چرا تجربه کاربری مهم است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چرا تجربه کاربری مهم است؟

UX و UI عالی همیشه افراد بیشتری را به اپلیکیشن شما جذب می‌کند. اپلیکیشن‌های اندروید و iOS با پیشرفت گوشی‌های هوشمند در بین مردم محبوبیت پیدا کردند. هم اکنون که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، 85.2 میلیون برنامه در فروشگاه Google Play موجود است. ما باید خودمان را در این رقابت متمایز کنیم. بنابراین اپلیکیشن‌مان باید UX و UI مناسبی داشته باشد.

این مقاله در خصوص تجربه کاربری و رابط کاربری است، به همین خاطر ابتدا باید این اصطلاحات را به خوبی درک کنید.

UX چیست؟

UX مخفف تجربه کاربری است. تجربه‌ی کاربری به احساسی گفته می‌شود که هنگام استفاده از خدمات شما به کاربران دست خواهد داد. UX ظاهر اپلیکیشن را می‌سازد و به جذب کاربران بیشتر کمک می‌کند. به همین خاطر باید UX را به گونه‌ای طراحی کنیم که نرخ تبدیل را بالاتر ببرد.

UI چیست؟

UI مخفف رابط کاربری است. UI همان فرآیند بهبود بخشیدن به تعاملات موجود در اپلیکیشن‌های وب یا موبایل است. این فرآیند روی ساختن ویجت‌های استفاده شده توسط کاربران تمرکز دارد. حال این ویجت‌های تعاملی می‌توانند دکمه‌ها، آیکون‌ها یا هر المان بصری دیگری باشند.

چرا UX و UI برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل اهمیت دارند؟

قبل از اینکه این مقاله را ادامه دهیم، باید به خوبی با اهمیت UX و UI آشنا باشیم. همیشه قابلیت‌های عالی و فانتزی نمی‌توانند کارایی داشته باشند. برای نزدیک شدن به مشتریان باید از در طراحی وارد شوید. طراحی UI/UX باعث بهبود تجربه کاربری و رضایت مشتریان می‌شود. این مسئله در نهایت به افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن شما کمک می‌کند. شما می‌توانید ترندهای طراحی UX/UI را در اینجا مطالعه کنید.

دنیای امروز تماماً در مورد رقابت کردن است. اگر ایده‌های خاصی در ذهن نداشته باشید، یک طراحی کلیدی می‌تواند به شما در جلب توجه کردن کمک کند. باید برای حضور پیدا کردن در بازار دست به انجام کارهای مختلفی بزنید. وقتی برای اولین بار از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنید، اولین برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. استفاده کردن از اصول طراحی به شما کمک خواهد کرد تا برداشت اولیه‌ی خوبی را در ذهن مشتری ایجاد کنید. 

طراحی UI و UX برای استارتاپ‌ها و مشاغل کوچک، بسیار مهم‌تر است. مطمئناً برداشت اولیه خیلی بیشتر در ذهن کاربر می‌ماند و استفاده از یک طراحی درست می‌تواند باعث اوج گرفتن برند شود. این کار برای رشد کردن کسب و کارتان بسیار اهمیت دارد. رضایت کاربران برای مشهور و ارزشمند شدن برند شما ضروری است. یک ساختار UX/UI موثر باعث ماندگاری کاربران شده و آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کند. رابط کاربری خوب کمک می‌کند تا بتوانیم اپلیکیشن مربوطه را خیلی سریع‌تر بارگذاری کنیم. هدف ما از انجام تمام این کارها، ایجاد یک پایگاه کاربر مطمئن است.

اصول طراحی UI و UX

طراحی UX و UI در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل شامل چند مورد ضروری است. ما این موضوعات را در ادامه با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. با پیروی کردن از این نکات ضروری در طراحی UI می‌توانید از دو مشکل تعاملی کاربران با اپلیکیشن‌ها اجتناب کنید. 5 اصل ذیل مانند دستورالعمل‌های طراحی UI و UX عمل می‌کنند.

1. مقیاس

طراحان از یک مقیاس برای نشان دادن اهمیت و رتبه در ترکیب کامپوننت‌ها استفاده می‌کنند. یک طراحی دلپذیر نباید خیلی پیچیده باشد تا کاربران بتوانند المان‌های موجود در رابط را به آسانی شناسایی کنند.

2. سلسله مراتب بصری

درک کردن طرح‌بندی‌هایی که شامل سلسله مراتب بصری خوبی هستند، برای کاربران آسان‌تر خواهد بود. المان‌ها در رابط باید براساس اهمیت آن‌ها مرتب شوند. این اصل، تجربه‌ی ارائه شده به کاربران را کنترل می‌کند. اگر نمی‌توانید چیز خاصی را در صفحه‌ی مورد نظر پیدا کنید، یعنی طرح‌بندی آن فاقد یک سلسله مراتب بصری واضح است.

3. تعادل

طراحی باید به گونه‌ای متعادل باشد که چشم‌های بیننده را خسته نکند. استفاده کردن از فضای سفید می‌تواند نقش مهمی را در رابط اپلیکیشن‌های موبایل ایفا کند.

4. کنتراست

استفاده‌ی مناسب از کنتراست در طراحی‌ها می‌تواند جزئیات خاص موجود در UI را به کاربر نشان دهد. با استفاده از ترکیب صحیح رنگ‌ها می‌توانید به کنتراست درستی دست پیدا کنید.

5. ثبات

اکثر کاربران در دنیای امروز یک مدل ذهنی مشترک از رابط کاربری دارند. بنابراین کاربر انتظار دارد که بین اپلیکیشن‌های او ثبات وجود داشته باشد. هر چه محصول شما برای آن‌ها آشناتر باشد، خیلی راحت‌تر آن را یاد می‌گیرند و تجربه‌ی بهتری خواهند داشت. این مسئله یک امتیاز مثبت برای تمام طراحان محسوب می‌شود. تمام طراحان اپلیکیشن باید ثبات را در طراحی‌های خود مد نظر داشته باشند.

بهترین متدها برای طراحی یک اپلیکیشن کاربرپسند

برای بهبود بخشیدن به طراحی‌های‌تان چند روش وجود دارد. بیایید مهم‌ترین متدها را با یکدیگر مطالعه کنیم:

1. یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) طراحی کنید و به کار خود ادامه دهید

قبل از اینکه روند توسعه را فوراً آغاز کنید، بهتر است یک نمونه اولیه بسازید. به طور کلی دو نوع نمونه اولیه وجود دارد. Lo-Fi یکی از انواع نمونه‌های اولیه است که در آن UX را با استفاده از کاغذها یا نرم‌افزار Wireframing طراحی می‌کنید. این نمونه‌ها طرح‌های ساده‌ای هستند که فقط برای نشان دادن ظاهر تجربه کاربری از یک دیدگاه حداقلی استفاده می‌کنید. نوع دیگر Hi-Fi است که طراحی آن به محصول نهایی شباهت دارد. گاهی اوقات این نمونه‌های اولیه را به عنوان نمونه‌های عملی می‌سازند تا کارکرد محصول نهایی را متوجه شوند. با نشان دادن نمونه‌های Hi-Fi به کاربران می‌توانید از آن‌ها بازخورد دریافت کنید. در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل اینگونه پروتوتایپ‌ها را جزو الزامات طراحی UI در نظر می‌گیرند.

2. تست کردن اهمیت دارد

محصولی که باگ داشته باشد، به مزاج کاربران خوش نمی‌آید. تجربه و رابط کاربری بد باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان خواهد شد. ما همیشه باید قبل از عرضه کردن اپلیکیشن خود به بازار، آن را با کاربران واقعی آزمایش کنیم. معمولاً یک طراح یا توسعه دهنده متوجه این مسائل نمی‌شود. بنابراین انجام دادن تست بتا در جلوگیری از بروز مشکلات به شما کمک خواهد کرد.

3. سرعت بارگذاری سریع

سرعت را می‌توان یک جنبه‌ی ضروری در طراحی UX/UI دانست. کاربران به دنبال صرفه‌جویی در زمان هستند و مطمئناً یک اپلیکیشن با بارگذاری سریع را ترجیح می‌دهند. باید اپلیکیشن را به گونه‌ای طراحی کنید که گردش کاری آن دچار اختلال نشود.

4. طراحی ساده و معمولی

تمام کامپوننت‌های موجود در اپلیکیشن باید به شکلی ساده طراحی شوند. اگر از نکات مربوط به طراحی UI پیروی کنید، استفاده کردن از برنامه برای کاربران آسان‌تر خواهد شد. مثلاً یک رابط کاربری را در نظر بگیرید که دارای فونت‌ها و منوهای زیادی است. مطمئناً انجام دادن کارها در چنین فضایی برای کاربر دشوارتر خواهد بود.

5. به جای گفتن، نشان دهید

اپلیکیشن‌های تعاملی با نمودارهای کاربرپسند مفید هستند. استفاده از فضای سفید، انیمیشن و تعاملات کوچک باعث ایجاد یک حال و هوای مناسب در اپلیکیشن می‌شود. به همین خاطر نیازی به اضافه کردن جزئیات شلوغ یا توضیحات اضافی ندارید.

نکات گفته شده در این مقاله به طراحان کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های موبایل بهتری را برای اکثریت مردم خلق کنند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا