شنا در دنیای وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

شنا در دنیای وردپرس

وردپرس جذاب‌ترین و پر استفاده ترین سیستم تولید محتوایی‌ست که امروزه کاربرد بسیار زیادی داشته و اغلب وبسایت‌های محتوا محور از آن استفاده می‌کنند. البته وردپرس در طول زمان با بروزرسانی‌های بی شماری که داشته توانسته تبدیل به غولی بشود که وبسایت‌های حتی اجتماعی از آن استفاده می‌کنند.

ما در مجموعه راکت از اهمیت وردپرس آگاهی پیدا کرده و توانسته‌ایم که ۳ دوره‌ متنوع برای استفاده از امکانات وردپرس را تولید کنیم. در این دوره ها شما می‌توانید به صورت کامل و جامع با وردپرس آشنا شوید و در طراحی هر شکل از وبسایتی از توانایی‌های آن استفاده کنید.

فارغ از اینکه از وردپرس استفاده می‌کنید یا نه، و یا اینکه از آن خوشتان می‌آید یا نه، باید بگوییم که تاثیر وردپرس در دنیای وب واقعا منحصر به فرد و زیبا بوده است. چیزی که تنها به عنوان ابزاری ساده برای وبلاگ‌نویسی کارش را شروع کرد حال از وبلاگ یک شاعر جوان تا شرکت‌های بسیار بزرگ سر در آورده است. وجود افراد زیاد و اتحاد در یک پروژه متن باز همیشه می‌تواند موفقیت را رقم بزند، اگر از وردپرس نگوییم، می‌توانیم این موضوع را در لینوکس ببینیم.

در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت ابتدا از چیستی و اهمیت وردپرس صحبت می‌کنیم و سپس دلایل خوبی به شما می‌دهیم که چرا باید از وردپرس استفاده کنید.

 وردپرس و تاثیرات آن در دنیای وب

طراحی و ساخت وبسایت همواره یکی از کارهایی بوده که به نظر سخت و زمان بر است. تا حد زیادی هم این صحبت درست است چرا که شما برای ساختن حتی یک وبلاگ ساده هم بدون داشتن ابزارهای وبلاگ‌ساز نیاز دارید که برنامه نویسی را بلد باشید و بدانید که چگونه پروژه‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید.

همین موضوع باعث شده که سرعت تولید وبسایت‌ها کُند شده و افراد کمی نیز بتوانند وبسایت مورد نظرشان را طراحی کنند.

از طرفی دیگر بحث هزینه‌هاست. اگر شما بخواهید بدون استفاده از ابزار خاصی، یک وبسایت را از صفر پیاده‌سازی بکنید قطعا نیاز پیدا خواهید کرد که هزینه‌های اضافی بسیار زیادی را متحمل شوید.

اما با ورود وردپرس تقریبا همه چیز تغییر کرد و فرایند ساخت و طراحی وبسایت‌ها تغییرات بسیار زیادی به خود دید.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. از این جهت شما با موضوعات پایه‌ای از توسعه و طراحی وبسایت روبرو نخواهید بود. برای مثال نیازی نیست که دیتابیس خودتان را ایجاد کرده و یک ساختار مرتب را برای آن طراحی کنید چرا که وردپرس تمام این کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. وردپرس تنها چیزی که از شما می‌خواهد محتوا است. اگر به اندازه کافی برای ارائه محتوا خلاقیت دارید بنابراین وردپرس می‌تواند ابزار بسیار کاربردی باشد.

ویژگی‌هایی که باعث می‌شود کار با وردپرس ساده شود عبارت است از:

  • پنل مدیریت قدرتمند
  • وجود پوسته‌ها و افزونه‌های زیاد
  • مدیریت کاربران و احراز هویت به صورت داخلی
  • مدیریت آسان اطلاعات و نوشته‌ها
  • منعطف بودن برای ساخت انواع وبسایت‌ها (وبلاگ، فروشگاه، تبلیغات و...)
  • و...

فرایند یادگیری وردپرس

وردپرس نیازی به کدنویسی ندارد (در بیشتر اوقات!) بنابراین شما برای یادگیری وردپرس نیازی ندارید که برنامه نویس حرفه‌ای باشید. در نتیجه یادگیری وردپرس به نسبت روش‌های دیگر برای طراحی و توسعه وبسایت‌ها آسان تلقی می‌شود.

اگر قصد دارید که وردپرس را به صورت عمیق یاد بگیرید نیاز است که از دوره‌های مقدماتی وردپرس شروع کنید.

در دوره‌های مقدماتی وردپرس معمولا بحث‌های زیر مطرح می‌شود:

  • معرفی وردپرس و ساختار آن
  • چگونگی نصب آن در محیط‌های مختلف
  • کار کردن با پنل مدیریت وردپرس
  • مدیریت محتوا و دیدگاه‌ها
  • نصب و حذف پوسته‌ها و افزونه‌ها
  • مدیریت کاربران و نقش‌های کاربری
  • مدیریت تنظیمات وبسایت و هویت آن
  • و ...

خوشبختانه ما در وبسایت راکت به صورت رایگان این موارد را به شما یاد می‌دهیم و البته نکات بسیار زیاد دیگری را نیز در دوره رایگان آموزش وردپرس قرار داده‌ایم.

با مشاهده این دوره آموزشی شما می‌توانید متوجه شوید که قدم‌های اولیه برای یادگیری وردپرس را برداشته‌اید و در نتیجه می‌توانید به کارهای‌تان ادامه دهید.

در کنار دوره مقدماتی شما نیاز پیدا خواهید کرد که دوره پیشرفته وردپرس را نیز مشاهده کرده و نکات گفته شده در آن را یاد بگیرید. دلیل اصلی ما برای مشاهده دوره پیشرفته این است که از قابلیت‌های حرفه ای وردپرس که بخش بزرگی از آن از طریق افزونه‌ها قابل دسترس است آگاهی پیدا بکنیم.

در دوره پیشرفته شما یاد خواهید گرفت که چگونه با افزونه‌های حرفه‌ای که نهایت بهینه‌سازی، امنیت، سرعت و... را فراهم می‌کند کار کنید.

ما در دوره پیشرفته وردپرس از شما یک نیروی وردپرس کار تمام عیار می‌سازیم! هدف ما پرورش نیرو های حرفه ای وردپرس کار است که هر سایت وردپرسی را بتوانند طراحی کنند.

دریای وردپرس

وردپرس دنیای بسیار بزرگی دارد چرا که صدها شرکت مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال توسعه وردپرس و پلاگین‌های آن هستند. درک کردن این دنیای بزرگ نیازمند یادگیری مداوم موارد جدید وردپرس است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که فرایند یادگیری وردپرس را جدی بگیرید.

سخن پایانی

افراد حرفه‌ای در دنیای وب حال بیشتر از هر ابزار، کتابخانه یا سرویسی، تحت تاثیر وردپرس قرار گرفتند. بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان محبوب امروزی این موضوع را بیان می‌کنند که وجود وردپرس در صنعت کاری‌شان توانست درهای جدیدی را باز کند و تجربیات جدیدی را بدست بیاورند. 

برای من به شخصه وردپرس کمک کرد تا بتوانم یکی از بزرگ‌ترین شک‌های زندگی‌ام را به صورتی واضح درک کنم و متوجه شوم. من همیشه از یادگیری توانایی‌های مختلف ترس داشتم و هیچوقت این مقدار اعتماد به نفس را در خودم نمی‌دیدم که سراغ یادگیری آن‌ها بروم. اما هر چه بیشتر از وردپرس استفاده کردم و با منابع یادگیری بسیار آن آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که بهتر است سراغ یادگیری آن بروم. حال واقعا می‌توانستم که موضوعات جدیدی را یاد بگیرم. در حال حاضر نیز چیزهای بسیاری وجود دارد که من نمی‌دانستم – اما در هر حال من به آنقدری اعتماد به نفس رسیدم که بتوانم روند یادگیری‌ام را ادامه دهم و روند فکری‌ام را تغییر دهم.

جدای از دلایل تکنیکی که برای تاثیر وردپرس گفته شد، می‌توان به این موضوع نیز فکر کرد که وردپرس در طول این ۱۵ سال همواره جزو محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت محتوا چه برای افراد حرفه‌ای در زمینه وب و چه برای آدم‌های عادی بوده است. این موضوع می‌تواند شگفت انگیز بودن وردپرس را نشان دهد.

فارغ از اینکه از وردپرس استفاده می‌کنید یا نه، و یا اینکه از آن خوشتان می‌آید یا نه، باید بگوییم که تاثیر وردپرس در دنیای وب واقعا منحصر به فرد و زیبا بوده است. چیزی که تنها به عنوان ابزاری ساده برای وبلاگ‌نویسی کارش را شروع کرد حال از وبلاگ یک شاعر جوان تا شرکت‌های بسیار بزرگ سر در آورده است. وجود افراد زیاد و اتحاد در یک پروژه متن باز همیشه می‌تواند موفقیت را رقم بزند، اگر از وردپرس نگوییم، می‌توانیم این موضوع را در لینوکس ببینیم.

یقینا وردپرس تنها ابزار و گزینه در میان سیستم‌های مدیریت محتوا به حساب نمی‌آید اما واقعیت آن است که باید بگوییم که وردپرس به یکی از قدرت‌های بزرگ در صنعت توسعه و طراحی وب تبدیل شده است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات