4 راه برای پشت سر گذاشتن روزهای تاریک یادگیری برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

4 راه برای پشت سر گذاشتن روزهای تاریک یادگیری برنامه‌نویسی

همه ما آن را تجربه می‌کنیم. در هر هدف بلندمدت، روزهای تاریکی نهفته است. اهداف شما می‌تواند دکترا گرفتن، تمرین برای ماراتن، یادگیری برنامه نویسی و غیره باشد. مقصد بسیار دور به نظر می‌رسد. انگار کاری که ما انجام می‌دهیم با نتایج مطابقت ندارد. انگیزه کم می‌شود.

در چنین روزهایی، برگشتن به مسیر واقعی خیلی مهم است. در غیر اینصورت روزهای تاریک شما همچنان ادامه پیدا خواهند کرد. بهتر است از همان ابتدا با این موضوع مقابله کنید و انگیزه خود را برای حرکت به سمت جلو پیدا کنید. در اینجا نحوه‌ی انجام این کار برای شما آورده شده است.

1. پیشرفت خود را مشاهده کنید

ژورنال آموزشی برنامه نویسی به دلایل بسیاری مفید است. آن‌ها پیشرفت‌های روزمره شما را به عنوان یک برنامه نویس یادآوری می‌کنند. نشان می‌دهند که چه چیزهایی درست پیش رفته و چه چیزهایی هنوز به کار نیاز دارد. همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا از روزهای تاریک خود بیرون بیایید.

ژورنال خود را ورق بزنید. کارهای یک ماه پیش خودتان را مطالعه کنید. قطعا از پیشرفت‌های خود متعجب خواهید شد. چیزهایی که ماه پیش برای شما سخت بوده حالا آسان‌تر شده‌اند. برای اینکه پیشرفت خود را بهتر مشاهده کنید، فعالیت‌های چند ماه قبل خود را بخوانید. سپس به جایگاه فعلی خود فکر کنید. اگر به طور دائم برای بهتر شدن تلاش می‌کنید، مطمئنم که تحت تاثیر نتایج قرار خواهید گرفت. تلاش‌های روزمره شما تاثیرگذار است: شما در حال حرکت کردن به جلو هستید.

2. به نمای کلی فکر کنید (کلیات را در نظر بگیرید)

اگر شما هم مثل من باشید، یعنی بخشی از تمرین‌های برنامه نویسی خود را به بخشی دیگر ترجیح می‌دهید. مثلا من ترجیح می‌دهم به جای خواندن فلش کارت‌های Anki خود، بنشینم و سرگرم حل کردن یک مشکل جدید شوم. شاید الان ایده‌ی فلش کارت خواندن جذاب نباشد، اما وقتی یک قدم به عقب برمی‌گردم و به نمای کلی فکر می‌کنم، متوجه می‌شوم که این زمان به خوبی سپری شده است. بنابراین کارت‌های خود را دائماً مرور می‌کنم چون آن‌ها به من کمک می‌کنند تا یک برنامه نویس بهتر باشم. آن‌ها سرمایه‌گذاری من در آینده‌ام هستند.

این موضوع دقیقا مانند شناگری است که می‌خواهد چند دور شنا کند، اما متوجه می‌شود که وزنه زدن به صورت مداوم به او کمک می‌کند تا بهتر از آب عبور کند. به همین خاطر انگیزه لازم برای وزنه زدن را پیدا می‌کند چون این کار به او کمک می‌کند تا در هدف اصلی (شنا) خود بهتر شود.

هر وقت درگیر ترجیح دادن شدید، کمی وقت بگذارید و به کلیات فکر کنید. به خودتان یادآوری کنید. چرا این کار را انجام می‌دهید. چرا در وهله‌ی اول می‌خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید؟

بهترین راه برای تقویت کردن انگیزه، به یاد آوردن «علت» است. این مسئله به تلاش‌های روزمره شما معنا می‌بخشد. در پشت انرژی و زمانی که صرف می‌کنید، یک هدف قرار دارد.

3. کسی را پیدا کنید که به شما و هدفتان ایمان داشته باشد

افراد منفی همه جا هستند. آن‌ها اهداف شما را زیر سوال می‌برند. سعی می‌کنند شما را پایین بکشند. می‌خواهند شما را از مسیرتان منحرف کنند. این اجازه را به آن‌ها ندهید. از چنین افرادی دوری کنید. شخصی را پیدا کنید که به شما و هدفتان ایمان داشته باشد. شاید آن شخص همسر، والدین، استاد و یا مدیرتان باشد. شما فقط به یک نفر نیاز دارید.

با اینکه تمام زمان و تلاش خود را صرف آن کار می‌کنید، اما وجود شخصی که عقاید مشترکی با شما دارد و به شما اعتماد به نفس می‌دهد، می‌تواند احساس خوبی را به شما منتقل کند. وقتی سر و کله‌ی روزهای تاریک پیدا می‌شود، می‌توانید با خیال راحت به سراغ این افراد بروید و از حمایت آن‌ها استفاده کنید. به اشتراک گذاشتن موفقیت‌های بزرگ و کوچک با دیگران بسیار اهمیت دارد و می‌تواند خیلی خوشحال‌کننده باشد.

4. ارزش تنوع

من تمرینات خود را در تیم دبیرستان کاملاً به یاد می‌آورم. آن‌ها سخت و متنوع بودند. یک روز اطراف پیست می‌دویدیم و یک روز هم از تپه بالا و پایین می‌رفتیم. یک روز با سرعت آهسته و ثابت تا کیلومترها حرکت می‌کردیم. اکثر اوقات هم در طول هفته یک روز شنا تمرین می‌کردیم.

این تنوع به استقامت روحی و جسمی من کمک کرد. این کارها همیشه برای من جذاب و تازه بودند. این موضوع انگیزه من و اعضای تیم را بالا برد. ما در بهترین حالت بدنی قرار داشتیم. مهمتر از همه این بود که چنین تنوعی به جدیت رقابت‌ها کمی شادی بخشید.

به همین خاطر من هم تنوع را به برنامه نویسی خود اضافه می‌کنم. این کار خستگی را کاهش می‌دهد و محرک ایده‌هاست. همچنین انرژی بخش بوده و برنامه نویسی را سرگرم‌کننده می‌کند. تنوع می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. یکی از آن روش‌ها می‌تواند تغییر دادن روتین شما باشد. مثلاً من هر روز نزدیک به ظهر ورزش می‌کنم. اما گاهی اوقات برای اینکه این روتین را تغییر دهم، صبح‌ها ورزش می‌کنم.

یک روش دیگر این است که چیزی کاملاً متفاوت با تمرکز اصلی برنامه نویسی خود را انتخاب کنید. مثلاً بگویید که برای بهتر شدن در React روی چند پروزه کار کرده‌اید. برای اینکه تنوع ایجاد کنید، مسئله‌ی جالبی را انتخاب کنید که هیچ ربطی به React ندارد و سپس به کار بر روی آن بپردازید.

از روزهای تاریک جلوگیری کنید

این مقاله در مورد کارهایی است که می‌توانید برای غلبه بر روزهای تاریک انجام دهید. اما بهترین و مهمترین کار، جلوگیری از وقوع چنین روزهایی است. برای این‌ کار دو چیز را به شما توصیه می‌کنم.

ابتدا ورودی‌های خود را مشاهده کنید. مطالب و محتواهای بسیاری در دنیا وجود دارد. این مطالب می‌تواند اشکال مختلفی مثل کتاب، پادکست، دوره و یا مقاله داشته باشد. بسیاری از آن‌ها مفید هستند. اما محتواهایی نیز وجود دارند که می‌توانند این چرخه را منفی کنند. با وارد شدن به چنین چرخه‌ای، بیرون آمدن از آن دشوار می‌شود.

بنابراین از آن اجتناب کنید. انتخاب‌های درستی داشته باشید و مطالبی را پیدا کنید که به شما در رسیدن به مقصد کمک کنند. دوم اینکه باید اهداف خود را یادداشت کنید. این کار به ظاهر ساده می‌تواند تعهد شما را واقعی‌تر کند.

یادداشت کردن برنامه‌ها به طور روزمره اهمیت دارد. این کار به شما کمک می‌کند تا به هدف نهایی خود دست پیدا کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنم که یک برنامه‌ی روزانه برای خودتان تهیه کنید. مثلاً من عصر سه شنبه، برنامه‌ی خود را برای روز چهارشنبه تهیه می‌کنم. این برنامه شامل تمام کارها و زمان انجام دادن آن‌ها می‌شود.

بنابراین وقتی که در یک روز سرد آلارم به صدا در می‌آید، از رختخواب خود بلند می‌شوید چون غروب روز گذشته به خودتان قول دادید که باید امروز برنامه نویسی کنید. شما از قبل تعهد بسته‌اید. از قبل مشخص کردید که باید چه کارهایی را انجام دهید. فقط از رختخواب بلند شوید و برنامه را انجام دهید.

آگاه باشید. بفهمید که چه موقعی احساس خستگی می‌کنید. سپس برای رفع این حالت خود یک کاری انجام دهید. امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما ایده‌هایی را برای مقابله با چنین مواقعی داده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 6 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات