۵ نوع پروژه‌ای که نباید در نمونه کار خود لحاظ کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ نوع پروژه‌ای که نباید در نمونه کار خود لحاظ کنید

وقتی صحبت از نمونه کار طراحان می‌شود؛ به این نکته توجه کنید که پروژه بزرگتر ضرورتاً پروژه بهتری نیست. در حالی‌که فهرست کردن تک تک پروژه‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید وسوسه‌انگیز است، باید این را در نظر داشته باشید که در واقع این موضوع می‌تواند به ضرر بهره‌وری شما باشد. بنابراین در ساخت نمونه کار اشتباه نکنید. بهتر است از نمونه کارهای خود به‌عنوان ابزاری در جهت جذب کارهای بیشتر استفاده کنید.

نمونه کارها می‌توانند یک ابزار فروش فوق‌العاده باشند. یک نمونه کار عالی می‌تواند به مشتریان بالقوه نشان دهد که شما استعداد و تجربه‌ی لازم برای انجام فلان کار را دارید. همچنین روشی است که به کمک آن می‌توانید بر روی پروژه‌هایی با موضوعات دلخواه خود کار کنید. به همین دلیل است که باید به دقت مسائل ضروری و غیرضروری را مشخص کنید. سعی کنید مسائل کم اهمیت را کنار بگذارید. 

امروز به شما ۵ نمونه از پروژه‌هایی را نشان خواهم داد که نباید در نمونه‌کارهای خود لحاظ کنید.

پروژه‌های قدیمی با ظاهری کهنه

شاید این مورد کمی ناخوشایند باشد. اما این موضوع، طراحان را مانع از فهرست کردن پروژه‌های قدیمی در نمونه‌کارها نمی‌کند. با گذشت سال‌ها انتظارات مردم از ظاهر یک وبسایت کمی تغییر پیدا کرده است. از آنجایی که وب تقریباً ۳ دهه است که در جریان اصلی قرار دارد، وبسایت‌های قدیمی بسیاری در آن وجود دارند. اگر مدتی در این صنعت مشغول به کار بوده باشید، به‌راحتی می‌توانید پروژه‌هایی را که به آخر عمر خود رسیده‌اند حذف کنید. پروژه‌های قدیمی می‌توانند رشد و تکامل شما را به‌عنوان یک طراح نشان دهند. بله این کاملاً درست است، اما همه نمی‌خواهند رشد و تکامل شما را بدین صورت مشاهده کنند، مگر اینکه وبسایتی با عملکرد موفقیت‌آمیز داشته باشید. بنابراین موارد قدیمی را کنار بگذارید.

پروژه‌هایی که در ساخت آن‌ها نقش کم یا ناچیزی داشته‌اید

این موارد در دنیای فریلنسرها بسیار رایج است که ممکن است شخصی شما را استخدام کند تا در تکمیل یک پروژه، یا میزبانی از سایتی که شخص دیگری آن را طراحی کرده نقش داشته باشید.بهتر است که چنین مواردی را در نمونه کار خود لحاظ نکنید.

 البته ممکن است دلایلی برای ذکر کردن موارد این چنینی وجود داشته باشد؛ مثلاً پروژه مربوط به برندی باشند یا ممکن است نقش شما در آن پروژه حیاتی بوده باشد. در چنین شرایطی، لحاظ کردن این موارد مشکلی ندارد. البته گاهی‌اوقات شما مجبور می‌شوید وظیفه‌ی دقیق خود در آن پروژه‌ها را کاملاً بیان کنید.

درغیر این‌صورت فهرست کردن چنین پروژه‌هایی چه سودی برای تجارت شما خواهد داشت؟ این مورد برای کسانی که خودشان را طراح و توسعه‌دهنده‌ای برجسته معرفی می‌کنند کاملاً بی‌فایده است. اگر شما نقش مهمی در ساخت این پروژه نداشته‌اید یا کدهای نهایی آن پروژه را ننوشته‌اید، این بدان معناست که این پروژه جزو دستاوردهای شما نیست. ذکر کردن این پروژه‌ها می‌تواند تصور غلطی را در بازدیدکنندگان پرورش دهد. اگر سایتی که آن را لحاظ کرده‌اید خیلی جذاب نباشد، می‌تواند روی شهرت شما تاثیر بگذارد. 

پروژه‌هایی که خارج از تخصص شماست

تقریباً هر طراح وب در زندگی خود مرحله‌ای را گذرانده که در آن پروژه‌هایی را انجام داده که جزو تخصص او نبوده است. این کار عیبی ندارد، زیرا همه‌ی ما برای امرار معاش به کار کردن نیاز داریم. علاوه بر این‌ها کار کردن بر روی وبسایت‌هایی با موضوعات جدید می‌تواند جالب باشد. اما اگر یک پروژه خارج از تخصص شما باشد، بهتر است وارد نمونه‌کارهای شما نشود.

به‌عنوان مثال بیایید بگوییم که تخصص شما در ساخت وبسایت‌های وردپرس است. اما شما در این پروژه‌ی جدید از یک CMS متفاوت استفاده کرده‌اید. تجربه‌ی شما در آن پروژه خوب بود، اما ترجیح می‌دهید که دیگر آن کار را انجام ندهید. آیا واقعاً می‌خواهید این پروژه را جزو نمونه‌کارهای خود کنید؟

همین موضوع در مورد پروژه‌های این‌چنینی نیز صادق است. شاید شما از ساخت سایت‌های تجارت الکترونیک متنفر باشید و تصمیم گرفته‌اید که دیگر این کار را انجام ندهید. فهرست کردن کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید، این پیام را به مخاطب منتقل می‌کند که شما قصد دارید کارهای مشابه بیشتری را انجام دهید.

پروژه‌هایی که کم‌تر از قیمت ایده‌آل شما هستند

همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است پروژه‌های خود را مطابق با تخصص خود انتخاب کنید. اگر هزینه‌ی پروژه‌ای پایین‌تر از قیمت معمول شما قرار گرفت، بهتر است آن را به نمایش نگذارید. منظور من این نیست که پروژه‌های کوچک یا کم‌هزینه نمی‌توانند سودمند باشند. اتفاقاً آن‌ها اغلب روشی عالی برای کسب تجربه در طراحان تازه وارد می‌باشند. اگر شما به دنبال کارهای کوچک‌تر هستید، شرکت در این پروژه‌ها فوق‌العاده است.

اگر در آینده کارهای بزرگ‌تر و بهتری را انجام دادید، نمونه‌کارهای شما باید این واقعیت را نشان دهند. شما نباید ایده‌های اشتباه را به مشتریانی با بودجه‌ی کم بدهید. پرهیز کردن از مسائل کوچک می‌تواند به هر دوی شما کمک کند. با این کار دیگر زمان با ارزش شما و مشتریان‌تان تلف نمی‌شود.

پروژه‌هایی که پایان بدی داشته است

شکست‌ها هرگز آسان نبوده‌اند. یک شکست بد می‌تواند بسیار مشکل‌‌ساز باشد. مواردی مثل اعتماد از دست رفته یا عدم وجود ارتباطی قوی می‌تواند آینده‌ی یک رابطه‌ی کاری را به خطر بیاندازد. ممکن است شما به کارهایی که برای آن‌ها انجام داده‌اید افتخار کنید. اگر این‌گونه پروژه‌ها را در نمونه کارهای خود لحاظ کنید، ممکن است مشتریان برداشت‌های اشتباهی از آن داشته باشند. شاید آن‌ها با دیدن این نمونه کار با خود بگویند که ممکن است شما پروژه‌های آن‌ها را نیز خراب کنید.

ناگفته نماند که این وضعیت بدین معناست که یک سایت می‌تواند بدون اطلاع قبلی تغییر شدیدی کند.از آنجایی که مشتری سابق شما به دنبال طراح جدید دیگری است، شما هرگز نمی‌دانید که سر و کله‌ی طراحی مجدد چه زمانی پیدا خواهد شد. ما باید خودمان را از موقعیت‌های آشفته دور کنیم، درست مثل زمان‌هایی که نامه‌های عاشقانه قدیمی را دور می‌اندازیم.

نمونه کار باید پیام درستی را ارسال کند

یکی از مضامین رایج در اینجا استفاده از نمونه کارها برای ارسال پیام مناسب است. شما با ساخت یک نمونه کار عالی می‌توانید مهارت‌های خود را به خوبی به مشتریان نشان دهید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که پروژه‌ها با بازدیدکننده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. اگر در مورد پروژه‌های مد نظر خود وسواس به خرج ندهید، ممکن است برداشت‌های اشتباهی در دیگران به وجود بیاید. ممکن است نمونه کارها این پیام را به دیگران ارسال کنند که شما تنها پروژه‌های ارزان قیمت را برای کار انتخاب می‌کنید یا به مشتریان شما بگوید که شما پروژه‌هایی را انتخاب می‌کنید که خارج از حوزه‌ی تخصص شماست یا شاید سبب شود دیگران تصور کنند طراحی‌های شما از رده خارج شده است.

همچنین شایان ذکر است که همه‌چیز با گذشت زمان تغییر می‌کند. احتمالا شغل شما تکامل پیدا کرده است. پروژه‌هایی که به تازگی تکمیل شده‌اند با گذشت زمان قدیمی می‌شوند. بنابراین زمان بگذارید و نمونه کارهای خود به به دقت بررسی کنید. مطمئن شوید که نمونه کارهای شما نمایانگر شخصی باشند که امروز هستید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات