چگونه هنگام کار کردن از خانه سالم و موثر باشیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه هنگام کار کردن از خانه سالم و موثر باشیم

کووید ۱۹ یک چیز مضخرف است اما این بدان معنا نیست که باید نسبت به کار کردن از خانه نیز چنین احساسی را داشته باشید.

با وجود نگرانی‌های بسیار و تعطیلی وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ، مردم محتاطانه عمل می‌کنند و به محل کار خود نمی‌روند. اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید، من از شما در گروه افرادی که "از خانه کار می‌کنند" استقبال خواهم کرد. حالا که به جمع ما وارد شدید، یعنی یا هیجان زده و یا نگران هستید.

مطمئناً تمام روز خوابیدن با لباس‌های راحتی خیلی عالی به نظر می‌رسد. می‌توانید به تنهایی برنامه‌های خود را کنترل کرده و بدون نگرانی Reddit را چک کنید. چون دیگر رئیسی وجود ندارد که بالای سرتان بایستد. در خانه سگ دارید؟ به بغل کردن او در تمام طول روز خوش آمدید.

اما حالا شما در حال وارد شدن به یک واقعیت جدید هستید. واقعیتی که پر از قاتلین مخوفی برای بهره‌وری است. حواس پرتی یکی از همان مواردی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنید.

به عنوان یک نویسنده من توانایی آن را دارم که در هر مکان و شرایطی به کارهای‌م رسیدگی کنم. در بین تمام این مکان‌ها نیز همواره راحت‌ترین آن‌ها نیمکت خانگی‌ام است. البته سازگار شدن با چنین شرایطی مطمئنا دشوار بوده و تا به اینجا نیاز بوده که برای حفظ سلامتی خود به ترفند‌های مختلفی پی ببرم.

بگذارید واضح و صریح بگویم: کار کردن در خانه یعنی نتفلیکس تنها چند قدم با شما فاصله دارد. حالا وظایف خانه مدام روبروی چشمان شماست. شاید حتی با کودکان خود در قرنطینه باشید، که در اینصورت یعنی آن‌ها فقط از شما توجه می‌خواهند.

با ادغام شدن این حواس‌ پرتی‌های جدید در مهلت‌های زمانی، چگونه تسلیم وسوسه‌های آن‌ها نمی‌شوید؟

خب این واقعاً ساده است. چند ترفند وجود دارد که با فداکاری و تمرین می‌تواند به شما در سالم و موثر ماندن هنگام کار در خانه کمک کند.

فضای کاری خود را تمیز کنید

بهترین راه برای رسیدن به موفقیت، تمیز کردن اتاقی است که به عنوان فضای کار خود تعیین کرده‌اید. هیچ چیزی مثل نگاه کردن به انبوهی از لباس‌های تا نشده نمی‌تواند باعث حواس پرتی شما شود. شما حس می‌کنید که بلاخره باید آن دسته از برگه‌های روی میز را مرتب کنید، با اینکه ماه‌ها از رها کردن آن‌ها گذشته است.

محققان مطالعاتی را در مورد تاثیرات شلوغی و آشفتگی بر میزان بهره‌وری افراد انجام داده‌اند. آن‌ها به این موضوع پی بردند که هرچه وسایل اطراف شخص در خانه بیشتر باشد، احتمال به تعویق انداختن کارها نیز بیشتر خواهد شد.

یک لطفی کنید و این هفته را با مرتب کردن محل کار خود شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا خیالتان راحت باشد و به همین خاطر می‌توانید خیلی بهتر روی کارهای خود تمرکز کنید. شما باید بلاخره آن‌ها را تمیز کنید، پس بهتر است همین حالا این کار را انجام دهید.

از حالت مزاحم یا همان "Do not Disturb" استفاده کنید.

اگر تا به حال به مسابقات اسب سواری نگاه کرده باشید متوجه خواهید شد که برای اسب‌ها از یک چشم‌بند استفاده می‌شود، این چشم بند مانع از پرت شدن حواس اسب به اطراف‌ش می‌شود. حالت Do not Disturb دقیقا همین کارایی را دارد.

می‌توانید گوشی یا کامپیوتر خود را روی حالت مزاحم تنظیم کنید. این بدان معناست که هنگام کار کردن هیچگونه متن، اعلان و پیامی از شبکه‌های اجتماعی و سایر موارد دیگر به شما نشان داده نخواهد شد. این موضوع باعث پرت نشدن حواس شما می‌شود.

برای من این یک عامل تقویت کننده‌ی بهره وری بود. من معمولاً گوشی خود را روی حالت مزاحم می‌گذرام و سپس تا ۱۲ ظهر آن را خاموش نمی‌کنم، با این کار حجم زیادی از کارهای خود را به اتمام رسانده‌ام. به جای اینکه مشغول گشت زدن در اینستاگرام باشید، از این ابزار برای حفظ تمرکز خود بهره ببرید.

یک مکان ساکت پیدا کنید

شاید این سخت‌ترین بخش در کار کردن از خانه باشد. شما باید در آپارتمان یا خانه‌ی خود یک مکان آرام و ساکت پیدا کنید. اگر شما تنها زندگی می‌کنید، یعنی دیگر لازم نیست که نگران این مشکل باشید. شاید شما یک دفترکار اختصاصی داشته باشید. اما اگر با افراد دیگری در خانه زندگی می‌کنید، ممکن است اتاق خواب شما تنها گزینه برای انتخاب باشد. در اینصورت باید با هر چه که در اختیار دارید بسوزید و بسازید.

من گاهی اوقات در رختخواب خود کار انجام می‌دهم و می‌بینم که به طور شگفت انگیزی موثر عمل می‌کنم. فقط خیلی به خودتان راحتی ندهید. یک لباس کمی رسمی بپوشید و حتما صاف بنشینید. در آخر به افراد حاضر در خانه بفهمانید که نمی‌توانند در حین کار کردن مزاحم شما شوند. اگر بچه دارید به آن‌ها آموزش دهید که در شرایطی اضطراری به سر می‌برید و نیاز است که کمتر مزاحم‌تان شوند. 

یک وقفه‌ی زمانی داشته باشید

به هشدار من توجه کنید. زمانی را مشخص کنید که با رسیدن به آن باید روز کاری خود را به پایان برسانید. شما با رئیس و همکاران خود کانال‌های ارتباطی دارید که به شما این امکان را می‌دهد که تا دیر وقت کار کنید. به نظر من نباید همچین کاری را انجام دهید. شاید به نظر شما بی ضرر برسد اما به آرامی شما را دیوانه می‌کند و به جایی خواهید رسید که احساس می‌کنید کارها تمامی ندارند. این موضوع در دراز مدت تاثیر خوبی روی سلامت عقلی شما نخواهد داشت.

زمانی را تعیین کنید که در آن کارها به پایان می‌رسند. باید به این زمان پایبند بمانید. این چیز کوچک به شما هدفی برای دنبال کردن می‌دهد. از آنجایی که در خانه کار می‌کنید و دیگر در رفت و آمد نیستید، اگر به زمان شروع و پایان خود پایبند بمانید، وقت آزاد بیشتری خواهید داشت.

در یک سرگرمی سرمایه‌گذاری کنید

دیگر برای رسیدن به دفترکار در ترافیک معطل نخواهید شد، این بدان معناست که در طول روز زمان اضافی بیشتری خواهید داشت. با این زمان چه کار خواهید کرد؟

پیشنهاد می‌کنم آن را به یک سرگرمی اختصاص دهید. گیتاری را که سال‌هاست لمس نکرده‌اید بردارید. یک دوره تمرینی خوب را شروع کنید یا می‌توانید مثل من عاشق کلکسیون گیاهان خود باشید. سرمایه‌گذاری در کارهای مورد علاقه‌تان برای سلامت روان شما مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که داشتن یک سرگرمی باعث افزایش خلاقیت در کار و کاهش استرس می‌شود. با این کار خودتان را در طول روز شادتر می‌بینید.

بلند شوید

به خاطر مهره‌هایتان هم که شده بلند شوید. یکی از معایب کار کردن در خانه این است که تنها مسیر راه رفتن شما احتمالاً از صندلی تا دستشویی است؛ که قطعاً فاصله‌ی آن دو هم بسیار نزدیک خواهد بود. اگر به درستی از آن‌ها مراقبت نکنید، سلامت جسمی شما مخصوصاً کمر و ستون فقرات فوراً کاهش پیدا می‌کند. 

هر سی دقیقه روی گوشی خود یک آلارم تنظیم کنید. وقتی آلارم به صدا در آمد، بلند شوید و بدن خودتان را بکشید. سپس در خانه دور بزنید. باور کنید که هیچ چیزی بدتر از کمر و گردن درد نیست. این دردها به این خاطر است که شما بیش از حد نشسته‌اید.

چه فوق العاده عمل کنید و چه محتاطانه، سازگار شدن با کار کردن از خانه می‌تواند دشوار باشد. به یاد داشته باشید که نباید تمرکز خود را از دست دهید. یک برنامه‌ی کاری عالی ایجاد کنید. اجازه ندهید که سلامت جسمی و روانی شما نادیده گرفته شود.

امیدوارم که در میان این ویروس و ترس‌ها، بالاخره اوضاع آرام شود. اما همه‌ی ما باید زندگی خود را مطابق با آن تنظیم کنیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات