افسانه های UX - سایت هایی که قابلیت دسترسی دارند، زیبا نیستند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

افسانه های UX - سایت هایی که قابلیت دسترسی دارند، زیبا نیستند

در مقاله قبلی راجب به وبسایتهایی که مجهز به قابلیت دسترسی بالایی هستند، صحبت کردیم، این وبسایت ها به این منظور طراحی می شوند، که هر فردی با هر توانی که دارد بتواند از وبسایت استفاده بکند. در این بین حرف از آن شد که وبسایت هایی که قابلیت دسترسی بالایی دارند اغلب از گرافیک دوری می کنند، زیرا گرافیک اغلب اوقات موجب می شود که وبسایت پیچیده شود. حال نظریه ای وجود دارد که می گوید وبسایت هایی که قابلیت دسترسی دارند زیبا نیستند. یکی از راهکارها برای ساختن وبسایت هایی از این دست، جدا کردن بدنه محتوا (HTML) از قسمت دیداری آن (CSS) است. این به این خاطر است که کاربران را بیشتر به محتوای وب ارجاع دهیم نه گرافیک و محیط دیداری وبسایت. از این رو باید کاری کنیم که اگر از هر دوی این عناصر استفاده کردیم، همه در خدمت محتوا باشند نه زیبایی و جلوه وبسایت. این نوع دیدگاه تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن مربوط به عنوان همین مطلب است. اما اگر این کار به صورت ماهرانه ای انجام شود «نه سیخ می سوزد نه کباب». برای اثبات این حرف می توانید به وبسایت های زیر مراجعه ای نمایید:

Paul Boag یکی از  مدیران ارشد تیم های طراحی وب می گوید:

احتیاجی نیست که وبسایتهایی که به قابلیت دسترسی مجهز هستند حتما زشت باشند، او می گوید طراحان وب با استفاده از تکنولوژی های جدید گرافیک سعی در زیبا کردن وبسایت می کنند و آن ها فکر می کنند حذف کردن هر کدام از این تکنولوژی ها به زیبایی وبسایت صدمه خواهد زد. او می گوید اینگونه نیست و اساس ماجرا در خود استانداردهای وب است. او چند مثال ذکر می کند:

مقیاس پذیری:

یکی از مهمترین استانداردهای طراحی که چندین سال است وارد دنیای وب شده است توانایی اجرای وبسایت با هر اندازه صفحه نمایش است که ما به آن واکنشگرایی می گوییم. یکی از مهمترین هدف های وبسایت باید در نظر گرفتن ابزارهای مختلفی باشد که به وبسایت روی می آورد. کسی که از یک صفحه نمایش ۱۰ اینچی استفاده می کند نباید از نظر «محتوای وب» با کسی که از یک صفحه نمایش ۱۷ اینچی استفاده می کند فرقی داشته باشد. پس اساسا یکی از مهمترین قضایا برای در دسترس بودن وبسایت استفاده از حالت واکنشگرا برای طراحی وب است.

اندازه فونت:

اندازه فونت به ظاهر مسئله بسیار پیچیده ای نیست اما اگر در یک طراحی شما در اندازه فونت ها دقت نکنید ممکن است کاربران زیادی را از دست بدهید، برای مثال زمانی که وبسایت شما دارای اندازه فونت بسیار کوچکی است کاربران نمی توانند آن را بخوانند، اما حل مسئله چگونه است؟ آیا باید یک استاندارد وجود داشته باشد؟! خیر. مهمترین مسئله در اندازه فونت های وبسایت قابلیت تغییر اندازه آن توسط کاربر است. این نکته برای دیدن متون وبسایت بهترین حالت است.

جاوا اسکریپت:

در سایت هایی که قابلیت دسترسی بالایی دارند اغلب از جاوا اسکریپت استفاده نمی کنند، البته این بدین معنا نیست که وبسایت با قابلیت دسترسی بالا مخالف جاوا اسکریپت باشد، اما یکی از نکات آن است که برای بالا بردن این قابلیت باید حداقل میزان را از توابع جاوا اسکریپت استفاده کرد. مسائلی چون پنجره های پاپ آپ و طراحی های RollOver از قابلیت در دسترس بودن وبسایت شما کم می کند.

اختلالات بینایی:

وقتی شما وبسایتی را با قابلیت بالای دسترسی می سازید، باید در نظر داشته باشید که عده ای از کاربران دارای اختلالات بینایی هستند، برای این دسته از کاربران باید در نظر داشته باشید که دو کار مهم را انجام بدهید:

۱. زمانی که در وبسایت یک تصویر مفهومی را اضافه کردید، سعی کنید اطلاعات داخل آن تصویر را به صورتی دیگر نیز به کاربر نشان بدهید. صورت هایی چون متن، صوت و … .
۲. از رنگ های معقول استفاده بکنید. سعی کنید تحقیق نمایید که کاربرانی که بینایی کمتری دارند بیشتر می توانند چه رنگ هایی را ببینند.این کار باعث می شود که حتی طراحی اصلی صفحه وب را نیز تغییر دهید.

نتیجه:

وبسایت های زیادی در حوضه وب وجود دارند که از قابلیت در دسترس بودن بالایی برخوردارند، در عین حال که این وبسایت ها ساده هستند اما بسیار کارایی بالایی دارند و مردم مختلفی براحتی می توانند از اینگونه وبسایت ها استفاده نمایند. هرگز یادتان نرود که مردم همیشه دنبال محتوا هستند نه دنبال زیبایی وبسایت. برای اثبات این قضیه باید به این نکته رجوع کنم که مردم وبسایت شما را از طریق موتورهای جستجوگر پیدا می کنند، یکی از نکات مهم برای تمام موتورهای جستجوگر محتواست. پس محتوای خود را بسازید و آن را به بهترین و ساده ترین شکل تحویل مردم دهید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات