نقاط قوت و ضعف توسعه اپلیکیشن به صورت cross-platform
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

نقاط قوت و ضعف توسعه اپلیکیشن به صورت cross-platform

اپلیکیشن‌های موبایل برای بیشتر از ۱۰ سال است که در کنار ما حضور دارند. در این مدت، روند توسعه اپلیکیشن‌ها به شدت تغییر کرده است. در ابتدای این روند توسعه، برنامه‌نویسان موبایل تنها قادر بودند که اپلیکیشن‌های محلی بنویسند که فقط روی یک سیستم عامل کار می‌کرد. با پیشرفت این عرصه، درخواست جدیدی وارد آمد که آن هم این بود: توسعه اپلیکیشن‌های مختلف در مدت زمان کوتاه! اینگونه بود که روند توسعه اپلیکیشن‌ها به صورت cross-platform شکل گرفت. پلتفرم‌هایی که به نیتیو بودن نزدیک هستند یا اصطلاحا Near-Native نام دارند؛ مانند ری‌اکت نیتیو و فلاتر، در صدد هستند که تجربه محلی بسیار بالایی را ارائه دهند. ما امروز قصد داریم نگاهی به مزایا و معایب چنین راه‌حل‌هایی بیاندازیم.

مزایای توسعه cross-platform

۱. روند توسعه سریع‌تر

با استفاده از رویکرد cross-platform توسعه دهندگان تنها با استفاده از یک Codebase می‌توانند اپلیکیشنی را برای سیستم عامل‌های آندروید و iOS تولید بکنند. همه چیز تنها در یک نقطه وجود دارد. اپلیکیشن‌های cross-platform از یک پروژه تکی به وجود آمده‌اند اما می‌توانند دستگاه‌های متفاوتی را پشتیبانی کنند. در این روند شما قادر خواهید بود که قسمت‌های مختلف یک اپلیکیشن را در پلتفرم‌های متفاوتی استفاده کنید، به همین دلیل است که روند توسعه در اینجا بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

۲. هزینه‌های کمتر

در مقایسه با اپلیکیشن‌های نیتیو، یک اپلیکیشن cross-platform می‌تواند ۳۰ درصد ارزان‌تر تولید شود. چرا که شما در این روال نیازی به توسعه اپلیکیشن آندرویدی و iOS را به صورت جداگانه ندارید. شما یک پروژه را دارید که می‌تواند دو پلتفرم را مدیریت کند و همچنین قابلیت‌های مختلف را در بین پلتفرم‌های متفاوت به اشتراک بگذارد. پس تا اینجای کار هم روند توسعه سریع‌تری خواهیم داشت، هم کار ما به صورتی ارزان‌تر تکمیل می‌شود. 

۳. مخاطبین بیشتر

بسیاری از صاحبان یک استارتاپ یا یک شرکت که قصد ایجاد اپلیکیشنی را دارند، در پاسخ دادن به این سوال که من ابتدا اپلیکیشن آندرویدی را بسازم و یا iOS می‌مانند. زمانی که شما با یک رویکرد توسعه cross-platform همراه شوید این سوال دیگر برای‌تان قابل حل خواهد بود. از آنجایی که نیازی به زمان و هزینه زیادی ندارید، می‌توانید همزمان اپلیکیشنی را روی هر دو پلتفرم به اجرا در بیاورید. نتیجه نهایی این خواهد بود که شما مخاطبینی بیشتر و وسیع‌تر را در اختیار خواهید داشت.

۴. سازگاری بین پلتفرم‌ها

در روند ایجاد طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های آندروید و iOS به صورت جداگانه، شما باید رویکردهای متفاوتی را پیش ببرید. این موضوع می‌تواند باعث ناسازگاری در بین اپلیکیشن‌ها شود. اما در روند توسعه cross-platform شما با چنین مشکلی مواجه نخواهید بود. چرا که رندر نهایی پروژه براساس یک کد-بیس صورت می‌گیرد، بنابراین ناسازگاری وجود نخواهد داشت. وجود ناسازگاری در بین پلتفرم‌ها می‌تواند برای هویت برندتان بسیار آسیب رسان باشد. 

۵. کدهایی با قابلیت استفاده مجدد

این مورد را می‌توان بهترین مزیت اپلیکیشن‌های cross-platform دانست. شما در این روال می‌توانید با استفاده از یک کدبیس اپلیکیشن‌های آندروید و iOS را ایجاد کنید. در روال توسعه اپ به صورت محلی شما نیاز دارید که کدها را به صورت جداگانه بنویسید، این روند توسعه دو تیم مختلف انجام می‌شود. اما در روال cross-platform شما با این مشکل همراه نخواهید بود، چرا که می‌توانید همه چیز را به صورت همزمان توسعه دهید.

معایب توسعه cross-platform

۱. کارایی کمتر

کارایی یکی از مهمترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن است. کارایی می‌تواند به فاکتورهای مختلفی مربوط شود، اما به صورت کلی، اگر شما دو اپلیکیشن یکسان (از نظر کاری که انجام می‌دهد) اما ساخته شده با دو رویکرد متفاوت (نیتیو و cross-platform) را مقایسه کنید، کارایی اپلیکیشن نیتیو سریع‌تر است. البته این کارایی برای اپلیکیشن‌های ساده تفاوتی بسیار ناچیزی است.

۲. طراحی سخت‌تر

اپلیکیشن‌های cross-platform نیاز دارند که طراحی‌شان را با دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف تطبیق دهند. این موضوع باعث می‌شود که توسعه دهندگان بیشتر کار بکنند و تفاوت‌های مختلف را درک و حل نمایند. این موضوع در روند توسعه اپلیکیشن به صورت نیتیو بسیار کمتر دیده می‌شود، بنابراین توسعه‌دهنده می‌تواند به خوبی روی حل کردن مشکل مشتری کار بکند.

۳. دیر آمدن ویژگی‌های جدید

هر زمان که گوگل و یا اپل ویژگی جدیدی را برای پلتفرم‌های خود ارائه می‌دهند، باید مدت زمانی منتظر ماند تا این ویژگی ها برای فریمورک‌های cross-platform عرضه شود.

در پایان

تمام اپلیکیشن‌ها و درخواست‌ها را نمی‌توان با استفاده از روال توسعه cross-platform ایجاد کرد. راه‌های بسیار بهتری در برخی از شرایط برای این روال وجود دارد که می‌شود از آن‌ها بهره گرفت. با این حال روال توسعه به صورت cross-platform می‌تواند زمان و هزینه توسعه را بسیار کاهش دهد. همچنین برای اپلیکیشن‌های کوچک استفاده از فریمورک‌های cross-platform می‌تواند بهترین خروجی را به شما تحویل دهد.

آموزش پروژه محور React Native

آموزش  Flutter 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا