۵ حقیقت تلخ در مورد TypeScript
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۵ حقیقت تلخ در مورد TypeScript

تایپ اسکریپت یکی از مهمترین زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت کاربر و سمت سرور است. بدون شک بسیاری از توسعه دهندگان حرفه‌ای حوزه توسعه وب از این زبان Superset استفاده می‌کنند و از اهمیت آن با خبر هستند. بیشتر افرادی که در حوزه جاوا اسکریپت نیز کار می‌کنند در نهایت به استفاده از آن روی می‌آورند و بیشتر فیدبک‌هایی که در Stackoverflow و دیگر جاها وجود دارد نشان می‌دهد که برنامه نویس‌ها از Typescript خوششان می‌آید و در پروسه کاری و پروژه‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

اما در کنار تمام مزایا و ویژگی‌هایی که تایپ اسکریپت دارد یکسری حقایق تلخ نیز وجود دارد که باعث می‌شود تا دید واقعی‌تر و بهتری به نسبت این تکنولوژی پیدا بکنیم. مطمئنا ما به مزایای تایپ اسکریپت واقف هستیم و یک دوره آموزشی کامل در ارتباط با آن نیز تولید کرده‌ایم. اما مواردی که در این مقاله خواهید خواند از موضوعاتی صحبت می‌کند که معمولا در نظر گرفته نمی‌شوند و یا اینکه باورهای غلطی به نسبت آن وجود دارد.

ا- تایپ اسکریپت شما را از جاوا اسکریپت بی نیاز نخواهد کرد

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای گفتگو مربوط به برنامه نویسی این موضوع را دیده‌ایم که کسانی می‌گویند: ارزش ندارد وقتت را روی جاوا اسکریپت تلف کنی، بهتره که سراغ تایپ اسکریپت بروی!

صحبت‌هایی از این دست وجود دارد و افرادی نیز واقعا به این قضیه باور دارند که با روی کار آمدن تایپ اسکریپت، دیگر نیازی به جاوا اسکریپت نیست و نباید وارد فرایند یادگیری و استفاده از آن شویم. خب این یک باور غلط است. تایپ اسکریپت شما را از جاوا اسکریپت تماما بی نیاز نخواهد کرد، درست است که این حقیقت تلخ است اما واقعیت داشته و باید آن را پذیرفت.

تایپ اسکریپت یک Superset برای جاوا اسکریپت است و کسی خلاف این را نمی‌گوید. در واقع تایپ اسکریپت ویژگی‌های بسیار عالی را به جاوا اسکریپت اضافه کرد و به یک استاندارد بسیار مهم در دنیای جاوا اسکریپت تبدیل شد.  تایپ اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی Superset ویژگی های یک زبان برنامه نویسی استاتیک را به دنیای توسعه وب وارد کرد. برای در این حالت شما مجبور خواهید بود که به هنگام تعریف یک متغیر، حتما نوع داده‌ای آن را مشخص کنید.

اما جدای از مواردی که گفتیم، در نهایت تایپ اسکریپت هنوز نمی‌تواند جای جاوا اسکریپت را بگیرد. یک نمونه از این قضیه را می‌توان در استفاده کردن از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلفی مشاهده کنید که برای استفاده درست و استاندارد از آن‌ها نیاز دارید تا با جاوا اسکریپت کار بکنید.

از طرفی دیگر بسیاری از افراد هستند که دوست ندارند وارد پیچیدگی‌های تایپ اسکریپت شوند و به صورت ساده‌تر با استفاده از جاوا اسکریپت وارد توسعه اپلیکیشن‌ها شوند.

۲- تایپ اسکریپت پیچیده است

تایپ اسکریپت به نسبت جاوا اسکریپت از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل است که باعث می‌شود فرایند یادگیری و استفاده از آن کمی سخت‌تر از جاوا اسکریپت باشد. بخشی از این پیچیدگی در تایپ اسکریپت بحث Typeها در آن و آوردن ویژگی‌های یک زبان شبه .NETیی است. مایکروسافت قصد داشته تا از تایپ اسکریپت یک زبان تمام و عیار ایجاد کند و همین نیز دلیل پیچیدگی‌های بسیار زیاد آن است.

از طرفی دیگر، کانفیگ‌های بسیار زیاد و ادغام‌هایی که تایپ اسکریپت تلاش دارد تا با تمام فریمورک‌ها و ابزارهای محبوب مبتنی بر جاوا اسکریپت ایجاد کند باعث شده تا تایپ اسکریپت حجم پیچیدگی بیشتری نیز پیدا کند. در نتیجه پیچیدگی زیاد مخصوصا در پروژه‌های بزرگ یکی از حقایق تلخی‌ست که بایستی با آن روبرو شوید.

۳- نیاز به کامپایل شدن

تایپ اسکریپت یک زبان نیتیو یا محلی برای مرورگر به حساب نمی‌آید بلکه کدهایی که نوشته شده را یک بار باید کامپایل کرده و سپس به مرورگر برای اجرا بدهید. این موضوع به پیچیدگی فرایند اجرای برنامه‌ها اضافه می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا کمی سرعت اجرای شما کندتر شود. از این جهت ممکن است برای برخی از افراد جاوا اسکریپت بهتر عمل کند مخصوصا در پروژه‌هایی که از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند.

۴- امنیت صد در صدی وجود ندارد

برخی از افراد به دلیل وجود سیستم بررسی تایپینگ فکر می‌کنند که تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی عالی و بدون مشکل است و به همین دلیل است که فکر می‌کنند امنیت کاملی به لحاظ اجرا را داراست. این موضوع را فراموش نکنید که تایپ اسکریپت در نهایت به جاوا اسکریپت تبدیل می‌شود و بررسی نوع داده‌ای نیز در خلال کامپایل اتفاق می‌افتد اما در نهایت باز هم همه چیز به جاوا اسکریپت تبدیل خواهد شد و در نتیجه نباید انتظار چیز دیگری را داشت.

۵- تایپ اسکریپت در نهایت جوابگوی همه چیز نیست

بسیاری فکر می‌کنند که نیاز است جاوا اسکریپت را به صورت کلی در یک گوشه قرار داد و دیگر به آن فکر نکرد. اما این اشتباه است چرا که تایپ اسکریپت به واقع نمی‌تواند همه کارهای جاوا اسکریپت را انجام دهد چرا که تایپ اسکریپت بر اساس نیازهای خود ایجاد شده و نیاز است که در کاربرد خود مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به اینکه در دنیای توسعه وب یک مدل ساده سازی پیش گرفته شده است، اغلب فریمورک‌هایی که برای استفاده آسان تعریف شده‌اند به صورت کامل از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند نه تایپ اسکریپت. برای مثال ویوجی‌اس یکی از این دست فریمورک‌هاست.

چگونه تایپ اسکریپت را یاد بگیریم؟

برای یادگیری تایپ اسکریپت در ابتدا نیاز است که به خوبی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید و بعد از آن سراغ یادگیری تایپ اسکریپت بروید. در نتیجه اگر قصد دارید به صورت قدم به قدم پیش بروید، دوره‌های آموزشی زیر را مشاهده کنید.

در پایان

یادگیری تایپ اسکریپت می‌تواند ویژگی جدیدی را به رزومه کاری‌تان اضافه کرده و شما را به یک توسعه دهنده کارآمدتر تبدیل کند. اگر قصد دارید که در زمینه برنامه نویسی جاوا اسکریپت حرفه‌ای شده و با کارایی بالاتری کار کنید حتما به فکر یادگیری تایپ اسکریپت باشید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا