نحوه‌ی قیمت گذاری بر روی خدمات طراحی وب خود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نحوه‌ی قیمت گذاری بر روی خدمات طراحی وب خود

چگونگی تعیین قیمت خدماتتان، طرز دید مشتری‌ها را نسبت به تجارت شما، بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کسانی که در عرصه فریلنسری تازه وارد هستند، همیشه این وسوسه وجود خواهد داشت که به منظور دریافت پروژه‌های بیشتر، قیمت‌های خود را پایین‌تر مطرح کنند. با انجام این کار، ممکن است شما افرادی را به حرفه خود دعوت کنید که ارزش کارهای شما را نمی‌بینند. چنین افرادی از شما سو‌استفاده می‌کنند و برای مدت طولانی‌ای مشتری‌تان نخواهند ماند. وقتی قیمت‌های خود را پایین می‌آورید، نشان می‌دهید که به ارزش خود و کسب و کارتان اهمیتی نمی‌دهید.

بنابراین چگونه می‌توانید قیمت‌های خود را مشخص کنید؟ دقیقا مثل انگیزه، قیمت گذاری نیز شامل دو بخش داخلی و خارجی است.

قیمت گذاری داخلی

قیمت گذاری داخلی همان چیزی است که شما در پیش خودتان نگه می‌دارید و برای مشتری آشکار نمی‌کنید. این شامل تمام عوامل یا عناصر لازم در جهت قیمت گذاری می‌باشد و نشان می‌دهد که باید چقدر از مشتری‌های خود حقوق دریافت کنید. این دستورالعمل، حداقل نرخ قابل قبول (MAR) نامیده می‌شود. این به معنای پایین‌ترین نرخ قابل قبولی است که شما حاضرید در ازای آن با مشتری کار کنید.

محاسبه‌ی MAR شامل مالیات و هزینه‌های شخصی و شغلی شما، براساس تعداد ساعات کاری بر روی یک پروژه است. به عنوان مثال، هزینه‌های شخصی شما مثل غذا، سرپناه، پوشاک و سایر وسایل مورد نیاز برای زندگی کردن، سالیانه ۳۰ هزار دلار هزینه دارد؛ این درحالی است که هزینه‌های شغلی شما سالانه ۵ هزار دلار است. حال اجازه دهید بگوییم که شما قصد دارید روزی ۶ ساعت به مدت ۴۸ هفته (۱۴۴۰ ساعت) کار کنید.

حالا این دو هزینه را با هم جمع کنید، می‌شود ۳۵ هزار دلار و سپس آن را بر ۱۴۴۰ ساعت تقسیم کنید. شما ۲۴.۳۱ دلار دریافت می‌کنید، این همان حداقل نرخ قابل قبول شما می‌باشد. حال اگر مالیات ۲۰ درصدی را به آن اضافه کنیم، چیزی حدود ۲۹.۷۰ دلار خواهد شد. 

این محاسبات در افراد مختلف متفاوت است زیرا هر شخص ملاحضات و متغیرهای خاص خودش را دارد. با این وجود، منظور کلی من این است که شما باید از این به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا هرگز کمتر از MAR خود حقوق دریافت نکنید.

قیمت گذاری خارجی

قیمت گذاری خارجی همان چیزی است که می‌توانید در موردش با مشتری بحث و گفتگو داشته باشید. این همان قیمتی است که با ارزش پروژه مطابقت دارد. این همان قیمتی است که وقتی به شما پرداخت می‌شود، سبب خواهد شد بهتر کار کنید. با توجه به قیمت گذاری‌های خارجی، چند نکته در اینجا برای یادآوری آورده شده است:

۱. حواستان به رقابت باشد

برای اینکه به یک ایده دست پیدا کنید، ببینید دیگران برای خدمات خود چه نرخی را تعیین می‌کنند. با این حال، قیمت‌های دیگران نباید روی شما تاثیر بگذارد زیرا به احتمال زیاد، بیشتر فریلنسرهای تازه وارد در حال فروش سرویس های خود به ارزش کمتر هستند. ممکن است افزایش دادن قیمت‌هایتان نسبت به سایر فریلنسرها، کاری سخت به نظر برسد اما پایداری شغل شما را به عنوان یک فریلنسر طراح تعیین می‌کند. 

۲. هرگز قیمت خود را براساس ساعت تعیین نکنید

هنگامی که به سایت‌ها و بازارهای شغلی می‌روید، خواهید دید که بسیاری از پروژه‌ها بر اساس ساعت مشخص شده‌اند. اگرچه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما چنین قیمت گذاری‌ای معایب خاص خودش را دارد. وقتی از یک مشتری براساس ساعت حقوق دریافت کنید، سبب می‌شوید آن‌ها مدام زمان را در نظر داشته باشند. این بدان معناست که اگر به اتمام رساندن پروژه کمی به درازا بکشد، مشتری ممکن است از این مدت زمان طولانی شاکی شود.

بعضی اوقات، اعمال تغییرات خاصی که تاثیرات بزرگی بر وب سایت می‌گذارد، تنها چند دقیقه طول می‌کشد. اگر این اتفاق بیفتد، شما از مقدار ارزشی که مشخص کرده‌اید، کمتر هزینه دریافت می‌کنید. حقوق ساعتی، خلاقیت شما را محدود می‌کند و این به نوبه خود بر ارزش کارهای شما تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین خیلی بهتر است که در کنار مشتری‌های خود آینده نگر باشید و به آن‌ها بگویید که قیمت‌های شما براساس مشکلات و فرآیندهای موجود در پروژه تعیین می‌شوند.

برای دستیابی به اهداف مشتری در وب سایت، می‌توانید مراحل و راهکارهایی را که انجام می‌دهید ذکر کنید. وقتی مشتری از توانایی شما در با ارزش کردن پروژه آگاهی داشته باشد، دیگر در قبول نرخ و قیمت‌های شما تردید نخواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است مشتریان با دانستن ارزش شما، حقوق‌تان را بیشتر از آنچه که موافقت شده پرداخت کنند.

۳. براساس ارزش خود دستمزد دریافت کنید

در اینجا، ارزش فقط به زمان شما مربوط نمی‌شود، بلکه به تجربه‌ای که مشتری در همکاری با شما دارد نیز مرتبط خواهد بود. به یاد داشته باشید که شما علاوه بر زمان، در حال استفاده کردن از تخصص خود نیز هستید. این شامل خدمات شما، نحوه ساخت پروژه و نتیجه ی نهایی پروژه می‌باشد.

۴. وقت بگذارید تا با مشتریان خود صحبت کنید

فریلنسرهایی که در زمینه وب به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، اغلب با بستن سریع قرارداد اشتباه می‌کنند. در اینجا اتفاقی که رخ می‌دهد این خواهد بود که اعتماد بین شما و مشتری کم رنگ خواهد شد، چون مشتری احساس می‌کند که شما به او اعتماد ندارید و تصور می‌کنید که ممکن است شما را قال بگذارند. از طرف دیگر، ممکن است یک مشتری در مورد نرخ حقوقی شما سوالاتی را بپرسد و بخواهد بداند که بدون گفتگو در مورد جزئیات، در چه زمانی قادر به تکمیل پروژه خواهید بود. بنابراین، عقلانی است که قبل از شیرجه زدن در پروژه‌ای جدید، احتیاط کنید. 

چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟

ابتدا بدانید که مشتری شما واقعا می‌خواهد چه چیزی را بدست آورد. آیا آن‌ها فقط قصد طراحی مجدد وب سایت را دارند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند کالای جدیدی را معرفی کرده یا ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنند؟

شما می‌توانید به جای یک گزینه، گزینه‌های مختلفی را ارائه دهید. یکی از آن‌ها سرویس‌های اصلی‌ای است که شامل خواسته‌های مشتری‌تان می‌باشد و اما سرویس‌های ویژه که شامل چیزهایی است که مشتری شما نمی‌داند به آن‌ها نیاز دارد تا زمانی که شما آن‌ها را مطرح می‌کنید.

در آخر، اطمینان حاصل کنید که شرایط پرداخت و چگونگی اتمام پروژه را تعیین کرده باشید. این اطلاعات می‌تواند شامل زمان پرداخت حقوق اولیه، نقاط عطف و مهلت زمانی اتمام پروژه باشد.

۵. همیشه قیمت خود را بر اساس اهداف مشتری تعیین کنید

به جای اینکه تمام تمرکز خود را روی رسیدن به نتیجه فوری‌ای که مشتری می‌خواهد بگذارید، سعی کنید بر روی اهداف کلی آن‌ها تمرکز داشته باشید. در اینجا متخصص شما هستید و بیشتر اوقات، مشتری واقعا نمی‌داند که به چه چیزهایی احتیاج دارد. سعی کنید نیازهای واقعی و اصلی آن‌ها را درک کرده و از آن‌ها سوال‌هایی را بپرسید تا بفهمید که چه خواسته‌ای دارند. شما از صحبت‌های آن‌ها در رابطه با روند کار، حیرت زده خواهید شد. 

مشتریانی که تقاضای اعمال میانبر در پروژه‌ها را دارند، همان مشتریانی هستند که باعث سردردهایتان خواهند شد. بنابراین مطمئن شوید که از چنین مشتریانی دوری می‌کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی