برنامه‌نویسی چیست؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

برنامه‌نویسی چیست؟

در این مقاله از سایت راکت، ما به بررسی مفهوم برنامه‌نویسی می‌پردازیم. این مقاله مناسب افراد مبتدی و کسانی که علاقمند به یادگیری برنامه‌نویسی هستند، می‌باشد.

همه‌ی ما شنیده‌ایم که برنامه‌نویسی کامپیوتر در 3 دهه اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. امروزه دانشجویان زیادی برای یافتن شغل در شرکت‌ رویاهایشان مانند گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، اپل و... رشته‌های علوم کامپیوتر را انتخاب می‌کنند.

برنامه‌نویسی چیست؟

در این مقاله اصطلاح "برنامه‌نویسی" را تعریف کرده و نحوه استفاده از آن و بسیاری از اصطلاحات مربوط به آن را خواهیم فهمید.

معنای برنامه‌نویسی در اصطلاحات غیر تخصصی

برنامه‌نویسی یک راه برای " آموزش دادن یک کامپیوتر برای اجرای وظایف مختلف " است. شاید این تعریف کمی گیج‌کننده باشد. بگذارید کمی در معنای آن دقیق شویم:

"آموزش دادن کامپیوتر" اساساً به این معناست که برای کامپیوتر دستورالعمل هایی را به زبانی که بتواند بفهمد تعیین می‌کنیم. این دستورالعمل‌ها انواع مختلفی دارند؛ به‌عنوان مثال: 

  • جمع کردن دو عدد
  • گرد کردن یک عدد
  • و موارد دیگر

همان‌طور که انسان‌ها زبان‌های کمی را متوجه می‌شوند ( مانند انگلیسی، اسپانیایی، فارسی، فرانسوی و...)،کامپیوترها نیز فقط دستوراتی که به یک فرم خاص یا همان زبان برنامه‌نویسی، نوشته‌ شده باشند را می‌فهمند.

"اجرای وظایف" : taskها یا همان وظایف، می‌توانند مانند مثال‌های بالا ساده، یا پیچیده و شامل چند دستورالعمل متوالی باشند؛ مانند:

  • محاسبه معادلات ساده با قوانین مشخص، درجه و ساعت
  • محاسبه میانگین بازگشت موجودی ۵ سال اخیر

این دستورات نیاز به محاسبات پیچیده دارند و نمی‌توانند در یک دستورالعمل ساده بیان شوند. به طور خلاصه، برنامه‌نویسی راهی برای انجام کارهای مختلف توسط کامپیوتر است.

چرا کد‌نویسی کردن مهم است؟

ممکن است فکر کنید که چرا باید برای جمع یا گرد کردن اعداد، یا حتی برای محاسبه معادلات ساده به کامپیوتر نیاز داشته‌ باشیم؟ یا فکر کنید حتی یک کودک 8 ساله‌ی عادی هم می‌تواند چنین کاری را - حتی برای اعداد بزرگ - انجام دهد. اصلا برنامه‌نویسی به چه درد می‌خورد؟ فواید استفاده از کامپیوتر چیست؟

کامپیوترها مزایای زیادی دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

سرعت

کامپیوترها به طرز شگفت آوری سریع هستند. اگر مهارت‌های برنامه‌نویسی را درست به کار بگیرید کارهای بزرگی از شما ساخته ‌است. در حال حاضر برای یک کامپیوتر عادی، جمع دو عدد میلیاردی کمتر از یک نانوثانیه وقت می‌گیرد!!! 

 بله! یک نانو‌ثانیه.

یعنی در یک ثانیه، کامپیوتر می‌تواند حدود  عمل جمع را انجام دهد. انسان‌ها می‌توانند این کار را با این سرعت انجام دهند؟ انسان عادی حتی قادر به انجام ده عمل جمع در یک ثانیه نیست. پس کامپیوترها از مزیتی به نام سرعت بالا برخوردار هستند.

قیمت پایین

فرض کنید شما آنالیزور یک انبار کالا هستید و برای فروش آن‌ها  باید ابتدا مشخصات 1000 کالا را وارد کنید. جدا از غیرعملی بودن این کار، عذاب انجام دادنش را تصورکنید. ممکن است هنگامی‌که شما درحال انجام محاسبات هستید قیمت‌ها تغییر کند.

ممکن است چند نفر را استخدام کنید تا همزمان محاسبات را انجام دهند؛ که در این‌صورت هزینه شما به میزان قابل توجهی بالا می‌رود حتی اگر هیچ‌یک از کارمندهایتان در محاسبات خطایی انجام ندهند.

حالا این شرایط را با وقتی‌که کارها را با کامپیوتر انجام می‌دهید مقایسه کنید. کامپیوترها می‌توانند تعداد بالایی از اطلاعات را سریع و به صرفه آنالیز کنند. 

فعالیت مداوم

کامپیوترها 7 روز در هفته به‌ صورت 24 ساعته و بدون خستگی فعال هستند. اگر کار سخت و بزرگی دارید می‌توانید با برنامه نویسی به کامپیوتر محول کنید و با خیال راحت استراحت کنید.

زبان برنامه‌نویسی چیست؟

همان طور که در بالا ذکر شد، کامپیوترها می توانند دستورالعمل‌هایی را که به زبان برنامه نویسی نوشته شده‌اند اجرا کنند. یک زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویس راهی برای شناساندن وظایف به کامپیوتر فراهم می‌کند. برای اینکه درباره برنامه نویسی بیشتر بدانید به مقاله “زبان برنامه‌نویسی چیست؟ ”مراجعه کنید. پایتون، C++، C، جاوا و... چند زبان برنامه‌نویسی محبوب هستند.

چرا باید برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

امروزه با داشتن معلومات زیادی درباره‌ی برنامه‌نویسی بزرگترین پرسشی که ایجاد می‌شود این است که چرا باید برنامه‌نویسی را آموخت؟ در زیر چند دلیل ذکر شده است:

برنامه‌نویسی جالب است.

از طریق برنامه‌نویسی می‌توانید بازی‌ها، پروفایل و وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، ‌موتورهای جست‌و‌جو مانند گوگل یا یک پلتفرم فروشگاهی مانند آمازون برای خود بسازید. جالب نیست؟ تصور کنید بازی دلخواه خودتان را می‌سازید و در پلی‌استور قرار می‌دهید و هزاران بار دانلود می‌شود.

ستون اصلی یک شرکت تکنولوژی

برپاکننده‌ی اصلی شرکت‌های تکنولوژی کنونی (مانند گوکل، فیسبوک، اپل،‌ مایکروسافت، آمازون و بسیاری دیگر) برنامه‌های کامپیوتری غول‌آسا هستند که حاصل کار هزاران برنامه‌نویس ماهر می‌باشند. اگرهوش تجاری خوبی دارید با داشتن علم برنامه‌نویسی می‌توانید شرکت بعدی را شما تاسیس کنید.

حقوق و مزایای مناسب

برنامه‌نویسان در سراسر دنیا حقوق خوبی دریافت می‌کنند. برنامه‌نویسان مطرح در سیلیکون ولی میلیون ها دلار در سال دریافت می‌کنند. چند کمپانی حقوق پیشنهادی خود را از 100,000دلار در سال شروع می‌کنند.

حالا بیایید یک برنامه واقعی را بررسی کنیم:

نوشتن اولین برنامه 

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی فراگیر و برای مبتدی ها بسیار مناسب است. می توانید پایتون را از این لینک دانلود کنید. پس از دانلود، فایل نصبی را جهت نصب پایتون روی سیستم خود اجرا کنید.

اکنون بیایید اولین کد پایتون را بنویسیم. ویرایش‌گر متن مورد‌علاقه خود را باز کنید (پیشنهاد ما VScode  است)، سه خط زیر را در آن وارد کنید:

a=54
 b=a**8
Print b

فایل را روی دسکتاپ خود با نام  my_first_project.py  ذخیره کنید. حال برحسب سیستم عامل خود یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

ویندوز: پنجره command prompt را باز کنید و در آن بنویسید:

Python my_first_project

اوبونتو/ مکOS: ترمینال را باز کنید و در آن بنویسید:

Python my_first_project

وقتی enter  را بزنید روی صفحه خود چه می‌بینید؟ در‌همان‌ لحظه متن زیر را مشاهده می‌کنید :

 72301961339136

این عدد چیست؟ همان 54 به توان 8، که به اندازه یک چشم بر‌هم زدن توسط کامپیوتر محاسبه شده ‌است. برای یک انسان عادی چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه را به دست آورد. قدرت کامپیوتر را می‌بینید؟

تبریک! شما اولین برنامه‌تان را نوشتید. بیایید ببینیم این برنامه چگونه کار می کند؟

 a=54

 در اینجا مشخص می‌کنیم که یک متغیر با نام a  تعریف شده و مقدار 54 را به آن نسبت داده‌ایم.

b=a**8

یک متغیر دیگر به نام ‌‌‌b که مقدار a**8 در آن قرار دارد، تعریف می‌شود. a برابر 54 است، پس در عمل داریم 8**54 را محاسبه می‌کنیم. عملگر ** چیست؟ 

** عملگر توان می‌باشد یعنی 54**8 همان است.

Print b

درنهایت، وقتی محاسبه به اتمام رسید می‌خواهیم نتیجه روی صفحه نمایش چاپ شود. برای این‌کار از دستور print استفاده می‌کنیم.

سخن‌پایانی

در این مقاله قدم‌های اولیه برنامه‌نویسی را بیان کرد. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده‌ باشید. برنامه‌نویسی کامپیوتر یک رشته وسیع است و مطالب زیادی برای یادگیری وجود دارد. به کشف و آموختن ادامه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات