آشنایی با اصول مقدماتی On-Page SEO
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

آشنایی با اصول مقدماتی On-Page SEO

بهینه سازی On-page (درون صفحه‌ای) و بهینه سازی Off-page (برون صفحه‌ای) دو عامل اصلی تاثیرگذار بر بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر هستند.

On-page SEO روشی برای بهینه سازی موتورهای جستجو است که به ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را بهتر درک کنند.

بهینه سازی برخی از ویژگی‌های وبسایت‌تان مانند لینک‌های داخلی، عنوان متا، تگ‌های Heading یا سرفصل‌ها و توضیحات می‌توانند به شما کمک کنند تا در موتورهای جستجو رتبه‌ی بالاتری را کسب کنید.

از طرف دیگر بهینه سازی Off-page باید با بهینه سازی سیگنال‌های دیگری صورت گیرد که در خارج از وبسایت شما وجود دارند.

در این مقاله، ما بهترین تکنیک‌های On-page SEO را بررسی می‌کنیم تا وبسایت شما را به رتبه‌ی مناسبی برسانیم.

Meta Title (عنوان متا)

اگر شما به دنبال بهترین تکنیک‌های On-page SEO هستید، می‌توانید به Meta Title خود نگاهی بندازید. اگر عنوان شما بهینه و جذاب باشد، این کار باعث می‌شود کلیک‌های بیشتری برای شما صورت گیرد و هرچه کلیک بیشتری به دست آورید، پست شما رتبه‌ی بالاتری خواهد داشت.

شروع تگ عنوان (H1) شما باید شامل واژه‌ی کلیدی هدفمند باشد. اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، فقط باید مطمئن شوید که واژه‌ی کلیدی را در عنوان اضافه می‌کنید.

یکی از اشتباهاتی که افراد مرتکب آن می‌شوند این است که بیشتر از یک بار واژه‌ی کلیدی را در عنوان اضافه می‌کنند. آن‌ها اغلب فکر می‌کنند که این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا رتبه‌ی بهتری کسب کنند، اما این درست نیست. در بیشتر اوقات، انجام این کار به رتبه‌ی شما آسیب می‌زند. پس شما باید از این اشتباه دوری کنید.

همچنین باید طول عنوان خود را کوتاه نگه دارید. حداکثر از ۶۵ کاراکتر استفاده کنید.

به طور صحیح از تگ‌های Heading (سرفصل) استفاده کنید

مقالات شما باید دارای تگ‌های سرفصل باشد که می‌توانید برای هایلایت کردن نکات مهم، سرفصل‌های فرعی و سرفصل‌های مختلف استفاده کنید. اگر وبسایت شما یک وبسایت وردپرس باشد، تگ عنوان معمولا در H1 قرار دارد. بنابراین، مقالات شما نباید حاوی تگ‌های H1 در هر جای دیگر باشد. فقط همین یکبار کافی است. به جای آن باید از تگ‌های H2 و H3 استفاده کنید.

فهرست مطالبتان را به مقاله‌ی خود اضافه کنید

نویسندگان محتوا مقالات طولانی و عمیق‌تری می‌نویسند. و بیشتر پست‌های وبلاگ‌ها در این روزها بسیار طولانی هستند.

تا زمانی که این مقالات را در نظر بگیریم، مهم است که یک فهرست مطالب را در ﺁن گنجانده باشیم. این کار به خوانندگان کمک می‌کند تا مقاله‌ی طولانی شما را به ﺁسانی مرور کنند. همچنین به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ی بهتری در جستجوی گوگل داشته باشید.

حواستان به تراکم واژه‌ی کلیدی باشد

تراکم واژه‌های کلیدی در مقالات شما باید نزدیک به ۱.۵ درصد باشد و همچنین باید با واژه‌های کلیدی LSI (فهرست‌بندی معنایی نهفته) تلفیق شود. واژه‌های کلیدی LSI به گوگل کمک می‌کند تا صفحه‌ی شما را درک کند. این واژه‌ها با واژه‌های کلیدی که استفاده می‌کنید، ارتباط نزدیکی دارند.

کلماتی که از لحاظ معنایی مرتبط هستند، همان معنی و تأثیر را در مقاله خواهند داشت. بنابراین، می‌توانید از مترادف‌ها برای کاهش تراکم واژه‌های کلیدی استفاده کنید.

واژه‌ی کلیدی اصلی فقط باید یک بار در پاراگراف اول و آخر مقاله ظاهر شود. همچنین باید در مکان‌هایی که معقول است از واژه‌های کلیدی استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید در جستجوی پست‌های دیگری باشید که همان واژه‌های کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند و ببینید که چگونه واژه‌های کلیدی استفاده و چند بار ظاهر می‌شوند. این کار به شما ایده‌ای خواهد داد که چگونه می‌توانید از آن‌ها در مقالات خود استفاده کنید.

Meta Tags (تگ‌های متا)

برای هر پست طولانی که می‌نویسید، باید توضیحات متای منحصر به فردی را درج کنید که به همان پست مربوط باشد. همچنین توضیحات متای شما باید شامل واژه‌ی کلیدی هدفمند باشد.

بسیاری از افراد مدعی هستند که توضیحات متا به این دلیل اهمیت ندارد که از آن به عنوان عاملی برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌شود؛ اما هر دو ادعا صحت ندارد. توضیحات متا برای پست وبلاگ شما مهم است و یک عامل مفید برای رتبه‌بندی محسوب می‌شود. ارتباط گسترده‌ای بین رتبه‌بندی‌های گوگل و توضیحات متای بهینه سازی شده وجود دارد.

آن‌چه موتورهای جستجو انجام می‌دهند انتخاب واژه‌های کلیدی است. اما همچنین مهم است که کاربران گوگل بر روی پست شما کلیک کنند.

گوگل اشاره کرده است که به واژه‌های کلیدی متا اهمیتی نمی‌دهد، اما ممکن است Bing و برخی موتورهای جستجوی دیگر هنوز هم به واژه‌های کلیدی متا اهمیت دهند.

از متن Alt و Title معنادار در تصویر استفاده کنید

استفاده از تصاویر در محتوای شما روش خوبی برای هدایت ترافیک به وبسایت شما از طریق جستجوی تصویر است. بنابراین، بهینه سازی تصاویر برای پست‌های شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال، استفاده از واژه‌های کلیدی در متن Alt و Title تصویر شما باعث می‌شود که پست وبلاگتان هدفمندتر و متمرکزتر شود.

بنابراین قبل از آپلود آن‌ها اطمینان حاصل کنید که تصاویر شما دارای اسامی معنادار هستند. همچنین پس از افزودن تصویر به مقاله یا وبسایت وردپرس خود، باید متن Alt را اضافه کنید.

تصاویر همچنین کاربر را درگیر خود نگه می‌دارند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها مدت طولانی‌تری را در وبسایت شما بمانند و رتبه‌ی وبسایتتان را افزایش دهند. با این حال، شما همچنین باید بدانید که تصاویر بزرگ سرعت وبسایت شما را کاهش می‌دهند و در رتبه‌ی گوگل شما تأثیر منفی خواهند گذاشت. برای جلوگیری از این اتفاق، شما باید این کارها را انجام دهید:

از CDN استفاده کنید: شبکه‌ی تحویل محتوا (CDN) شبکه‌ای از سرورهای مستقر در مناطق استراتژیک است که در سراسر جهان قرار گرفته‌اند و برای افزایش سرعت وبسایت بسیار موثر است.

از پلاگین‌های Caching استفاده کنید: این امر به کاهش زمان بارگذاری کمک می‌کند و سرعت وبسایت شما را افزایش می‌دهد. این کار صفحه‌های وب شما را برای کاربرانی که برای اولین بار وارد آن شده‌اند را به صفحات استاتیک تبدیل می‌کند. بنابراین، هنگامی که همان کاربر برای بار دوم قصد وارد شدن به صفحه‌ی شما را داشته باشد، صفحه را از همان Cache بارگذاری می‌کند. و در نتیجه این کار باعث افزایش سرعت وبسایت شما می‌شود.

قبل از آپلود کردن، تصاویر خود را فشرده کنید: تصاویر سنگین زمان بیشتری را برای بارگذاری نیاز دارند. بنابراین، کاهش اندازه‌ی تصویر برای زمان بارگذاری وبسایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعداد کلمات خود را بررسی کنید

به گفته‌ی نویسندگان محتوا پست‌های وبلاگی یا مقالاتی که خیلی طولانی نیستند یا کلمات زیادی ندارند در رتبه‌بندی ضعیف موتورهای جستجو قرار می‌گیرند. به این دلیل رتبه‌ی ضعیفی می‌گیرد که اطلاعات کافی برای ارزشمند بودن ندارد.

به طور کلی، وبلاگ‌هایی که بر اساس اطلاعات بنا شده‌اند، باید حداقل دارای ۱۳۰۰ کلمه‌ی استاندارد باشند. همچنین مهم است که محتوای شما حاوی اطلاعات فراوانی باشد که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته شده است، به خصوص اگر واژه‌های کلیدی شما بسیار رقابتی هستند.

لینک دهی داخلی

اضافه کردن لینک‌های داخلی به پست‌های وبلاگتان اطمینان حاصل خواهد کرد که مخاطبان شما برای مدت طولانی‌تری در وبلاگتان بمانند. دلیل این امر خواندن مقاله‌هایی است که در وبلاگ شما به هم مرتبط هستند. همچنین به رتبه‌بندی بهتر صفحات دیگر وبسایت شما کمک می‌کند، زیرا باعث ایجاد ترافیک در آن صفحات می‌شود.

وقتی لینک‌ها را به صفحات دیگر خود اضافه می‌کنید، می‌توانید از واژه‌های کلیدی به عنوان متن متصل شده استفاده کنید، اما بیش از حد این کار را انجام ندهید.

اضافه کردن لینک‌های داخلی به سایر صفحات با اطلاعات مربوطه نشان می‌دهد که شما اطلاعات اضافی می‌دهید و موتورهای جستجوگر رتبه‌ی بهتری به شما می‌دهند.

لینک دهی خارجی

افزودن لینک‌ها به وبسایت‌های خارجی با اطلاعات مربوطه، به رتبه‌بندی وبسایت شما کمک می‌کند. اما اطمینان حاصل کنید وبسایت‌هایی که با آن‌ها عملیات لینک دهی را انجام می‌دهید در niche یا صنعت شما معتبر و قابل اعتماد هستند. این کار باعث افزایش اعتبار وبسایت شما خواهد شد.

البته اگر دلیلی برای تردید در صحت آن وبسایت‌ها دارید، برای جلوگیری از خراب کردن اعتبار خود، نباید با آن‌ها لینک دهی کنید.

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید سایت شما در صفحه‌ی اول جستجوهای گوگل قرار بگیرد، باید این روش‌ها را بکار بگیرید. همه‌ی این تکنیک‌ها در کنار هم کار می‌کنند تا به رتبه‌بندی بهتر شما کمک کنند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا