9 مرحله برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Full Stack - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

9 مرحله برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Full Stack - بخش دوم

در بخش اول این مقاله با دلایل خوبی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک آشنا شدیم و فهمیدیم که این اشخاص در شرکت‌ها چه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند. حالا در بخش دوم به دنبال پشته‌های مناسب برای اینگونه از توسعه دهندگان هستیم.

پشته‌های فناوری محبوب

شرکت‌ها از پشته فناوری خود پیروی می‌کنند. انتخاب کردن یک پشته برای توسعه دهنده فول استک به اهداف فردی، عملکرد اپلیکیشن، الزامات شرکت و غیره بستگی دارد. برخی از پشته‌های فناوری به لطف قابلیت‌های فوق‌العاده و ویژگی‌های آسان در بین مردم محبوب شدند. محبوب‌ترین پشته‌ها برای توسعه دهندگان فول استک به شرح زیر است:

پشته MERN

اگر می‌خواهید روی توسعه فول استک تسلط پیدا کنید، باید به سراغ پشته MERN بروید.

 MongoDB: یک دیتابیس NoSQL بوده که داده‌ها را در قالب JSON باینری ذخیره می‌کند.

 Express: یک فریمورک Node.js است که از آن برای طراحی و ساخت سریع‌تر اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود.

React: نیز یک کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت بوده که از آن برای ساخت رابط کاربری استفاده می‌کنند.

Node.js: هم یک محیط اجرایی سمت سرور در جاوا اسکریپت محسوب می‌شود.

پشته LAMP

شاید در ابتدا کار خود را با این پشته‌ی قدیمی شروع کنید اما نباید خیلی درگیر آن شوید.

Linux: سیستم عامل متن بازی که پایه و اساس این پشته است.

Apache: یک وب سرور بوده که محتوای وب را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد.

MySQL: یک دیتابیس متن باز است که می‌تواند توسط زبان برنامه نویسی برای ساخت وبسایت‌ها استفاده شود.

PHP: یک زبان برنامه نویسی سمت سرور به شمار میآید.

پشته MEAN

اگر به دنبال توسعه دادن اپلیکیشن‌های قوی هستید، این پشته را امتحان کنید.

MongoDB: یک دیتابیس NoSQL بوده که داده‌ها را در قالب JSON باینری ذخیره می‌کند.

 Express: یک فریمورک Node.js است که از آن برای طراحی و ساخت سریع‌تر اپلیکیشن‌های وب استفاده می‌شود.

Angular.js: یک فریمورک برای ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای با استفاده از HTML و TypeScript است.

Node.js: یک محیط اجرایی سمت سرور در جاوا اسکریپت محسوب می‌شود.

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، یادگیری پشته‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت در مقایسه با پشته‌های جاوا و پایتون نسبتاً آسان است. وقتی با عناصر کاری مورد نیاز برای توسعه فول استک آشنا شدید، می‌توانید به سراغ فریمورک‌های مبتنی بر پایتون و جاوا بروید.

امروزه پشته LAMP به خاطر بهره‌وری کم و ساختار پیچیده ترجیح داده نمی‌شود. با این حال پشته‌های MERN و MEAN در بین توسعه دهندگان خیلی محبوبیت دارد. تفاوت این دو پشته تنها در React و Angular است. React یک کتابخانه‌ی جاوا اسکریپتی قدرتمند و آسان بوده که توسط فیسبوک توسعه داده شده است. Angular نیز یک فریمورک مبتنی بر TypeScript است. در بخش ذیل با برخی از حقایق اساسی مربوط به این دو آشنا خواهیم شد:

  • React در کدنویسی به شما کمی آزادی می‌دهد اما AngularJS دارای قوانین از پیش تعریف شده‌ای بوده که باید از آن‌ها پیروی کنید.
  • React تنها در صورت لزوم اجازه‌ی نصب وابستگی‌ها را به شما می‌دهد اما Angular تمام قابلیت‌های پکیج را به طور کامل در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • امروزه بازار کاری React نسبت به Angular بیشتر است.

بنابراین می‌توانید کارهای خود را ابتدا با React شروع کرده و با گذشت زمان بر روی آن تسلط پیدا کنید. دلایلی که در ادامه با هم می‌خوانیم، نشان می‌دهد که MERN بهترین پشته برای توسعه دهندگان فول استک در عصر جدید است:

1. عملکرد وبسایت

React تنها یک کتابخانه محسوب می‌شود، از این رو ادغام کردن آن با کدهای فرانت‌اند بسیار آسان خواهد بود.

2. قراردادهای موثر بین مشتری و سرور

این پشته برای اسکریپت‌نویسی سمت مشتری و سرور بکار برده می‌شود. این مسئله باعث موثرتر شدن فرآیند کد نویسی و پیاده‌سازی می‌شود.

3. یکنواختی

پشته‌های MERN تنها از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند که باعث ساده و یکنواخت‌تر شدن کد می‌شود. این مسئله برای شرکت‌ها نیز سودمند بوده زیرا فقط به استخدام توسعه دهندگان جاوا اسکریپت نیاز دارند.

4. حمایت جامعه

تمام تکنولوژی‌های موجود در MERN متن باز هستند. با به وجود آمدن یک جامعه‌ی بسیار بزرگ، پیدا کردن پاسخ سوالات شما نیز آسان‌تر خواهد شد. توسعه دهندگان می‌توانند از این پلتفرم‌ها برای رشد مهارت‌های خود استفاده کنند.

وبسایت‌های محبوبی مثل Airbnb، Dropbox، Reddit، Netflix، Facebook و غیره با استفاده از React ساخته شده‌اند. حتی Tesla هم برای ساخت وبسایت خود از این کتابخانه استفاده کرده است. پشته MERN یک جام مقدس برای وبسایت استارتاپ‌هاست. به همین خاطر هم تقاضای فزاینده‌ای برای توسعه دهندگان فول استک و متسلط بر پشته MERN در دنیای استارتاپ‌های آینده وجود دارد.

نقشه راه توسعه دهندگان Full Stack

به تمام افراد تازه‌کار توصیه می‌شود که سفر فول استک خود را ابتدا با فرانت‌اند شروع کرده و سپس به سراغ بک‌اند بروند. برای اینکه فرآیند یادگیری شما دقیق باشد، باید شروع هیجان‌انگیزی داشته باشید. شما می‌توانید نتایج کارهای خود در زمینه فرانت‌اند مشاهده کنید که این کار باعث سرگرمی و ایجاد انگیزه می‌شود. قسمت بک‌اند معمولاً پیچیده بوده و برای درک آن نیاز به تفکر انتقادی دارید. به همین خاطر است که ابتدا توسعه فرانت‌اند به توسعه دهندگان مبتدی فول استک پیشنهاد می‌شود.

9 مرحله برای مهارت پیدا کردن در MERN به عنوان یک توسعه دهنده فول استک

1. اصول توسعه وب

بسیاری از مردم بدون دانستن اصول پایه‌ای، وارد توسعه وب می‌شوند. مطمئناً این مسئله یکی از اشتباهات بوده که افراد زیادی مرتکب آن خواهند شد.

2. HTML و CSS

اصول اساسی برای توسعه دهندگان وب HTML و CSS است. ما از آن‌ها برای ساخت صفحات وب استاتیک استفاده می‌کنیم. ابتدا با Bootstrap شروع کرده و سپس به سراغ Tailwind CSS یا SCSS بروید.

3. مبانی JavaScript و دستکاری DOM

در گام بعدی باید جاوا اسکریپت و دستکاری DOM را یاد بگیرید. شاید یاد گرفتن جاوا اسکریپت در این مرحله ترسناک باشد، به همین خاطر می‌توانید از APIها برای جان بخشیدن به صفحات وب خود استفاده کنید.

4. پایه‌های خود را تقویت کنید

قبل از اینکه به سراغ یادگیری جاوا اسکریپت بروید، باید به کمک دانش فعلی خود (HTML، CSS، Bootstrap) توسعه‌ی برخی وبسایت‌های ساده را تمرین کنید.

5. جاوا اسکریپت پیشرفته

قبل از ورود به جاوا اسکریپت پیشرفته، ابتدا با jQuery آشنا شوید. تمام تکنولوژی‌های موجود در MERN مبتنی بر جاوا اسکریپت هستند، به همین خاطر این زبان برای پشته‌ی MERN بسیار اهمیت دارد. وبسایت‌های مدرن زیادی از ES6 استفاده می‌کنند، خوب است نگاهی به این موضوع نیز بیاندازید.

6. پشته فرانت‌اند خود را انتخاب کنید

حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در آن باید پشته فرانت‌اند خود مثل React، Angular یا Vue را انتخاب کنید. همانطور که قبلاً هم در این مقاله گفته شد، React انتخابی عالی بوده که باید ابتدا آن را به طور کامل یاد بگیرید.

7. مهارت‌های فرانت‌اند خود را تقویت کنید

تسلط پیدا کردن روی کتابخانه‌ای مانند React یا فریمورک‌هایی مثل Angular و Vue کار بزرگی است. این مسئله را در نظر داشته باشید که حتماً نباید همه چیز را به یکباره یاد بگیرید. با انجام دادن پروژه‌های عملی می‌توانید دانش کاری خود را به مرور زمان افزایش دهید.

8. پشته بک‌اند خود را انتخاب کنید

در این مرحله می‌توانید به دنبال یاد گرفتن فریمورک‌های Node.js و Express.js بروید. هرچه فرآیند بک‌اند بهتری را داشته باشید، اپلیکیشن شما کارآمدتر خواهد بود. دیتابیس یکی از مفاهیم مهمی بوده که با توسعه بک‌اند همراه است. Postgres و MongoDB جزو انتخاب‌های محبوبی هستند که برای شروع می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

9. مهارت‌های بک‌اند خود را تقویت کنید

در طول یک روز نمی‌توانید به مهارت‌های بک‌اند دست پیدا کنید. این کار نیازمند تمرین و تجربه است. انجام دادن پروژه‌ها روشی عالی برای تقویت کردن مهارت‌ها و تسلط پیدا کردن روی فناوری‌های بک‌اند است.

مهارت کسب کردن در موضوعات بالا شما را قادر می‌سازد تا کدهای تمیزتر و کارآمدتری بنویسید. این مسئله در نهایت به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌ها و محصولات تاثیرگذاری را بسازید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی