جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه از یک توسعه‌دهنده جونیور (مبتدی) به یک توسعه‌دهنده سینیور (حرفه‌ای) تبدیل شویم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چگونه از یک توسعه‌دهنده جونیور (مبتدی) به یک توسعه‌دهنده سینیور (حرفه‌ای) تبدیل شویم؟

هیچ مرزبندی مشخصی میان یک توسعه‌دهنده جونیور و یک توسعه‌دهنده سینیور وجود ندارد. البته ظاهرا تنها چیزی که این مرزبندی را کمی مشخص می‌کند، تجربیات و سال‌ها کار کردن است. شاید شما سال‌ها تجربه کار کردن را داشته باشید اما آیا واقعا این تنها نکته‌ای است که باعث می‌شود چنین عنوان بزرگی (توسعه‌دهنده حرفه‌ای) را از آن خود کنید؟

بگذارید سوالم را طور دیگری مطرح کنم: آیا شما توانایی انجام تمام کارهایی که یک توسعه‌دهنده سینیور می‌تواند انجام دهد را دارید؟ خب اگر فکر می‌کنید در این مسئله شک دارید این مقاله را مطالعه نمایید.

اولین نکته مهم این است که بدانید این فرایند تغییر کردن تنها در یک شب اتفاق نمی‌افتد. این پروسه زمان‌بر است.

برای آنکه بتوانید توانایی‌های خودتان را بسوی یک توسعه‌دهنده سینیور ببرید باید ابتدای کار توانایی‌های زیر را بهبود بخشید.

فراتر از کدنویسی حرکت کنید

زمانی که به تازگی قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارید مطمئنا با شور و علاقه بسیار زیادی این مسیر را شروع می‌کنید. بسیاری از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که در همان قدم اول بجای گذراندن و یادگیری مقدمات و مفاهیم پایه‌ای یکراست سراغ کدنویسی بروند.

چیزی که نیاز هست آن را بدانید این است که کدنویسی تنها یکی از چند بخش مهمی است که در فرایند ساخت یک نرم‌افزار بدان نیاز خواهید داشت. برای مثال یکی دیگر از جنبه‌ها طراحی خواهد بود که اگر ابتدای امر بتوانید طراحی خوب و زیبایی را ارائه دهید کدنویسی و تبدیل آن طراحی به یک چیز واقعی تعامل‌پذیر ساده‌تر می‌شود. حتی شاید برای‌تان جالب باشد چرا که یک برنامه‌نویس سینیور باید بتواند نیازهای تجاری پروژه خود را نیز شناسایی کرده و براساس آن‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن اپلیکیشن خود را طراحی کند.

خودتان یک راه‌حل بیابید

در یک شرکت کارآموزی ساده برنامه‌نویسان جونیور زمانی که به مشکلی برخورد می‌کنند معمولا سینیور را صدا زده و از او درخواست کمک می‌کنند. سینیور نیز ایده خود را داده و پس از آن برنامه‌نویس جونیور تنها کاری که می‌کند این است که ایده‌ها دریافت شده را بصورت عملی پیاده‌سازی می‌کند.

این موضوع در وهله اول هیچ اشکالی ندارد چرا که شما قصد دارید چیزهایی را یاد بگیرید. اما اگر زمانی قصد داشته باشید که در حوضه کاری‌تان پیشرفت کنید باید مستقل بودن خودتان را نشان داده و سعی کنید خودتان بر مشکلات خودتان فائق آیید.

مسئولیت‌پذیر باشید

توسعه‌دهندگان سینیور مسئولیت بسیار بالایی در قبال پروژه‌های‌شان دارند. بنابراین برای تمرین مسئولیت‌پذیری سعی کنید در بخشی که مشغول فعالیت هستید حتی اگر خیلی کوچک است مسئولیت‌پذیر بوده و در ارتباط با آنچه انجام می‌دهید غرور داشته باشید. یکی از روش‌های مسئولیت‌پذیری فعالیت بالا در انجام کارهاست. می‌توانید در کنار آن‌ کارهایی که به شما داده‌اند تا انجام دهید به بقیه نیز در این فرایند کمک کنید.

به تصویر بزرگ‌تری بیاندیشید

زمانی که بتوانید بصورت عمیق به کلیت‌ کدها دقت کنید می‌توانید متوجه شوید که آینده این پروژه و محصول نهایی به چه شکلی خواهد بود و در نهایت چه تاثیری بر بخش بیزینس و تجاری شرکت خواهد داشت.

برای یک توسعه‌دهنده در ابتدای کار خود درک این موارد آسان نخواهد بود به همین دلیل بهتر است که درک پایه‌ و ابتدایی از آنچه که در حال انجام است را پیدا کرده و به خوبی قسمت‌های مختلف توسعه را زیر نظر بگیرید.

در حوزه کاری خود حرفه‌ای شوید

کدنویسی همواره لذت‌بخش و هیجان برانگیز خواهد بود اما در کنار آنکه بصورت تفریحی مشغول انجام کارها هستید سعی کنید در حوزه کاری خودتان خواه فرانت-اند باشد و یا خواهد بک‌-اند یا... بیشتر تمرکز کرده و هر روز چیزهای بیشتری را در آن خوزه یاد بگیرید. در کنار اینکه در حوزه خود فعالیت دارید سعی کنید با حوزه‌های دیگران در حد حتی سطحی هم که شده آشنایی پیدا کنید. به این شکل با کل اکوسیستم توسعه نرم‌افزار آشنا خواهید شد. موضوعی که یکی از پیش شرط‌های اساسی برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده سینیور است.

تجربیات واقعی

سعی کنید تجربیات واقعی همراه با خروجی‌های مورد اطمینانی داشته باشید. اگر در رزومه‌تان بنویسید ۵ سال سابقه کار باید در کنار آن کارهایی که در این ۵ سال انجام داده‌اید را نیز نشان دهید. همواره در رابطه با این تجربیات سعی کنید موارد با کیفیت و ارزشمند را انتخاب کرده و از تجربیات بی کاربرد دوری کنید.

در پایان

نامگذاری‌هایی که روی توسعه‌دهندگان انجام می‌شود ابدا مهم نیستند. این یک واقعیت است. این‌ها تنها برای مرزبندی بین توسعه‌دهندگان بوده و ارزش کاری شما را نشان نمی‌دهند. از این رو نگران این نام‌های بزرگ نبوده و نیازی نیست که بترسید. تنها این را بدانید که توسعه‌دهنده سینیور خود در ابتدا یک توسعه‌دهنده جونیور بوده و در این مسیر تلاش‌های زیادی نموده و حال تبدیل به یک توسعه‌دهنده سینیور شده است.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.3 از 10 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است