جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
PHP در مقابل JavaScript: چگونه بهترین زبان را برای پروژه خود انتخاب کنیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

PHP در مقابل JavaScript: چگونه بهترین زبان را برای پروژه خود انتخاب کنیم

اگر دیگران می‌گویند "جاوااسکریپت فقط برای توسعه فرانت اند و پی اچ پی برای سمت سرور است" به آنها گوش نکنید.

قبل از اینکه به این ادعا بپردازیم که یک زبان بهتر از زبان دیگر است، مطلبی وجود دارد که باید آن را روشن کنیم. نمی‌خواهیم بحث PHP و JavaScript را به مقایسه سیب و پرتقال تبدیل کنیم، بنابراین باید تفاوت اصلی JavaScript و PHP را بدانید.

PHP یک زبان برنامه نویسی است که فقط برای توسعه سمت سرور است. جاوااسکریپت به نوبه خود، در ابتدا به عنوان زبان توسعه فرانت اند طراحی شد. اما با معرفی Node.js در سال ۲۰۰۹، خیلی کامل‌تر شد.

این ادعای رایج مبنی بر این که JavaScript فقط برای توسعه فرانت اند است و PHP نیز برای بک اند است، درست نیست. امروزه شما می‌توانید کل برنامه را با JavaScript، هم از طرف کلاینت و هم از طرف سرور توسعه دهید. سوال این است که کدام زبان برای پروژه شما مؤثرتر است؟

بنابراین، اگر می‌خواهید بین PHP و JavaScript یکی را انتخاب کنید، به این نکته توجه کنید که با چه زبانی می‌خواهید برای توسعه بک اند استفاده کنید. ما برای کمک به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه، پی اچ پی و جاوااسکریپت را برای توسعه وب بر اساس معیارهای زیر مقایسه می‌کنیم:

  • مرور مختصر
  • عملکرد و سرعت
  • قابلیت توسعه
  • جامعیت داشتن
  • داشتن انجمن
  • یادگیری
  • سینتکس
  • مناسب برای چه برنامه‌هایی

PHP در مقابل JavaScript: چگونه بهترین زبان را برای پروژه خود انتخاب کنیم

مرور مختصر

JavaScript

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی سبک، چند پارادایم، سطح بالا، تفسیر شده یا کامپایل شده است. جاوااسکریپت که در سال ۱۹۹۵ توسط Brendan Eich معرفی شد، با استفاده از براکت، توابع کلاس اول و جهت‌گیری شی مبتنی بر نمونه اولیه مشخص می‌شود.

طبق آمار statista،حدود ۶۹ درصد از توسعه دهندگان در سراسر جهان از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند. این گزارشات نشان می‌دهد که محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی جهان از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون است.

PHP

PHP مخفف Hypertext Preprocessor است و یک زبان برنامه نویسی متن‌باز برای توسعه بک اند است. این زبان در سال ۱۹۹۴ توسط Rasmus Lerdorf ساخته شد و شناخت جهانی پیدا کرد. طبق بررسی W3Tech،حدود ۷۹ درصد از کل وبسایت‌ها از PHP استفاده می‌کنند. در میان محبوب‌ترین موارد فیسبوک، ویکی‌پدیا و البته وردپرس به چشم می‌خورند.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 0-0

عملکرد و سرعت

JavaScript

جاوااسکریپت با یک مدل اجرای I / O بدون انسداد مبتنی بر رویداد، مشخص می‌شود. چنین مدلی توسط حلقه رویداد و خوشه‌بندی گره تضمین می‌شود.

ماهیت ناهمزمان Node.js این امکان را می‌دهد تا به طور همزمان از طریق کل کد اجرا شود بدون اینکه منتظر اجرای برخی توابع باشد. به لطف بهره‌گیری از آن، جاوااسکریپت بهترین راه‌حل برای برنامه‌های کم تاخیر مانند سیستم‌عامل‌های استریمینگ است. Node.js توسط موتور V8، اتصال ثابت به سرور توابع برگشت‌پذیر، سرعت قابل توجهی دارد.

PHP

پی اچ پی با استفاده از یک مدل اجرای I / O چند رشته، طراحی شده است. برخلاف جاوااسکریپت، پی اچ پی همزمان است. خط دوم کد در PHP تا زمان اجرای خط اول نمی‌تواند اجرا شود، که این امر بسیار کندتر از جاوااسکریپت است.

در حالی‌که بدون شک پی اچ پی از لحاظ سرعت کندتر است، برخی بر این عقیده‌اند که از جاوااسکریپت پایدارتر است. با این حال، این مزیت کاملا مبهم است و صد در صد تضمین شده نیست.

قابلیت اطمینان و پایداری هر دو PHP و JavaScript برای تفسیر باز است. اما به لطف سرعت فوق‌العاده، جاوااسکریپت یک امتیاز را کسب می‌کند.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 0-1

قابلیت توسعه

JavaScript

جاوااسکریپت را می‌توان با HTML ، XML و Ajax ترکیب کرد.

چندین فریمورک بزرگ برای جاوااسکریپت وجود دارد و نمی‌توان یکی از آن‌ها را برتر دانست، زیرا هرکدام ویژگی خاص خود را دارند.

محبوب ترین تکنولوژی‌های فرانت اند Vue.js، Angular و React هستند، اما در اینجا در KeenEthics ما شاهد آینده‌ای روشن برای Svelte هستیم.

رایج ترین فریمورک سمت سرور Node.js است. بسته به اینکه چه فریمورکی را انتخاب می‌کنید، ممکن است سرعت، هزینه توسعه، عملکرد و سایر مشخصات فنی برای برنامه شما تعیین کننده باشد.

Node.js همراه با (NPM (Node Package Manager از پیش نصب شده است. NPM زندگی توسعه دهندگان را بسیار تسهیل می‌کند و بزرگترین رجیستری نرم افزاری در جهان است.

PHP

پی اچ پی را می‌توان تنها با HTML ترکیب کرد.

احتمالا بزرگترین مزیت PHP در دسترس بودن CMS هایی مانند WordPress یا Drupal است. این راه‌حل‌ها ممکن است تا حد زیادی آسان و حتی ارزان‌تر شود. PHP همچنین با هر تکنولوژی LAMP stack و راه‌حل‌های سرور مانند MySQL یا PostgreSQL قابل گسترش است.

دو مدیر بسته برای پی اچ پی وجود دارد. PHP-PEAR و Composer.PEAR که یک کتابخانه ساختاری از کد پی اچ پی متن‌باز است و مخفف PHP Extension and Application Repository می‌باشد. کامپوزر ابزاری برای مدیریت وابستگی برای پی اچ پی است.

به طور کلی، جاوااسکریپت فرصت‌های بیشتری را برای توسعه پذیری ارائه می‌دهد، بنابراین برنده این امتیاز است.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 0-2

جامعیت داشتن

جاوااسکریپت کراس پلتفرم است و پی اچ پی هم همینطور. هر دوی پی اچ پی و جاوااسکریپت در درجه اول با هدف توسعه برنامه‌های وب انجام می‌شوند، اگرچه هر دو می‌توانند برای توسعه برنامه‌های تلفن همراه نیز استفاده شوند.

JavaScript

بزرگترین مزیت جاوااسکریپت نسبت به پی اچ پی در این واقعیت نهفته است که جاوااسکریپت یک زبان توسعه Full-Stack است. اکثر مقایسه‌های JS و PHP تاکید می‌کنند که جاوااسکریپت فقط مختص فرانت اند است، اما این درست نیست. شما می‌توانید یک وبسایت کامل یا برنامه تلفن همراه را با هیچ تکنولوژی دیگری به جز جاوااسکریپت ایجاد کنید.

تجربه KeenEthics آن را اثبات می‌کند. به عنوان یک شرکت JS کار، با استفاده از جاوااسکریپت، طرح های اولیه وبسایت و موبایل را از ابتدا ایجاد می‌کنیم.

PHP

پی اچ پی فقط یک زبان توسعه بک اند است. پی اچ پی متعلق به پشته LAMP است که مخفف Linux،Apache ، MySQL و PHP / Perl / Python است.

برای ایجاد یک برنامه وب با این فناوری پشته، یک مهندس نرم‌افزار باید چهار سیستم سینتکس مختلف و همچنین HTML و CSS را بشناسد. جابجایی بین زبان‌ها نه راحت است و نه کارآمد و فرایند یادگیری را پیچیده می‌کند.

توسعه جاوااسکریپت توسعه فول استک است که بزرگترین مزیت آن است.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 0-3

داشتن انجمن

JavaScript

با توجه به stackshare.io، دلایل اصلی توسعه دهندگان از لذت کار با جاوااسکریپت، جهانی بودن آن (می‌توان در قسمت کلاینت و سرور استفاده کرد)، محبوبیت آن (همه جا هست) و قابلیت توسعه آن (داشتن فریمورک‌های عالی) می‌باشد.

جاوااسکریپت توسط Netflix، LinkedIn، Trello، Uber، Airbnb، Instagram، eBay، NASA و Medium استفاده می‌شود.

بیشتر فریمورک‌های JS منبع‌باز هستند، اما خود JS نیست.

جاوااسکریپت محبوب ترین زبان در GitHub با بیش از ۲۰٪ تقاضا است.

PHP

Stackshare.io نشان می‌دهد که محبوب ترین مزیت‌های پی اچ پی داشتن یک اجتماع بزرگ، منبع‌باز و استقرار ساده است.

پی اچ پی توسط شرکت‌هایی مانند Facebook ،Lyft ،Wikipedia ،Slack ،Tumblr و ۹GAG استفاده می‌شود.

کد پی اچ پی منبع‌باز است و همین امر باعث انعطاف‌پذیری بیشتر و قابل تنظیم‌تر می‌شود.

درGitHub ، پی اچ پی با حدود ۵٪ تقاضا، رتبه هشتم را کسب می‌کند.

هر دو زبان دارای انجمن پشتیبانی عظیمی هستند و مورد حمایت غول‌های فناوری بزرگ قرار می‌گیرند. در این بخش هم پی اچ پی و هم جاوااسکریپت امتیاز کسب می‌کنند.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 1-4

یادگیری

JavaScript

تنظیم جاوااسکریپت، یعنی Node.js برای سمت سرور چندان پیچیده نیست. اما از پی اچ پی مشکل‌تر است. یک توسعه دهنده اولیه JS باید دانش بیشتری نسبت به یک توسعه دهنده PHP در ابتدا داشته باشد.

با این حال، تلاش شما برای یادگیری جاوااسکریپت کاملا بازدهی دارد. از آنجا که جاوااسکریپت جهانی‌تر از پی اچ پی است، تلاش برای یادگیری ارزش بسیار بیشتری را به همراه دارد.

PHP

پی اچ پی برای شروع یادگیری بسیار ساده‌تر از جاوااسکریپت است. تنظیم سرور به آسانی ایجاد یک فایل php. است، نوشتن چند خط کد محصور شده با برچسب‌های <?php ?> و سپس وارد کردن URL به برگه مرورگر.

همچنین خصوصیات پی اچ پی مانند توابع متناقض یا مقادیر بازگشتی، آسان‌تر از خصوصیات جاوااسکریپت و فریمورک‌های خاص آن و درک آن نیز نسبتا راحت‌تر است.

پی اچ پی یک امتیاز را برای سهولت در یادگیری کسب می‌کند. توسعه دهندگان اولیه قطعا به این خاطر از آن قدردانی می‌کنند.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 2-4

سینتکس

سینتکس یک زبان برنامه نویسی در بیشتر موارد، صرفا ترجیح شخصی است. بنابراین هیچ‌کدام از زبان‌ها در این‌جا امتیازی کسب نمی‌کنند.

با این حال، ما یک مقایسه جانبی در کنار قوانین نحوی JS و PHP را ارائه می‌دهیم تا بتوانید به این ترتیب انتخاب خود را برای یادگیری این زبان‌ها انجام دهید. شاید برخی از خصوصیات یک زبان خاص برای شما بهتر عمل کند.

  • هر دو زبان پی اچ پی و جاوااسکریپت از براکت‌هایی در انواع مختلف از جمله براکت‌های فرفری، گرد و مربع استفاده می‌کنند.
  • در هر دو زبان پی اچ پی و جاوااسکریپت متغیرها از هر نوعی می‌توانند باشند و خودشان را نیز تغییر دهند. همچنین می‌توانید از طریق تماس با یک اپراتور متخصص زبان، انواع داده در هر زبان را چک کنید.
  • در هر دو زبان، آرایه‌ها با "0" شروع می‌شوند.
  • حلقه for() عملکرد یکسانی در هر دو زبان دارد، تفاوت فقط در نحوه اعلام متغیر داخل براکت‌ها است. حلقه ()foreach که مختص PHP است، می‌تواند به راحتی به حلقه for() در JS تبدیل شود.
  • در JS، متغیرها بصورت پیش فرض global هستند مگر اینکه local با var باشند. یک متغیر محلی برای همه جای یک تابع یا زیرمجموعه‌های آن در دسترس است.
  • در JS، هم جمع و هم ادغام با "+" انجام می‌شود.
  • JS در متغیرها و توابع، حساس به حروف کوچک و بزرگ است.
  • در JS هیچ آرایه انجمنی (جفت‌های کلیدی) وجود ندارد، شما باید به جای آن از رشته‌های JSON استفاده کنید.
  • در JS، آرایه‌ها و اشیا بسیار مشابه‌ یکدیگرند و اغلب قابل تعویض هستند. یک مورد شی را می‌توان به عنوان یک آیتم آرایه نیز ارجاع داد.
  • در JS، موارد موجود در اشیا با نام کامل ارجاع می‌شوند.
  • PHP از علائم دلار "$" برای بیان متغیرها استفاده می‌کند، در حالی که JS چنین علامتی ندارد. همه متغیرها بصورت پیش فرض local هستند مگر اینکه global اعلام شوند. متغیر محلی در زیرمجموعه‌ها در دسترس نخواهد بود مگر اینکه آن‌را در یک آرگومان تصدیق کنید.
  • در PHP، جمع کردن با "+" و ادغام با "." انجام می‌شود.
  • PHP فقط در متغیرها حساس به حروف بزرگ و کوچک است.
  • PHP هم آرایه‌های عددی و هم گروهی را می‌پذیرد.
  • در PHP، آرایه‌ها و اشیا چیزهای کاملا متفاوت با سینتکس متفاوت هستند.
  • در PHP، آیتم‌های موجود در اشیا با فلش "->" ارجاع می‌شوند.

این‌ها برخی از اساسی‌ترین اختلافاتی است که باید درباره این زبان‌ها بدانید. این مقاله را برای برخی از تفاوت‌های نحوی بین PHP و JavaScript بررسی کنید.

همانطور که گفتیم، هیچ یک از زبان‌ها در این بخش امتیازی کسب نمی‌کنند، زیرا سینتکس، مسئله‌ای ترجیحا شخصی است.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 2-4

مناسب برای چه برنامه‌هایی

JavaScript

جاوااسکریپت میزبان سرور اختصاصی دارد، که این امر آن را برای پروژه‌های بزرگ بسیار مناسب می‌کند. همچنین می‌تواند برای توسعه در هر دو قسمت فرانت و بک هر نوع نرم‌افزاری از جمله بازی های سه بعدی، راه‌حل‌های AR / VR، محصولات IoT و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

PHP

اگرچه پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است، اما در درجه اول برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می‌شود. با توجه به در دسترس بودن سیستم‌های مدیریت محتوا مبتنی بر PHP مانند Moodle و WordPress ، PHP بهترین راه‌حل برای وبلاگ‌ها، سیستم‌های مدیریت یادگیری و وبسایت‌های تجارت الکترونیکی است.

از نظر برنامه‌هایی که کدام زبان برای آن مناسب است، هر زبان متفاوت است اما نه بهتر و نه بدتر از رقیبش، PHP و JavaScript هر دو کاملا جهانی‌اند، بنابراین هر دو یک امتیاز را کسب می‌کنند.

پی اچ پی در مقابل جاوااسکریپت: 3-5

جمع‌بندی

مقایسه بین PHP و JavaScript با نمره 3 به 5 پایان می‌یابد و JS پیروز میدان است.

هر دو زبان از نظر پشتیبانی، توسعه‌پذیری و برنامه‌هایی که برای آن‌ها مناسب‌اند، نسبتا خوب عمل می‌کنند. جاوااسکریپت مطمئنا از نظر سرعت و جامعیت داشتن، کارایی بیشتری دارد. در ضمن، از نظر سهولت در یادگیری به پای PHP نمی‌رسد.

فقط بخاطر داشته باشید، این بدان معنی نیست که JavaScript و Node.js به طور خاص همیشه بهترین انتخاب هستند، بستگی به شما و پروژه‌تان دارد.

Node.js را انتخاب کنید:

  • اگر قصد دارید یک برنامه تک صفحه‌ای ایجاد کنید.
  • اگر قصد دارید یک برنامه real-time مانند سرویس پخش یا پیام‌رسان بسازید.
  • اگر قصد دارید یک پروژه بزرگ با بارگیری داده‌های سنگین بسازید.
  • اگر از JavaScript برای توسعه فرانت اند استفاده می‌کنید.

PHP را انتخاب کنید:

  • اگر می‌خواهید یک وبلاگ یا یک وبسایت تجارت الکترونیکی طراحی کنید.
  • اگر قبلا از برخی فناوری‌های LAMP استفاده کرده‌اید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است