چه زمانی دیگر برنامه نویسی برای شما مناسب نیست و باید از آن دوری کنید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چه زمانی دیگر برنامه نویسی برای شما مناسب نیست و باید از آن دوری کنید؟

برنامه نویسی حوزه شغلی بسیار جذابی است. افراد بسیار زیادی به امید پیدا کردن یک شغل مناسب وارد چنین حوزه‌ای شده و فکر می‌کنند بعد از یک مدت کلنجار رفتن و تمرین کردن در این حوزه، می‌توانند هر چه که دوست دارند بسازند و در هر تیمی که می‌خواهند استخدام شوند. اما آیا چنین است؟ مهمترین موضوعی که پیش از همه این موارد وجود دارد این است که آیا شما برای برنامه نویسی ساخته شده‌اید؟

منظور از این قضیه این نیست که برای برنامه نویسی نیاز به یکسری دانش ذاتی دارید خیر، منظور بیشتر تیپ شخصیتی شما و میزان تحمل‌تان در ارتباط با این حوزه است. برنامه نویسی یک فرایند آموزشی طولانی داشته و همچنین در عمل کار کردن روی پروژه‌ها چندان نیز آسان نخواهد بود به همین دلیل بهتر است در ارتباط با تیپ شخصیتی مورد نیاز برنامه نویسی کمی تحقیق کنید.

در این مقاله قصد داریم موارد و شرایطی را بررسی کنیم که براساس آن‌ها شما نخواهید توانست برنامه نویس خوبی بشوید و بیشتر از هر چیزی خود را آزار خواهید داد.

شما نمی‌توانید تمرکز کنید

هیچکس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که برنامه نویسی به تمرکز نیاز دارد. بزرگ یا کوچک بودن کارها اهمیت ندارد. ما برای انجام دادن کوچک‌ترین پروژه‌ها نیز به تمرکز بالایی نیاز خواهیم داشت. وقتی مشغول یاد گرفتن زبان‌های مختلف هستید، باید روی یادگیری و منبع خود تمرکز کنید. برای تمرکز کردن می‌توانید از تکنیک‌های خاصی مثل Pomodoro استفاده کنید. در این روش شما کارهای خود را به مدت 45 دقیقه انجام داده و سپس 15 دقیقه استراحت می‌کنید.

اگر از تکنیک های مختلف استفاده کردید اما همچنان در تمرکز کردن با مشکل مواجه شدید، احتمالا برنامه نویسی به درد شما نخواهد خورد. شما در محل کار خود نیز به تمرکز نیاز دارید. باید طوری به مانیتور نگاه کنید که انگار مشغول تماشای یک فیلم هستید. البته به عنوان یک نکته مهم این قضیه را بگوییم که خود پروسه تمرکز کردن و متمرکز شدن روی یک قضیه خاص نیاز به تمرین داشته و شما باید در این مسیر گام بگذارید. اگر براستی تمرکز کردن برای‌تان سخت باشد و نتوانید به خوبی در این زمینه توانایی پیدا کنید نتیجه خواهیم گرفت که برنامه نویسی نمی‌تواند برای شما چندان مناسب باشد.

آماده ارتقا پیدا کردن نیستید

اگر آماده‌ی تقویت کردن مهارت‌های خود نباشید، احتمالا در این مسیر با مشکل مواجه خواهید شد. اگر برنامه نویسی را به تازگی شروع کرده‌اید، باید از منطقه امن خود بیرون بیایید. وقتی با نحوه عملکرد یک آرایه آشنا شدید، به سراغ موضوع بعدی رفته و heap را یاد بگیرید. به یاد گرفتن ادامه دهید. گاهی اوقات شرکت‌ها از شما می‌خواهند تا بسته به نیازهای پروژه مواردی مثل SQL، یادگیری ماشین، توسعه وب و رایانش ابری را بیاموزید.

منظور کلی ما از این قضیه این است که برای متخصص شدن در حوزه برنامه نویسی شما باید به صورت همیشگی و دائم در حال یادگیری باشید و مسائل و موضوعات جدید را یاد بگیرید. غیر از این حالت برنامه نویسی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد چرا که تکنولوژی‌ها هر روز تغییر کرده و شما در این مسیر نیاز دارید که به صورت مداوم سطح تخصص خود را ارتقا دهید.

ذهن شما توانایی حل مسئله ندارد

اگر نمی‌توانید مشکلات را حل کنید، باید با تمرین کردن مهارت حل مسئله را در خودتان پرورش دهید. باید تفکر تحلیلی خود را به مرور زمان بهبود بخشید. باید در این سفر به حل معماها و هزاران مشکل واقعی علاقه‌مند باشید. ما به عنوان یک برنامه نویس باید بفهمیم که چگونه می‌توانیم مسائل را به شکلی موثر و بهینه حل کنیم.

شما باید با تمرین و تلاش این ذهنیت را در خودتان به وجود بیاورید. اگر نمی‌توانید یک ذهن مشکل‌گشا را توسعه دهید، احتمالاً برنامه نویسی برای شما مناسب نخواهد بود.

شما صبور نیستید

برنامه نویسی مستلزم صبر و شکیبایی است. اگر انسان صبوری نیستید، یعنی برنامه نویسی به درد شما نمی‌خورد. یادگیری این حرفه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. هیچکس نمی‌تواند برنامه نویسی را یک روزه یاد بگیرد. مسلط شدن بر این موضوع می‌تواند تا ماه‌ها و سال‌ها نیز طول بکشد. ما می‌توانیم اصول مربوط به آن را در یک هفته یاد بگیریم اما کسب مهارت در سایر جنبه‌ها به زمان نیاز دارد. برای حل برخی از مشکلات به صبر و تمرکز نیاز خواهید داشت. اگر کارهای خود را ناتمام رها می‌کنید یا حوصله تکمیل کردن آن‌ها را ندارید، یعنی برنامه نویسی برای‌تان مناسب نیست.

شما می‌ترسید

این موضوع برای افراد مبتدی است و برنامه نویسان باتجربه می‌توانند از این بخش بگذرند. افراد مبتدی از امتحان کردن مفاهیم دشوار می‌ترسند. من در گذشته از یاد گرفتن ساختمان داده درختی می‌ترسیدم. شما قطعاً با تمرینات درست می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید. امتحان کردن مفاهیم جدید و دشوار هیچ ایرادی ندارد. ترسیدن عیب ندارد چون همه در بازه‌ای از زمان جای شما بوده‌اند. برای بالا رفتن از یک نردبان هزار پله باید اولین قدم را بردارید. اگر در برداشتن اولین گام با مشکل روبرو هستید، ممکن است برنامه نویسی برای شما مناسب نباشد.

خلاصه

هدف این مقاله از بین بردن انگیزه شما نیست. اگر به خودتان باور داشته باشید هیچکس جلودارتان نخواهد بود. همه ما روزهای بدی را تجربه کرده‌ایم. همه در ابتدای سفر خود تازه‌کار بودند اما با دنبال کردن تمرینات درست به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شدند. به خودتان اعتماد داشته باشید و دلیل شروع کردن این حرفه را فراموش نکنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 8 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا