ساخت اپلیکیشن پزشکی با React Native
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 17 دقیقه

ساخت اپلیکیشن پزشکی با React Native

در دنیای تکنولوژی محور امروز، مردم عادت دارند اکثر مشکلات خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه حل کنند، مراقبت‌های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین با شیوع روزافزون مشکلات مزمن سلامت و افزایش استفاده از ابزارهای پوشیدنی یا همان گجت‌ها، بدون شک صنعت فناوری در حال رونق است و آینده‌ای درخشان برای اپلیکیشن‌های پزشکی و سلامتی ایجاد می‌کند.

طبق آمار انتظار می‌رود بازار جهانی اپلیکیشن‌های موبایل در حوزه مراقبت‌های بهداشتی از 9/13 میلیارد دلار در سال 2020 به 38 میلیارد دلار در سال 2025 رشد کند.

ترکیب همه این عوامل، صنعت اپلیکیشن موبایل را به فرصتی سودآور برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت تبدیل کرده و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را تشویق می‌کند تا به راه‌حل‌های توسعه اپلیکیشن‌های پزشکی توجه داشته باشند.

هنگامی که نوبت به توسعه اپلیکیشن مراقبت‌های بهداشتی می‌رسد، کیفیت خدمات پزشکی باید به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته شود. چرا که کیفیت و عملکرد برنامه به طور مستقیم با فناوری‌های پیرامون بهداشت و سلامت مرتبط است.

از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها برای مدیریت تمام داده‌های کلینیک یا بیمارستان توسعه می‌یابند، فرآیند نوبت‌دهی را ساده‌تر کرده و متخصصان را نیز با دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی می‌کنند. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها ​​و سرمایه‌گذاران تجاری ترغیب می‌شوند که در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. مهم نیست که استارتاپ هستید یا یک شرکت بزرگ، در هر صورت هزینه و زمان توسعه اپلیکیشن مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران است.

اما اینجاست که راه‌حل‌های توسعه اپلیکیشن با کیفیت بالا به کار می‌آیند. در میان انتخاب‌های متنوع از بین فریمورک‌ها و فناوری‌های مختلف، React Native یک گزینه عالی برای ساخت اپلیکیشن‌های هیبریدی است و تا 30 الی 40 درصد در هزینه توسعه برنامه صرفه‌جویی می‌کند.

بسیاری از شما کنجکاو هستید که بدانید چگونه React Native کمک می‌کند تا هزینه توسعه اپلیکیشن را کاهش دهید. اما قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، باید به چند نکته مهم نگاهی بیندازید.

  • چرا اپلیکیشن‌های حوزه سلامت یک فرصت امیدوارکننده برای سرمایه‌گذاران در سال 2022 هستند؟
  •  آمار بازار صنعت بهداشت و درمان و جنبه‌های آینده آن.
  • انواع برنامه‌های پزشکی و سلامت که می‌توانید با React Native ایجاد کنید.
  • انتخاب بهترین برنامه که متناسب با نیازهای تجاری شما باشد.
  • توسعه یک اپلیکیشن پزشکی با React Native.
  • مراحل توسعه برنامه برای ساخت آن به صورت real-time.
  • چگونه به توسعه اپلیکیشن خود ارزش دهید؟
  • ویژگی‌ها و عملکردهایی که باید در برنامه اضافه شوند.
  • هزینه ساخت یک اپلیکیشن بهداشت و درمان با React Native چقدر است؟

نتیجه‌گیری: برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن پزشکی real-time آماده شوید.

پس برای درک بهتر موضوع، مستقیما به جزئیات و نکات آن می‌پردازیم.

چرا اپلیکیشن‌های حوزه سلامت یک فرصت امیدوارکننده برای سرمایه‌گذاران در سال 2022 هستند؟

فناوری‌های نوظهور و راه‌حل‌های مدرن به سرعت جایگزین خدمات پزشکی سنتی می‌شوند. در سال‌های اخیر، اپلیکیشن‌های موبایل به فرصتی امیدوارکننده برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف تبدیل شده‌اند. اما اگر نمی‌دانید که چگونه اپلیکیشن مراقبت‌های بهداشتی و سلامت برای صاحبان کسب‌وکار ارزش‌آفرینی می‌کنند، باید به نکات زیر نگاهی گذرا بیندازید:

  • به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهند که اعتماد مشتری را جلب کرده تا بتوانند تجربیات ارزشمندی ارائه دهند.
  • با تغییر سناریو، مردم ترجیح می‌دهند خدماتی را انتخاب کنند که دسترسی کامل به داده‌های پزشکی و دریافت تمام اطلاعات از طریق دستگاه تلفن همراه را داشته باشد.
  • با ارسال نوتیفیکیشن‌ها، اخبار تبلیغاتی، پیشنهادات ویژه، یادآوری‌ها و موارد دیگر یک رابطه پایدار با مشتریان ایجاد می‌شود.
  • این ساده‌ترین راه برای جمع‌آوری اطلاعات مشتری است.
  • همچنین شما را قادر می‌سازند مشتریان بیشتری جذب کنید و راه‌های مناسبی برای ارتباط با مشتریان ارائه دهید.

اینها دلایلی هستند که چرا اپلیکیشن‌های حوزه سلامت تقاضای زیادی دارند. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، به آمار زیر توجه کنید.

  • بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته انتظار می‌رود درآمد حاصل از فناوری مربوط به سلامت با نرخ رشد ترکیبی ۲۵ درصد (CAGR) به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال برسد.
  • طبق مطالعات اخیر پیش‌بینی می‌شود صنعت فناوری سلامت 7/3 برابر رشد داشته باشد که 21 میلیارد دلار بیشتر از سال 2021 خواهد بود.
  • آخرین روندها نشان می‌دهد که 38 درصد از کارکنان حوزه سلامت در آینده نزدیک از داده‌های سلامت بیمار به صورت الکترونیک استفاده کنند.

با این وجود اکثر اپلیکیشن‌های مراقبت بهداشتی کمتر از 10000 بار دانلود دارند. اما با استخدام یک توسعه دهنده ماهر می‌توانید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنید و تنها با پیاده‌سازی بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در اپلیکیشن خود، کسب‌وکارتان را به جایگاه بالاتری برسانید. سوال این است که چه نوع اپلیکیشن پزشکی را می‌توانید ایجاد کنید؟

در ادامه یک راهنمای خلاصه را برای شما آورده‌ایم.

انواع اپلیکیشن‌های مراقبت بهداشتی که می‌توانید با React Native ایجاد کنید

بسیاری از شما مطمئنا از ورود به صنعت توسعه برنامه‌های تلفن همراه هیجان‌زده هستید، اما هنوز نمی‌دانید که چه نوع برنامه‌ای برای تجارت شما مناسب است. برای اینکه کار را برای شما آسان‌تر کنیم، در زیر برخی از انواع برنامه‌ها را در سه دسته کلی فهرست کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم بفهمید دقیقا چه چیزی برای شما مناسب است.

ایده‌هایی برای زمانی که مخاطبان هدف شما پزشکان هستند:

  • جمع‌آوری نمونه و تشخیص از راه دور
  • نظارت آنلاین و پیگیری بیماری‌ها
  • مدیریت ویزیت‌ها
  • مدیریت کلینیک و نوبت‌دهی
  • نسخه‌نویسی و تجویز دارو
  • اطلاع‌رسانی در مورد داروها، مقالات پزشکی یا علائم بیماری و مشکلات سلامتی

اما اگر در حال توسعه اپلیکیشنی برای بیماران هستید یا سعی می‌کنید مشکلات سلامتی آن‌ها را از طریق اپلیکیشن برطرف نمایید، در اینجا برنامه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای بیماران در نظر بگیرید:

  • تناسب اندام
  • نوبت‌دهی آنلاین
  • سلامت روان و مدیتیشن
  • نظارت بر سلامت
  • مراقبت از سالمندان
  • مدیریت سلامت و اقدامات پزشکی از راه دور
  • پیگیری مراحل بارداری

مهم نیست که چه نوع برنامه‌ای را می‌خواهید بسازید، اما برای اینکه آن را بدون نقص اجرا کنید باید یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار مناسبی را انتخاب نمایید. در این مورد ایجاد یک اپلیکیشن حوزه سلامت با React Native تصمیم شایسته‌ای است.

پس بیایید نحوه ساخت آن را با هم ببینیم.

توسعه یک اپلیکیشن پزشکی با React Native

اگر بالاخره تصمیمتان را برای ایجاد اپلیکیشن سلامت یا پزشکی گرفته‌اید، باید بدانید که صنعت مراقبت‌های بهداشتی در دو سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. چرا که با ظهور ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان برای ساخت چنین اپلیکیشن‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین سؤال اصلی این است که چه نوع برنامه‌ای را بسازید و چگونه آن را متمایز کرده و در بازار رقابتی پیروز شوید؟

فقط کافی است بدانید که راه‌اندازی یک اپلیکیشن مراقبت پزشکی که امکان چت، پیام صوتی و برقراری تماس‌های ویدیویی بین پزشک و بیمار را فراهم می‌کند، چگونه است؟ جدای از اجرای این قابلیت‌ها، برخی از مشتریان همچنین درخواست می‌کنند با استفاده از React Native و WebRTC یکپارچه‌سازی بلوتوث با گجت‌های پوشیدنی را نیز توسعه دهند.

از همه مهم‌تر موارد دیگری برای اندازه‌گیری فشار خون، مدیریت داده‌های سلامتی بیمار و ... در اپلیکیشن موبایل پیاده‌سازی می‌شوند.

از طرفی ممکن است بپرسید که توسعه اپلیکیشن با React Native چرا یک انتخاب مناسب است؟

در زیر دلایلی وجود دارد که چرا باید روند توسعه و ساخت اپلیکیشن موبایل را برنامه‌ریزی کنید و آن را با React Native بسازید:

  • بزرگ‌ترین مزیت انتخاب React Native برای توسعه اپلیکیشن‌های پزشکی این است که یکپارچگی برنامه با بلوتوث را بدون هیچ مشکلی تضمین می‌کند.
  • React Native یک فرآیند سریع از عملکرد چت به صورت real-time و توسعه کلی برنامه را ارائه می‌دهد.
  • همچنین به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از انتخاب گسترده ابزارهای طراحی UX، راه‌حل‌های قدرتمندی در اختیار داشته باشند.

بنابراین بیایید به بخش توسعه اپلیکیشن برویم و درک کنیم که چگونه React Native به شما کمک می‌کند تا چت real-time را در برنامه خود پیاده‌سازی نمایید.

توسعه اپلیکیشن پزشکی با React Native: فعال کردن چت Real-Time و WebRTC در برنامه

برای ادغام ارتباط ویدیویی و صوتی real-time از فناوری WebRTC استفاده می‌کنیم. وقتی نوبت به افزودن قابلیت چت به برنامه می‌رسد، بزرگترین نگرانی برای توسعه دهندگان ایجاد ارتباط صوتی و تصویری امن در حالت real-time است. به همین دلیل WebRTC توانایی پیاده‌سازی برنامه را به صورت ایمن دارد.

فناوری ارتباطات بلادرنگ WebRTC یک گزینه متن باز بوده که پیاده‌سازی آن در اپلیکیشن پزشکی نیز آسان است.

همچنین به منظور اجرای تماس صوتی و تصویری زنده، چت، پیام‌رسانی، اشتراک‌گذاری فایل، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، وب‌کم و دسترسی به میکروفون نیازی به نصب افزونه‌های داخلی یا خارجی یا هر ابزار اضافی دیگری در حین استفاده از WebRTC ندارید.

مرحله 1: دریافت یک Local Stream برای انتقال داده‌های ویدیویی و صوتی

اولین چیزی که باید در نظر گرفت این است که یک Local Stream را برای دریافت و انتقال داده‌ها (ویدئو و صوت) از دستگاه‌های راه دور یکپارچه‌سازی کنید. در زیر متدی است که می‌توانید هنگام استفاده از فناوری WebRTC در نظر بگیرید.

مرحله 2: فعال کردن یک اتصال Peer-to-Peer خصوصی و ایمن

افزودن قابلیت‌ real-time به برنامه مانند چت و ارتباط صوتی یا تصویری یکی از چالش‌های اصلی توسعه برنامه است. برای فعال کردن ارتباط Peer-to-Peer امن و خصوصی بین دستگاه‌ها می‌توانید کدهای زیر را اضافه کنید:

مرحله 3: پیاده‌سازی پروتکل WebRTC

افزودن ارتباط real-time به اپلیکیشن پزشکی تصمیمی شایسته است. اما پیاده‌سازی پروتکل‌های مناسب برای ایمن‌سازی آن یکی از پیچیده‌ترین وظایف توسعه دهندگان به حساب می‌آید. یک متد ساده برای ارسال پیام متنی استفاده از پروتکل WebRTC است که در زیر قطعه کدی به منظور پیاده‌سازی آن وجود دارد.

مرحله 4: یکپارچه‌سازی کلاس Weight از طریق بلوتوث

نکته مهم دیگری که باید هنگام توسعه یک اپلیکیشن پزشکی با React Native در نظر گرفت، ادغام و مقیاس‌پذیری برنامه با بلوتوث است، بنابراین در اینجا آن را در نظر گرفته‌ایم. بدین منظور می‌توانید یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن موبایل استخدام کنید تا این وظیفه را به عنوان بزرگ‌ترین مشکلی که در هنگام تبدیل آیتم‌های مختلف وزن با آن مواجه خواهید شد، انجام دهد. کارشناسان می‌توانند از این الگوریتم‌ها برای تبدیل اطلاعات وزنی در واحدهای مناسبی که دریافت می‌شود، استفاده کنند.

در زیر کدهای آن را مشاهده می‌کنید:

با اجرای قابلیت چت Real-Time و ارتباط بلوتوث با استفاده از WebRTC اکنون می‌توانید کاربران آنلاین را جستجو کرده و به پنجره چت دسترسی داشته باشید. اینجاست که می‌توانید برای کاربران پیام‌های متنی ارسال کنید، با آن‌ها تماس بگیرید‌ و حتی تماس‌های ویدیویی انجام دهید که به صورت Peer-to-Peer ایمن می‌شوند.

به علاوه با فعال کردن ماژول بلوتوث می‌توانید اپلیکیشن خود را به گجت‌های پوشیدنی متصل کنید و از این طریق دستگاه شما به راحتی اطلاعات را روی صفحه موبایل نمایش می‌دهد و می‌توانید مستقیما داده‌ها را با پزشکانی که آنلاین هستند به اشتراک بگذارید و همچنین آن را در یک پیام جداگانه کپی و ارسال نمایید.

این قابلیتی منحصربه‌فرد است که می‌توانید در حین توسعه با فریمورک React Native به برنامه خود اضافه کنید. به نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به اپلیکیشن اضافه کرد؟

هدف از توسعه یک اپلیکیشن پزشکی این است که بدون مراجعه به کلینیک بتوان معاینههای بهداشتی را به راحتی انجام داد و امروزه در این زندگی پرشتاب هیچ چیز ساده‌تر از دسترسی به اپلیکیشنی برای مدیریت و نظارت بر سلامتی نیست.

اگر در نهایت تصمیم به ساخت اپلیکیشن پزشکی و سلامت با react native و همچنین برنامه‌ریزی برای رقابت با دیگران گرفته‌اید، باید روندهای فعلی در این زمینه را دنبال کنید و اپلیکیشن خود را در بازار به محبوبیت برسانید.

از این رو برای ساختن چنین اپلیکیشن‌هایی به طور موثر باید ویژگی‌ها و عملکردهای مناسبی را پیاده‌سازی کنید که کاربران را درگیر کند و از مزایای آن اطمینان حاصل شود. همچنین از آنجایی که هدف اصلی توسعه یک اپلیکیشن آسان‌تر کردن زندگی بیمار و کاهش بازدید از کلینیک‌ها است، بنابراین باید ویژگی‌هایی داشته باشد که هر برنامه مشابه موفقی آن‌ها را دارد.

بدین منظور در زیر لیستی قابلیت‌هایی را عنوان کرده‌ایم که می‌توانید در توسعه اپلیکیشن خود در نظر بگیرید:

  • ثبت نام: برای اینکه روند ثبت نام بدون مشکل انجام شود، سعی کنید چندین گزینه مانند ایمیل، شماره تلفن و شبکه‌های اجتماعی را فراهم نمایید. همچنین اطمینان حاصل کنید که فرآیند ثبت نام ساده و سریع باشد.
  • ویرایش جزئیات: به کاربران این امکان را می‌دهد که اطلاعات شخصی خود مانند سوابق سلامت (برای بیماران)، سن، نام، عکس‌ها، مدارک تحصیلی و گواهی‌ها (برای پزشکان) را اضافه، حذف یا ویرایش کنند.
  • جستجوی پیشرفته: به کاربران امکان می‌دهد پزشکان را بر اساس فیلترهای مختلف مانند تجربه، هزینه ملاقات، رتبه‌بندی، تخصص و موارد دیگر جستجو کنند.
  • برنامه‌ریزی و مدیریت ویزیت‌ها: نوع ویزیت‌ها را شفاف، ساده و آسان‌تر برای کاربران و پزشکان در نظر بگیرید. همچنین با تقویم‌های درون برنامه‌ای کاربران می‌توانند به راحتی دسترسی پزشکان در روزهای مختلف را بررسی کنند و در کم‌تر از یک دقیقه نوبت بگیرند. از سوی دیگر پزشکان می‌توانند با بررسی نوبت‌های برنامه‌ریزی شده در یک روز خاص، تقویم کاری را بررسی کرده و حجم کار را مدیریت نمایند.
  • تماس صوتی و تصویری: برقراری ارتباط درون برنامه‌ای به یکی از ویژگی‌های مهم هر اپلیکیشنی تبدیل شده است. به این صورت که با استخدام یک توسعه دهنده می‌توانید با ارائه قابلیت ارسال پیام‌های متنی، تماس صوتی و برقراری تماس‌های ویدیویی، ارتباط پزشک و بیماران را به صورت آنلاین اضافه کنید.
  • درگاه‌های مختلف پرداخت: برای اینکه برنامه شما به طور یکپارچه کار کند، باید قابلیت پرداخت از درگاه‌های مختلف بانکی را اضافه کنید و به پزشکان اجازه دهید از طریق پلتفرم‌های مختلف پرداخت را بپذیرند. به علاوه برای اطمینان از تجربه کاربری عالی، باید درگاه‌های پرداخت مانند PayPal، Stripe، کارت‌های اعتباری مانند Visa، MasterCard و موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید.
  • ثبت رتبه و نظرات: این امکانات به کاربران اجازه می‌دهد تا بازخورد و رتبه‌بندی‌ها را با سرویس‌دهندگان به اشتراک بگذارند.
  • اشتراک‌گذاری نسخه‌ها: این امر می‌تواند مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن سلامت شما باشد که به کاربران امکان می‌دهد نسخه خود را در برنامه آپلود کنند و بتوانند موجودی داروهای ضروری را در نزدیک‌ترین داروخانه بررسی نمایند.
  • گزارش پیشرفت سلامت: با اتصال اپلیکیشن به گجت‌های پوشیدنی می‌توانید انعطاف‌پذیری بیشتری را اضافه کنید و به کاربران اجازه دهید پیشرفت سلامت خود را زیر نظر داشته باشند، همچنین به آن‌ها اجازه دهید نتایج را با پزشکان یا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • بررسی علائم و بیماری‌ها: با افزایش مشکلات سلامتی، این ویژگی ارزش افزودن به برنامه را خواهد داشت. چرا که به کاربران امکان می‌دهد علائم خود را ارزیابی کنند و بفهمند که با چه مشکلات و بیماری‌هایی مرتبط هستند.

بسیاری ویژگی‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در برنامه خود ادغام کنید. بهترین چیز در مورد توسعه برنامه مراقبت‌های بهداشتی با React Native این است که می‌توانید هزینه و زمان زیادی را در توسعه صرفه‌جویی کنید.

اما بیایید ببینیم که هزینه ساخت یک اپلیکیشن پزشکی با React Native چقدر است.

توجه داشته باشید که تخمین ساخت یک اپلیکیشن با React Native بدون اطلاع از ساختار برنامه، نیازها و امکانات آن یک برآورد نامعتبر است.

از آنجایی که هر کسب‌وکاری نیازمندی‌های متفاوتی داشته و مخاطبان هدف مختلفی نیز دارد، بنابراین هیچ برنامه‌ای نیست که برای همه نیازها مناسب باشد. شما باید مشخصات برنامه را متناسب با نیازهای تجاری خود تنظیم کنید و هر تغییر در ساختار برنامه می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه و زمان توسعه آن ایجاد کند.

پس تخمین هزینه ساخت اپلیکیشن زمانی درست است که بدانید چه پارامترهایی بر توسعه آن تاثیر می‌گذارند. عوامل اصلی از جمله پیچیدگی برنامه، سیستم‌عامل، ویژگی‌ها و قابلیت‌ها، طراحی UI/UX، تست برنامه، توسعه بک-اند و فرانت-اند و همچنین تیم توسعه می‌توانند بر هزینه کلی توسعه برنامه دخیل باشند.

اگر همه این عوامل را در نظر بگیریم و به میانگین هزینه ساخت اپلیکیشن با تمامی ویژگی‌ها و عملکردها برسیم، بسته به پیچیدگی هر پلتفرم (Android/iOS) بین 20000 تا 35000 دلار آمریکا هزینه خواهد داشت.

با این حال وقتی نوبت به توسعه یک برنامه با React Native می‌رسد، می‌توانید به راحتی تا 40 درصد در هزینه توسعه برنامه صرفه‌جویی کنید و برنامه خود را برای هر دو پلتفرم در دسترس قرار دهید.

قبل از اینکه به هر نتیجه‌ای برسید، حتما با یک متخصص مشورت کنید و بر اساس نیازهای برنامه تجاری خود توسعه آن را تخمین بزنید.

جمع‌بندی

توسعه یک اپلیکیشن در حوزه سلامت با استفاده از React Native کار ساده‌ای نیست، زیرا نه تنها نیازهای رو به رشد بازار را برآورده می‌کند بلکه برای کاربران نیز ارزش‌هایی به وجود می‌آورد. هر چند این فرایند شامل مراحل توسعه، افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌ها، تست، انتشار و موارد دیگر می‌شود، اما اگر تصمیم بگیرید که یک شرکت یا یک توسعه دهنده خبره را استخدام کنید تا ساختار برنامه را با استفاده از فناوری React Native سفارشی‌سازی کند، کار برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

چرا که برای ساختن یک اپلیکیشن موفق به متخصصی نیاز دارید که دانش عمیقی از روندها و فناوری‌های موجود در بازار داشته باشد تا بتوانید راه‌حلی را به کار بگیرید که از کیفیت عالی برخوردار باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات