جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۷ قدم برای داشتن یک استراتژی تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۷ قدم برای داشتن یک استراتژی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری موفق از طریق شانس و خوش اقبالی به دست نمی‌آید. مطمئنا تنها زمانی طراحی خوبی خواهید داشت که استراتژی موفقیت آمیزی داشته باشید. ساخت یک استراتژی برای تجربه کاربری در حقیقت یک علم است که با تلاش و تست کردن تئوری‌های مختلف بدست می‌آید. بجای آنکه صرفا امیدوار باشید تا طراحی خوبی را تحویل دهید، بهتر است میزانی از زمان‌تان را روی فکر کردن در ارتباط با تجربه کاربری بگذارید.

نکاتی که ما در این مطلب به شما می‌گوییم می‌توانند شما را روی مسیر موفقیت برای تجربه کاربری قرار دهند، پس سعی کنید این نکات را با دقت مطالعه نمایید.

۱. تعیین استراتژی

قبل از آنکه یک استراتژی کلی را شروع کنید بسیار مهم است که جزئیات کارتان را درک نمایید و بدانید که دقیقا چه چیزهایی می‌خواهید و کارتان باید براساس چه چیزهایی پیش برود. شما باید نقاط مشترکی را بین اهداف کاربری و استراتژی شرکت‌تان پیدا کنید. در هر صورت سرمایه گذاری روی یک استراتژی برای تجربه کاربری می‌تواند برای تجارت شما مفید باشد و بهره‌وری‌تان را بالا‌تر ببرد. 

۲. تحقیق و یادگیری

انجام تحقیق چیزی‌ست که هر طراح تجربه کاربری باید در وهله اول عملیات آن را در نظر بگیرد. یک استراتژی خوب برای طراحی و تجربه کاربری معمولا از تحقیقات داده محور شکل می‌گیرد. تحقیقاتی که به شما ایده کاملی از «کیستی، چیستی، چرایی، زمان و چگونگی» یک فرایند را می‌دهد. تحقیقات می‌تواند از طریق دو شیوه انجام شود – کیفی و کمی. روش‌های کیفی بیشتر روی دریافت پاسخ قدرتمندانه‌ای از «چرایی» تاکید دارد این در حالی‌ست که روش کمی روی «چگونگی» انگشت می‌گذارد. 

۳. طراحی سناریوهای کاربری

براساس تحقیقاتی که شما انجام می‌دهید، حال می‌توانید شخصیت کاربران‌تان را تعیین کنید. این کار باعث می‌شود که دقیقا سناریو و جریانات کاربری را با درک بسیار بالاتری جلو ببرید و آن را به خوبی درک نمایید. سناریوهای مختلفی همواره وجود خواهد داشت چرا که نیاز کاربران با همدیگر مطمئنا متفاوت خواهد بود. اما در نهایت تمام کارهایی که باید با کاربران انجام دهید از این سناریو شکل می‌گیرد.

۴. کاوش و جستجو

حال که تا اینجا آمدیم، یک ایده قوی در دست داریم و می‌دانیم –یا دست کم تصور می‌کنیم- که محصول ما به چه شیوه‌ای ارائه خواهد شد و در کل به چه شکلی خواهد بود. حال نیاز است که شروع به کاوش در بین ایده‌های خلاقانه بکنیم. این کار را می‌توانید از طریق یک قلم و کاغذ به صورت تنها و یا به صورت دسته جمعی با یک تیم انجام دهید. تمام طرح‌های ساده‌ای که روی کاغذ می‌کشید می‌توانند دست مایه اصلی برای کشیدن طرح‌های اولیه و نمونه‌هایی باشند که در آینده به محصول‌تان تبدیل خواهند شد. بعد از انجام چنین کارهایی بعدا حتی می‌توانیم تمرکزمان را روی کنش‌ها و تعاملات محصول نیز بگذاریم.

۵. در نظر گرفتن ارتباطات و استفاده‌پذیری

همانطور که همیشه گفته می‌شود، محتوا پادشاه است، چرا که محتواست که به طراحی معنا می‌بخشد و آن را پشتیبانی می‌کند. کار با محتوا ممکن است کمی پیچیده باشد. آیا من در حال استفاده از تصاویر درستی هستم؟ آیا به یک نویسنده تجربه کاربری نیاز دارم؟ بعد از چنین موضوعاتی حال نیاز است که به خوبی روی دسترسی‌پذیری و استفاده‌پذیری فکر کنیم. برای چنین کاری نیز قواعدی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانیم سطح بالایی از این امکانات را بوجود بیاوریم. به عنوان یک نکته مهم در ارتباط با این قضیه، همواره سعی کنید کاربران خود را بهتر بشناسید و محصولات‌تان را حول محور توانایی‌های جسمی و ذهنی آن‌ها ارائه دهید.

۶. شروع طراحی بصری

در این مرحله از فرایند، حال ما آماده‌ایم تا طراحی بصری را شروع کنیم. از آنجایی که طراحان ممکن است پروسه منحصر به فرد خودشان را داشته باشند، در حالت‌هایی این روال موضوعی خواهد بود و ممکن است جداگانه انجام شود. اما به صورت کلی انتظار می‌رود که طراحان بتوانند در نهایت یک راهنمای استایل و یا یک کتابخانه سازگار را طراحی بکنند. پکیجی که در نهایت می‌تواند آی‌دی و یا شناسه محصول شما باشد. همیشه در این مراحل به اصول و استانداردها توجه داشته باشید. برای مثال همواره طراحی سازگار با موبایل را در نظر بگیرید و کاری کنید که همیشه بخشی از طراحی باشد. می‌توانید برای ادامه کار نیز از افراد و یا سازمان‌های دیگر الهام بگیرید.

۷. تست محصول

طراحی محصولات باید همواره با فکر ساخت بهترین تجربه کاربری ممکن ایجاد شود. بنابراین به عنوان یک مرحله از این فرایند، نباید تست کردن را فراموش کنید. این کار باعث می‌شود که محصول‌تان جدای از محیط آزمایشگاهی، در محیط واقعی نیز بررسی شود. تست‌های مختلفی وجود دارد که در حال حاضر برای تست محصول معمولا از روش A/B استفاده می‌کنند. همچنین در کنار این موارد، می‌توانید با طراحی سوالات و مواردی از این دست نظر صادقانه افراد را بپرسید.

فراموش نکنید – انجام تحقیق رمز موفقیت است

یک موضوع را فراموش نکنید، اگر شما تحقیقات‌تان را انجام ندهید، در حقیقت تجربه کاربری نیز نساخته‌اید. در حقیقت می‌توان تحقیق کردن را جامع‌ترین و مهمترین موضوعی دانست که در فرایند توسعه و طراحی تجربه کاربری اتفاق می‌افتد. شما باید در ارتباط با وضعیت بازار، ارتباط محصول با مشتری، نیازهای مشتری و... به صورت کامل اطلاعات جمع‌آوری کنید و در نهایت آن‌ها را به فرایند عملیاتی بسپارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است