معرفی پر کاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سال 1402
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

معرفی پر کاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سال 1402

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بدانید در سال جدید کدام زبان‌های برنامه‌نویسی در زُمره بهترین و پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی قرار گرفته‌اند. خب اگر شما هم چنین مسئله‌ای در ذهن‌تان وجود دارد می‌توانید با ادامه این مقاله همراه بوده و از نتیجه‌گیری‌های نهایی آن که از چندین سایت مختلف دریافت شده استفاده کنید.

اما پیش از آنکه وارد موضوع اصلی شویم یک نکته را باید متذکر شوم:

  • هیچ زبان برنا‌مه‌نویسی به نسبت دیگر زبان‌ها از برتری تمام و کمال برخوردار نیست. هر زبان برنامه‌نویسی در نهایت یک ابزار برای پیاده‌سازی چیزی بوده و هر کدام از آن‌ها دارای خصوصیات منحصر به فرد خودشان هستند. زبان‌های برنامه نویسی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد براساس شاخص‌های رای‌گیری و استفاده‌پذیری در رتبه برترین زبان‌ها بوده و در نتیجه شاخص‌های پیچیده‌ای در پس زمینه آن وجود ندارد.

منابع

ما برای درک اینکه کدام زبان‌های برنامه‌نویسی از همه موارد دیگر از محبوبیت و استفاده‌پذیری بیشتر برخوردار است می‌توانیم از منابع مختلفی استفاده کنیم که برای این مقاله ما از سه منبع زیر استفاده کرده‌ایم:

PYPL – در این وبسایت براساس جستجوهای گوگل برای Programming language Tutorial و مقایسه آن با سال‌های قبل متوجه می‌شود که چه زبان‌های برنامه‌نویسی بیشترین جستجو را بین کاربران داشته و در نهایت چه شاخص‌هایی باعث می‌شود که برنامه‌نویسان تازه کار وارد فرایند یادگیری هر کدام از زبان‌های برنامه نویسی شوند.

TIOBE Index – یک شاخص ماهانه که کار خود را از سال ۲۰۰۱ شروع کرد و ساختار آن مبتنی بر جستجوهایی است که در بین کاربران موتورهای جستجوگر اتفاق افتاده. این شاخص بروزترین شاخص برای تعیین رتبه‌بندی زبان‌ها و تکنولوژی‌های مختلف است.

IEEE Spectrum – اگر جزو افرادی هستید که با استفاده کردن از یک منبع راضی نخواهید بود و نیاز دارید که حتما چندین منبع را با همدیگر مقایسه کنید بهتر است از IEEE استفاده کنید. در این وبسایت شما نتیجه جستجوهای ۱۲ منبع مختلف را مشاهده خواهید کرد و در این حالت اطلاعات آماری بسیار دقیقی را می‌توانید دریافت کنید.

StackOverflow developer surveys – هر سال وبسایت StackOverFlow یک نظرسنجی سالیانه را برای توسعه دهندگان دنیا ایجاد کرده و سوالات بسیار زیادی را از آنان می‌پرسد که یکی از آن‌ها زبان برنامه نویسی‌ است که در حال استفاده از آن هستند. در پایان هر سال نتایج این سوالات منتشر شده و می‌توان از منابع آن استفاده کرد.

لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

در ادامه با لیست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی با شما همراه خواهیم بود. در این نتایج نیز ما از تمام منابع بالا و حد میانگین‌شان کمک گرفته ایم.

زبان برنامه‌نویسی پایتون

python logo

پایتون برای چند سالی‌ست که به عنوان محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی در بین شرکت‌ها و افراد مختلف شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۲ نیز چیز زیادی تغییر نکرده است. در حال حاضر تب و تاب برای یادگیری پایتون بسیار زیاد بوده و هر کسی که با آن آشنایی ندارد مطمئنا یکبار هم که شده سری به سینتکس آن زده و نگاهی کلی به ساختار آن انداخته است.

پایتون توسط دیتا ساینتیست‌ها، توسعه‌دهندگان سمت سرور، متخصصان امنیت و... مورد استفاده قرار گرفته و پروژه‌های متن باز بسیاری را در اختیار دارد.

پایتون یک زبان بسیار ساده از نظر سینتکس بوده و مشهور به این است که فرایند یادگیری ساده‌ای دارد. در کنار این ساده بودن پایتون به شدت قدرتمند و براساس فاکتورهای مختلفی بسیار منعطف است.

یکی از موضوعاتی که برای پایتون پیش‌بینی می‌کنند این است که ممکن است به شدت سریع اشباع شود و افراد بسیار زیادی سراغ آن بروند که در نهایت منجر به یک کمبود فرصت شغلی بسیار زیاد می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی جاوا

java - still one of the best programming language to learn in 2022

جاوا در سال ۱۹۹۵ ایجاد شده و به عنوان یک تکنولوژی نسبتا قدیمی از آن یاد می‌شود. با این حال هنوز هم جاوا یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و بسیار محبوب در بین شرکت‌های مختلف بوده و در زمینه‌های مختلف توسعه نرم افزار از توانایی‌های آن استفاده می‌کنند.

توسعه اپلیکیشن‌های آندرویدی به صورت پیشفرض هنوز براساس جاوا انجام شده و کاربردهای گسترده‌ای که در حوزه توسعه نرم افزارهای سمت سرور، مدل‌های هوش مصنوعی و... می‌توان از آن شاهد بود موضوع مهم دیگری است.

البته جاوا یک زبان قدیمی بوده و افرادی که به تازگی قصد استفاده از جاوا را دارند بیشتر دنبال جایگزین‌های مدرن‌تری هستند. کاتلین انتخاب خوبی برای این دسته از افراد و شرکت‌ها خواهد بود.

زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت

javascript is one of the best programming language to learn in 2022

جاوا اسکریپت در چند آمار مقام دوم را بدست آورده اما با توجه به یک آمار دقیق‌تر ما جاوا اسکریپت را در سومین رتبه قرار داده‌ایم. مطمئنا همه مخاطبان وبسایت راکت با جاوا اسکریپت آشنایی دارند و حوزه نفوذ آن را به خوبی می‌دانند.

جاوا اسکریپت زبان اصلی دنیای اینترنت بوده و برای بسیاری از کارهای اصلی که در دنیای اینترنت اتفاق می‌افتد مناسب است. جاوا اسکریپت برای توسعه رابط کاربری و توسعه سمت سرور که دو قسمت مهم اپلیکیشن هستند مناسب بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

یادگیری جاوا اسکریپت شما را قادر می‌سازد تا در زمینه‌های مختلف کاری به خوبی بتوانید ادامه بدهید و بیشتر از همیشه فرصت شغلی را دریافت بکنید چرا که هر شرکتی به یک برنامه‌نویس جاوا اسکریپت نیاز پیدا خواهد کرد.

زبان برنامه نویسی سوئیفت

swift logo

سوئیفت زبان برنامه نویسی کاربردی توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم‌ عامل‌های شرکت اپل است. سوئیفت دومین راهکار جامع برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی بعد از جاوا در نظر گرفته شده و از اهمیت و علاقه بسیار زیادی برخوردار است.

قبل از ایجاد این زبان برنامه‌نویسی اپل برای توسعه اپلیکیشن‌های خود از زبان Objective-C استفاده می‌کرد که نهایتا بعد از توسعه سوئیفت کنار گذاشته شد و دیگر مورد توجه توسعه دهندگان جدید قرار نگرفت.

اگر قصد دارید وارد دنیای اپل شوید و توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی و البته دسکتاپی را در این اکو سیستم تجربه کنید بدون سوئیفت راه به جایی نخواهید برد. در نتیجه با صبر و حوصله این زبان برنامه نویسی دوست داشتنی را یاد بگیرید.

زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس

c++ logo

اگرچه سی‌پلاس‌پلاس یک زبان برنامه نویسی قدیمی است اما هنوز هم بسیاری از زبان‌های مدرن و اپلیکیشن‌های امروزی به آن وابسته هستند و برای ادامه راه به استفاده از آن نیاز دارند. سی‌پلاس‌پلاس زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند و در عین حال سریع است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته این نکته را باید یاد آور شوم که فرایند یادگیری آن به نسبت زبان‌های دیگری که در این مقاله معرفی کردیم پیچیده بوده و ممکن است چندان مورد توجه مبتدیان قرار نگیرد.

در پایان

همانطور که پیشتر گفتم هیچ زبان برنامه نویسی بهتر از دیگر زبان‌ها نیست و هر کدام دارای کاراکتر و خصوصیات خودشان هستند. در نتیجه اگر زبان برنامه نویسی شما جزوی از این موارد نیست نگران نباشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا