۵ اشتباه بزرگ من به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۵ اشتباه بزرگ من به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی

در این مقاله قصد دارم در مورد ۵ اشتباه بزرگی صحبت کنم که به عنوان یک توسعه دهنده مبتدی مرتکب آن‌ها شدم. این اشتباهات تنها مختص من نیستند و خیلی از توسعه‌دهندگان دیگر هم درگیر چنین اشتباهاتی شده‌اند.

 به همین خاطر می‌خواهم این موارد را بنویسم تا دیگران با خواندن این مطالب بتوانند از آن‌ها اجتناب کنند. بنابراین بیایید نگاهی به این اشتباهات بیاندازیم و بفهمیم که چگونه می‌توان از آن‌ها دوری کرد.

۱. سوال نمی‌پرسیدم

یکی از باورهای غلط در بسیاری از توسعه‌دهندگان جوان این است که فکر می‌کنند سوالات آن‌ها احمقانه است. تا به حال چقدر از سوال پرسیدن اجتناب کرده‌اید؟ چند مورد از آن‌ها تنها به این خاطر بوده که فکر می‌کردید سوالاتتان احمقانه است؟ شما را نمی‌دانم اما این باور غلط باعث شد تا نتوانم خیلی از سوالات خود را مطرح کنم.

به نظرتان این اتفاق چه نتیجه‌ای را به همراه داشت؟ من گیج شده بودم و نمی‌دانستم که چگونه باید وظایف خود را انجام دهم. بنابراین از شما می‌خواهم تا به هر شکلی سوال بپرسید. مهم نیست که چقدر فکر می‌کنید سوالاتتان احمقانه به نظر می‌رسد، شما باید آن سوالات را مطرح کنید. بیشتر اوقات توسعه‌دهندگان سوالات مشابهی را در سر دارند. اگر کسی شما را به خاطر سوال پرسیدن مسخره می‌کند، این مشکل خود اوست نه شما.

۲. درگیر جهنم آموزشی شده بودم

به دام افتادن در جهنم آموزشی، یک اشتباه قدیمی است. بسیاری از توسعه‌دهندگان به جای کدنویسی، مشغول دیدن مطالب آموزشی می‌شوند. شاید بپرسید که علت این موضوع چیست؟ تماشای آموزش‌ها و کپی کردن از روی کد یک مربی، احساس موفقیت و پیشرفت کاذبی را به شما منتقل می‌کند. اما در درازمدت، نتیجه کاملاً برعکس خواهد بود.

منظورم را بد برداشت نکنید. مطالب آموزشی بسیار مفید هستند. برای یادگرفتن موضوع مورد نظر خود تنها از یک تا دو مطلب آموزشی استفاده کنید، اما هرگز درگیر آن‌ها نشوید. یادگیری واقعی، زمانی رخ می‌دهد که شما خودتان با تلاش آن کار را امتحان کنید.

وقتی به تنهایی یک برنامه را می‌سازید، ۱۰ برابر از مطالب آموزشی بیشتر چیز یاد می‌گیرید. این بدان خاطر است که شما با فکر عمل می‌کنید. هیچ مربی نمی‌تواند با دستورالعمل یا کد به شما آموزش دهد. اگر می‌خواهید یاد بگیرید، زیاد کد نوشتن یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. مطالب آموزشی تا یک حد می‌توانند مفید باشند. از یک یا دو مورد برای فهمیدن کارهای خود استفاده کنید، سپس شروع به نوشتن کنید.

۳. هرگز خطر نمی‌کردم

یکی دیگر از اشتباهاتی که مرتکب شدم، ماندن در مناطق راحتی من بود. شاید بپرسید که منظورم چیست؟ خب من معمولاً کارهایی را انتخاب می‌کردم که انجام دادن آن‌ها آسان و راحت بود. به پایان رساندن این وظایف به من حس نادرستی از موفقیت را می‌داد که در طولانی مدت به پیشرفت من آسیب می‌رساند. من خودم را به چالش نکشیدم یا حتی سعی نکردم کارهای سخت‌تری را انجام دهم. به همین خاطر در یک سطح باقی ماندم.

با ماندن در مناطق راحتی خود نمی‌توانید پیشرفت کنید. گاهی اوقات باید کمی به خودتان فشار بیاورید. اینکه فقط کارهای چالش برانگیز انجام دهید هم اصلاً درست نیست. پس چکار کنیم؟ باید آن‌ها را ادغام کنید. اگر می‌خواهید ارتقا پیدا کنید، فقط کارهای آسان را انجام ندهید. همچنین فقط کارهای چالش برانگیز را امتحان نکنید چون دیر یا زود احساس ناتوانی و خستگی خواهید کرد. تنها راه‌حل، مخلوط کردن این‌ها با یکدیگر است.

۴. معلمان رسانه‌های اجتماعی

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، گوش دادن به اساتید موجود در رسانه‌های اجتماعی است. من در مورد کسانی صحبت می‌کنم که بی‌وقفه مشغول کار هستند و حاضرند برای رسیدن به موفقیت همه چیز خود را قربانی کنند. این نوع از مثبت بودن سمی و زیان‌آور است. برای اینکه به یک توسعه دهنده خوب تبدیل شوید، لازم نیست تا شب و روز کدنویسی کنید.

شما به ۲۴ ساعت کدنویسی در روز نیاز ندارید. شما بعد از کار مجبور نیستید کدنویسی کنید. آیا کدنویسی بعد از کار به شما کمک خواهد کرد؟ مشخصا بله. آیا برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده خوب به این کار نیاز دارید؟ مطمئناً نه. من قبلاً در زندگی از چنین افرادی پیروی می‌کردم و دو بار از این موضوع ضربه خوردم. بنابراین از این ادعاهای دروغین و سمی آگاهی داشته باشید. زندگی چیزی فراتر از کدنویسی و کار است.

۵. خیلی ساکت بودم

در جلسات و گردهمایی‌ها خیلی ساکت بودم یا مشارکت بسیار کمی داشتم. از شرکت کردن در بحث‌ها می‌ترسیدم و فکر می‌کردم که گفته‌های ارزشمندی برای اضافه کردن به بحث ندارم. اما این درست نیست. حتی اگر یک توسعه دهنده مبتدی باشید، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید چیزهای با ارزشی را به بحث‌ها اضافه کنید.

اگر از لحاظ فنی چیزی را اشتباه بگویید، این موضوع قابل اصلاح است. علاوه بر این شرکت کردن در گفتگوها می‌تواند به شما کمک کند تا سوتفاهم‌های ایجاد شده در پروژه‌های خود را برطرف کنید. اجازه ندهید هیچ ترسی مانع بیان باورهایتان شود. شما یک توسعه دهنده جوان هستید، ارزشمند می‌باشید و می‌توانید مطالب مفیدی را به گفتگوها اضافه کنید.

نتیجه‌گیری

این موارد اشتباهاتی هستند که به عنوان یک برنامه‌نویس مبتدی مرتکب آن‌ها شدم. شاید متوجه شده باشید که خودتان هم این اشتباهات را می‌کنید. سعی کنید از این مقاله یاد گرفته و اشتباهات خود را اصلاح کنید.

برای جمع‌بندی:

- سوال بپرسید، مهم نیست چقدر احمقانه به نظر برسند.

- در جهنم آموزشی گیر نکنید. یکی دو مورد از دوره‌های آموزشی را استفاده کنید و مشغول کدنویسی شوید. خیلی کد بنویسید.

- مطمئن شوید که ترکیبی از کارهای آسان و سخت را انجام می‌دهید.

- به مطالب و نکات سمی گوش ندهید. زندگی چیزی بیشتر از کد نوشتن و کار کردن است.

- با روش‌های خود مشارکت داشته باشید. سکوت نکنید چون شما با ارزش هستید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی