۸ موردی که آرزو داشتم به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی از آن‌ها مطلع بودم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۸ موردی که آرزو داشتم به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی از آن‌ها مطلع بودم

یک توسعه دهنده مبتدی بودن چیز آسانی نیست. کارهای زیادی به عنوان یک توسعه دهنده برای انجام دادن دارید و از شما انتظار می‌رود تا از تمام اتفاقات شرکت مطلع باشید. این نکات به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را به درستی شروع کنید.

۱. از سوال پرسیدن نترسید

احتمالاً سوال پرسیدن یکی از مهمترین مهارت‌های یک برنامه‌نویس است. همیشه باید سعی کنید چیزهای جدیدی را هنگام کار بر روی یک مشکل یا ویژگی یاد بگیرید. می‌توانید مفاهیم جدیدی را بیاموزید که ممکن است در آینده مفید باشد.

گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو می‌شوید که شخص دیگری در گذشته آن را حل کرده است. در چنین شرایطی نباید از کمک خواستن بترسید. اینکه ۱۰ دقیقه برای گوگل کردن و سوال پرسیدن وقت بگذارید بهتر از این است که ۲ ساعت از زمان خود را صرف برطرف کردن مشکلی کنید که قبلاً توسط شخص دیگری حل شده است.

فکر می‌کنم این موضوع برای توسعه‌دهندگان ارشد هم صدق می‌کند. هرگز نمی‌دانید که ممکن است دیگران با چه مشکلی مواجه شوند، اما با به اشتراک‌گذاری راه‌حل‌های خود می‌توانید به دیگران کمک کنید تا زمان کمتری را صرف حل مشکلات مشابه کنند. می‌توانید ایده‌هایی را به دیگران بدهید تا در محصول خود پیاده‌سازی کنند. حتی اگر آن راه‌حل‌ها به پروژه و تیم شما ربط نداشته باشند، سوال پرسیدن در مورد مشکلات کلی در درازمدت به شما کمک خواهد کرد.

۲. نگران ارشد بودن نباشید

احتمالاً این مهمترین بخش این لیست است. اینکه درگیر موضوع ارشد بودن شوید خیلی آسان است. شاید نگران این هستید که برای انجام دادن یک کار خاص به اندازه کافی تجربه ندارید. به نظر من چیزی به اسم "به اندازه کافی ارشد بودن" در زمینه‌های مختلف وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید که آماده هستید، بروید و آن کار را امتحان کنید.

حتی اگر در ابتدا شکست خوردید، از اشتباهات خود درس بگیرید و دوباره ادامه دهید. همیشه می‌توانید در صورت لزوم از دیگران درخواست کمک کنید. فقط به خاطر داشته باشید که ارشد بودن تنها یک چیز نسبی است. همیشه یک شخص با تجربه‌تر از شما وجود خواهد داشت، پس اجازه ندهید که این موضوع مانع انجام دادن کارهای شما شود.

۳. پیش قدم باشید

وقتی می‌خواهید به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی در زمینه توسعه نرم‌افزار به موفقیت برسید، این موضوع به شما کمک می‌کند تا هنگام حل مشکلات یا پیاده‌سازی ویژگی‌ها ابتکار عمل به خرج دهید. این بدان معناست که فراتر از دستورات خواسته شده عمل کنید و مطمئن شوید که همه چیز در اولین تلاش به خوبی انجام می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا دیگران راحت‌تر بتوانند کدهای شما را بازبینی کنند.

به نظر من این روش بسیار مفید است زیرا به من اجازه می‌دهد تا در مورد وسعت مشکل پیش روی خود بیشتر بدانم. این موضوع در هنگام کار با پروژه‌های بزرگ خیلی اهمیت دارد. سوال پرسیدن در این مواقع نیز می‌تواند مفید باشد زیرا در نهایت منجر به گفتگوهایی می‌شود که در آن افراد مجبورند در مورد علت برخی از تصمیمات شخصی و رویکردهای خود توضیح دهند.

شاید ایده‌های شما فوراً اجرایی نشوند، اما می‌توانند الهام بخش دیگران باشند. گاهی اوقات ایده‌های اجرا نشده‌ی شما می‌توانند به نسخه‌های بعدی یک محصول هم راه پیدا کنند. این موضوع سبب ایجاد اعتماد بین اعضای تیم شما خواهد شد چون آن‌ها می‌دانند که شما هرآنچه را که لازم است، برای رسیدن به موفقیت تیمی انجام خواهید داد.

۴. یک کد خوب بنویسید

شاید این موضوع واضح به نظر برسد، اما به راحتی می‌توانید درگیر مرتبط کردن ویژگی‌ها با یکدیگر شوید. اگر به نحوه اجرا شدن آن‌ها در کنار یکدیگر دقت نکنید، این کار می‌تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد. این امر در کارهای گروهی و تیمی بیشتر صدق می‌کند.

نوشتن یک کد خوب باعث می‌شود تا سایر توسعه‌دهندگان بتوانند کدهای شما را آسانتر خوانده و بازبینی کنند. این موضوع در درازمدت باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد. همچنین باعث می‌شود تا شما بتوانید کدهای خودتان را هم راحت‌تر درک کنید.

اگر تا به حال تست ننوشته‌اید، می‌توانید ابتکار عمل به خرج داده و با خواندن روش‌های آزمایشی یا نوشتن چند تست ساده، زبان یا فریمورک خود را بیشتر بشناسید. تست نوشتن به شما کمک می‌کند تا باگ‌ها را زودتر شناسایی و برطرف کنید.

۵. کد بخوانید

این مورد کاملاً واضح است، اما هنوز هم موضوعی بسیار مهم به شمار می‌آید. کد خواندن یک روش عالی برای یادگیری زبان‌ها و راهکارهای دیگران است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید که توسعه‌دهندگان هنگام نوشتن نرم‌افزار با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند. پی بردن به این موضوع می‌تواند در حل مشکلات بعدی به شما کمک کند.

وقتی درگیر یک مشکل هستید و به کمک یک شخص دیگر نیاز دارید، توانایی در توضیح دادن آن مشکل بسیار مهم خواهد بود. این امر به ارتباط بین توسعه‌دهندگان و همکاری در پروژه‌ها کمک می‌کند. ارتباطات باید جزو اهداف اصلی هر توسعه دهنده باشند. گاهی اوقات با خواندن کدهای دیگران می‌توانید به ایده‌های جدیدی برای پروژه‌های خود دست پیدا کنید.

۶. از دیگران یاد بگیرید

این مورد نیز باید واضح به نظر برسد، اما فکر می‌کنم به اندازه کافی مهم است. فرصت‌ها را غنیمت بشمارید و از دیگران یاد بگیرید. به عنوان مثال اگر شخصی در یک زمینه خاص سوال بپرسد و شما جواب آن سوال را بدانید، معطل نکنید و پاسخ سوال او را بدهید. می‌توانید دانش خود را با وبلاگ‌نویسی یا صحبت در کنفرانس‌ها به اشتراک بگذارید. حتی اگر پاسخ شما ارتباط مستقیمی با وظایف شغلی‌تان نداشته باشد، هنوز هم جواب دادن به سوالات ارزشش را دارد زیرا احتمالاً چیزهای جدیدی را در این بین یاد می‌گیرید.

این می‌تواند به شما کمک کند تا بر مشکلات آینده غلبه کنید. شما باید مقالات، فیلم‌ها، پادکست‌ها و کتاب‌های مرتبط با کارهای خود را زیر نظر داشته باشید. این‌ها معمولاً می‌توانند علت برخی از تصمیمات خاص را توضیح داده و نحوه بهبود بخشیدن به آن‌ها را نشان دهند.

کتاب‌ها را فراموش نکنید. احتمالاً کتاب‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای یاد گرفتن چیزهای جدید هستند، چون به شما اجازه می‌دهند تا مطالب را با آرامش و بدون دخالت افراد مطالعه کنید. در دنیا کتاب‌های بسیار فوق‌العاده‌ای وجود دارد که طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهند. کتابی که شما انتخاب می‌کنید، باید موضوعات مربوط به کارهای روزمره‌تان را هم پوشش دهد.

۷. آموخته‌های خود را تمرین کنید

این یک روش عالی برای تقویت دانش شما در یک موضوع خاص است. همچنین روشی آسان برای نشان دادن آموخته‌های شما به دیگران نیز می‌باشد. به عنوان مثال می‌توانید کار بر روی پروژه‌های عملی جاوا اسکریپت را شروع کنید.

اگر بر روی یک پروژه بزرگ کار کنید، این موضوع می‌تواند کمی دشوار باشد. اما هنوز هم فرصت‌هایی برای تمرین کردن وجود دارد. مثلا شاید بتوانید برخی از ویژگی‌ها را با استفاده از جدیدترین فناری شرکت خود پیاده‌سازی کنید. در غیر اینصورت می‌توانید ویژگی‌های کوچکتر را با استفاده از این فناوری امتحان کرده و نتیجه را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

اگر نتوانید از چیزهای جدید محل کار خود استفاده کنید، هنوز هم فرصت‌های زیادی در خارج از محل کار وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید آموخته‌های خود را به دیگران نشان دهید. حتی می‌توانید در مورد تکنولوژی‌ها و فریمورک‌های مورد علاقه خود مطلب بنویسید. من در گذشته مقالات و فیلم‌های بسیار مفیدی را در وبلاگ‌ها پیدا کرده‌ام.

۸. نگران تجربه نباشید

به نظر من این مورد بیشتر در مورد توسعه‌دهندگان جوانی است که به تازگی از دانشگاه یا بوت‌کمپ فارغ‌ التحصیل شده‌اند. توسعه‌دهندگان مبتدی معمولاً خیلی زود تمرکز خود را از دست می‌دهند و به جای یاد گرفتن چیزهای جدید و توسعه‌ی مهارت‌های خود، بر روی ساخت رزومه و کسب تجربه‌های "سطح عالی" تمرکز می‌کنند.

این راهکار همیشه در درازمدت خوب جواب نمی‌دهد زیرا سبب می‌شود تا توسعه‌دهندگان مبتدی کارهایی را انجام دهند که هنوز برای آن آمادگی ندارند. وقتی چنین توسعه‌دهندگانی با شکست مواجه می‌شوند، دلسرد شده و پا پس می‌کشند.

من به شما توصیه می‌کنم تا بر روی یادگیری چیزهای جدید تمرکز کنید. از فرصت‌ها استفاده کنید و برای خود مجموعه‌ای از مهارت‌ها را به وجود آورید. این مهارت‌ها در مصاحبه‌های کاری سبب برتری شما نسبت به سایر کاندیداها خواهند شد. نگران این نباشد که آیا تجربه‌های شما یک تجربه‌ی ارشد به شمار می‌آید یا نه. شما فقط باید به چیزهایی توجه کنید که باعث می‌شوند به یک توسعه دهنده بهتر تبدیل شوید.

مطالب پایانی

توسعه‌دهندگان مبتدی باید واقعاً روی اصول برنامه‌نویسی و ساخت پروژه‌ها تمرکز کنند و مهارت‌های حل مسئله‌ی خود را نیز ارتقا دهند. این به شما کمک می‌کند تا با گذشت زمان به یک توسعه دهنده بهتر تبدیل شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات