده کنید. اکثر افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی نیز همین کار را انجام می‌دهند. آن‌ها لینک فروش محصولات جدید خود را جایگزین لینک محصول قبلی می‌کنند.

ساختن کانال‌ها بیشتر از محصولات طول می‌کشد

ساختن یک کانال زمان خواهد برد. در عرض یک شب نمی‌توانید به رتبه‌های قابل قبولی در گوگل دست پیدا کنید، بنابراین باید فوراً ساخت آن را شروع کنید. اگر می‌خواهید تجارت نرم‌افزاری داشته باشید و بیشتر از طریق بازاریابی محتوا رشد کنید، نباید ساخت نرم‌افزار را اولویت اول قرار دهید. در عوض باید ابتدا با منتشر کردن مقالات مربوط به آن نرم‌افزار در وبلاگ خود شروع کنید.

کسانی که این مقالات را می‌خوانند، شانس درک کردن محصول نهایی شما را دارند. به همین خاطر می‌توانید بعداً آن‌ها را به یک مشتری تبدیل کنید.

برند بهترین کانال توزیع شماست

قطعاً کانال بیشتر از محصول اهمیت دارد. به همین خاطر باید قبل از هر چیزی ابتدا برند خاص خودتان را ایجاد کنید. برندتان به خودی خود یک کانال توزیع محسوب می‌شود. با جذب ده‌ها هزار فالوور، مطمئناً در آینده درآمدزایی خواهید کرد. تمرکز کردن روی برند مزایای دیگری هم دارد که به شرح زیر است:

  • خندق تجاری – هیچکس نسخه‌ای بهتر از شما نیست. بنابراین کسی توانایی کپی کردن کسب و کارتان را ندارد.

  • زمان راه‌اندازی سریع‌تر – اگر مشغول ساخت یک برند هستید، نیازی به کد نوشتن ندارید چون شما خود محصول هستید.
  • تخصص – مطمئناً در حوزه‌ی خود بسیار تخصص پیدا کرده‌اید، بنابراین می‌توانید از دانش خود برای ساخت یک محتوای آموزشی استفاده کنید.

چگونه باید برند خود را بسازیم

هنگام برندسازی باید این 3 سوال را مد نظر داشته باشید:

1. مردم در خصوص چه موضوعی از شما راهنمایی می‌خواهند؟

2. در مورد چه چیزی می‌توانید خیلی صحبت کنید؟

3. در چه چیزی مهارت دارید؟

مردم در مورد نحوه‌ی شغل پیدا کردن، تحصیلات تکمیلی و غیره سوال می‌پرسند. هر کدام از این مسائل می‌تواند یک برند جداگانه باشد. خیلی صحبت کردن در مورد چیزی بدین معناست که هنگام تولید محتوا در آن حوزه‌ی خاص، همیشه موضوع جدیدی برای بیان کردن داشته باشید. و در آخر چیزی که در آن مهارت دارید، همان کانال شما در آینده است.

با ترکیب کردن این 3 مسئله می‌توانید به یک برند دست پیدا کنید. به عنوان مثال:

اگر در یک شرکت تکنولوژی بزرگ به عنوان مهندس کار می‌کنید و به توصیه‌های شغلی علاقه دارید، می‌توانید با ایجاد یک کانال یوتیوب و ساخت ویدیوهای آموزشی به دیگران کمک کنید.

اگر به مهندسی علاقه دارید اما صحبت کردن را ترجیح می‌دهید، می‌توانید همان محتوا را بصورت یک پادکست منتشر کنید.

اگر به نویسندگی علاقه دارید، می‌توانید محتوای خود را در قالب یک مقاله در سایت‌های مختلف منتشر کنید.

در مثال‌های بالا شاهد بودیم که یک محصول توانست با 3 کانال مختلف، 3 تجارت متفاوت را ایجاد کند.

شما می‌توانید هر محصولی را با هر کانالی ادغام کنید. این مسئله باعث ایجاد کسب و کارهای متفاوتی خواهد شد. فرصت‌های زیادی برای برندتان وجود دارد.

چگونه بعداً درآمد کسب کنیم

هدف ابتدایی شما باید جذب فالوورهای بیشتر باشد. برای رسیدن به این هدف باید اطلاعات رایگانی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. تا زمانی که به 10 تا 20 هزار فالوور نرسیدید، کسب درآمد را فراموش کنید. این بدان خاطر بوده که وقتی درآمدزایی می‌کنید، تنها بخش کوچکی از فالوورهای‌تان به مشتری تبدیل می‌شوند. با بالا رفتن تعداد فالوورهای‌تان، درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

مردم می‌توانند با این دو روش از کانال‌های خود درآمدزایی کنند:

  • کسب درآمد از طریق محتوا که مستقیماً به تبلیغات، پی‌وال‌ها یا اسپانسرها مربوط می‌شود. Twitch، Substack و غیره جزو کانال‌هایی هستند که می‌توانید به طور مستقیم از محتوای خود درآمد کسب کنید.
  • مردم می‌توانند از طریق رایگان نگه داشتن کانال و فروش سایر محصولات پولی درآمد کسب کنند. این مسئله می‌تواند شامل فروش کالا، دوره‌های آموزشی، محصول استارتاپی و غیره باشد.

با ادغام کردن این ایده‌ها در آینده می‌توانید جریان‌های مالی متعددی را به کسب و کارتان اضافه کنید. اریک هنسن نیز در استریم توییچ خود از این روش استفاده کرد. او با استفاده از تخصص خود در شطرنج و ترکیب کردن آن با یک کانال توییچ توانست برندی به نام ChessBrah را ایجاد کند. سپس با فروش اشتراک توییچ و گرفتن اسپانسر توانست چندین جریان‌ مالی را به تجارت خود اضافه کند.

چگونه ساختن برند خود را از امروز شروع کنیم

اگر به دنبال ایجاد کسب و کار هستید، باید همین الان یک کانال بسازید. برای شروع می‌توانید تا پایان هفته یک محتوا آماده کرده و آن را در پلتفرم مورد نظرتان منتشر کنید. اولین محتوای شما حتماً نباید فوق‌العاده باشد. اولین ویدیوی شما در یوتیوب می‌تواند یک فیلم کوتاه در مورد موضوعی خاص و ساده باشد. برای ساختن اولین محتوای خود بیش از یک روز وقت نگذارید. شاید اولین تلاش‌های شما بهترین نباشد، اما مطمئناً ارزش خواهد داشت. هدف شما باید رسیدن به هزار فالوور در پلتفرم مورد نظرتان باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی