چرا الگوهای تاریک رابط کاربری برای تجارت بد هستند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

چرا الگوهای تاریک رابط کاربری برای تجارت بد هستند؟

در وبسایت راکت قبلا مقاله‌ای تحت عنوان «اصول در طراحی UI - از الگوهای تاریک دوری کنید» را منتشر کرده‌ایم. اما امروز قصد داریم به صورت کوتاه دلایل استفاده نکردن از این حالت رابط کاربری را توضیح دهیم. 

الگو تاریک

الگوهای تاریک رابط کاربری بخش‌های فریبنده‌ای از رابط کاربری است که سعی دارد با فریب دادن کاربران آن‌ها را بدون آنکه بخواهند به انجام کاری ترغیب کنند و در نهایت انجام دهند. در حالی که این موارد ممکن است متریک‌های مربوط به وبسایت را بهبود دهد اما در بلند مدت این موضوع پایدار نخواهد بود. 

الگوهای تاریک رابط کاربری دقیقا چه هستند؟

براساس طراح تجربه کاربری Harry Brignull الگوهای تاریک رابط کاربری عبارت است از:

«حقه‌هایی که در اپلیکیشن‌ها و وبسایت ها قرار دارد و باعث می‌شود که کاربر بدون آنکه قصد اصلی و تمرکزی روی آن داشته باشد، در وبسایت ثبت نام کند و یا محصولی را خریداری نماید.»

مثال‌هایی از این حالت را می‌توانید در تبلیغات موبایل‌ها مشاهده کنید که کاربر را ترغیب می‌کند تا عمل «Swip» را انجام دهد و بعد از آن برگه دومی باز شود، یا حالتی که در آن قسمتی از وبسایت مخفی شده و به کاربر گفته شده که با کلیک روی این قسمت، قسمت مخفی شده نمایش داده می‌شود و موارد مختلف دیگر. 

هدف الگوهای تاریک رابط کاربری این است که از روانشناسی انسان‌ها به صورت منفی بهره گیری شود. بنابراین این کار باعث می‌شود که شرکت از جیب مشتریان به صورت غیر اخلاقی سود کند.

فواید کوتاه مدت

این فکر که از کنش‌های کاربری به صورت غیر اخلاقی برای سوددهی شرکت استفاده کنید، فکری ناقص و نادرست است. این فواید در کوتاه مدت اتفاق می‌افتند و در بازه طولانی زمانی باعث می‌شوند که شرکت نرخ تبدیلات کمتری داشته باشد، به این دلیل که مشتریان آگاه می‌شوند و می‌توانند خطراتی که با آن‌ها همراه می‌شوند را متوجه شوند. 

برخی از شرکت‌ها به دنبال یک راه میانبر برای دسترسی به منافع بیشتر در بازه زمانی کمتری هستند، اما آن‌ها نمی‌دانند که در بلند مدت این کار سبب می‌شود تا اعتماد و اعتبار برندشان کاهش پیدا کند. 

بعد از اینکه کاربران متوجه شدند که قدم‌هایی برداشته‌اند که واقعا نیاز ندارند، احساس سرخوردگی و عصبانیت می‌کنند. کاربران نمی‌خواهند که با از دست دادن حریم شخصی‌شان از طریق این الگوهای تاریک فرایند کاوش در وبسایت را ادامه دهند. این الگوها مخالف و در ضدیت با تجربه کاربری هستند و احتیاجات کاربری را برآورده نمی‌کنند.

پایداری و رشد در بلند مدت

طراحان امروزه براساس داده‌ها تصمیم گیری می‌کنند، بنابراین پروسه طراحی امروزه کمتر موضوعی شده است. با این حال در برخی از سناریوها بهتر است که اصول و قواعد طراحی را برای بلند مدت دنبال کنیم. با این کار می‌توانیم از موفقیت‌مان مطمئن شویم. سعی کنید اساس و پایه شرکت‌تان را بر پایه درستی و راست‌گویی بنا کنید، به این دلیل که حقایق به زودی برای مشتریان آشکار خواهد شد.

در پایان

به این جهت که بخواهید محصولات و تجربیاتی درست کنید که مردم از آن‌ها خوششان بیاید و عاشق آن‌ها شوند، ما باید روی کیفیت تمرکز کنیم و یک شهرت بلند مدت ایجاد کنیم. فکر کردن تنها به موفقیت‌های کوتاه‌مدت بدون در نظر گرفتن آینده کاملا اشتباه است. شرکت‌هایی که روی نیازهای کاربران تمرکز دارند در نهایت مزیت‌های رقابتی بیشتری نسبت به بقیه شرکت‌ها دارند. اگر قصد دارید یک محصول خوب ایجاد کنید بهترین کار این است که از این الگوهای تاریک دوری کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات