6 نکته برای کدنویسی مانند یک حرفه‌ای
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

6 نکته برای کدنویسی مانند یک حرفه‌ای

اگر به صورت کلی به مفهوم «کد خوب» نگاه کنیم مطمئنا افراد بسیار زیادی را پیدا می‌کنیم که تعاریف و مشخصات متفاوتی را از این مفهوم در ذهن دارند. اما یکی از تعریف‌هایی که تمام افراد در آن به یک نقطه اشتراک خواهند رسید این خواهد بود که «کد خوب» کدی‌ست که به خوبی از جنبه‌های مختلف تست شده باشد.

منظور از تست شدن از جنبه‌های مختلف این است که کد ما با سرعت و پرفورمنس مناسبی کار بکند، بتوان با دستگاه‌های نسبتا قدیمی آن را اجرا کرد، باگ و خطاهای آشکار و واضح نداشته باشد و... .

یک برنامه نویس حرفه‌ای که سال‌های زیادی‌ست در زمینه برنامه نویسی کار می‌کند باید به صورت واضح چند نکته را بداند. یکی از این نکات تحویل «کد تمیز» است. تمیز بودن و مرتب بودن کد خود یکی از نکاتی است که در نهایت باعث می‌شود تا یک «کد خوب» تحویل داده شود.

حال با در نظر گرفتن این موضوع ما می‌خواهیم در این مطلب آموزشی از وبسایت راکت به شما نکاتی را آموزش بدهیم که کدنویس‌های حرفه‌ای همواره آن‌ها را رعایت کرده و نیاز است که شما هم، در هر مرحله از فرایند یادگیری‌تان هستید نیز این موارد را رعایت کنید. بیایید شروع کنیم.

۱- تعیین کردن هدف

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همواره قبل از شروع به کدنویسی، هدف اولیه و نهایی‌تان از انجام چنین کاری را در نظر بگیرید. به صورت کلی برنامه نویس همواره دنبال حل کردن مشکلات است. در این حالت شما ابتدا کار باید مشکل یا مسئله خود را درک کرده و سپس مسیر منتهی به حل آن را پیاده‌سازی کنید. بعد از انجام چنین کاری همه چیز برای کدنویسی آماده است.

برای درک عمیق‌تر از مسئله و روش حل مسئله، بسیاری از برنامه نویس‌ها از روش‌هایی مانند کشیدن دیاگرام، نوشتن الگوریتم و... استفاده می‌کنند که هر کدام بسته به سلیقه شما می‌تواند کاربردی باشد. حتی در زمانی که مشغول کدنویسی هستید می‌توانید در بخش‌هایی از این کدها، با استفاده کردن از «کامنت» دلیل استفاده از فلان تابع را براساس دیاگرام‌تان توضیح بدهید. این کار به لزوم ادامه دادن روی چرخه اصلی حل مشکلات‌تان کمک می‌کند.

۲- از اسامی معنادار برای متغیرها استفاده کنید

شما در فرایند برنامه نویسی، موارد بسیار زیادی هستند که نیاز به نامگذاری دارند و این نامگذاری نیز باید توسط شما صورت بگیرد. متغیرها، توابع، کلاس‌ها، آرگومان‌ها، ماژول‌ها، پکیج‌ها و دایرکتوری‌ها از این دست موارد هستند. همواره سعی کنید در نام گذاری تمام این موارد به صورت معنادار عمل کنید.

به صورت کلی نامگذاری شما باید سه عمل زیر را  برای هر کدام از موارد بالا انجام دهد:

  • هدف خود را تعریف کند (هدف از ایجاد فلان متغیر باید در نام آن پیدا باشد)
  • وجود آن را توجیه بکند (دلیل وجودی فلان متغیر باید در نام آن پیدا باشد)
  • کارکرد آن را توضیح دهد‌

مطمئن باشید که نام‌ها قابل تلفظ باشند! همچنین مواظب باشید که این نامگذاری‌ها طولانی و یا پیچیده نباشند.

 

۳- تکرار کردن مجاز نیست

تکرار کردن کدها به هیچ وجه مجاز نبوده و در هر زمینه‌ای مردود است. این یکی از مهمترین قواعدی‌ست که باید یاد بگیرید چرا که تکرار کردن کدها یکی از نشانه‌های مبتدی بودن/غیر حرفه‌ای بودن شماست. تکرار کردن کدها باعث می‌شود تا یک فایل بسیار بزرگ شده و در نتیجه حجم اضافه‌ای تولید شود. این موضوع در نهایت روی پرفورمنس اپلیکیشن شما تاثیر می‌گذارد.

یکی از روش‌های همیشگی برای جلوگیری کردن از این وضعیت استفاده کردن توابع و ماژول‌هاست. شما باید توانایی این را داشته باشید که خودتان توابع و ماژول‌هایی را ایجاد کنید که محتوای آن ممکن است در ادامه کارتان مدام تکرار شوند.

۴- از شر کدهای اضافه خلاص شوید

بگذارید این مورد را با یک مثال توضیح بدهم. کامنت‌ها بخش بسیار مهمی در دنیای برنامه نویسی هستند. استانداردترین حالت کامنت نویسی در نسخه آخر برنامه، به این شکل است که شما کارکرد یک تابع یا کلاس را توضیح می‌دهید، اما اگر می‌بینید که یادداشت‌هایی برای خود شما در این کامنت‌ها وجود دارد بدانید که کد اضافی بوده و باید از شر آن خلاص شوید چرا که نسخه نهایی که قرار است عرضه شود نباید چنین مواردی در خود داشته باشد.

گاهی اوقات نیز کدهایی را می‌بینیم که کامنت شده اما هیچوقت پاک نشده‌اند، در این صورت باید آن‌ها را نیز پاک کنید.

دنبال توابع و متغیرهایی باشید که زمانی تعریف شده‌اند اما هیچوقت از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. این موضوع مخصوصا زمانی که اپلیکیشن‌تان بسیار بزرگ می‌شود اتفاق می‌افتد و در نهایت باعث می‌شود که همه چیز نامرتب‌تر به نظر برسد و مشکلات پرفورمنسی نیز به وجود بیاید.

۵- هر تابع تنها یک کار را انجام دهد

برای اینکه کدهای مرتب و منظمی داشته باشید و مانند یک حرفه‌ای کارهای‌تان را پیش ببرید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هر تابع باید دقیقا یک کار را انجام دهد. اگر تابع شما چندین کار را انجام دهد مطمئنا مشکلات ساختاری پیش خواهد آمد و علاوه بر آن شما به نقض استانداردها مرتکب می‌شوید. چرا که در تعریف علمی تابع دقیقا این نکته لحاظ شده است.

در یک مرحله از توسعه نرم افزار که به آن کنترل کیفیت نرم افزار گفته می‌شود یکی از موضوعاتی که به آن حساسیت بالایی نشان می‌دهند دقیقا این موضوع است که هر تابع باید تنها و تنها یک کار را انجام داده و غیر از آن اضافه است!

۶- ساده باشید

فکر کنید بعد از چند ماه قصد دارید کدهای خودتان را ویرایش کرده و چند قسمت جدید به آن اضافه کنید. در این حالت  ترجیح می‌دهید کدهای‌تان به صورت پیچیده و درهم و برهم نوشته شده باشد و یا ساده و مرتب؟

این موضوع بسیار مهم است. زمانی که شما کار پیچیده و سختی را انجام می‌دهید همواره باید تنها به فکر انجام کار نباشید بلکه باید به ساده بودن کدها و درک پذیری‌شان نیز فکر بکنید. بسیاری از برنامه نویسان مبتدی تنها تلاش‌شان این است که نرم افزارشان در نهایت کار بکند و اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد برای‌شان مهم نیست. این اشتباه بزرگی‌ست که افراد مختلفی دچارش می‌شوند.

در خلال برنامه نویسی همواره اصل ساده و درک پذیر بودن را رعایت کنید.

در  پایان

یادگیری برنامه نویسی مطمئنا یک موضوع مهم و کاربردی است اما اینکه چگونه در بهترین حالت خود مشغول کدنویسی باشید خود یک موضوع دیگر است که باید حتما آن را در نظر داشته باشید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌دهم حتما سراغ بهترین رویکردهای برنامه نویسی بروید و از شلخته و نامرتب بودن دست بردارید.  در مقاله قبلی «5 مورد از مهمترین کتاب‌هایی که توسعه دهندگان باید بخوانند» ما منابعی را معرفی کردیم که با مطالعه کردن آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل نکات پیچیده و کاربردی برنامه نویسی را یاد بگیرید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.13 از 8 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات