جاوا اسکریپت خالص یا جاوااسکریپت همراه با فریمورک‌ها؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

جاوا اسکریپت خالص یا جاوااسکریپت همراه با فریمورک‌ها؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟

طراحی و توسعه رابط کاربری وبسایت می‌تواند از دو طریق انجام شود: استفاده از جاوا اسکریپت به صورت خالص و یا استفاده کردن از فریمورک‌های جاوا اسکریپت. به نظر می‌رسد که انجام چنین کاری با استفاده از جاوا اسکریپت خالص کار بسیار سخت و ناممکنی باشد اما این تنها به آن دلیل است که ما به فریمورک‌ها عادت کرده‌ایم.

همانطور که می‌دانید جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند و منعطف بوده که به لطف شرکت‌های مختلف و توسعه دهندگان بسیار زیادی که دارد کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیار زیادی برای آن طراحی و ساخته شده است. React، Vue و Angular از جمله محبوب‌ترین فریمورک‌هایی هستند که در دنیای جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط بسیاری از افراد نیز توسعه داده می‌شوند. آیا حاضرید که از این موارد استفاده نکرده و به صورت صفر تا صد از ابتدا تنها با جاوا اسکریپت پیش بروید؟

در این مقاله قصد داریم تا این دو رویه را با همدیگر مقایسه کنیم و به یک نتیجه کلی از هر کدام این موارد دست پیدا کنیم.

کارایی

جاوا اسکریپت به صورت خالی کارایی و سرعت بارگذاری بسیار بالاتری دارد چرا که سبک‌تر بوده و از این نظر می‌تواند به لحاظ کارایی بسیار سریع‌تر از فریمورک‌ها عمل کند و خروجی بهتری از این نظر تولید کند. فریمورک‌های جاوا اسکریپت بدلیل وجود ویژگی‌های پیچیده‌ای که دارند روی کارایی تاثیر می‌گذارند و می‌توانند کُند‌تر عمل کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کارایی و سرعت اپلیکیشن با استفاده از جاوا اسکریپت خالص و خام بیشتر است.

سرعت توسعه و استفاده آسان

فریمورک‌های جاوا اسکریپت حاوی کدها و برنامه‌هایی است که از پیش ساخته شده و از این جهت می‌توان نتیجه گرفت به نسبت جاوا اسکریپت خام سرعت و فرایند توسعه در آن سریع‌تر بوده و در مدت زمان کمتری می‌توان اپلیکیشن‌ها را توسعه داد. برای مثال در فریمورک React ابزاری تحت عنوان Virtual DOM وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید سریع‌تر و راحت‌تر رابط کاربری یا همان UI را دستکاری کنید.

این موضوع باعث می‌شود که توسعه دهندگان بتوانند بیشتر از آنکه روی کدهای اولیه تمرکز کنند و آن‌ها را ایجاد کنند، منطق و هدف خود در برنامه را ایجاد کرده و سریع‌تر به اپلیکیشن مورد نظرشان برسند. برای مثال در همان فریمورک React شما قابلیت توسعه کامپوننت‌های مختلف را به صورت همزمان داشته و می‌توانید این موارد را نیز با همدیگر در جهت ایجاد یک رابط کاربری پیچیده ترکیب کنید. انجام چنین کاری با استفاده از جاوا اسکریپت خام بسیار زمان بر بوده و حقیقتا می‌تواند به یک عذاب تبدیل شود.

البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که کار با فریمورک در ابتدا نیاز به یادگیری آن دارد و به همین جهت به نسبت جاوا اسکریپت خام شما باید زمان بیشتری برای یادگیری در نظر بگیرید.

تیم‌های کوچک در مقابل تیم‌های بزرگ

برای تیم‌های بسیار کوچکی که نیاز چندان زیادی به یک رابط کاربری پیشرفته ندارند معمولا جاوا اسکریپت خام به همراه چند کتابخانه کوچک می‌تواند کاربردی‌تر از فریمورک‌های بزرگ باشد. از طرفی دیگر این روش باعث می‌شود که شما کنترل بیشتری روی نرم افزار خود داشته و بیشتر فرایند سفارشی سازی را انجام دهید.

اما برای تیم‌های بزرگ که منابع بیشتری داشته و اپلیکیشن وسیع‌تری را در دست توسعه دارند مطمئنا جاوا اسکریپت خام نمی‌تواند چندان کاربردی باشد. به همین دلیل است در این دسته از تیم‌ها استفاده از فریمورک‌های جاوا اسکریپت می‌تواند بسیار کاربردی‌تر باشد. همچنین در اپلیکیشن‌های بزرگ موضوع و بحث مقیاس پذیری پیش خواهد آمد که این موضوع نیز مهم است. تیم‌های بزرگ مدام در اپلیکیشن خود تغییر ایجاد می‌کنند که انجام چنین تغییراتی در اکوسیستم فریمورک‌ها ساده‌تر است.

فرایند یادگیری

جاوا اسکریپت خام همانطور که از نامش پیداست تنها به یادگیری خود جاوا اسکریپت نیاز داشته و شما با یادگیری سینتکس و کلیت جاوا اسکریپت می‌توانید با آن کار بکنید. از این جهت فرایند یادگیری و کار با جاوا اسکریپت بسیار ساده‌تر بوده و مدت زمان کوتاه‌تری را از شما خواهد گرفت.

اما برای کار با فریمورک‌ها شما نیاز دارید که ابتدا جاوا اسکریپت را به خوبی یاد بگیرید و سپس درک درست و کاملی از یک فریمورک و ابزارهای مبتنی بر آن داشته باشید. از این جهت می‌توان نتیجه گرفت که یادگیری یک فریمورک می‌توان زمان بیشتری را از شما بگیرد.

جامعه کاربری و سطح پشتیبانی

هر دو حالت (جاوا اسکریپت خالص و فریمورک‌های جاوا اسکریپت) از جامعه کاربری بزرگ و سطح پشتیبانی بالایی برخوردار هستند. دوره‌های آموزشی بسیاری برای این موارد تهیه شده و همچنین انجمن‌های کاربری فعالی دارد. البته در ارتباط با فریمورک‌های جاوا اسکریپت باید این نکته را بگوییم که تنها در چند مورد جملات بالا صدقیت دارد. برای مثال فریمورک‌های React و Vue از چنین قابلیت‌هایی برخوردار هستند اما برخی دیگر از فریمورک‌های جاوا اسکریپت در زمینه جامعه کاربری بسیار کوچک‌تر و همراه با منابع آموزشی کمتر هستند.

موارد استفاده

انتخاب هر ابزاری در نهایت به این موضوع برمی‌گردد که چه استفاده و کاربردی از آن انتظار می‌رود! برای مثال آیا شما یک پروژه ساده to-do را ایجاد می‌کنید و یا یک اپلیکیشن تک صفحه‌ای بزرگ را؟ پاسخ به این سوال بسیار حیاتی و مهم است چرا که با دانستن این موارد می‌توانید بهتر و عمیق‌تر از انتخاب‌تان سر در بیاورید.

برای مثال جاوا اسکریپت خام را نباید در پروژه‌های بزرگ به کار گرفت چرا که فرایند پیاده سازی چنین اپلیکیشنی با استفاده از جاوا اسکریپت بسیار سخت بوده و همچنین میزان موفقیت کامل در این حالت نیز کم است. جدای از آن ما در توسعه اپلیکیشن‌ها مفهومی تحت عنوان «ساختار استاندارد» داریم که به صورت بسیار ساده یعنی پیروی کردن از ساختارهای استاندارد توسعه نرم افزار در زمان کدنویسی! وقتی که شما به جای یک فریمورک از یک زبان برنامه نویسی به صورت مستقیم در توسعه اپلیکیشن استفاده می‌کنید، شانس اینکه این اپلیکیشن بتواند براساس تمام استانداردهای اصلی و مهم ایجاد شود بسیار کم است. این در حالی‌ست که فریمورک‌ها براساس استانداردهای یک زبان برنامه نویسی و انجمن‌های کاربری ایجاد می‌شود و در نهایت وقتی شما از طریق یک فریمورک، اپلیکیشن مورد نظرتان را توسعه می‌دهید می‌توانید مطمئن شوید که اپلیکیشن شما از یک ساختار استاندارد کدنویسی پیروی می‌کند.

از طرفی دیگر، اگر از حد و مرزهای کلی برنامه‌تان آگاهی ندارید و نمی‌دانید که آیا قرار است تغییری در آن ایجاد کنید یا نه (در آینده) بهتر است از فریمورک‌ها استفاده کنید. دلیل این موضوع نیز این است که تغییر مقیاس پروژه در فریمورک‌ها بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر از حالت‌های دیگر بوده و در نتیجه می‌توان بدون نگرانی اپلیکیشن خود را بزرگ‌تر کنید.

در پایان

در این مقاله ما چند جنبه از تفاوت‌های جاوا اسکریپت خالص و فریمورک‌های جاوا اسکریپتی را بررسی کردیم. مطمئنا هر کدام از این موارد جوانب مثبت و منفی خود را دارند اما این در نهایت شما و پروژه مورد نظرتان است که تصمیم می‌گیرید از چه ساختاری در این حالت استفاده کنید. اگر به یادگیری جاوا اسکریپت علاقه دارید «گام‌های یادگیری جاوا اسکریپت» را دنبال کنید.

منبع اصلی مقاله همراه با تغییرات

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا