9 مرحله برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Full Stack - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

9 مرحله برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Full Stack - بخش اول

یک توسعه دهنده حرفه‌ای در حیطه فول استک کسی است که دانش فنی خوبی از المان‌های فرآیند توسعه دارد. برخی از این المان‌ها عبارتند از:

  • فرانت‌اند
  • بک‌اند
  • مدیریت دیتابیس
  • کنترل نسخه
  • سیستم عامل‌ها
  • طراحی سیستم

امروزه توسعه‌ی فول استک در بین مردم بسیار مورد توجه قرار گفته است. اکثر شرکت‌ها به دنبال توسعه دهندگانی می‌گردند که در زمینه‌های بالا تخصص داشته باشند. اخیراً تعریف فول ‌استک کاملاً پویا شده و از برخی جنبه‌ها مختص شرکت‌هاست. مثلاً یک توسعه دهنده‌ی فول استک باید علاوه بر موارد ذکر شده، با مسائلی همچون رایانش ابری و استقرار نیز آشنایی کامل داشته باشد. اینگونه توسعه دهنده‌ها فرآیند ساخت اپلیکیشن را کاملاً بر عهده می‌گیرند و در نتیجه باعث کم شدن هزینه‌های استخدامی شرکت می‌شوند.

توسعه دهندگان فول استک در فاز ابتدایی پروژه به طور مستقیم با مشتریان صحبت می‌کنند تا نیازهای اساسی پروژه را متوجه شوند.

شاید با خودتان بپرسید که چطور می‌توانیم به طور همزمان روی هر دو بخش فرانت و بک‌اند تسلط داشته باشیم؟ آیا کسب مهارت در هر دو حیطه کار دشواری است؟

وقتی تازه شروع به کرده‌اید، نباید به سراغ هر دو بروید. این کار باعث می‌شود تا نتوانید هر کدام از این زمینه‌ها را به طور کامل درک کنید. این موضوع در درازمدت به هر دو توانایی اصلی شما آسیب خواهد زد. بهترین راه برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک این است که ابتدا در فرانت‌اند یا بک‌اند تخصص پیدا کنید و سپس به دنبال بهبود بخشیدن مهارت‌های خود در پشته بعدی باشید.

اینگونه می‌توانید از مراحل ابتدایی در پروژه‌ها مشارکت داشته باشید. شرکت‌ها پشته‌های تکنولوژی خودشان را دنبال می‌کنند، بنابراین باید توانایی استفاده از پشته‌های آن‌ها را نیز دارا باشید. شرکت‌هایی مثل گوگل، آمازون، فیسبوک و غیره دارای تیم‌های بسیار بزرگی هستند. اگر فقط در زمینه فرانت‌اند یا بک‌اند تخصص دارید، هنوز هم راهی برای پیوستن به این غول‌های تکنولوژی خواهید داشت.

اگرچه برای پیشرفت کردن در چنین شرکت‌هایی باید یک توسعه دهنده فول استک باشید. استارتاپ‌ها نیز استخدام کردن توسعه دهندگان فول استک را ترجیح می‌دهند زیرا این افراد ساختار تیمی فوق‌العاده‌ای داشته و مسئولیت‌های متعددی را بر عهده می‌گیرند. حضور یک توسعه دهنده فول استک خیلی سودمندتر از استخدام کردن شخصی با یک حیطه تخصصی است. این مقاله شما را به طور مختصر با پشته‌های تکنولوژی محبوب و نحوه تسلط بر آن‌ها آشنا می‌کند.

چرا باید به یک توسعه دهنده فول استک تبدیل شوید؟

قبل از هر چیزی ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم. در ادامه با 3 دلیل اصلی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک آشنا خواهید شد.

1. ساخت محصولات نرم‌افزاری منحصر به فرد

شرکت‌ها و توسعه دهندگان از پشته‌های فناوری خاص خود برای ساخت یک محصول استفاده می‌کنند. زیرا هر محصول دارای نیازمندی‌های خاصی است که پشته مطابق با آن انتخاب می‌شود. با استفاده کردن از چنین تکنولوژی‌های متنوعی، کدهای پروژه پیچیده خواهد شد و در نهایت به کدی خاص برا یک محصول دست پیدا خواهیم کرد. شرکت‌ها با استخدام کردن توسعه دهندگان فول استک می‌توانند از این مزیت برخوردار شوند.

2. مجموعه‌ی بزرگی از تکنولوژی‌ها، توسعه بخشیدن یک محصول پیشرفته را تضمین می‌کند

توسعه دهندگان فول استک تجربه‌ی کار کردن با چندین زبان و فریمورک را دارند. این دانش کاری متنوع به آن‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری می‌دهد تا بتوانند ابزارهای لازم را مطابق با نیازهای پروژه مشخص کنند. هر تکنولوژی موضوعات متفاوتی همچون سینتکس، زمان کامپایل، سازگاری، قابلیت استفاده مجدد کد و غیره را به کاربر ارائه می‌دهد.

مثلاً توسعه دهندگانی که با فرانت‌اند آشنایی دارند، می‌توانند انیمیشن‌ها و گرافیک‌های ارائه شده توسط نرم‌افزارهایی مثل Adobe Photoshop را مستقیماً به کد فرانت‌اند تبدیل کنند. با این کار وابستگی به نرم‌افزارهای شخص ثالث کاهش پیدا می‌کند. داشتن دانش اندک در زمینه ابزارهای استایل‌دهی، توسعه دهنده را ملزم به استفاده از نرم‌افزارهای شخص ثالث کرده و بودجه شرکت را بیهوده هدر می‌دهد. همین مسئله در زمینه بک‌اند نیز صدق می‌کند. تسلط داشتن روی چندین ابزار ضروری، رویکردهای نوآورانه‌ای را در اختیار پروژه قرار می‌دهد.

3. دانش فول استک باعث رشد شغلی سریع‌تر می‌شود

دانستن توسعه فول استک برای مدیران پروژه مفید بوده زیرا باید بتوانید زمینه‌های فرانت‌اند و بک‌اند را در بین وظایفی همچون مدیریت دیتابیس یا خدمات ابری ترکیب کنید.

یک توسعه دهنده فول استک چه کار می‌کند؟

عناصر کلیدی زیر یک توسعه دهنده فول استک را تعریف می‌کنند. تسلط پیدا کردن روی این مهارت‌ها شما را به یک توسعه دهنده‌ی فول استک واقعی تبدیل خواهد کرد.

توسعه Frontend

توسعه فرانت‌اند بخش سمت مشتری است؛ یعنی قسمتی از وبسایت که کاربر آن را مشاهده کرده و با آن تعامل برقرار می‌کند. توسعه دهندگان مشغول در این زمینه باید برای خلق گرافیک‌ها و طرح‌های خود از خلاقیت و نوآوری استفاده کنند. خلق تجربه و رابط کاربری یک وظیفه‌ی چالش برانگیز و حیاتی محسوب می‌شوند.

تکنولوژی‌هایی نظیر HTML5، CSS3 و JavaScript (ES6) جزو فناوری‌های مورد نیاز برای توسعه فرانت‌اند هستند. برای کارهای اساسی خود باید از jQuery، ReactJs، Angular و غیره استفاده کنید. با بهره گرفتن از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های متنوع می‌توانید ظاهر وبسایت خود را مدرن کنید.

توسعه Backend

بخش بک‌اند همان مغز اپلیکیشن یا محصول است. تمام وظایف اپلیکیشن شما در بخش سمت سرور اسکریپت‌نویسی می‌شود. مواردی همچون دسترسی و استفاده از دیتابیس، احراز هویت کاربر، اعتبارسنجی و غیره جزو موضوعاتی هستند که باید در این بخش به آن‌ها پرداخته شود.

توسعه دهندگان بک‌اند فناوری‌هایی را ایجاد و نگهداری می‌کنند که باعث دیده شدن بخش فرانت‌اند وبسایت می‌شود. این مسائل شامل دیتابیس، داده‌ها و یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ها، API و غیره می‌شود.

دیتابیس‌ها

ما برای ذخیره و بازیابی داده‌ها به یک پایگاه داده (دیتابیس) نیاز داریم. دیتابیس‌ها به دو بخش رابطه‌ای (SQL) و غیررابطه‌ای (NoSQL) تقسیم می‌شوند. توسعه دهندگان باید با هر دو نوع دیتابیس مثل PostgreSQL، MySQL، Cassandra، MongoDB آشنایی داشته باشند.

سیستم کنترل نسخه

تمام محصولات و اپلیکیشن‌ها قبل از کامپایل شدن و استقرار، نسخه‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند. تک تک این نسخه‌ها توسط توسعه دهندگان بازنگری خواهد شد. افراد باید سیستم کنترل نسخه را یاد گرفته و مثل GitHub، GitLab و غیره از آن استفاده کنند.

مسائل دیگری که یک توسعه دهنده فول استک باید بداند

توسعه دهندگان باید نحوه‌ی استفاده از خط فرمان، سیستم عامل‌های مختلف، روش‌های استقرار ارائه شده توسط سرویس‌های ابری و غیره را بدانند. امروزه از توسعه دهندگان فول استک انتظار می‌رود تا رایانش ابری یا خدمات مرتبط به ابر را بلد باشند. به همین خاطر بعد از مجهز شدن به یک پشته قوی باید به سراغ یاد گرفتن این مسئله بروید.

مسئولیت‌های شغلی اصلی برای توسعه دهندگان Full Stack

  • توسعه بخشیدن معماری در بخش فرانت‌اند وبسایت
  • طراحی تعاملات کاربر در صفحات وب به منظور جذابیت بصری
  • طراحی اپلیکیشن‌های مربوط به بخش بک‌اند وبسایت
  • مدیریت سرورها و دیتابیس‌ها
  • طراحی و توسعه APIهای موثر
  • انتخاب مناسب‌ترین پشته فناوری لازم برای محصول
  • مطمئن شدن از واکنش‌گرا بودن اپلیکیشن‌ها
  • کار کردن در کنار طراحان گرافیک
  • مشاهده پروژه از مراحل ابتدایی تا نهایی
  • پاسخگویی به نیازهای مشتری و نیازهای فنی
  • تست و رفع مشکلات کدنویسی، اشکال‌زدایی، عیب‌یابی و ارتقا بخشیدن نرم‌افزار
  • ساخت تنظیمات امنیتی و حفاظت از داده‌ها
  • آشنا بودن با فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها، نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه نویسی
  • مطمئن شدن از بهینه‌سازی کراس پلتفرم برای موبایل‌ها
  • مستندسازی کامل اپلیکیشن و استقرار محصول با استفاده از سرویس‌های ابری مربوطه

همانطور که خودتان هم تا به حال متوجه شده‌اید، توسعه دهندگان فول استک وظایف زیادی را در شرکت بر عهده دارند. در بخش بعدی با برخی از پشته‌های فناوری اصلی برای توسعه دهندگان فول استک آشنا خواهیم شد.

منبعent

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات