نکات UI/UX برای بهبود طراحی اپلیکیشن شما
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

نکات UI/UX برای بهبود طراحی اپلیکیشن شما

ارتباطات شخصی، ظاهری دوستانه و تعامل بصری جزو فاکتورهای ضروری در طراحی اپلیکیشن هستند. آیا به دنبال خلق محصولی هستید که بتواند کاربران را مجذوب خودش کند؟ در این مقاله با بهترین نکات مربوط به UI و UX آشنا خواهید شد که به شما در افزایش نرخ فروش و حفظ کاربران کمک می‌کند.

اهمیت طراحی اپلیکیشن

طراحی یک اپلیکیشن ساده وکاربرپسند برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتری الزامی است. در گذشته داشتن یک محصول جذاب و متمایز کافی بود اما امروز همه چیز فرق می‌کند. نکات و ترفندهای انسان‌ محور کاملاً جایگزین رویکردهای سیستم‌ محور شده است.

در این مقاله با 7 نکته و روش UX/IU آشنا می‌شویم که به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر رشد کرده و برای چالش‌های پیچیده‌تر آماده شوید.

1. Declutter UI

المان‌های بسیاری نظیر دکمه‌ها، تصاویر و متن می‌تواند اپلیکیشن‌ها را پیچیده کرده و استفاده از آن را برای کاربر دشوار کند. به جای نشان دادن آیکون‌های غیرضروری، باید مهم‌ترین اقدامات و گزینه‌ها را در اختیار کاربر قرار دهید. CTA یا ناوبری اصلی باید همیشه در دسترس باشد.

2. از عناوین واضح استفاده کنید

کاربران باید با نگاه کردن به صفحه تنظیمات، تمام گزینه‌ها و مقادیر آن‌ها را با یک نگاه فوری درک کنند. برای تاکید کردن بر تنظیمات باید وضعیت را در زیر عنوان نشان دهید. به جای اینکه عنوان را به شکل ساده توصیف کنید، مشخصات دقیق را در اختیار کاربر بگذارید. باید از بروز ابهام جلوگیری کنید تا کاربران بتوانند به چنین المان‌هایی دسترسی داشته باشند.

3. لیست کشویی خود را متمایز کنید

گزینه‌های کشویی با قابلیت جستجو یا پیشنهاد خودکار زمانی مفید هستند که شما یک لیست طولانی داشته و کاربر هم نیاز خود را از قبل می‌داند. پیشنهاد می‌کنم که حتماً از فضای سفید استفاده کنید. بکار بردن فضای سفید باعث می‌شود تا طرح شما نفس بکشد و ظاهر زیباتری داشته باشد. اگر می‌خواهید تفاوت بین المان‌ها را نشان دهید، اضافه کردن تصاویر بسیار مفید خواهد بود.

4. با بکار گرفتن آیکون‌های واضح، در فضا صرفه‌جویی کنید

اگر آیکون‌های اپلیکیشن به درستی طراحی شده باشند، با یک نگاه می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. این مسئله در خصوص آیکون‌های آشنا و مشابه نیز صحت دارد. آیکون‌ها برای کاربران بین المللی به ترجمه نیاز ندارند. استفاده کردن از آیکون‌ها به درک داده‌ها سرعت می‌بخشد. استفاده کردن از تصاویر بصری باعث می‌شود تا کاربر بتواند المان مورد نظر را بهتر به خاطر بسپارد.

5. طراحی بصری در CTA باعث جلب توجه می‌شود

در CTA خود از یک طرح بصری استفاده کنید. این کار باعث جذب شدن مخاطبان خواهد شد. تعداد افرادی که روی یک متن کلیک کرده و یا به آن توجه می‌کنند، چندان زیاد نیست پس این روش می‌تواند کمک بزرگی به شما کند تا حواس آن‌ها را روی CTA خود متمرکز کنید.

6. وضعیت‌های سفید خود را دست کم نگیرید

وضعیت‌های سفید (empty states) راه‌هایی فوق‌العاده برای بهبود تجربه کاربری محصول هستند. وضعیت سفید به مواقعی در اپلیکیشن گفته می‌شود که هیچ داده‌ای برای نشان دادن به کاربر وجود ندارد. از کاربران خود بخواهید تا کاری را انجام دهند. از کپی‌های مناسب و قابل دسترس در طراحی وضعیت‌های سفید استفاده کنید. انتخاب کردن تصویرسازی‌های متناسب و سفارشی می‌تواند راهکاری بسیار مفید در این زمینه باشد.

7. فرم‌های کارآمد را طراحی کنید

داده‌های مرتبط را در بلوک‌ها یا مجموعه‌های درستی سازماندهی کنید. جا به جا شدن از یک مجموعه سوال به مجموعه دیگر بیشتر شبیه یک مکالمه خواهد بود. با گروه‌بندی کردن بخش‌های مرتبط با هم به کاربران کمک می‌کنید تا اطلاعات لازم برای پر کردن هر بخش را درک کنند.

نتیجه‌گیری

در نهایت کاربران باید بتوانند به آسانی نحوه‌ی کارکرد محصول را درک کرده و یک تجربه کاربری رضایت‌بخش داشته باشند. ما با استفاده از روش‌هایی مثل تحقیقات کاربر، مخاطبان هدف خود را قبل از طراحی اپلیکیشن درک می‌کنیم. هرچه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، می‌توانید تجربه‌ی بهتری را برای آن‌ها فراهم کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی