مدیتیشن و برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

مدیتیشن و برنامه‌نویسی

مدیتیشن چیست؟ هیچگاه نمی‌شود در جواب این سوال یک چیز ثابت را گفت. مدیتیشن در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف می‌تواند به چیزهای متفاوتی اشاره کند. در این مطلب منظور از مدیتیشن «نشستن و تمرکز کردن روی حال و خود» است. البته با وجود آنکه بیشتر به نظر می‌رسد یک رسم دینی باشد اما اینگونه نیست، مدیتیشن حالتی است که می‌توانید با آن مغزتان را تمرین دهید و چشم‌اندازهای زندگی را عوض کنید.

مدیتیشن

زمانی که ما از مدیتیشن در این مطلب صحبت می‌کنیم با این هدف جلو می‌رویم که بتوانیم میزان آگاهی خودمان از زمان حال را افزایش داده و هشیارانه‌تر عمل کنیم. در هر حال مدیتیشن را می‌توان با رویکردهای مختلفی جلو برد. برای مثال من هر روز زمانی که از خواب بیدار می‌شوم روی یک صندلی می‌نشینم و به مدت ۱۵ دقیقه به شیوه نفس کشیدنم فکر می‌کنم. یک مثال دیگر از مدیتیشن که گهگاهی آن را انجام می‌دهم آن است که می‌گذارم یک لیوان از آب روی زمین چکه چکه بریزد و من از دور آن را مشاهده کنم. تمام تلاش من در این روال آن است که خشم و عصبانیت‌ام از این موضوع را به شادی تبدیل کنم (تغییر چشم‌انداز). 

اما این موضوعات چه ربطی به برنامه‌نویسی دارند؟

برنامه‌نویسی و مدیتیشن

در دنیای برنامه‌نویسی ما برای ساخت برنامه‌های‌مان نیاز به تمرکز داریم. این درست زمانی‌ست که شما باید در دنیای کامپیوتر و تکست ادیتور خود غرق شده و برای مدتی در ارتباط با مسائل خارجی فکر نکنید. قرار گرفتن در چنین شرایطی باعث می‌شود تا بتوانید با کیفیت بسیار بالایی کدنویسی کرده و سرعت اجرای کارهای‌تان را نیز بالاتر ببرید.

همانطور که اشاره شد مدیتیشن عملی است که به شما کمک می‌کند تا سطح آگاهی از زمان حال را افزایش دهید. این کار باعث می‌شود تا میزان کنترل روی تمرکزتان را بالا ببرید. این موارد درست آن چیزهایی هستند که برای برنامه‌نویسی به آن‌ها نیاز خواهید داشت. به همین دلیل است که مدیتیشن و برنامه‌نویسی می‌توانند دو وجه بسیار عالی برای پیشبرد اهداف‌تان باشند.

فواید

هدف از نوشتن چنین مطلبی این است که به شما به صورتی دقیق نشان دهم که مدیتیشن چگونه می‌تواند برای شما به عنوان یک برنامه‌نویسی فوایدی را ایجاد کند. در ادامه این مطلب در ارتباط با این فواید صحبت خواهم کرد.

در هر لحظه روی یک بلوک از کد تمرکز کنید

زمانی که قصد توسعه یک پروژه جدید را دارید ممکن است دچار سردرگمی شده و دست از پا نشناسید. این موضوع طبیعی است چرا که تعیین یک نقطه شروع کمی سخت خواهد بود. به همین دلیل است که ما در ابتدای کار به تمام جنبه‌های اپلیکیشن فکر کرده و در نهایت نمی‌توانیم به خوبی پیش برویم.

در مدیتیشن یکی از تمرینات تمرکز کردن روی تنفس است در روال انجام این کار ما تنها روی تنفس و شیوه دم و باز دم تمرکز خواهیم کرد و به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم. 

بنابراین قبل از آنکه سعی در تمرکز روی یک جنبه از اپلیکیشن کنید تلاش کنید تا قدرت تمرکز خود را بالاتر ببرید. مدیتیشن یک رویکرد بسیار ساده و البته کاربردی برای انجام این کار است. در نظر گرفتن یک روش مانند Scrum برای توسعه پروژه نیز رویکرد مناسبی خواهد بود. 

توانایی‌های‌ شناختی‌تان را بهتر کنید

برنامه‌نویسی مفاهیم پیچیده بسیار زیادی دارد که ما نیاز داریم برای حل کردن مشکلات پیچیده خود از آن‌ها استفاده کنیم. برای کار با این مفاهیم پیچیده و یادگیری آن‌ها می‌توانیم از توانایی‌های شناختی و ذاتی خود استفاده بکنیم. برای مثال مغز ما تصاویر و المان‌های بصری را به خوبی درک می‌کند، اگر این مفاهیم پیچیده را در یک حالت بصری قرار دهیم بهتر می‌توانیم آن‌ها را متوجه شویم. از طرفی دیگر ما باید موضوعاتی که داریم را به آشناترین روش ممکن برای خودمان توضیح دهیم.

حال با در نظر گرفتن مدیتیشن و تمرکز روی ذهن و رسیدن به آگاهی در این زمینه می‌توانیم توانایی شناختی‌مان را بالاتر ببریم. 

زندگی در حال حاضر

به منظور ایجاد یک بالانس مناسب بین زندگی کاری به عنوان یک برنامه‌نویسی و زندگی عادی، باید از زمان حال استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم زندگی سالمی داشته باشیم و همچنین در موقع کار انرژی کافی را حفظ کنیم.

مدیتیشن به ما کمک می‌کند تا این میزان از تمرکز را بدست بیاوریم. زمانی که مشغول مدیتیشن هستید باید تمام تلاش خود را بکنید تا تمام تمرکزتان را روی حال حاضر قرار دهید. تمرین این کار در تمام جنبه‌های زندگی به شما کمک خواهد کرد.

تعامل با مشکلات برنامه نویسی

به عنوان یک برنامه‌نویس همه ما گاهی اوقات به مشکلاتی برخورد می‌کنیم که برای روزها اعصاب ما را بهم می‌ریزد چرا که هنوز روش منطقی برای حل آن پیدا نکرده‌ایم. به شخصه این حالت را چندین بار تجربه کرده‌ام. 

اما مدیتیشن فارغ از تمام مواردی که تا به حال گفت شد، ابزاری بسیار عالی برای حفظ کردن خونسردی است. اگر شما بتوانید آرامش درونی‌تان را حفظ بکنید بهتر می‌توانید به دنبال راهکار نیز باشید.

بعداً شاید متوجه شوید که تمام این مشکلات تنها بخاطر نگذاشتن یک سیمی‌کالن در انتهای دستورات‌تان بوده و یا آنکه یکی از ورودی‌های تابع x را فراموش کرده‌اید. در هر صورت اجازه ندهید که عصبانیت و موج منفی به شما غلبه کرده و نگذارد که مشکلات‌تان را حل کنید.

افزایش سطح شادی

یکی از چشمگیرترین فواید مربوط به مدیتیشن افزایش سطح رضایت‌مندی و خوشحالی شماست. زمانی که شما مشغول مدیتیشن هستید یاد خواهید گرفت که روی حتی کوچکترین جزئیات زندگی تمرکز کنید. این جزئیات اگر وسیله‌های کوچکی برای سرگرمی باشند شما را به اندازه کافی خوشحال نگه می‌دارند.

«small wins» یا بُردهای کوچک یکی از مسائلی‌ست که بشر امروزی به کلی آن را فراموش کرده، اگر شما بتوانید این موارد هر چند کوچک را ببینید می‌توانید خودتان را ستایش کنید. در زمینه برنامه‌نویسی نیز چنین مسائلی همواره پیش خواهد آمد. برخی افراد تا زمانی که نتوانند یک برنامه بزرگ بنویسند نسبت به خودشان رضایتی هر چند کم را پیدا نمی‌کنند و این مسأله آسیب‌گذار است.

چگونه شروع کنیم؟

در ادامه این مطلب لیستی را مشاهده خواهیم کرد که با پیش بردن آن می‌توانید از همین امروز مدیتیشن را شروع کنید.

۱. میزان زمانی که می‌توانید برای مدیتیشن وقف کنید را در نظر بگیرید. پیشنهاد من بین ۲ الی ۱۰ دقیقه است. به نظر من اگر میزان زمان بیشتری از این باشد در ابتدای کار کمی شما را سرخورده و خسته می‌کند.

۲. مکان‌تان را انتخاب کنید. استفاده از یک اتاق آرام بهترین روش برای مدیتیشن است. می‌توانید این کار را روی زمین و یا روی صندلی انجام دهید.

۳. یک تایمر را برای مدت زمانی که قصد مدیتیشن کردن را دارید در نظر بگیرید. به این طریق دیگر نگران میزان زمان رفته نخواهید بود.

۴. بنشینید، یک نفس عمیق را از طریق بینی‌تان کشیده و آن را از دهن خارج کنید. بخندید.

۵. به آرامی نفس کشیده و روال وارد شدن هوا به بینی و مجاری‌های تنفسی‌تان را به خوبی تحلیل کنید. برای هر دم و بازدم یک عدد را بشمرید. تا ۱۰ جلو رفته و بعد از آن به ۱ بازگردید.

۶. زمانی که مغزتان منحرف شد متوقف شده و به آن اجازه دهید تا مسئله را حل کند. بعد از آن لبخند زده و به رویکرد نفس کشیدن‌تان ادامه دهید. به نظر من این مرحله مهمترین مرحله مدیتیشن است چرا که در اوایل کار بیشترین حواس‌پرتی را تجربه خواهید کرد. اما در نهایت شما باید بر این مسئله فارغ بیایید. حواس‌پرتی را نادیده نگیرید بلکه با آن مواجه شده و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را حل کنید. می‌توانید با نوشتن مسائل روزمره روی یک دفترچه یادداشت و مطمئن بودن از آنکه بعد از مدیتیشن به آن‌ها فکر خواهید کرد از شر این موارد خلاص شوید.

۷. بعد از آنکه زمان مورد نظرتان تمام شد از خودتان بابت اینکه زمانی را برای آرامش درونی اختصاص داده‌اید تشکر و قدردانی بکنید.

در پایان

مدیتیشن کاری نیست که بتوانید در همین ابتدا به خوبی آن را اجرا کنید چرا که به مدتی زمان نیاز دارد تا به آن عادت کنید. به همین دلیل نیازی به تسلیم شدن نیست و کاملا عادی جلو بروید. موضوعات گفته شده را من از کتاب The Motivation Hacker نوشته شده توسط Nick Winter یاد گرفتم. اگر به منابع دیگری نیاز دارید می‌توانید لینک‌های زیر را مشاهده نمایید:

همچنین می‌توانید از اپلیکیشن آندرویدی Insight Timer استفاده کنید. اگر هم به گذراندن یک دوره رایگان علاقه‌مند هستید دوره meditation for beginners را به شما پیشنهاد می‌کنم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا