۱۰ اصل در طراحی‌های UX اخلاقی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۱۰ اصل در طراحی‌های UX اخلاقی

با ظهور الگوهای تاریک در UX، هرگز وجود محصولی صادق و قابل اعتماد تا این اندازه مهم نبوده است. Edward R. Murrow گفته است:« برای متقاعد کننده بودن، باید باورپذیر باشیم. برای اینکه باورپذیر باشیم، باید معتبر باشیم. برای با اعتبار بودن، باید صادق باشیم.»

اصطلاح UX تاریک در مواقعی استفاده می‌شود که طراحان تجربه‌ای را خلق می‌کنند که کاربران را به سمت منافع شرکت (به جای منافع خود کاربران) سوق می‌دهد. به جای اینکه کاربران را با الگوهای تاریک فریب دهیم، می‌توانیم با استفاده از تجربیات اخلاقی که علایق کاربر را در اولویت قرار می‌دهد، اعتبار و صداقت را به وجود آوریم.

Joshua Porter درباره‌ی رابط‌های صادقانه می‌نویسد:« وقتی بخشی از محصول ما گیج کننده، گمراه کننده و یا مشکوک باشد، اعتماد کاربران خود را به آرامی از دست خواهیم داد. وقتی یک رفتار ناخوشاید ظاهر می‌شود، کاربر عقب نشینی کرده و از تعامل بیشتر خودداری می‌کند.»

۱. من را مطلع کنید

 

مشکلی که می‌خواهم بیان کنم بسیار رایج است. آن مشکل این است که شرکت‌ها کاربران متقاضی را برای یک دوره رایگان ثبت‌نام می‌کنند اما سپس آن دوره را فراموش می‌کنند. این سبب می‌شود تا کاربران بدون اطلاع داشتن هزینه عضو بودن را بپردازند. هنگامی که کاربران دیگر به ما نیاز ندارند، باید آن‌ها را مطلع کنیم و به آن‌ها اجازه دهیم تا عضویت خود را پس از دوره آزمایشی لغو کنند. یا بهتر است هنگام ثبت‌نام برای دوره‌های آزمایشیِ رایگان، تقاضای کارت اعتباری نکنید. هرگاه که نیاز به پرداخت هزینه بود، آن‌ها را در جریان بگذارید.

۲. اطلاعات منفی را برجسته کنید

 

به جای اینکه روبرو شدن با جوانب منفی تصمیماتی که قرار است کاربران بگیرند را بر عهده آن‌ها بگذارید، بهتر خواهد شد اگر خودتان آن جوانب را کاملا مشخص و واضح بیان کنید. من نحوه‌ی اطلاع رسانی Airbnb را دوست دارم، زیرا به من می‌گوید که محلی که آن را رزرو کرده‌ام حسگر کربن مونوکسید ندارد و نمی‌توانم در آنجا مهمانی برگزار کنم. آن‌ها می‌توانند به راحتی این اطلاعات را مخفی کنند، اما این نکات را گوشزد می‌کنند تا از عواقب تصمیمات خود مطلع شوید.

۳. امن‌ترین گزینه برای کاربران را به حالت پیش فرض درآورید

 

از جانب کاربران خود موارد موجود در فرم‌ها را انتخاب نکنید. از تصمیم گرفتن برای کاربران خود دست بکشید. بسیاری از فرم‌ها بخشی از گزینه‌های انتخابی را به صورت خودکار بررسی می‌کنند. گاهی آن‌ها خودشان گزینه خبرنامه را به صورت خودکار تیک می‌زنند، خب شاید کاربر نخواهد به خبرنامه شما ملحق شود.

۴. تجربه به جای درآمد

 

با اضافه کردن ویژگی‌ای که بیشتر به نفع کاربرانتان است، باعث می‌شوید تا آن‌ها شما را در درازمدت دوست داشته باشند. من از Lyft متشکرم که ویژگی‌ای را برای حمل و نقل عمومی اضافه کرد. این یک برنامه‌ی مختص حمل و نقل است. ممکن است در نگاه اول تصور کنید این ویژگی خلاف الگوی کاری آن‌هاست زیرا اگر با آن یک اتوبوس بگیرید، به این معناست که دیگر درخواست گرفتن Lyft نکرده‌اید. احتمالاً Lyft این ویژگی را اضافه کرده زیرا سبب می‌شود تا کاربران به پلتفرم آن‌ها وفادار بمانند. با این روش مردم برای هرگونه حمل و نقلی در آینده بیشتر از این برنامه استفاده خواهند کرد.

۵. شفافیت در قیمت

 

چیزی که میبینید همان چیزی است که برایش پول خرج می‌کنید. آیا از این متنفر نیستید که قیمت محصول ۱۵ دلار بیشتر از آنچه تصور می‌کردید باشد؟ بسیاری از تجارت‌های الکترونیک یک قیمت را تبلیغ می‌کنند، اما زمانی که مالیات و هزینه حمل و نقل را پرداخت می‌کنید، متوجه می‌شوید که قیمت به طرز قابل توجهی گران‌تر می‌شود.

۶. از اسپم کردن دست بکشید

 

من بعد از دیدن اعلان‌های اسپم در یک برنامه، فوراً آن برنامه را حذف می‌کنم. با فرستادن اعلان‌های مهم و ضروری، به زمان ارزشمند کاربران خود احترام بگذارید. شما باید به کاربران خود این اجازه را بدهید تا بتوانند به آسانی و به سرعت اعلان‌های خود را تنظیم کنند. اگر یک اعلان در بازه‌ای از زمان نتوانسته کاربر را تشویق به اقدام کند، این بدان معناست که دیگر کارآیی ندارد. اینگونه اعلان‌ها باید فوراً غیرفعال شوند، زیرا هیچ سودی را حاصل نخواهند کرد.

۷. شفافیت در حریم خصوصی

 

از مخفی کردن همه چیز در سیاست حفظ حریم خصوصی دست بردارید. اگر شما در حال جمع‌آوری اطلاعاتی ارزشمند هستید، من به‌عنوان یک کاربر باید از آن مطلع باشم و به شما اجازه‌ی این کار را بدهم. شما می‌توانید جزئیات مربوط به سیاست حفظ حریم خصوصی خود را توضیح دهید، اما وقتی یک شرکت اطلاعات مرتبط را در نوشته‌ای قرار می‌دهد که کسی آن را مطالعه نمی‌کند، این به نوعی ریاکاری در نظر گرفته می‌شود. 

۸. پیشنهادات صادقانه

 

اگر سایت شما همیشه در حال فروش خدمات است، وانمود نکنید که فلان چیز یک فروش سال نو بوده و طی دو ساعت به پایان می‌رسد. در مورد تبلیغات با کاربران خود صادق باشد. تبلیغات تقلبی یک روش مطمئن برای از دست دادن اعتبار است.

۹. لغو کردن را تا حد ممکن آسان کنید

 

Roach motel یک الگوی UX تاریک است که ورود به آن بسیار آسان است اما بیرون آمدن از آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر من عضو محصول شما شدم، لغو عضویت را تا حد ممکن آسان کنید. من نباید برای این کار با پشتیبانی تماس گرفته، ایمیل ارسال کرده یا با یکی از کارمندن شما صحبت کنم. فقط دکمه‌ای برای لغو کردن را در اختیار من قرار دهید و بگذارید به زندگی‌ام ادامه دهم.

۱۰. درخواست مجوز کنید

 

درخواست مجوز کردن قبل از استخراج یا فروش داده، تماس با دوستان یا ارسال آن به پروفایل کاربر همان کار درستی است که باید انجام دهید. به‌جای اینکه زیرکانه عمل کنید و از ما تقاضای دعوت از دوستان را داشته باشید، صادقانه بگویید که هدفتان از درخواست این مجوز چیست. هیچ کاری را از جانب کاربر در خفا انجام ندهید زیرا آن‌ها باید از تمام اقدامات شما راضی باشند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی