جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مقایسه React و Angular :انتخاب بهترین گزینه برای توسعه فرانت-اند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مقایسه React و Angular :انتخاب بهترین گزینه برای توسعه فرانت-اند

این مقاله از راکت به بررسی مقایسه‌ی بین React و Angular خواهد پرداخت و در نهایت به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای توسعه فرانت-اند انتخاب کنید.

انتخاب بهترین گزینه برای توسعه فرانت-اند

این دو فریمورک در ساخت برنامه‌های تحت وب به یک اندازه مهارت دارند. برخی از پروژه‌های مطرح در جهان با React و برخی دیگر در همان سطح با angular ساخته شده‌اند.

این نمونه‌ها با تأکید بر react و انگولار برای ساخت پلتفرم‌های بزرگ و مقیاس پذیر و رسیدگی به درخواست‌های گسترده در لحظه مناسب هستند.

آمار فعلی بر اساس محبوبیت

react در موقعیت بهتری قرار دارد و با تعداد بارگیری Node Package Manager (NPM) در گیت هاب از angular پیشی می گیرد.

نظرسنجی سال گذشته در میان کاربران Stackoverflow نشان می‌دهد که محبوبیت ری‌اکت 10 درصد بیشتر از angular است.

آیا به این معنی است که مشکلی در angular وجود دارد؟ یا آیا این بدان معناست که react راه حل‌های بهتری نسبت به angular ارائه داده است؟

قواعد کلی Angular

بیایید با مرور اجمالی بر هر دو فریمورک، آنها را بهتر درک کنیم. angular از محصولات استارتاپ گوگل نشات می‌گیرد. جایی که در آن کلید توسعه محصول، مدیریت چندین فرآیند به صورت همزمان بود. هر تصمیم غیرمنطقی می‌توانست منجر به مشکلی شود و میلیاردها عملیات کاربر را در یک لحظه تحت تأثیر قرار دهد.

angular به فریمورکی یکپارچه تبدیل شد که مراحل برنامه نویسی را از قبل تعریف کرده بود. حتی اگر فرآیند توسعه را با خدمات، کنترل کننده‌ها و ماژول‌ها غنی کند، طرز تفکر و روش کار خود را نشان می‌دهد. این موضوع فاصله بین برنامه نویس و فریمورک را ایجاد می‌کند.

در کنار آن چند عامل دیگر نیز وجود دارد که باعث می‌شود angular کمتر مورد توجه قرار گیرد:

  • angular از برنامه نویسی شی گرا (OOP) استفاده می‌کند، بنابراین یادگیری آن به مهارت بالایی نیاز دارد.
  • توسعه دهندگان باید تسلط خوبی بر TypeScript داشته باشند.
  • داشتن دانش RxJS نیز یکی از موارد ضروری است.

ظاهرا منحنی یادگیری بسیار بالایی دارد. برخلاف ری‌اکت، angular تجربه بیشتری مربوط به شی گرایی را از توسعه دهندگان می‌طلبد. با توجه به تخصص بالای تیم آنها، این مورد برای گوگل جواب داد. angular به عنوان یک راه حل end-to-end تصور شده بود و با فرهنگ برنامه نویسی پیشرفته آنها سازگار بود.

علی رغم پیچیدگی معماری، angular مزایای غیر قابل انکاری دارد:

  • اتصال دو طرفه داده‌ها هماهنگ سازی بین Model و View را به طور خودکار انجام می‌دهد. بهتر است بگوییم اگر داده‌ها در model تغییر کنند، به طور خودکار در view نیز به روزرسانی می‌شوند. چنین عملکردی نیاز به نوشتن کد اضافی بیشتر را برطرف می‌کند. کافی است Google Drive را تصور کنید، همانطور که کاربر متن را در سند تایپ می‌کند، توسط سند دیگری به صورت real-time مشاهده می‌شود. چنین عملکردی به دلیل اتصال داده‌های دو طرفه امکان پذیر است.
  • تزریق وابستگی (DI) امکان ایجاد وابستگی از یک کلاس به کلاس دیگر را می‌دهد. با توجه به DI، سرویس‌های سمت سرور می‌توانند به سمت کلاینت اختصاص داده شوند. بنابراین این یک مزیت جدی در استفاده از شی گرایی برای انگولار محسوب می‌شود.
  • دستورالعمل‌هایی با ارائه یک سینتکس جدید به HTML، غنی سازی آن را انجام می‌دهند. معمول ترین دستورالعمل، کامپوننت است. با استفاده از آن، برنامه نویسان می‌توانند هر خصوصیت را برای یک عنصر موجود ایجاد کنند و رفتار آن را تغییر دهند. این یک ویژگی مفید است که کار با DOM را بسیار انعطاف پذیر می‌کند.

angular با بسیاری از ویژگی‌های ارزشمند دیگر مانند رابط کاربری متریال همراه شده است و امکان استفاده مجدد از کد کامپوننت در سایر قسمت‌های پروژه را نیز فراهم می‌کند، اما فراموش نکنید این کارها را react هم انجام می‌دهد.

چه کسانی Angular را انتخاب می‌کنند؟

توسعه دهندگان باتجربه اعتقاد دارند که angular به خوبی با راه حل‌های سازمانی و مقیاس‌های بزرگ سازگار می‌باشد، درحالی که react گزینه بهتری برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچکتر است. این می‌تواند توضیح دهد که بزرگی پروژه اولویت‌های آنها را تغییر نمی‌دهد و اهداف استراتژیك آنها خیلی زودتر شناخته شده است.

نکته اصلی که می‌توانید از این بررسی دریافت کنید این است که به یاد داشته باشید انگولار گزینه بهتری برای پروژه‌های طولانی مدت است که بیش از هر چیز به قابلیت اطمینان نیاز دارند. علاوه بر سایر موارد ذکر شده در این لیست، چند شرکت دیگری که از angular استفاده می‌کنند: Microsoft Office، Deutsche Bank و Samsung هستند.

react حتی خود را فریمورک نمی‌نامد، بلکه یک کتابخانه جاوااسکریپت می‌نامد. برخلاف انگولار، react وظیفه توسعه دهنده را تعیین می‌کند که ساختار پروژه را درک کرده و سرویس‌های مربوطه را برای مسیریابی HTTP و ... پیدا کند. در این مرحله ایدئولوژی react چابک بودن و آزادی مطلق برای توسعه دهندگان است. در نتیجه از همان ابتدا منجر به حداقل رساندن اندازه پروژه می‌شود، زیرا آنها می‌توانند کتابخانه‌های مورد نیاز را برای مدت زمان مشخصی درگیر کنند.

بیایید تصور کنیم که شما تنها توسعه دهنده فرانت-اند پروژه هستید. در اینجا اهداف اصلی برای کوتاه‌ترین چشم انداز تعیین شده است. شما باید هم سریع و هم خلاق باشید تا بتوانید خود را با اهداف سازگار کنید. در حالی که قوانین مستقیم و خواسته‌های معماری انگولار روند توسعه را کند می‌کند.

بنابراین پیروی از سیاست‌های منفرد برای جامعه react اولویت اصلی نیست. در واقع، این موضوع کاملا در تضاد با angular است.

لازم به ذکر است که react نمی‌تواند به تنهایی کار کند، زیرا فقط بخش view را شامل می‌شود و برای پردازش داده‌ها به یک مولد نیاز دارد. توسعه دهنده باید اجرای آن را بفهمد، Redux و Saga را مدیریت کرده و آن را به صورت جداگانه تنظیم کند.

چه چیزی React.js را متفاوت می‌کند؟

  • منحنی یادگیری آن کم است. یک توسعه دهنده با تجربه HTML و JavaScript می‌تواند توسعه وب را بر عهده بگیرد و به زودی اولین نتایج خود را نشان دهد.
  • معماری ساده است و برای مطالعه تمام ساختار آن زمان زیادی لازم نیست.
  • DOM مجازی باعث می‌شود رندر سمت سرور زمان کمتری بگیرد.
  • پشتیبانی گسترده جامعه که به طور منظم به مجموعه react کمک می‌کند.
  • محیط گرافیکی و رابط کاربری جذاب.

DOM مجازی چه مشکلی را حل می‌کند؟

اگر هنگام کلیک روی یک صفحه، چیزی در مرورگر کاربر تغییر کرده باشد، این تغییرات به طور خودکار در DOM ثبت می‌شود. برای نمایش تغییرات در صفحه وب، مرورگر باید کل ساختار DOM را بارگیری کند. این امر بار سنگینی را به مرورگر وارد می‌کند و باعث کند شدن عملکرد برنامه می‌شود.

در عمل ری‌اکت یک عکس فوری از DOM ایجاد می‌کند که DOM مجازی (VDOM) نام دارد. هر تغییر جدید در کامپوننت ابتدا در DOM مجازی جدید ثبت می‌شود، نه در DOM معمولی. همچنین نسخه جدید VDOM را مقایسه کرده و تعیین می‌کند که آیا این تغییرات برای به روزرسانی DOM مرورگر ضروری است یا خیر. اگر تغییرات اساسی بود، ری‌اکت DOM را با آخرین قسمت تغییرات به روز می‌کند.

به علاوه react دارای الگوریتم‌های محاسباتی است که به آن اجازه می‌دهد تصمیم بگیرد که چه موقع DOM را در مرورگر به روز کند. این باعث می‌شود برنامه‌های فرانت-اند بسیار کارآمد باشند. اما متاسفانه angular چیزی شبیه به این ویژگی ندارد.

با این اوصاف react به نوشتن کد جاوااسکریپت تمیز برای پروژه‌ها کمک می‌کند، درحالی که انگولار HTML را با افزونه‌های زیادی پر می‌کند. این مسئله برای کدنویسی طولانی موجب به هم ریختگی شده و مقابله با چنین کد بزرگی سخت می‌شود.

وقت آن است که بگوییم استفاده از ری‌اکت امروزه در بخش توسعه فرانت-اند غالب‌تر است.

ویژگی‌های پیشرفته، سهولت استفاده، مجموعه گسترده کتابخانه‌های جاوااسکریپت، ری‌اکت را در موقعیتی بالاتر از انگولار قرار داده و این موضوع را ثابت می‌کند که رویکرد کاربر محور است. ری‌اکت به یک منبع بصری و قدرتمند برای ساخت برنامه‌های فرانت-اند تبدیل شده است.

مقایسه‌های این چنینی بین ری‌اکت و انگولار بدیهی است که به دلیل برنده شدن ری‌اکت در حال پایان می‌باشد. امروزه جامعه علاقه زیادی به فریمورک‌های دیگر مانند Vue.js دارد و مقایسه این فریمورک با بقیه جذاب‌تر خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

3 سال پیش
/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است