کدام روش یادگیری برنامه‌نویسی (رایگان یا پولی) برای شما بهتر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

کدام روش یادگیری برنامه‌نویسی (رایگان یا پولی) برای شما بهتر است؟

با گسترش روزافزون استفاده مردم از کامپیوترها، تعداد منابع آموزشی مربوط به آن‌ها هم افزایش می‌یابد. در شروع کار برنامه‌نویسی، انتخاب بین دو روش آموزشی رایگان و پرداخت هزینه، کار آسانی نیست. من با به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم و مثال‌های مناسب، به شما در تصمیم‌گیری کمک می‎‌کنم.

بهتر است کدام روش را انتخاب کنید؟ رایگان یا پولی؟

این پرسش، کلی است و هرکسی با توجه به دیدگاه خودش یک پاسخ برای آن دارد.

من مدت‌های زیادی به این موضوع فکر کردم و عادت‌های خودم را بررسی کردم تا متوجه شوم چرا مردم بیشتر به روش‌های پولی، علاقه‌مند هستند.

 در اکثر مواقع، روش‌های پولی به‌دلیل داشتن ویژگی‌های زیر، مناسب هستند:

  • تمام اطلاعات یک‌جا ارائه می‌شوند: شما هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید و تمام اطلاعات لازم را از آنجا کسب می‌کنید (به‌عنوان‌مثال: در آموزش‌های پولی راکت).
  • جزئیات بیش‌تری را ارائه می‌کنند: من زمانی که هزینه‌ای برای یک کتاب یا دوره آموزشی پرداخت می‌کنم، انتظار دارم یک‌سری از اطلاعات را بتوانم از آن‌ها کسب کنم. انتظار دارم که کاملاً درک کنم چرا و چگونه از یک‌چیز می‌توانم استفاده کنم.
  • ضمانت دانش: به شما ضمانت می‌دهند که تمام اطلاعات اساسی ضروری درمورد یک موضوع را در پایان دوره آموزشی یاد می‌گیرید. من زمانی که در دوره آموزشی «یادگیری Flutter و Firebase با مثال‌های کاربردی» شرکت می‌کنم، می‌دانم که تمام مسائل مهم پیرامون این دو فناوری را در این دوره آموزش می‌دهند و قادر به توسعه یک برنامه کاربردی کوچک با استفاده از این دو فناوری خواهم بود. 

گاهی‌اوقات در یوتیوب دنبال چنین مطالب آموزشی می‌گردم اما در آنجا تمام جزئیات ارائه نمی‌شوند و به ویدئوهای آموزشی دیگری نیاز پیدا می‌کنم.

  • صرفه‌جویی در زمان: دیگر نیازی به جستجوی منابع آنلاین نیست و می‌توانید تمرکزتان را بر دوره آموزشی معطوف کنید.
  • کیفیت: معمولاً زمانی که هزینه پرداخت می‌کنید، کیفیت صدا و ضبط بسیار بیش‌تر است.
  • پشتیبانی: افراد برای پشتیبانی از یک سازنده و یا کمک به توسعه یک انجمن، برای یادگیری مطالب هزینه پرداخت می‌کنند. با خرید یک دوره آموزشی درمورد یک فناوری جدید، سازنده آن‌را به توسعه بیش‌تر منابع آن فناوری تشویق می‌کنید.

توصیه‌های من به دانشجویان

تمام روش‌های یادگیری خوب هستند. من به‌شخصه از هردو روش رایگان و پولی به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌کنم.

به‌نظر من بعضی افرادِ خاص هستند که تنها یک روش را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

اگر شرایط زیر را دارید، اولویت با روش‌های پولی است:

  • مبتدی هستید و می‌دانید چه‌چیزی را می‌خواهید یاد بگیرید.
  • مبتدی هستید و نمی‌خواهید وقتتان را با جستجوی مفاهیم و آموزش‌نامه‌ها و ویدئوها برای یافتن یک راه‌حل تلف کنید. 

نکته مهم: توانایی جستجوی راه‌حل برای حل یک مشکل در برنامه‌نویسی بسیار مهم است. ممکن است روزی نیاز باشد برای حل یک مسئله خاص مجبور به جستجوی مطالب مختلف شوید. اگر از روش‌های پولی استفاده می‌کنید، اطمینان پیدا کنید که توانایی جستجوی خطاها را هم دارید.

  • مبتدی هستید و نمی‌دانید چگونه باید منابع مناسب را پیدا کنید.
  • قصد یادگیری سریع یک مطلب را برای انجام یک کار دارید (به‌عنوان‌مثال: من برای ساخت یک فروشگاه با نود جی اس، دوره‌ی آموزش ساخت فروشگاه با Nodejs را در راکت مشاهده کردم.)
  • زمان زیادی ندارید (به‌عنوان‌مثال، باید یک فناوری جدید را در عرض یک هفته برای کار شرکتتان یاد بگیرید).
  • علاقه‌مند به خواندن کتاب و فهم تمام جزئیات یک فناوری هستید.

اگر شرایط زیر را دارید، روش‌های رایگان در اولویت هستند:

  • مبتدی هستید و زمان زیادی دارید. به‌نظر من این روش بهترین روش برای یادگیری کدنویسی است. به‌عنوان‌مثال در مواردی که برای سرگرمی دنبال کدنویسی هستید و یا یک تا دو سال فرصت برای یافتن شغل و آموزش دارید، هیچ‌چیزی بهتر از این نیست که زمانتان را به یادگیری برنامه‌نویسی اختصاص دهید. من تقریباً 3 سال زمان برای توسعه مهارت‌هایم درزمینهٔ کامپیوتر در نظر گرفتم و هنوز هم مطالب زیادی هستند که باید یاد بگیرم. ممکن است فکر کنید که این، زمان زیادی است اما به شما اطمینان می‌دهم که ارزشش را دارد. تحقیق و جستجو، تست، شکست، تلاش مجدد و غیره کلید موفقیت هستند.
  • مدتی به‌عنوان توسعه‌دهنده کار کردید و می‌دانید چگونه باید در گوگل به‌صورت مؤثر جستجو کرد.

توجه داشته باشید که شرایط ذکر شده تنها مثال‌هایی از افرادی هستند که می‌توانند روش رایگان و یا پولی را انتخاب کنند. اینکه شما کدام روش را ترجیح می‌دهید به خودتان مربوط می‌شود. من فقط امیدوارم که این مطالب بتواند به افراد برای انتخاب مؤثر روش‌ها کمک کند.

مسیر یادگیری شخصی من (نویسنده مقاله)

برای اینکه نشان دهم این موضوع پیچیده و کاملاً شخصی است، کارهایی که انجام دادم با شما درمیان می‌گذارم.

من بیش از سه سال است که کدنویسی انجام می‌دهم، این کار، سرگرمی من است و مایل هستم دانشم را با دیگران به اشتراک بگذارم تا به آن‌ها کمک کنم که کدنویسی را یاد بگیرند. همین دلایل باعث شدند که من HereWeCode را ایجاد کنم.

زمانی که فقط دوره‌های رایگان را گذراندم

هدف این دوره: یادگیری برنامه‌نویسی و مفاهیم ضروری برای تغییر دادن سریع یک زبان به زبانی دیگر.

سه سال پیش، زمانی که شروع به کدنویسی کردم، در یک مدرسه با یک پروژه آموزشی بودم. از طریق منابع آنلاین مثل StackOverflow، یوتیوب، freeCodeCamp و وبلاگ‌های آموزشی توسعه را یاد گرفتم.

این دوره برای من سخت اما هیجان‌انگیز بود. یک دوره مهم و ضروری در زندگی من به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بود. با یادگیری ازطریق روش‌های رایگان، مجبور بودم زمان زیادی را صرف تحقیق و جستجو کنم و متوجه شوم که از چه طریقی می‌توانم آسان‌تر پاسخ سؤالاتم را پیدا کنم. این روزها می‌توانم هرچیزی را به‌صورت مؤثر در اینترنت جستجو کنم.

بااینکه ممکن است این‌چنین به نظر نیاید، اما جستجوی مؤثر در اینترنت برای هرکسی کار آسانی نیست. من می‌توانم این مطلب را بگویم چون به تعدادی دانش‌آموز در یک پلتفرم فرانسوی تدریس می‌کنم و می‌بینم که در اکثر مواقع، مبتدیان نمی‌دانند چگونه باید پاسخ مناسبی را برای رفع مشکل به‌وجود آمده پیدا کنند.

زمانی که از هردو روش رایگان و پولی استفاده می‌کردم

الآن یک سال است که از هردو روش یادگیری استفاده می‌کنم و انتخاب این دو روش بستگی به اهداف من متناسب با هر فناوری دارد.

زمانی که نیاز دارم یک مطلب را به‌سرعت یاد بگیرم و لازم است که یک نما از فناوری موردنظر داشته باشم، دوست دارم از دوره‌های پولی که در Udemy برگزار می‌شود استفاده کنم.

برای مثال، دوره‌هایی که در اینستاگرام گذراندم، منجر به درک من از یک شبکه اجتماعی جدید، تعریف یک استراتژی و به‌کارگیری یک حساب تخصصی در کمتر از چند هفته، شد. با شرکت در این دوره به هدفم که اشتراک سریع یک مطلب جدید بود، دست‌یافتم.

زمانی که می‌خواستم یک فناوری را عمیقاً یاد بگیرم، کتاب مربوط به آن را مطالعه می‌کردم. در اکثر مواقع، جزئیات زیادی در کتاب‌ها وجود دارد که در هیچ منبع دیگری یافت نمی‌شود. من همچنان هرروز از روش‌های رایگان برای پیداکردن پاسخ سؤالاتم، مثال‌هایی از کدنویسی، درک یک مفهوم خاص در چند دقیقه و ... استفاده می‌کنم.

روشی به‌ظاهر پولی اما درواقع رایگان!

به‌نظر من یک روش آموزشی دیگر هم وجود دارد که من آن را «پولی اما رایگان» می‌نامم.

این نامی است که من برای یک پلتفرم با ارائه محتوای رایگان اما باکیفیت روش‌های پولی انتخاب می‌کنم.

تعداد کمی از این نوع روش وجود دارد و مشهورترین آن freeCodeCamp و roocket است.

تصور این مقدار زیاد ساعت آموزش رایگان غیر قابل‌ باور است. حتی می‌توانید مدرک هم بگیرید!

من کسانی را می‌شناسم که زندگی‌شان به لطف آموزش‌های رایگان freeCodeCamp عوض شده است.

این پاراگراف آخر را برای تشکر از کل اعضای تیمی که این کار را انجام دادند و کسانی که به این پلتفرم کمک کرده‌اند، نوشتم.

اگر می‌خواهید کار مشابهی انجام دهید و به تولید محتوای رایگان کمک کنید، می‌توانید از freeCodeCamp پشتیبانی کنید.

در صفحه همکاری با freeCodeCamp آمده است: «وقتی‌که با freeCodeCamp همکاری می‌کنید، به افراد کمک می‌کنید مهارت‌های جدید یاد بگیرند و بتوانند خانواده‌شان را تأمین کنند. همچنین به ما کمک می‌کنید که منابع جدیدی برای گسترش مهارت‌های مربوط به فناوری ایجاد کنیم.»

نتیجه‌گیری

پاسخ به سؤالی که در عنوان این مقاله مطرح شد، کار آسانی نیست و اولین باری هم نیست که من درمورد چنین مباحثی صحبت می‌کنم. باید با شما صادق باشم: از انتشار این مطلب واهمه داشتم. این یک موضوع بحث‌برانگیز است و منتظر نظرات شما هستم.

به‌نظر من این روزها روش‌های زیادی برای یادگیری مطالب جدید وجود دارند. این تنوع در روش‌ها به دلیل وجود نیازهای متفاوت دانشجویان است.

 این، مشابه زمانی است که در مدرسه بودید، بعضی از مردم از طریق خواندن یاد می‌گرفتند، بعضی با ترسیم کردن یا با صدای بلند خواندن، پاسخ به سؤالات و ... .

روشی را انتخاب کنید که متناسب با اهداف و شرایط شماست.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات