مقایسه React Native و Ionic و Flutter
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

مقایسه React Native و Ionic و Flutter

میلیون‌ها اَپ در دسترس وجود دارد که توسط شمار زیادی از مردم کره‌ی زمین برای تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های موبایلی قادرند مسیری که شخص می اندیشد تا کارهای روزانه، از ارتباطات گرفته تا پخت و پز را تغییر دهند.

حالت "always-on" اتصالات موبایلی ،کاربران را برای یک سبک زندگی کاملاً دیجیتالی آماده می‌کند که همه‌ی ما می‌دانیم که این چیز جدیدی هم نیست.

برنامه‌های موبایلی تبدیل به یک الزام شده‌اند، اما برنامه‌های با عملکرد بالا

 (high-performing) بیش از یک نیاز برای سامان دادن کارها در گذر زمان است. 

نحوه کارایی، امری مهم برای هر برنامه موبایلی می‌باشد، باید توجه داشته باشید که تنها فقط اَپ‌های "high-performing" دانلود می‌شوند و توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر برنامه مورد نظر شما به خوبی اجرا نشود یا کاربران را راضی نگه ندارد در نهایت کاربران آن‌را نادیده گرفته و از ابزار‌های دیگر استفاده می‌کنند.

متاسفانه این حرکت بر برداشت کلی شما تاثیر گذاشته و ممکن است مشتری‌های ارزشمندی را از دست بدهید، که این می‌تواند شامل ایراداتی در قسمت‌هایی از جمله سرعت شبکه، دستگاه، پاسخ‌دهی، عملکرد، زمان وقفه کوتاه و تجربه کاربر باشد.

عملکرد اَپ‌های موبایلی عامل مهمی برای استفاده شدن یا نشدن از طرف کاربر می‌باشد. خب، پس چطور می‌توان اَپ‌های موبایلی را ساخت تا بتواند در برابر تغییرات دائمی چشم‌اندازهای کسب‌وکار مقاومت کند؟

 توسعه برنامه‌های موبایلی "cross-platform" پاسخ نهایی است. 

در این مقاله از راکت، ما سه تا از بهترین فریمورک‌های موبایلی توسعه‌یافته چندسکویی از جمله React native وIonic  وflutter  را بررسی می‌کنیم. 

می‌دانیم که توسعه برنامه‌های محلی مزایای اجرایی بالای مختص خودش را دارد؛ اما نمی‌توان از قدرت برنامه‌های cross-platform ، برای ساخت برنامه‌های بی‌نقص در منابع کم، زمان کم و هزینه پایین، چشم‌پوشی کرد.

 درحال حاضرFlutter  و React-native بهترین انتخاب برای نسل بعد، توسعه برنامه‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و هر کدام از این فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از مزایایی نسبت به دیگری دارند.

ما قبلاًFlutter  وReact native  را با هم مقایسه کرده‌ایم و همچنین مقاله‌ای در خصوصReact-native  و Ionic با جزئیات می‌نویسیم که شما بتوانید با بازبینی مجدد کاملاً موضوع را درک کرده و مزایا و معایب آنها را نسبت به یکدیگر بشناسید.

بیایید در ابتدا توضیحات مختصری راجع به هر کدام از این ۳ مورد بحث را آغاز کنیم:

React-native

 توسط شرکت فیسبوک پشتیبانی می‌شود.

React-native ابزار پیشرفته برنامه موبایلی برای ساخت اپلیکیشن‌های چندسکویی  برروی ios، اندروید و پلتفرم‌های UWP هستند.

 این فریمورک توسط شرکت‌های غول‌پیکری همچون فیسبوک،Airbnb Walmart ،Tesla ، Uber eats و غیره استفاده می‌شود .

Ionic

این فریمورک cross-platform بوده، که همچنین می‌تواند در پلتفرم‌های چند منظوره با استفاده از پایه یک کد واحد استفاده شود.

از آنجایی که اَپ‌هایcross-platform   و  hybrid ساختار تکنولوژی‌های متفاوتی دارند؛ از ionic به‌عنوان اَپ cross-developement معرفی می‌شود، به این دلیل که استفاده ازionic  شمارا برای ساخت اپ‌های هیبریدی در وب قادر می‌سازد.

 Flutter

 توسط گوگل طراحی شده؛ محبوبیت flutter درحال گسترش بوده و اغلب با React-native و ابزارهای توسعه یافته cross-platform مقایسه می‌شود.

در آن از زبان Dart استفاده می‌شود، یک برنامه‌نویسی پیشرفته که باز هم توسط گوگل ارائه شده و همچنین از ویژگی‌های پیشرفته و محبوب زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کند.

نقطه قوت مقایسه این  3ابزار قدرتمند در توسعه اَپ های به روز چیست؟

در شرایطی که شما در جستجوی بهترین ابزار برای توسعه یک اپ موبایلی یا اصلاح اپ موجود هستید، این مقاله سعی بر حل تمام سوالات شما در ارتباط با بهترین اپ cross-platform  دارد و بیان می‌کند کدام را چه زمانی انتخاب کنید.

همچنین چیزی را که می‌خواهیم مشخص کنیم این است که کدام را انتخاب کرده و چه زمانی اینها وابسته به یک سری عوامل است که در این مقاله بسته به نیازش معرفی خواهد شد.

تفاوت‌های اصلی React native و Ionic و flutter 

وقتی که صحبت از تفاوت ها به میان بیاید، بطور کلی عوامل زیر را باید در نظر داشت:

زبان برنامه نویسی:

 React native از کتابخانه React و زبان‌ برنامه‌نویسی‌ جاوااسکریپت برای تحویل تجربه Native بر روی ios  و اندروید استفاده می‌کند.

در حالیکه Ionic از بهترین تکنولوژی‌های وب مثل CSS ،HTML  و جاوااسکریپت استفاده کرده و‌ نیازمند یک  "cordova plugin"برای قراردادن اپ‌ها در بخش‌های   Native است.

 Flutter کمی متفاوت تر از اینهاست. از زبان برنامه نویسی Dart استفاده می‌کند که توسط گوگل ارائه شده.

 Dart یک زبان برنامه‌نویسی به‌روز، چند اُلگویی، شی‌گرا است که مورد استفاده برای ساخت برنامه‌هایی برای وب، موبایل و دسکتاپ می‌باشد.

جامعه برنامه‌نویسان:

 Ionic  و  React nativeدر مقایسه باflutter  از پشتوانه جدی جامعه برنامه‌نویسان برخوردار هستند.

Flutter  در مقابل ابزارهای توسعه‌یافته اپ موبایلی نسبتاً جدید است و به همین دلیل تعداد برنامه‌نویسانی که به فلاتر مسلط باشه کم است.

همانطور که می‌دانید Ionic روی Angular js حدود ۶ سال پیش ساخته شده و نتیجه‌ی آن پشتیبانی (جامعه) قوی و حل سریع خطاها و آپدیت‌های ثابت را به همراه دارد.

اگرچهflutter  فضایی ایجاد کرده که توسعه‌دهندگان را به سمت Dart جذب کرده است که به نوبه‌ی خود به توسعه‌دهندگان کمک به ساخت اپ‌هایی با عملکرد بالاتر و با پشتیبانی جامعه گوگل را می‌دهد.

بنظر می‌رسد که همه این فریمورک‌ها آینده روشنی دارند، که توسط قویترین شرکت‌های تکنولوژی بازار پشتیبانی می‌شوند.

کارایی:

این یکی از عامل‌های مهم تصمیم‌گیری در انتخاب بهترین فریمورک می‌باشد.

اگرچه کارایی وابسته به عامل‌های زیادی شامل بازده توسعه‌دهندگان در برنامه‌نویسی است اما اینجا ما از منظر زمان اجرا، آن را بررسی می‌کنیم.

React native به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌ای با استفاده از api ها و کامپوننت‌های متفاوت را بسازید.

Ionic نسبت به دیگر فریمورکها متفاوت‌تر عمل می‌کند.

از تکنولوژی های وب همچون HTML ، CSS و جاوااسکریپت برای ساخت اپ‌های cross platform استفاده می‌کند و نیازمند یکسری پلاگین می‌باشد. React native و Ionic هر دو کارایی فوق العاده‌ای را تحویل می‌دهد اما Flutter همیشه یک قوم جلوتر است بدلیل این که هیچ انتقال بومی یا پل‌هایی برای ارتباط با محیط بومی وجود ندارد.

Flutter   از زبان Dart استفاده می‌کند که هنوز جدید است و نیازمند یادگیری Dart برای ساخت یک اپلیکیشن می‌باشد. به تدریج در حال توسعه است و برای به نتیجه رساندن کارهای زیادی را بایستی انجام‌ دهد.

اگر راجع به طراحی رابط کاربری یا محیط Front end این فریمورک‌ها صحبت کنیم،

آنها تجربه‌های کاربری با کیفیت بالا و بومی را ارائه می‌دهند که مورد علاقه مجمع برنامه‌نویسان می‌باشد.

پلتفرم و محبوبیت:

اگر بطور مستقیم به سراغ native react برویم درخواهیم یافت که native react محبوب تر از دو مورد دیگر است. چرا که بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله: facebook   Tesla، Uber، Vogue،  Sales force، Walmart و ... از آن استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر ionic به دلیل یادگیری آسان، بین توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌های موبایلی بسیار مشهور است و توسط  Market watch، Pacifica، Sworkit و خیلی‌های دیگر استفاده می‌شود.

flutter به تازگی وارد بازار شده اما در زمان بسیار کمی محبوبیت زیادی پیدا کرده، توسط شرکت هایی هم چون Alibaba، Green tea و موارد دیگر استفاده می‌شود.

این فریمورک‌ها در بین جمع خود دارای محبوبیت بالایی بوده و برنامه‌هایی برای پیشرفت آینده خود دارند.

معماری و کد:

React-native :

«یک بار بیاموزید، در همه‌جا استفاده کنید» این اصل باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه زیادی می‌شود زیرا نیازی به ساخت یک برنامه جداگانه برای سیستم عامل‌های مختلف نیست.

کامپوننت‌ها و ویژگی‌هایی مانندHot Reloading ، آن را به یکی از بهترین ابزارهای توسعه برنامه cross-platform در بازار عرضه می‌کند.  یکی از مزیت‌های معماری توسعه برنامهReact Native ، JavaScript است.

React Native قابلیت‌های بومی را از طریق React و JavaScript برای ساخت سریع برنامه‌های بهتر ارائه می‌دهد.

Ionic :

آیونیک این قابلیت را به توسعه دهندگان می‌دهد که قابلیت استفاده مجدد از کد را در برنامه خود داشته باشند. ویژگی‌های قدرتمند Ionic و پشتیبانی قوی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های بسیار تعاملی را در هر زمان ایجاد کنند. همچنین می توانید از Ionic  با Angular ، React ، Vue  یا  JavaScript استفاده کنید.

Flutter :

به طور مقایسه‌ای عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌دهد؛ زیرا از زبان Dart استفاده می‌کند که زبان پیشرفته، سازگار و جامعی است.

موتورflutter  با SDK های مخصوص سیستم عامل ارتباط برقرار می‌کند، که به توسعه دهندگان مجموعه‌ای غنی از آپشن‌هایی می‌دهد، که می‌توانند برای ایجاد تجربه‌های بهتر در موبایل استفاده کنند.

ما تقریباً موارد اصلی بین این 3 فریمورک را به جزئیات پوشش دادیم. اکنون، زمان آن رسیده که به سوال زیر پاسخ دهیم:

کدام‌ یک از این فریمورک‌ها برای من بهتر است ؟ 

Ionic بدلیل یادگیری آسان و وابسته به تکنولوژی وب مشهور است در حالیکه Flutter توسعه‌دهندگان که در حال یادگیری Dart هستند این امکان را می‌دهد که اَپ‌هایی با کیفیت بالا بسازند.

همچنین، Ionic بدلیل داشتن پلاگین‌ها که گاهی باعث بروز مشکلات اجرایی می‌شود، گزینه خوبی برای برنامه‌های گرافیکی باکیفیت و یا ساخت بازی نمی‌باشد.

Flutter تقریباً جدید است و با پشتیبانی بهترین توسعه‌دهندگان google به تدریج در حال رشد است.

همچنین react native نیز بزودی ویژگی‌های جدیدی را از خود منتشر می‌کند. ولی خب به دلیل داشتن یکسری مشکلات خاص و دشواری‌ها، فعلاً انتخاب آخر ما برای یادگیری است. همچنین جواب سوال بالا، برمی‌گردد به اینکه با کدام فریمورک راحتتر هستیم و کدام بیشتر برای پروژه‌مان به کار می‌آید.

سخن‌ پایانی

بگذارید بگوییم که همه این فریمورک‌ها به نوبه‌ی خودشان بهترین هستند. اما در پایان این نکته را خاطر داشته باشید که، هنگامیکه یک فریمورک را ‌برای توسعه برنامه چند سکویی خود انتخاب می‌کنیم، نیاز داریم که عامل‌هایی همچون بودجه، زمان، پلتفرم و خیلی چیزهای دیگر را در نظر بگیریم. پس بهتر است برای انتخاب فریمورک مورد نظر دقت بیشتر بخرج دهیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
1 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید