نودجی‌اس در مقابل Golang
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

نودجی‌اس در مقابل Golang

زمانی که بخواهید شروع به کار روی موبایل و یا وب بکنید، انتخاب‌های بسیار زیادی به سوی شما می‌آیند. البته این موضوع در ارتباط با موبایل کمی کمتر است، اما در حوزه توسعه و طراحی وب، گزینه‌ها بسیار زیاد هستند. در این بین هم توسعه‌دهندگان فرانت-اند و هم توسعه‌دهندگان بک-اند با چنین میزانی از آیتم‌ها سر و کار دارند و مجبورند که آن‌ها را بررسی بکنند.

مطمئنا تا به حال نودجی‌اس به گوشتان خورده است، گزینه‌ای که به شما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانید جاوااسکریپت را روی سرور اجرا کنید. نودجی‌اس از موتور V8 گوگل استفاده می‌کند، خود این موضوع باعث می‌شود که سرعت و کارایی بالایی پیدا بکند.

با این حال نودجی‌اس تنها راه‌حل ما برای توسعه اپلیکیشن‌های بک-اند نیست، یکی دیگر از گزینه‌ها که آشنایی عامیانه کمتری با آن وجود دارد، زبان Go است که توسط گوگل توسعه داده شده. گو یا GoLang یک زبان برنامه‌نویسی استاتیک و کامپایلری است که سینتکسی مشابه با C دارد. گو به صورت محلی می‌تواند در ایجاد اپلیکیشن‌های سمت سرور به شما کمک بکند. در واقع گو ایجاد شد تا بتواند جایگزینی مناسب برای C++ باشد، در نظر‌هایی نیز می‌توان آن را در حد سی‌پلاس‌پلاس (از نظر کارایی) دانست. با این حال گو بسیار سریع است و در پردازش‌های همزمان می‌تواند کارایی بسیار بالایی را از خود نشان دهد. 

دو گزینه‌ای که امروز می‌خواهیم با همدیگر مقایسه‌شان بکنیم، هر دو ابزارهایی هستند که توسط گوگل توسعه داده شده‌اند، بنابراین می‌توانند رقیبان جدی باشند.

۱. سطح کامل بودن

اولین فاکتوری که می‌خواهیم به آن بپردازیم، سطح کامل بودن هر کدام از ابزارهاست. گو و نودجی‌اس تقریبا در یک سطح از کامل بودن قرار دارند، البته نودجی‌اس جامعه کاربری بسیار بزرگ‌تری دارد اما از نظر کامل بودن می‌توان در مواردی یک قدم از گو عقب‌تر باشد.

۲. کارایی

نودجی‌اس یک تکنولوژی مبتنی بر جاوااسکریپت است که روی یک موتور کار می‌کند، از آنجایی که روال کامپایل این تکنولوژی کمی زمان‌برتر و پیچیده‌تر است، می‌توان گفت که در اجرا نیز نسبت به زبان گو کندتر عمل می‌کند. در حقیقت گو از نظر کارایی بسیار بهتر از نودجی‌اس خود را نشان می‌دهد. همچنین میزان استفاده از CPU در گو کمتر است. 

اما در نهایت باید گفت که خروجی نودجی‌اس و گو روی سرور تقریبا یکسان خواهد بود.

۳. همزمانی

از نظر همزمانی، هر دو مورد رویکردهای متفاوتی را جلو می‌برند. نودجی‌اس یک تکنولوژی تک رشته‌ای است، از این رو ممکن است در پردازش‌های همزمان عملکرد ضعیفی داشته باشد. اما همواره اینگونه نیست، نودجی‌اس در حجم بالایی از عملیات‌های I/O می‌تواند به خوبی کاربرد خود را نشان دهد. 

از طرفی دیگر Go Runtime که مسئولیت مدیریت فرایندهای همزمان را به عهده دارد می‌تواند با راحتی بیشتری فرایند همزمانی را کنترل کند.

۴. مقیاس‌پذیری

درست مانند همزمانی، گو می‌تواند میزان مقیاس‌پذیری بیشتری را ارائه دهد. از آنجایی که نودجی‌اس در فرایند پردازش‌های موازی ضعیف‌ عمل می‌کند، نمی‌تواند در پروژه‌های بسیار بزرگ کارایی بالایی را از خود نشان دهد. 

از طرف دیگر از جایی که گو می‌تواند چند رشته را به صورت همزمان مدیریت کند و کارها را به صورت پارالل انجام دهد، می‌تواند در پروژه‌های بزرگ‌تر مشارکت خوبی داشته باشد.

۵. مدیریت خطاها

در این نقطه، می‌توان به صراحت گفت که نودجی‌اس برنده میدان است. نودجی‌اس مدیریت و هندل کردن خطاها را بسیار بهتر انجام می‌دهد. از طرفی دیگر گو از سیستم تشخیص خطای منحصر به فرد خود استفاده می‌کند، که نه تنها کار را دشوارتر کرده بلکه کارایی لازم را نیز از خود نشان نمی‌دهد. 

۶. فرانت-اند و بک-اند

شما با استفاده از goper.js می‌توانید کدهای گو را در طرف مرورگر نیز به اجرا در بیاورید. اما به نظر نمی‌رسد که با وجود فریمورک‌های جاوااسکریپتی، این کار منطقی باشد. 

گو بیشتر یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است، از طرفی دیگر یکی از مزیت‌های نودجی‌اس و به صورت کلی تر جاوااسکریپت، این است که می‌شود از آن در هر دو طرف یک وبسایت استفاده کرد و این موضوع سازگاری خوبی به وجود می‌آورد.

۷. یادگیری ساده

جاوااسکریپت یکی از زبان‌هایی است که بیشترین منابع برای یادگیری را دارد. از این رو خواه شما یک مبتدی باشید و یا فردی باشید که با برنامه‌نویسی آشنایی دارید، یادگیری نودجی‌اس برای‌تان بسیار راحت خواهد بود. 

از طرفی دیگر گو زبان ناشناخته‌تری نسبت به جاوااسکریپت است. گو قواعد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد که این موضوعات باعث می‌شود تا یادگیری دشوارتری داشته باشد.

۸. ابزارهای موجود

از آنجایی که نودجی‌اس نسبت به گو محبوب‌تر است، توسعه دهندگان بسیار بیشتری آن را پشتیبانی می‌کنند و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که ابزارهای بسیار بیشتری برای آن بوجود آمده است. نودجی‌اس آموزش‌ها و مقالات بسیار بیشتری نسبت به گو دارد و طبیعتا پشتیبانی بیشتری را شامل می‌شود.

گو نمی‌تواند چنین قابلیت‌هایی را به شما بدهد چرا که توسعه‌دهندگانی زیادی ندارد و از آنجایی که یادگیری سخت‌تری نسبت به نودجی‌اس دارد، روند رشد سریعی ندارد. زمانی که بخواهید گو را یاد بگیرید، مطمئنا با مشکل کمبود منابع مواجه خواهید شد.

نودجی‌اس و به صورت کلی تر جاوااسکریپت در حال حاضر محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است. ۶۲.۱ درصد تمام توسعه‌دهندگان از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند این در حالی‌ست که آمار گو به ۴.۹ درصد می‌رسد.

سخن پایانی

نودجی‌اس و گو هر دو مزایا و معایب منحصر به فرد خودشان را دارند، با این حال انتخاب کردن بین این دو مورد می‌تواند گاهی بسیار سخت باشد. بهترین رویکرد برای انتخاب یک زبان، ابتدا درک کامل پروژه خودتان است. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا