آیا شما برای طراح وب شدن، خیلی پیر هستید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا شما برای طراح وب شدن، خیلی پیر هستید؟

اگر شما جزو افرادی هستید که در فکر تغییر شغل بوده یا صرفا می‌خواهید بدانید آیا می‌توانید پا به پای صنعت پرسرعت وب حرکت کنید، این مقاله مخصوص شماست.

اینکه برای انجام دادن یک کار، محدودیت سنی آن را بپرسید اصلا چیز خوبی نیست. بنابراین قصد دارم تا جواب این مشکل را مشخص کنم. شما هرگز برای طراح وب شدن پیر نیستید. اینکه آیا با تغییر شغل خود از طراح وب به طراح UX در آن کار موفق می‌شوید یا نه، به سن شما مربوط نمی‌شود. به یک فرد قدرتمند در زمینه طراحی و توسعه تبدیل شوید یا فقط هر کاری که دلتان می‌خواهد را عملی کنید.

هدف شما هرچه که باشد، سن شما قرار نیست مانع رسیدن به آن شود. تنها چیزی که می‌تواند شما را از رسیدن به اهداف دور کند، خودتان هستید.

آیا برای کشف استعدادهای جدید، خیلی پیر هستید؟

انسان‌ها گاهی اوقات، سن را دلیل رسیدن به نتایج منفی می‌دانند و افزایش سن را مقصر نرسیدن به اهداف خود می‌شمارند. اما احتمالاً شما داستان‌هایی را در مورد کسانی شنیده‌اید که اجازه ندادند سن، آن‌ها را از یاد گرفتن چیزی جدید بازدارد. به عنوان مثال داستانی را در مورد فردی شنیده‌اید که بعد از سال‌ها ترک تحصیل و دوری از مدرسه، به درس خواندن برگشته و علاوه بر مدرک دیپلم، مدتی بعد مدرک دانشگاهی خود را نیز دریافت کرده‌ است. ممکن است داستان مهاجری را شنیده باشید که دانش کمی نسبت به زبان افراد محلی داشته اما برای راه اندازی یک کار موفق در خانه‌ی جدید خود مشغول آموختن آن زبان شد.

مغز یک عضله فوق العاده قدرتمند است. فقط باید بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. چگونگی استفاده را در اینجا توضیح داده‌ایم:

توصیه 1: به اعتماد به نفس خود تکیه کنید

در بسیاری از موارد، توانایی شخص در یادگیری آن مهارت جدید، بستگی به نحوه‌ی احساس و اعتماد به نفس وی نسبت به آن مهارت دارد. برای مثال: 

اگر به خودتان بگویید «من برای یاد گرفتن مسائل جدید در زندگی خیلی پیر هستم»، کم کم این را باور خواهید کرد. پس انگیزه‌ی لازم برای تاثیرگذاری کجاست؟ اگر با این طرز فکر، برای رسیدن به چیزی تلاش کنید و در رسیدن به آن شکست بخورید، تمام تقصیرها را به گردن سن خواهید انداخت.

طرز فکر شما باید این باشد که اگر من فلان کار را انجام دهم، می‌توانم به مهارت‌های لازم برای رسیدن به سطح بعدی دست پیدا کنم. فکر کردن به نیازها، تلاش برای رسیدن به آن‌ها و داشتن ذهنیتی درست، احتمال رسیدن به موفقیت را در شما افزایش می‌دهد.

توصیه 2: افق‌های خود را گسترده تر کنید

مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ با موضوع "عملکرد شناختی با افزایش سن" منتشر شد. این مقاله نشان می‌دهد که دلیل کاهش توانایی‌های شناختی با افزایش سن، نوع روش یادگیری ماست. به طور خاص، مقاله با روش‌هایی که ما به عنوان کودک و سپس به عنوان یک فرد بالغ یاد گرفتیم در تضاد است.

ما به عنوان کودک، تشویق شده‌ایم تا آنجا که می‌توانستیم در مورد بسیاری از مسائل متفاوت یاد بگیریم. ما در مورد زبان‌ها، علوم، تاریخ، ریاضی، هنر و دیگر مسائل، مهارت‌هایی را یاد گرفتیم. به عنوان فردی بالغ، ما را به سمت متخصص شدن تشویق می‌کنند. تخصص‌هایی در زمینه پزشکی، وکالت، نویسندگی، طراحی وب، حسابداری و غیره.

زمان بزرگسالی، دوره‌ای است که ما در آن مغز خود را نسبت به مسائل مختلف می‌بندیم و تمرکز آن را بر روی یک شغل یا تخصص و علاقه محدود می‌کنیم و با این کار، به توانایی خود در یاد گرفتن مسائل جدید آسیب می‌زنیم. بنابراین ازسرگرم شدن به وسیله‌ی چیزهای جدید یا خواندن موضوعات جدید نترسید. انجام این کار، عملکرد شناختی شما را قوی نگه داشته و این امکان را به شما می‌دهد که مهارت‌های جدید را به آسانی یاد بگیرید.

توصیه 3: جدید بودن را در آغوش بگیرید

سازمانی به نام "Scientific American" نتایج یک مطالعه را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد که چگونگی یادگیری ما را نشان می‌داد. در اصل این مطالعه نشان داد که مغز ما (به ویژه هیپوکامپ مغز) قادر است مسائل جدید را تاثیرگذارتر آموخته و حفظ کند. علاوه بر این‌ها اگر مفهوم یا مهارتی که ما با آن آشنایی داریم، در یک متن جدید قرار بگیرد، به خاطر سپردن و حفظ آن برای ما آسانتر می‌شود.

به عبارت دیگر، خوب است تا فراتر از مجموعه مهارت‌های فعلی خود را نیز ببینید. با یاد گرفتن چیزهای جدید، به مغز خود این توانایی را می‌دهید تا مهارت‌ها و دانش‌های جدید را به شکلی موثر جذب و درک کند.

توصیه 4: به مغز خود تمرین دهید

دکتر ایپسیت واهیا از بیمارستان مک لین می‌گوید:« هنگام ورزش کردن، عضلات خود را درگیر می‌کنید تا به بهبود سلامت کلی کمک کنید. همین مفهوم در مورد مغز نیز صدق می‌کند. برای حفظ سلامت مغز خود، باید آن را با چالش‌های جدید تمرین دهید.»

در زمینه‌ای مثل طراحی وب که به طور مداوم در حال جریان و تغییر است، با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های جدید در روش کار، می‌توانید به راحتی مغز خود را تمرین داده و توانایی آن را بالا ببرید. برای ارتقا مهارت‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جاوااسکریپت، گاه به گاه در دوره‌های آنلاین ثبت نام کنید. در یک طراحی وب محلی یا جلسه‌ای در خصوص نکات بازاریابی شرکت کنید. با انجام پروژه‌هایی که شما را به چالش می‌کشد، مهارت‌های جدیدی را آزمایش کرده و مهارت‌های قدیم خود را اصلاح کنید. فقط کافی است عاملی را پیدا کنید که شما را تحت فشار قرار داده و باعث شود تا با حرفه طراحی وب خود کارهای بیشتری را انجام دهید.

جمع بندی

در اینجا ۲ موضوع کاملا مشخص وجود دارد. اولین مورد این است که اجازه ندهید ترس شما را به عقب بکشد.

«شما باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. این جدا از سن، برای هر کسی که وارد این صنعت می‌شود یکسان و به یک معنا است.»

اگر نگران هستید که فضای طراحی وب، مثل بازی‌ای برای یک فرد جوان است و جایی برای شما در آن وجود ندارد، یعنی از دید اشتباه به این موضوع نگاه کرده‌اید. به این فکر کنید که سن زیاد، به معنای ده‌ها سال تجربه بیشتر نسبت به افراد جوان‌تر است. ممکن است آن‌ها انرژی و فناوری‌های بیشتری داشته باشند اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند با شما در زمینه‌های کسب و کار، مهارت‌های مدیریت زمان و حرفه‌ای بودن رقابت کنند.

مورد دوم در این مقاله این است که هرگز از یاد گرفتن دست نکشید.

اگر می‌خواهید در شغل خود تغییری ایجاد کنید و یک طراح وب شوید، باید برای آن تلاش کنید و به کار خود ادامه دهید. وب، فضایی است که مدام در حال تغییر است و هیچکدام از ما نباید این موضوع را نادیده بگیریم. اگر ما دائما شیوه‌های جدید کسب و کار را یاد نگیریم یا مهارت‌های خود را ارتقا و اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. از این طرز تفکر که برای انجام کاری پیر هستید دست بکشید تا مهارت جدیدی را یاد بگیرد. سپس از آن مهارت در جهت رسیدن به اهداف خود نهایت استفاده را ببرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی