چرا باید از MongoDB استفاده کرد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چرا باید از MongoDB استفاده کرد؟

MongoDB پایگاه داده برجسته NoSQL در حال حاضر بیش از 40،000،000 دانلود داشته و دارای بیش از 35،000 ریپازیتوری در گیت هاب می‌باشد. با توجه به اعداد و همچنین استفاده از آن، این پایگاه داده در چند سال اخیر به لطف انعطاف و ماهیت بسیار مقیاس پذیرش، محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تجربه کاری خود را بهبود بخشند، زمان ورود به بازار را سریعتر کرده و هزینه کل را کاهش دهند. Sega، Coinbase ، Adobe ، Nokia، eBay ، Google ، Cisco ، Facebook ، ThermoFisher ، Verizon  و Squarespace نام‌های بزرگی هستند که در حال حاضر از MongoDB استفاده می‌کنند.

اکنون بیایید به مزایای آن بپردازیم که آن را به یک پایگاه داده NoSQL پیشرو در کل جهان تبدیل می‌کند.

MongoDB یک پایگاه داده عام منظوره و متن باز است که سازمان‌ها در هر اندازه‌ای از آن برای توسعه، مقیاس بندی و کاربردهای آسان و سریع استفاده می‌کنند. این دیتابیس توسط 10gen توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود و تحت مجوز عمومی به صورت رایگان در دسترس است. این سیستم برخلاف پایگاه داده SQL، از یک مدل سند گرا با پشتیبانی از انواع مختلف داده بهره می‌گیرد. همچنین یک طرح پویا با پشتیبانی کامل، شاخص انعطاف پذیر و کوئری‌های غنی دارد. علاوه بر این به جای ذخیره اطلاعات در سطرها و ستون‌ها مانند پایگاه داده‌های مختلف، یک فرم باینری از اسناد JSON به نام BSON را ذخیره می‌کند که اجازه می‌دهد اسناد دارای فیلدها و ساختارهای مختلف باشند.

اگر می‌خواهید در کمترین زمان در MongoDB مهارت پیدا کنید و مفاهیم عمیق آن را به راحتی درک کنید، پیشنهاد می‌کنیم این دوره را حتما امتحان کنید. شامل سه ساعت فیلم آموزشی است که بخش‌های اصلی مانند نصب mongodb، کار با دیتابیس و کالکشن‌ها، آشنایی با کوئری‌ها و نحوه استفاده در زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف را پوشش می‌دهد.

این پایگاه داده دارای چندین مزیت بزرگ است که در حال حاضر عمدتا برای برنامه‌هایی با حجم داده عظیم و سایر کارهای پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص داده‌هایی که در یک پایگاه داده رابطه‌ای به سختی قرار می‌گیرند. در کنار مقیاس پذیری، MongoDB به دلیل ایجاد امنیت بالا نیز مشهور است. مدل داده‌ای که MongoDB دنبال می‌کند بسیار انعطاف پذیر می‌باشد. این ویژگی به ما امکان می‌دهد داده‌هایی با انواع چند متغیره را در ایندکس کردن، قوانین اعتبارسنجی و دسترسی به داده‌ها ترکیب و ذخیره کنیم. علاوه بر این هنگامی که می‌خواهید طرح‌ها را به صورت پویا تغییر دهید، هیچ مشکلی وجود نداشته و به همین دلیل می‌توانید بر روی داده‌های خود بیش از اینکه زمان بیشتری برای تهیه داده‌ها در پایگاه داده صرف کنید، کار کنید.

مزایای MongoDB

از آنجا که در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین پایگاه داده‌ها تبدیل شده است، مطمئنا دلایل اساسی برای آن وجود دارد. بیایید در مورد برخی از مزایایی که در این پایگاه داده ارائه می‌شود، بحث کنیم.

1. سیستم‌عامل توزیع داده

MongoDB با بهره گیری از سرویس‌های ابری و مراکز داده توزیع شده، سطح جدیدی از قابلیت دسترسی و مقیاس پذیری را تضمین می‌کند. همچنین بدون هیچ گونه خرابی و نیازی به تغییر برنامه می‌تواند از نظر حجم داده و همچنین توان مصرفی مقیاس کششی بالایی داشته باشد. به علاوه با مراکز داده بی شماری از سازگاری بالایی برخوردار است.

2. توسعه سریع و مداوم

در شرکت شما با وجود تغییر الزامات تجاری، دیگر پروژه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. به لطف مدل داده انعطاف پذیر با طرح پویا، رابط کاربری گرافیکی قدرتمند و ابزارهای خط فرمان اکنون برنامه نویسان می‌توانند به سرعت برنامه‌های کاربردی بسازند و توسعه دهند. MongoDB همچنین یکپارچه ‌سازی مداوم و تحویل عملیات تولیدی را ممکن می‌سازد، با وجود اینکه طرح‌های رابطه‌ای استاتیک یا عملیات پیچیده RDBMS مربوط به گذشته هستند.

3. مدل داده انعطاف پذیر

مدل داده آن براساس اسنادی مشابه JSON به نام BSON ساخته شده است که ترکیب داده‌ها سهولت می‌بخشد. کار با داده‌ها نیز بسیار آسان است، زیرا اشیا موجود در کد برنامه به مدل داکیومنت ترسیم می‌شوند. همچنین دسترسی به داده‌ها، تجمع پیچیده و عملکرد ایندکس کردن نیز به خطر نخواهد افتاد. به دلیل عدم وقفه می‌توانید طرح را به صورت پویا تغییر دهید. در نهایت انعطاف پذیری آن به توسعه دهنده این امکان را می‌دهد تا کمتر نگران دستکاری داده‌ها باشد و بیشتر روی استفاده از داده‌ها تمرکز کند.

4. TCO کاهش یافته

TCO کل هزینه مالکیت را شامل می‌شود و با استفاده از MongoDB توسعه دهندگان می‌توانند کار خود را بهتر از هر پایگاه داده دیگری انجام دهند. سرویس ابری Atlas همچنین به تیم‌های عملیاتی این امکان را می‌دهد که وظایف خود را به خوبی انجام دهند و به لطف سخت‌افزاری که MongoDB روی آن کار می‌کند، کل هزینه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

5. مجموعه ویژگی‌های یکپارچه

تمام ویژگی‌های آن مانند تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها، جستجوی متنی، خط لوله جریان داده مبتنی بر رویداد، عملکرد در حافظه، پردازش نمودار و همانند سازی به طور قابل اعتماد و تضمین شده به شما امکان می‌دهد با انواع مختلفی از برنامه‌های کاربردی به صورت بیدرنگ (real-time) کار کنید. در مقابل در RDBMS، برای انجام همین کارها به فناوری‌های پیچیده اضافی همراه با الزامات مجزا نیاز دارید.

6. ذخیره سازی

این برنامه میتواند داده های بزرگی را ذخیره کند، زیرا آنها را در سرورهای متصل به برنامه توزیع می‌کند. همچنین نوعی ذخیره سازی خودکار دارد که حتی در صورت خرابی یا از کار افتادن سرور، داده‌های شما را ذخیره می‌کند. این ویژگی برای داده‌های بزرگ که معمولا دچار خرابی می‌شوند بسیار مفید است.

7. پشتیبانی از جستجوی Ad hoc

از آنجا که MongoDB امکان جستجوی فیلد، جستجوی دامنه و جستجوی منظم عبارت را فراهم می‌کند، از ویژگی فوق العاده‌ای برای جستجوی پیشرفته کوئری‌ها برخوردار است.

8. نصب آسان

تنظیمات محیطی MongoDB در مقایسه با RDBMS بسیار آسان است و کلاینت‌های جاوااسکریپت را نیز برای درخواست‌ها فراهم می‌کند.

9. تعهد بلند مدت

از چند سال گذشته این فناوری تا حد غیر قابل تصوری رشد کرده است. هم اکنون بیش از 40 میلیون بار توسط هزاران نفر در سراسر جهان دانلود شده است. با توجه به تعداد قابلیت‌ها و امکانات در آینده، به راحتی می‌توان روی آن سرمایه گزاری کرد.

کاربرد پایگاه داده MongoDB

این دیتابیس به طور گسترده برای مقادیر عظیم داده استفاده می‌شود که قسمت عمده‌ای از Big Data و Hadoop است. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا آن را برای رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن همراه برای تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات موجود در قالبی بدون ساختار استفاده کنند. به علاوه از این پایگاه داده به ویژه در مدیریت و تحویل محتوا استفاده می‌شود. بخش مهم دیگری که این پایگاه داده در آن نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، مراکز داده یا همان دیتاسنترها هستند.

چه کسانی باید MongoDB را یاد بگیرند؟

• توسعه دهندگان نرم‌افزار

• معماران سیستم

• مدیران شبکه

• متخصصان پایگاه داده و تجزیه و تحلیل

• متخصصان تحقیق و توسعه

جمع بندی

مدت زیادی نیست که MongoDB به عنوان یک پایگاه داده رایگان به عموم مردم معرفی شده و به یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین پایگاههای داده در کل جهان تبدیل شده است. با ارائه ویژگی‌های مختلف MongoDB راهی طولانی را طی کرده و توجه هر برنامه نویس یا توسعه دهنده‌ای را به خود جلب کرده است. این دیتابیس با مزایای بی شماری که افراد را برای شروع مجذوب خود می‌کند همراه است، البته معایبی نیز دارد که آنها را هم در آینده بررسی خواهیم کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

3 سال پیش
/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید